Saradnja nastavnika sa roditeljima učenika osnovnih škola na planu pospešivanja učenja kod kuće tokom kombinovanog modela nastave
Authors
Stojanović, Marija
Popović-Ćitić, Branislava
Kovačević-Lepojević, Marina

Bukvić Branković, Lidija
Contributors
Jerković, IvanConference object (Published version)

Metadata
Show full item recordAbstract
Prema aktuelnim saznanjima, nastava u osnovnim školama u našoj zemlji je od početka pandemije pretežno
realizovana kroz kombinovani model nastave, koji je podrazumevao organizovanje nastave neposredno u školi
i putem nastave na daljinu. U ovakvim uslovima organizacije obrazovnovaspitnog rada, učenici su značajan
deo nastavnog gradiva usvajali u kućnim uslovima uz neminovnu uključenost donekle nespremnih roditelja.
Usled toga, pitanje koje je posebno dobilo na značaju tiče se saradnje nastavnika i roditelja na planu
olakšavanja učenicima da u kućnom okruženju ostvare predviđene ishode učenja. Kako bi se sagledalo u kojoj
meri su nastavnici osnovnih škola tokom kombinovanog modela nastave sarađivali sa roditeljima zarad
pospešivanja procesa učenja učenika u kućnim uslovima, sprovedeno je istraživanje na uzorku od 479
predmetnih nastavnika (19% muškog pola) iz različitih gradova širom Srbije, prosečne starosti od 43.77 godina
sa prosečnim radnim stažom u obrazovanju od 15.69 godi...na, koji su nastavu tokom školske 2020/21. godine
realizovali po kombinovanom modelu. U cilju dobijanja odgovora na postavljeno istraživačko pitanje,
primenjena je podskala Učenje kod kuće (α = .84), koja je deo Upitnika za nastavnike o uključenosti roditelja
(Teacher Survey on Parental Involvement; α = .95), baziranog na modelu Epstajnove o šest dimenzija saradnje
sa roditeljima (roditeljstvo, komunikacija, volontiranje, učenje kod kuće, donošenje odluka, saradnja sa
zajednicom). Rezultati ukazuju da su nastavnici u umereno visokoj meri sarađivali sa roditeljima radi
olakšavanja učenicima proces učenja kod kuće (M = 3.76, SD = .76), bez evidentiranih značajnih starosnih
razlika (r = 0.08, p = .08). Detaljnije, oko 86% nastavnika izjavljuje da su podsticali roditelje da svakodnevno
proveravaju domaće zadatke svoje dece, informisali ih o veštinama koje su potrebne za svaki predmet, davali
im ideje kako da najbolje pomognu svojoj deci u izradi domaćih zadataka, unapređivanju veština za različite
predmete i pripremi za ocenjivanje. Skoro svi ispitani nastavnici (94.2%) ističu da su ukazivali roditeljima na
dopunske aktivnosti koje podržavaju učenje u učionici. Na temelju prikazanih rezultata može se zaključiti da
značajan procenat nastavnika izveštava o zadovoljavajućem nivou saradnje sa roditeljima na planu olakšavanja procesa učenja učenika kod kuće. Ipak, uključivanje roditeljske perspektive po ovom pitanju pružilo bi
kompletnu sliku, te je to ujedno i preporuka za buduća istraživanja.
Keywords:
učenje kod kuće / kombinovani model nastave / nastavnici osnovnih škola / saradnja sa roditeljimaSource:
Psihologija između profesije i nauke, 2022, 57-58Publisher:
- Beograd : Društvo psihologa Srbije
Funding / projects:
Note:
- Knjiga rezimea : 70. kongres psihologa Srbije 25-28. maj 2022.
Collections
Institution/Community
IPITY - CONF AU - Stojanović, Marija AU - Popović-Ćitić, Branislava AU - Kovačević-Lepojević, Marina AU - Bukvić Branković, Lidija PY - 2022 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/844 AB - Prema aktuelnim saznanjima, nastava u osnovnim školama u našoj zemlji je od početka pandemije pretežno realizovana kroz kombinovani model nastave, koji je podrazumevao organizovanje nastave neposredno u školi i putem nastave na daljinu. U ovakvim uslovima organizacije obrazovnovaspitnog rada, učenici su značajan deo nastavnog gradiva usvajali u kućnim uslovima uz neminovnu uključenost donekle nespremnih roditelja. Usled toga, pitanje koje je posebno dobilo na značaju tiče se saradnje nastavnika i roditelja na planu olakšavanja učenicima da u kućnom okruženju ostvare predviđene ishode učenja. Kako bi se sagledalo u kojoj meri su nastavnici osnovnih škola tokom kombinovanog modela nastave sarađivali sa roditeljima zarad pospešivanja procesa učenja učenika u kućnim uslovima, sprovedeno je istraživanje na uzorku od 479 predmetnih nastavnika (19% muškog pola) iz različitih gradova širom Srbije, prosečne starosti od 43.77 godina sa prosečnim radnim stažom u obrazovanju od 15.69 godina, koji su nastavu tokom školske 2020/21. godine realizovali po kombinovanom modelu. U cilju dobijanja odgovora na postavljeno istraživačko pitanje, primenjena je podskala Učenje kod kuće (α = .84), koja je deo Upitnika za nastavnike o uključenosti roditelja (Teacher Survey on Parental Involvement; α = .95), baziranog na modelu Epstajnove o šest dimenzija saradnje sa roditeljima (roditeljstvo, komunikacija, volontiranje, učenje kod kuće, donošenje odluka, saradnja sa zajednicom). Rezultati ukazuju da su nastavnici u umereno visokoj meri sarađivali sa roditeljima radi olakšavanja učenicima proces učenja kod kuće (M = 3.76, SD = .76), bez evidentiranih značajnih starosnih razlika (r = 0.08, p = .08). Detaljnije, oko 