Iskustva učitelja tokom stručnog usavršavanja uz podršku facilitatora
Teachers’ experiences throughout professional training with the help of facilitators
Апстракт
U savremenim koncepcijama stručnog usavršavanja nastavnika naglašava se
značaj podrške facilitatora. Polazeći od toga da je sagledavanje perspektive nastavnika
ključno za razumevanje tog procesa, cilj našeg istraživanja je bio da ispitamo kakva su
iskustva učitelja tokom kontinuiranog stručnog usavršavanja za primenu inovativnih metoda u nastavi, uz podršku facilitatora. Primenom kvalitativne tematske analize, analizirani su transkripti audio-snimaka proizvedenih tokom 18 individualnih razgovora koje
su facilitatori obavili sa tri učitelja jedne osnovne škole u Beogradu. Rezultati istraživanja
ukazuju na to da su iskustva učitelja u tom procesu generalno pozitivna i da je došlo do
preispitivanja postojeće prakse i implicitnih pedagoških uverenja, kao i do pozitivnih
pomaka u njihovom radu. Individualni rad facilitatora sa učiteljima, koji uključuje uzajamno poverenje, ima potencijal kada je u pitanju podsticanje i održavanje motivacije učitelja za primenu inovacija i dalje struč...no usavršavanje. Ukazano je na ključne implikacije
dobijenih nalaza i date su smernice za dalja istraživanja u toj oblasti.
The importance of facilitator support is given particular emphasis within the
modern conceptions of professional teacher training. Starting with the premise that perceiving teachers’ perspective is of vital importance for understanding this process, the
goal of our research was to examine the experiences of teachers throughout continual
professional training for the application of innovative teaching methods with the help of
facilitators. By applying qualitative thematic analysis, we have examined audio recording
transcripts created during 18 individual conversations that the facilitators conducted with
three teachers from a primary school in Belgrade. The results of the research show that
the experiences of teachers in this process are overall positive and that it prompted them
to reconsider existing practices and implicit pedagogical beliefs, and introduced positive
developments in their work. The individual work of facilitators with teachers founded on
trust demonstrates p...otential when it comes to encouragement and maintaining teachers’
motivation for implementing innovations and undergoing further professional training.
We have highlighted the key implications of the obtained findings and provided guidelines for further research in the area.
Кључне речи:
stručno usavršavanje / učitelj / facilitator / inovativne nastavne metode / refleksivni pristup nastavnoj praksi / professional training / teacher / facilitator / innovative teaching methods / reflective approach to teaching practiceИзвор:
Andragoške studije, 2020, 2, 169-193Издавач:
- Beograd : Institut za pedagogiju i andragogiju
Финансирање / пројекти:
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)