IPIR - Репозиторијум Института за педагошка истраживања
Институт за педагошка истраживања
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • Српски (ћирилица) 
    • Енглески
    • Српски (ћирилица)
    • Српски (латиница)
  • Пријава
Преглед записа 
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • Преглед записа
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • Преглед записа
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Afektivno vezivanje i eksternalizovani problemi kod učenika srednjih škola

Parental attachment and externalising problems at high school students

Thumbnail
2019
Afektivno_vezivanje_i_eksternalizovani_problemi_2019.pdf (2.830Mb)
Аутори
Kovačević Lepojević, Marina
Stojković, Ana
Остала ауторства
Stanišić, Jelena
Radulović, Mladen
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документу
Апстракт
Afektivno vezivanje za roditelje jedan je od porodičnih faktora koji se najčešće povezuje sa eksternalizovanim problemima u ponašanju. Iako se afektivne veze uspostavljaju na ranom uzrastu, u adolescenciji dolazi do specifičnih promena u njihovom kvalitetu, što je posebno izraženo u kontekstu ispoljavanja eksternalizovanih problema. Cilj istraživanja predstavlja utvrđivanje povezanosti dimenzija afektivnog vezivanja za majku i oca (Poverenje, Komunikacija, Otuđenost) sa sindromima eksternalizovanih problema (Agresivno ponašanje i Ponašanja kojima se krše pravila). Uzorak je činilo 507 učenika beogradskih srednjih škola uzrasta od 15 do 19 godina oba pola (AS= 16,69, SD= 1,119). Podaci o eksternalizovanim problemima prikupljani su putem Ahenbahovog sistema empirijski zasnovane procene (ASEBA), verzija za mlade (YSR/11–18), a о afektivnom vezivanju za roditelje putem Inventara afektivnog vezivanja za roditelje i vršnjake (IPPA). Dimenzije afektivnog vezivanja za majku i oca obj...ašnjavaju ukupno 24,9% varijanse Ponašanja kojima se krše pravila (F(6,500)=27,67, p<0,001) i 17% varijanse Agresivnog ponašanja (F(6,500)=17,10, p<0,001). Jedini značajan prediktor Agresivnog ponašanja je Otuđenost od majke (β= 0,204), dok Poverenje u oca (β= -0,321), Otuđenost od majke (β =0,161) i Poverenje u majku (β= -0,149) predviđaju Ponašanja kojima se krše pravila. U skladu sa pretpostavljenim, afektivne veze sa oba roditelja važne su za psihosocijalno funkcionisanje srednjoškolaca, uz uočene razlike u ulogama majki i očeva u vezi sa ispoljavanjem eksternalizovanih problema. Date su preporuke za unapređivanje odnosa roditelj–dete uz prikaz najdelotvornijih programa za prevenciju eksternalizovanih problema.

Parental attachment is one of the family factors most frequently associated with externalising problems. Although attachment is established at an early age, there are specific changes in quality of parental attachment in adolescence, especially in the context of externalising problems. The aim of the study is to determine the nature of relationship between the dimensions of attachment to mother and father (Trust, Communication, Alienation) and externalising problems syndromes (Aggressive Behaviour and Rule-breaking Behaviour). Sample of 507 Belgrade high school students of both genders aged from fifteen to eighteen (AS = 16.69, SD = 1.119) were administered selfreport measures. For the assessment of externalising problems, a part of the Achenbach System of Empirically Based Assessment – ASEBA, Youth Self-Report – (YSR/11-18) was used. The Inventory of Parents and Peer Attachment, (IPPA) was used to collect data about parental attachment. The dimensions of attachment to mother... and father explain for a total of 24.9% of the variance in Rulebreaking behaviour and 17% of the variance in Aggressive Behaviour. The only significant predictor of Aggressive Behaviour is Maternal Alienation (β = .204), whereas Trust in the Father (β = .- 321), Maternal Alienation (β = .161), and Trust in the Mother (β = .-149) predict Rule-breaking Behaviour. As assumed, attachment to both parents is important for the psycho-social wellbeing of Belgrade high school students, with spotted differences in the mothers’ and fathers’ roles with regard to externalising problems. Recommendations for enhancing parental attachment and the most effective programs for prevention of externalising problems are provided.

