IPIR - Repozitorijum Instituta za pedagoška istraživanja
Institut za pedagoška istraživanja
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • Srpski (latinica) 
    • Engleski
    • Srpski (ćirilica)
    • Srpski (latinica)
  • Prijava
Pregled zapisa 
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • Pregled zapisa
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • Pregled zapisa
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kако ученици петог разреда основне школе разумеју језик уџбеника математике?

How do fifth graders understand the language of mathematics textbooks?

Thumbnail
2022
Kako_ucenici_petog_razreda_osnovne_skole_razumeju_jezik_udzbenika_matematike_2022.pdf (774.9Kb)
Autori
Ранђеловић, Бранислав
Стевановић, Јелена
Лазаревић, Емилија
Ostala autorstva
Шевкушић, Славица
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentu
Apstrakt
Значајан и недовољно изучаван проблем у образовању у нашој земљи представља квалитет језика уџбеника. Ово питање је посебно важно разматрати из перспективе ученика (којима је дато наставно средство превасходно намењено) што, између осталог, омогућава да се сагледа да ли уџбеник представља ученицима потпору за учење, али и да се преиспита у којој мери уџбеник може помоћи ученицима да унапреде своје основне способности, пре свега језичке и когнитивне. С тим у вези, циљ овог рада је да се испита како ученици петог разреда основне школе разумеју језик уџбеника математике. У истраживању су учествовали ученици (N = 209) поменутог узраста из трију београдских основних школа. Ученици су замољени да у двема лекцијама (изучавана и неизучавана) из уџбеника математике, који користе у настави, означе све језичке јединице чије значење не разумеју. Анализа показује да су ученици као неразумљиве означили/подвлачили следеће језичке јединице: речи, синтагме, реченице. Резултати упућују на то да у...џеници боље разумеју језик познате него непознате лекције, што показује да не би могли самостално да овладају знањем из ових уџбеника. Знатно већи број ученика у познатој лекцији не разуме речи и синтагме које припадају општем лексичком систему српског језика, док у непознатој лекцији највећи број ученика не разуме значење употребљених реченица (седам реченица, у просеку). Ученици који имају бољу оцену из математике означили су мање нејасних реченица и у познатој и у непознатој лекцији. У закључку се дискутује о педагошким импликацијама датих налаза и упућује на решења која би могла допринети да се унапреди квалитет језика уџбеника математике, као и језичка компетенција ученика.

A significant and insufficiently studied problem in the education in our country is the quality of textbook language. It is vital to address the issue from students’ perspective (to whom this teaching aid is primarily intended), which, among other things, enables to analyse whether the textbook presents the support for students to learn, but also to examine the extent to which the textbook can help students improve their basic abilities, primarily linguistic and cognitive. Therefore, the aim of this paper is to examine how fifth graders understand the language of mathematics textbooks. Students (N = 209) of the said age from three Belgrade primary schools participated in the research. The students were asked to mark language units whose meaning they did not understand in two lessons (studied and nonstudied) in mathematics textbooks. The results indicate that there are several types of linguistic units that students evaluate as incomprehensible: words, syntagms, and sentences.... They also reveal that the students understand better the language of familiar than that of unfamiliar lesson, which indicates that they would not be able to master the knowledge from these textbooks independently. In the familiar lesson, significantly more students do not understand words and syntagms belonging to general lexical system of Serbian language. In the unfamiliar lesson, however, significant percentage of students does not understand meanings of the sentences used (seven sentences in average). The students with a better grade in mathematics marked fewer unclear sentences in both familiar and unfamiliar lesson. The obtained results could be used in improving the quality of the language in mathematics textbooks, as well as in raising students’ language competence.