86% nastavnika izjavljuje da su podsticali roditelje da svakodnevno proveravaju domaće zadatke svoje dece, informisali ih o veštinama koje su potrebne za svaki predmet, davali im ideje kako da najbolje pomognu svojoj deci u izradi domaćih zadataka, unapređivanju veština za različite predmete i pripremi za ocenjivanje. Skoro svi ispitani nastavnici (94.2%) ističu da su ukazivali roditeljima na dopunske aktivnosti koje podržavaju učenje u učionici. Na temelju prikazanih rezultata može se zaključiti da značajan procenat nastavnika izveštava o zadovoljavajućem nivou saradnje sa roditeljima na planu olakšavanja procesa učenja učenika kod kuće. Ipak, uključivanje roditeljske perspektive po ovom pitanju pružilo bi kompletnu sliku, te je to ujedno i preporuka za buduća istraživanja. PB - Beograd : Društvo psihologa Srbije C3 - Psihologija između profesije i nauke T1 - Saradnja nastavnika sa roditeljima učenika osnovnih škola na planu pospešivanja učenja kod kuće tokom kombinovanog modela nastave EP - 58 SP - 57 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4753 ER -
@conference{ author = "Stojanović, Marija and Popović-Ćitić, Branislava and Kovačević-Lepojević, Marina and Bukvić Branković, Lidija", year = "2022", abstract = "Prema aktuelnim saznanjima, nastava u osnovnim školama u našoj zemlji je od početka pandemije pretežno realizovana kroz kombinovani model nastave, koji je podrazumevao organizovanje nastave neposredno u školi i putem nastave na daljinu. U ovakvim uslovima organizacije obrazovnovaspitnog rada, učenici su značajan deo nastavnog gradiva usvajali u kućnim uslovima uz neminovnu uključenost donekle nespremnih roditelja. Usled toga, pitanje koje je posebno dobilo na značaju tiče se saradnje nastavnika i roditelja na planu olakšavanja učenicima da u kućnom okruženju ostvare predviđene ishode učenja. Kako bi se sagledalo u kojoj meri su nastavnici osnovnih škola tokom kombinovanog modela nastave sarađivali sa roditeljima zarad pospešivanja procesa učenja učenika u kućnim uslovima, sprovedeno je istraživanje na uzorku od 479 predmetnih nastavnika (19% muškog pola) iz različitih gradova širom Srbije, prosečne starosti od 43.77 godina sa prosečnim radnim stažom u obrazovanju od 15.69 godina, koji su nastavu tokom školske 2020/21. godine realizovali po kombinovanom modelu. U cilju dobijanja odgovora na postavljeno istraživačko pitanje, primenjena je podskala Učenje kod kuće (α = .84), koja je deo Upitnika za nastavnike o uključenosti roditelja (Teacher Survey on Parental Involvement; α = .95), baziranog na modelu Epstajnove o šest dimenzija saradnje sa roditeljima (roditeljstvo, komunikacija, volontiranje, učenje kod kuće, donošenje odluka, saradnja sa zajednicom). Rezultati ukazuju da su nastavnici u umereno visokoj meri sarađivali sa roditeljima radi olakšavanja učenicima proces učenja kod kuće (M = 3.76, SD = .76), bez evidentiranih značajnih starosnih razlika (r = 0.08, p = .08). Detaljnije, oko 86% nastavnika izjavljuje da su podsticali roditelje da svakodnevno proveravaju domaće zadatke svoje dece, informisali ih o veštinama koje su potrebne za svaki predmet, davali im ideje kako da najbolje pomognu svojoj deci u izradi domaćih zadataka, unapređivanju veština za različite predmete i pripremi za ocenjivanje. Skoro svi ispitani nastavnici (94.2%) ističu da su ukazivali roditeljima na dopunske aktivnosti koje podržavaju učenje u učionici. Na temelju prikazanih rezultata može se zaključiti da značajan procenat nastavnika izveštava o zadovoljavajućem nivou saradnje sa roditeljima na planu olakšavanja procesa učenja učenika kod kuće. Ipak, uključivanje roditeljske perspektive po ovom pitanju pružilo bi kompletnu sliku, te je to ujedno i preporuka za buduća istraživanja.", publisher = "Beograd : Društvo psihologa Srbije", journal = "Psihologija između profesije i nauke", title = "Saradnja nastavnika sa roditeljima učenika osnovnih škola na planu pospešivanja učenja kod kuće tokom kombinovanog modela nastave", pages = "58-57", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4753" }
Stojanović, M., Popović-Ćitić, B., Kovačević-Lepojević, M.,& Bukvić Branković, L.. (2022). Saradnja nastavnika sa roditeljima učenika osnovnih škola na planu pospešivanja učenja kod kuće tokom kombinovanog modela nastave. in Psihologija između profesije i nauke Beograd : Društvo psihologa Srbije., 57-58. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4753
Stojanović M, Popović-Ćitić B, Kovačević-Lepojević M, Bukvić Branković L. Saradnja nastavnika sa roditeljima učenika osnovnih škola na planu pospešivanja učenja kod kuće tokom kombinovanog modela nastave. in Psihologija između profesije i nauke. 2022;:57-58. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4753 .
Stojanović, Marija, Popović-Ćitić, Branislava, Kovačević-Lepojević, Marina, Bukvić Branković, Lidija, "Saradnja nastavnika sa roditeljima učenika osnovnih škola na planu pospešivanja učenja kod kuće tokom kombinovanog modela nastave" in Psihologija između profesije i nauke (2022):57-58, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4753 .