Ангажовање наставника: Доприност демографских и социјалних фактора и чинилаца који су повезани са послом
Teachers’ work engagement: the contribution of demographic, work-related, and social factors
Apstrakt
Циљ истраживања био је да се испита који чиниоци доприносе радном ангажовању
васпитача у предшколским установама, учитења и наставника основних и професора
средњих школа у Хрватској. Радном ангажовању доприносе друштвени и социјални чиниоци, као и фактори који су повезани са послом наставника, али и демографске карактеристике. У истраживању је учествовало 548 наставника. Резултати упућују на разлике
у радном ангажовању између три групе испитаника, при чему васпитачи, учитељи и наставници указују на већу апсорпцију и посвећеност у поређењу са професорима средњих
школа. Дужина радног искуства била је позитивно повезана са енергијом и апсорпцијом.
Што се тиче друштвених фактора, деца и родитељи значајно доприносе ангажовању наставника на послу. Такође, показало се да администрација и колеге нису релевантним
ни за једну компоненту испитиваног ангажовања. Може се закључити да квалитетнији
рад са децом и родитељима доприноси већој ангажованости наставника, а тиме, између
осталог, и с...игурности у очувању посла.
This research aimed to investigate which factors contribute to the work engagement of preschool,
elementary, and middle school teachers in Croatia. Factors contributing to work engagement
include social, work-related factors, and demographic characteristics. A total of 548 teachers
participated in the research. The results indicated differences in work engagement between the
three groups of teachers, with preschool and primary teachers reporting higher absorption and
dedication compared to middle school teachers. The length of working experience was positively
related to vigour and absorption. As for the social factors, children and parents proved to be
factors contributing significantly to work engagement, while administration and colleagues did
not prove relevant for any component of work engagement. It is possible to conclude that quality
work with children and parents contributes to higher engagement, as does job security and lack
of time pressure at work.
Ključne reči:
радно ангажовање / наставници / демографски и социјални фактори / Република Хрватска / work engagement / preschool teachers / primary school teachers / middle school teachersIzvor:
Зборник Института за педагошка истраживања, 2022, 54, 1, 83-101Izdavač:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Institucija/grupa
IPITY - JOUR AU - Љубетић, Маја AU - Маглица, Тони AU - Реић Ерцеговац, Ина PY - 2022 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/816 AB - Циљ истраживања био је да се испита који чиниоци доприносе радном ангажовању васпитача у предшколским установама, учитења и наставника основних и професора средњих школа у Хрватској. Радном ангажовању доприносе друштвени и социјални чиниоци, као и фактори који су повезани са послом наставника, али и демографске карактеристике. У истраживању је учествовало 548 наставника. Резултати упућују на разлике у радном ангажовању између три групе испитаника, при чему васпитачи, учитељи и наставници указују на већу апсорпцију и посвећеност у поређењу са професорима средњих школа. Дужина радног искуства била је позитивно повезана са енергијом и апсорпцијом. Што се тиче друштвених фактора, деца и родитељи значајно доприносе ангажовању наставника на послу. Такође, показало се да администрација и колеге нису релевантним ни за једну компоненту испитиваног ангажовања. Може се закључити да квалитетнији рад са децом и родитељима доприноси већој ангажованости наставника, а тиме, између осталог, и сигурности у очувању посла. AB - This research aimed to investigate which factors contribute to the work engagement of preschool, elementary, and middle school teachers in Croatia. Factors contributing to work engagement include social, work-related factors, and demographic characteristics. A total of 548 teachers participated in the research. The results indicated differences in work engagement between the three groups of teachers, with preschool and primary teachers reporting higher absorption and dedication compared to middle school teachers. The length of working experience was positively related to vigour and absorption. As for the social factors, children and parents proved to be factors contributing significantly to work engagement, while administration and colleagues did not prove relevant for any component of work engagement. It is possible to conclude that quality work with children and parents contributes to higher engagement, as does job security and lack of time pressure at work. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања T2 - Зборник Института за педагошка истраживања T1 - Ангажовање наставника: Доприност демографских и социјалних фактора и чинилаца који су повезани са послом T1 - Teachers’ work engagement: the contribution of demographic, work-related, and social factors EP - 101 IS - 1 SP - 83 VL - 54 DO - doi.org/10.2298/ZIPI2201083L ER -
@article{ author = "Љубетић, Маја and Маглица, Тони and Реић Ерцеговац, Ина", year = "2022", abstract = "Циљ истраживања био је да се испита који чиниоци доприносе радном ангажовању васпитача у предшколским установама, учитења и наставника основних и професора средњих школа у Хрватској. Радном ангажовању доприносе друштвени и социјални чиниоци, као и фактори који су повезани са послом наставника, али и демографске карактеристике. У истраживању је учествовало 548 наставника. Резултати упућују на разлике у радном ангажовању између три групе испитаника, при чему васпитачи, учитељи и наставници указују на већу апсорпцију и посвећеност у поређењу са професорима средњих школа. Дужина радног искуства била је позитивно повезана са енергијом и апсорпцијом. Што се тиче друштвених фактора, деца и родитељи значајно доприносе ангажовању наставника на послу. Такође, показало се да администрација и колеге нису релевантним ни за једну компоненту испитиваног ангажовања. Може се закључити да квалитетнији рад са децом и родитељима доприноси већој ангажованости наставника, а тиме, између осталог, и сигурности у очувању посла., This research aimed to investigate which factors contribute to the work engagement of preschool, elementary, and middle school teachers in Croatia. Factors contributing to work engagement include social, work-related factors, and demographic characteristics. A total of 548 teachers participated in the research. The results indicated differences in work engagement between the three groups of teachers, with preschool and primary teachers reporting higher absorption and dedication compared to middle school teachers. The length of working experience was positively related to vigour and absorption. As for the social factors, children and parents proved to be factors contributing significantly to work engagement, while administration and colleagues did not prove relevant for any component of work engagement. It is possible to conclude that quality work with children and parents contributes to higher engagement, as does job security and lack of time pressure at work.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "Зборник Института за педагошка истраживања", title = "Ангажовање наставника: Доприност демографских и социјалних фактора и чинилаца који су повезани са послом, Teachers’ work engagement: the contribution of demographic, work-related, and social factors", pages = "101-83", number = "1", volume = "54", doi = "doi.org/10.2298/ZIPI2201083L" }
Љубетић, М., Маглица, Т.,& Реић Ерцеговац, И.. (2022). Ангажовање наставника: Доприност демографских и социјалних фактора и чинилаца који су повезани са послом. in Зборник Института за педагошка истраживања Београд : Институт за педагошка истраживања., 54(1), 83-101. https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2201083L
Љубетић М, Маглица Т, Реић Ерцеговац И. Ангажовање наставника: Доприност демографских и социјалних фактора и чинилаца који су повезани са послом. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2022;54(1):83-101. doi:doi.org/10.2298/ZIPI2201083L .
Љубетић, Маја, Маглица, Тони, Реић Ерцеговац, Ина, "Ангажовање наставника: Доприност демографских и социјалних фактора и чинилаца који су повезани са послом" in Зборник Института за педагошка истраживања, 54, no. 1 (2022):83-101, https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2201083L . .