Ključne reči:
језик уџбеника / уџбеници математике / речи/синтагме и реченице / језичка компетенција ученика / основна школа / Textbook language / mathematics textbooks / words/syntagms and sentences / students’ language competence / primary school
Izvor:
Зборник Института за педагошка истраживања, 2022, 54, 5-26
Izdavač:
  • Београд : Институт за педагошка истраживања
Finansiranje / projekti:
  • Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, Ugovor br. 200018 (Institut za pedagoška istraživanja, Beograd) (RS-200018)

DOI: 10.2298/ZIPI2201005R

ISSN: 0579-6431; 1820-9270 (Online)

[ Google Scholar ]
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/818
Kolekcije
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja
Institucija/grupa
IPI
TY  - JOUR
AU  - Ранђеловић, Бранислав
AU  - Стевановић, Јелена
AU  - Лазаревић, Емилија
PY  - 2022
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/818
AB  - Значајан и недовољно изучаван проблем у образовању у нашој земљи представља квалитет језика уџбеника. Ово питање је посебно важно разматрати из перспективе ученика (којима је дато наставно средство превасходно намењено) што, између осталог,
омогућава да се сагледа да ли уџбеник представља ученицима потпору за учење, али и
да се преиспита у којој мери уџбеник може помоћи ученицима да унапреде своје основне
способности, пре свега језичке и когнитивне. С тим у вези, циљ овог рада је да се испита
како ученици петог разреда основне школе разумеју језик уџбеника математике. У истраживању су учествовали ученици (N = 209) поменутог узраста из трију београдских
основних школа. Ученици су замољени да у двема лекцијама (изучавана и неизучавана) из уџбеника математике, који користе у настави, означе све језичке јединице чије
значење не разумеју. Анализа показује да су ученици као неразумљиве означили/подвлачили следеће језичке јединице: речи, синтагме, реченице. Резултати упућују на то да
уџеници боље разумеју језик познате него непознате лекције, што показује да не би могли
самостално да овладају знањем из ових уџбеника. Знатно већи број ученика у познатој
лекцији не разуме речи и синтагме које припадају општем лексичком систему српског
језика, док у непознатој лекцији највећи број ученика не разуме значење употребљених
реченица (седам реченица, у просеку). Ученици који имају бољу оцену из математике
означили су мање нејасних реченица и у познатој и у непознатој лекцији. У закључку се
дискутује о педагошким импликацијама датих налаза и упућује на решења која би могла допринети да се унапреди квалитет језика уџбеника математике, као и језичка компетенција ученика.
AB  - A significant and insufficiently studied problem in the education in our country is the quality
of textbook language. It is vital to address the issue from students’ perspective (to whom this
teaching aid is primarily intended), which, among other things, enables to analyse whether the
textbook presents the support for students to learn, but also to examine the extent to which
the textbook can help students improve their basic abilities, primarily linguistic and cognitive.
Therefore, the aim of this paper is to examine how fifth graders understand the language of
mathematics textbooks. Students (N = 209) of the said age from three Belgrade primary schools
participated in the research. The students were asked to mark language units whose meaning
they did not understand in two lessons (studied and nonstudied) in mathematics textbooks.
The results indicate that there are several types of linguistic units that students evaluate
as incomprehensible: words, syntagms, and sentences. They also reveal that the students
understand better the language of familiar than that of unfamiliar lesson, which indicates that
they would not be able to master the knowledge from these textbooks independently. In the
familiar lesson, significantly more students do not understand words and syntagms belonging
to general lexical system of Serbian language. In the unfamiliar lesson, however, significant
percentage of students does not understand meanings of the sentences used (seven sentences in
average). The students with a better grade in mathematics marked fewer unclear sentences in both familiar and unfamiliar lesson. The obtained results could be used in improving the quality
of the language in mathematics textbooks, as well as in raising students’ language competence.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Зборник Института за педагошка истраживања
T1  - Kако ученици петог разреда основне школе разумеју језик уџбеника математике?
T1  - How do fifth graders understand the language of mathematics textbooks?
EP  - 26
SP  - 5
VL  - 54
DO  - 10.2298/ZIPI2201005R
ER  - 
@article{
author = "Ранђеловић, Бранислав and Стевановић, Јелена and Лазаревић, Емилија",
year = "2022",