Кључне речи:
afektivno vezivanje / eksternalizovani problemi / Agresivno ponašanje / Ponašanja kojima se krše pravila / attachment to parents / externalising problems / aggressive behaviour / rule-breaking behaviour
Извор:
Obrazovanje u funkciji modernizacije društva, 2019, 104-105
Издавач:
  • Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Финансирање / пројекти:
  • Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-179034)
  • Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-47008)
Напомена:
  • Zbornik rezimea / 24. Međunarodna naučna konferencija "Pedagoška istraživanja i školska praksa
  • Book of abstracts / 24th International Scientific Conference "Educational Research and School Practice"

ISBN: 978-86-7447-147-0

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_572
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/572
Колекције
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
Институција/група
IPI
TY  - CONF
AU  - Kovačević Lepojević, Marina
AU  - Stojković, Ana
PY  - 2019
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/572
AB  - Afektivno vezivanje za roditelje jedan je od porodičnih faktora koji se najčešće povezuje sa
eksternalizovanim problemima u ponašanju. Iako se afektivne veze uspostavljaju na ranom uzrastu, u
adolescenciji dolazi do specifičnih promena u njihovom kvalitetu, što je posebno izraženo u kontekstu
ispoljavanja eksternalizovanih problema. Cilj istraživanja predstavlja utvrđivanje povezanosti
dimenzija afektivnog vezivanja za majku i oca (Poverenje, Komunikacija, Otuđenost) sa sindromima
eksternalizovanih problema (Agresivno ponašanje i Ponašanja kojima se krše pravila). Uzorak je činilo
507 učenika beogradskih srednjih škola uzrasta od 15 do 19 godina oba pola (AS= 16,69, SD= 1,119).
Podaci o eksternalizovanim problemima prikupljani su putem Ahenbahovog sistema empirijski
zasnovane procene (ASEBA), verzija za mlade (YSR/11–18), a о afektivnom vezivanju za roditelje
putem Inventara afektivnog vezivanja za roditelje i vršnjake (IPPA). Dimenzije afektivnog vezivanja za
majku i oca objašnjavaju ukupno 24,9% varijanse Ponašanja kojima se krše pravila (F(6,500)=27,67,
p<0,001) i 17% varijanse Agresivnog ponašanja (F(6,500)=17,10, p<0,001). Jedini značajan prediktor
Agresivnog ponašanja je Otuđenost od majke (β= 0,204), dok Poverenje u oca (β= -0,321), Otuđenost
od majke (β =0,161) i Poverenje u majku (β= -0,149) predviđaju Ponašanja kojima se krše pravila. U
skladu sa pretpostavljenim, afektivne veze sa oba roditelja važne su za psihosocijalno funkcionisanje
srednjoškolaca, uz uočene razlike u ulogama majki i očeva u vezi sa ispoljavanjem eksternalizovanih
problema. Date su preporuke za unapređivanje odnosa roditelj–dete uz prikaz najdelotvornijih
programa za prevenciju eksternalizovanih problema.
AB  - Parental attachment is one of the family factors most frequently associated with externalising
problems. Although attachment is established at an early age, there are specific changes in quality
of parental attachment in adolescence, especially in the context of externalising problems. The aim
of the study is to determine the nature of relationship between the dimensions of attachment to
mother and father (Trust, Communication, Alienation) and externalising problems syndromes
(Aggressive Behaviour and Rule-breaking Behaviour). Sample of 507 Belgrade high school students
of both genders aged from fifteen to eighteen (AS = 16.69, SD = 1.119) were administered selfreport
measures. For the assessment of externalising problems, a part of the Achenbach System of
Empirically Based Assessment – ASEBA, Youth Self-Report – (YSR/11-18) was used. The Inventory
of Parents and Peer Attachment, (IPPA) was used to collect data about parental attachment. The
dimensions of attachment to mother and father explain for a total of 24.9% of the variance in Rulebreaking
behaviour and 17% of the variance in Aggressive Behaviour. The only significant predictor
of Aggressive Behaviour is Maternal Alienation (β = .204), whereas Trust in the Father (β = .- 321),
Maternal Alienation (β = .161), and Trust in the Mother (β = .-149) predict Rule-breaking Behaviour. As
assumed, attachment to both parents is important for the psycho-social wellbeing of Belgrade high
school students, with spotted differences in the mothers’ and fathers’ roles with regard to externalising
problems. Recommendations for enhancing parental attachment and the most effective programs
for prevention of externalising problems are provided.
PB  - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
C3  - Obrazovanje u funkciji modernizacije društva
T1  - Afektivno vezivanje i eksternalizovani problemi kod učenika srednjih škola
T1  - Parental attachment and externalising problems at high school students
EP  - 105
SP  - 104
ER  - 
@conference{
author = "Kovačević Lepojević, Marina and Stojković, Ana",
year = "2019",
abstract = "Afektivno vezivanje za roditelje jedan je od porodičnih faktora koji se najčešće povezuje sa
eksternalizovanim problemima u ponašanju. Iako se afektivne veze uspostavljaju na ranom uzrastu, u
adolescenciji dolazi do specifičnih promena u njihovom kvalitetu, što je posebno izraženo u kontekstu
ispoljavanja eksternalizovanih problema. Cilj istraživanja predstavlja utvrđivanje povezanosti
dimenzija afektivnog vezivanja za majku i oca (Poverenje, Komunikacija, Otuđenost) sa sindromima
eksternalizovanih problema (Agresivno ponašanje i Ponašanja kojima se krše pravila). Uzorak je činilo
507 učenika beogradskih srednjih škola uzrasta od 15 do 19 godina oba pola (AS= 16,69, SD= 1,119).
Podaci o eksternalizovanim problemima prikupljani su putem Ahenbahovog sistema empirijski
zasnovane procene (ASEBA), verzija za mlade (YSR/11–18), a о afektivnom vezivanju za roditelje
putem Inventara afektivnog vezivanja za roditelje i vršnjake (IPPA). Dimenzije afektivnog vezivanja za
majku i oca objašnjavaju ukupno 24,9% varijanse Ponašanja kojima se krše pravila (F(6,500)=27,67,
p<0,001) i 17% varijanse Agresivnog ponašanja (F(6,500)=17,10, p<0,001). Jedini značajan prediktor
Agresivnog ponašanja je Otuđenost od majke (β= 0,204), dok Poverenje u oca (β= -0,321), Otuđenost
od majke (β =0,161) i Poverenje u majku (β= -0,149) predviđaju Ponašanja kojima se krše pravila. U
skladu sa pretpostavljenim, afektivne veze sa oba roditelja važne su za psihosocijalno funkcionisanje
srednjoškolaca, uz uočene razlike u ulogama majki i očeva u vezi sa ispoljavanjem eksternalizovanih
problema. Date su preporuke za unapređivanje odnosa roditelj–dete uz prikaz najdelotvornijih
programa za prevenciju eksternalizovanih problema., Parental attachment is one of the family factors most frequently associated with externalising
problems. Although attachment is established at an early age, there are specific changes in quality
of parental attachment in adolescence, especially in the context of externalising problems. The aim
of the study is to determine the nature of relationship between the dimensions of attachment to
mother and father (Trust, Communication, Alienation) and externalising problems syndromes
(Aggressive Behaviour and Rule-breaking Behaviour). Sample of 507 Belgrade high school students
of both genders aged from fifteen to eighteen (AS = 16.69, SD = 1.119) were administered selfreport
measures. For the assessment of externalising problems, a part of the Achenbach System of
Empirically Based Assessment – ASEBA, Youth Self-Report – (YSR/11-18) was used. The Inventory
of Parents and Peer Attachment, (IPPA) was used to collect data about parental attachment. The
dimensions of attachment to mother and father explain for a total of 24.9% of the variance in Rulebreaking
behaviour and 17% of the variance in Aggressive Behaviour. The only significant predictor
of Aggressive Behaviour is Maternal Alienation (β = .204), whereas Trust in the Father (β = .- 321),
Maternal Alienation (β = .161), and Trust in the Mother (β = .-149) predict Rule-breaking Behaviour. As
assumed, attachment to both parents is important for the psycho-social wellbeing of Belgrade high
school students, with spotted differences in the mothers’ and fathers’ roles with regard to externalising
problems. Recommendations for enhancing parental attachment and the most effective programs
for prevention of externalising problems are provided.",
publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja",
journal = "Obrazovanje u funkciji modernizacije društva",
title = "Afektivno vezivanje i eksternalizovani problemi kod učenika srednjih škola, Parental attachment and externalising problems at high school students",
pages = "105-104"
}
Kovačević Lepojević, M.,& Stojković, A.. (2019). Afektivno vezivanje i eksternalizovani problemi kod učenika srednjih škola. in Obrazovanje u funkciji modernizacije društva
Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 104-105.
Kovačević Lepojević M, Stojković A. Afektivno vezivanje i eksternalizovani problemi kod učenika srednjih škola. in Obrazovanje u funkciji modernizacije društva. 2019;:104-105..
Kovačević Lepojević, Marina, Stojković, Ana, "Afektivno vezivanje i eksternalizovani problemi kod učenika srednjih škola" in Obrazovanje u funkciji modernizacije društva (2019):104-105.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
О репозиторијуму IPIR | Пошаљите запажања

OpenAIRERCUB
 

 

Комплетан репозиторијумГрупеАуториНасловиТемеОва институцијаАуториНасловиТеме

Статистика

Преглед статистика

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
О репозиторијуму IPIR | Пошаљите запажања

OpenAIRERCUB