abstract = "Значајан и недовољно изучаван проблем у образовању у нашој земљи представља квалитет језика уџбеника. Ово питање је посебно важно разматрати из перспективе ученика (којима је дато наставно средство превасходно намењено) што, између осталог,
омогућава да се сагледа да ли уџбеник представља ученицима потпору за учење, али и
да се преиспита у којој мери уџбеник може помоћи ученицима да унапреде своје основне
способности, пре свега језичке и когнитивне. С тим у вези, циљ овог рада је да се испита
како ученици петог разреда основне школе разумеју језик уџбеника математике. У истраживању су учествовали ученици (N = 209) поменутог узраста из трију београдских
основних школа. Ученици су замољени да у двема лекцијама (изучавана и неизучавана) из уџбеника математике, који користе у настави, означе све језичке јединице чије
значење не разумеју. Анализа показује да су ученици као неразумљиве означили/подвлачили следеће језичке јединице: речи, синтагме, реченице. Резултати упућују на то да
уџеници боље разумеју језик познате него непознате лекције, што показује да не би могли
самостално да овладају знањем из ових уџбеника. Знатно већи број ученика у познатој
лекцији не разуме речи и синтагме које припадају општем лексичком систему српског
језика, док у непознатој лекцији највећи број ученика не разуме значење употребљених
реченица (седам реченица, у просеку). Ученици који имају бољу оцену из математике
означили су мање нејасних реченица и у познатој и у непознатој лекцији. У закључку се
дискутује о педагошким импликацијама датих налаза и упућује на решења која би могла допринети да се унапреди квалитет језика уџбеника математике, као и језичка компетенција ученика., A significant and insufficiently studied problem in the education in our country is the quality
of textbook language. It is vital to address the issue from students’ perspective (to whom this
teaching aid is primarily intended), which, among other things, enables to analyse whether the
textbook presents the support for students to learn, but also to examine the extent to which
the textbook can help students improve their basic abilities, primarily linguistic and cognitive.
Therefore, the aim of this paper is to examine how fifth graders understand the language of
mathematics textbooks. Students (N = 209) of the said age from three Belgrade primary schools
participated in the research. The students were asked to mark language units whose meaning
they did not understand in two lessons (studied and nonstudied) in mathematics textbooks.
The results indicate that there are several types of linguistic units that students evaluate
as incomprehensible: words, syntagms, and sentences. They also reveal that the students
understand better the language of familiar than that of unfamiliar lesson, which indicates that
they would not be able to master the knowledge from these textbooks independently. In the
familiar lesson, significantly more students do not understand words and syntagms belonging
to general lexical system of Serbian language. In the unfamiliar lesson, however, significant
percentage of students does not understand meanings of the sentences used (seven sentences in
average). The students with a better grade in mathematics marked fewer unclear sentences in both familiar and unfamiliar lesson. The obtained results could be used in improving the quality
of the language in mathematics textbooks, as well as in raising students’ language competence.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Зборник Института за педагошка истраживања",
title = "Kако ученици петог разреда основне школе разумеју језик уџбеника математике?, How do fifth graders understand the language of mathematics textbooks?",
pages = "26-5",
volume = "54",
doi = "10.2298/ZIPI2201005R"
}
Ранђеловић, Б., Стевановић, Ј.,& Лазаревић, Е.. (2022). Kако ученици петог разреда основне школе разумеју језик уџбеника математике?. in Зборник Института за педагошка истраживања
Београд : Институт за педагошка истраживања., 54, 5-26.
https://doi.org/10.2298/ZIPI2201005R
Ранђеловић Б, Стевановић Ј, Лазаревић Е. Kако ученици петог разреда основне школе разумеју језик уџбеника математике?. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2022;54:5-26.
doi:10.2298/ZIPI2201005R .
Ранђеловић, Бранислав, Стевановић, Јелена, Лазаревић, Емилија, "Kако ученици петог разреда основне школе разумеју језик уџбеника математике?" in Зборник Института за педагошка истраживања, 54 (2022):5-26,
https://doi.org/10.2298/ZIPI2201005R . .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
O repozitorijumu IPIR | Pošaljite zapažanja

OpenAIRERCUB
 

 

Kompletan repozitorijumGrupeAutoriNasloviTemeOva institucijaAutoriNasloviTeme

Statistika

Pregled statistika

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
O repozitorijumu IPIR | Pošaljite zapažanja

OpenAIRERCUB