Analiza priručnika za učitelje o projektnoj nastavi : gde su nestali istraživački elementi iz projekata
Analysis of teacher manuals on project-based learning : where have the research elements from projects disappeared?
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Projektna nastava je jedna od reformskih inicijativa koje su uvedene u obrazovni sistem tokom
poslednje dve godine. Pored sistemske obuke za prosvetne radnike, podršku uvođenju učenja
kroz projekte obezbedili su i izdavači kroz priručnike za efikasno izvođenje projektne nastave. Cilј
ovog rada je da utvrdimo u kojoj meri su priručnici pouzdan i sveobuhvatan oslonac učitelјima u
procesu planiranja i izvođenja projektne nastave. Analzirana su četiri priručnika za učitelјe sledećih
izdavača: Bigz, Kreativni centar, Eduka i Klet. Klјučni elementi analize izvedeni su iz aktuelne literature
o projektnoj nastavi i obuhvataju sledeće kategorije: (1) referentni okvir projektne nastave; (2) cilј,
zadaci i aktivnosti u projektu; (3) metodologija projekta; (4) produkti projekta i njegove vrednosti
(istraživačka, vaspitna, praktična); (5) primeri projekata i njihova povezanost sa referentnim okvirom;
(6) uloga IKT-a u projektima; (7) dodatni materijali i resursi za učenike i učitelјe; (8) ...evaluacija i refleksija.
Rezultati ukazuju da priručnici retko prikazuju primere istraživačkih projekata što je neobično s
obzirom na to da je razvoj kritičkog i logičkog mišlјenja u fokusu nastave bazirane na projektnom
učenju. Izbor tema u priručnicima jesu iz svakodnevnog života, ali nisu postavlјene na problemski
način kao što se to ističe u referentnim okvirima priručnika. Izostaju aktivnosti učenika koje se tiču
sinteze prikuplјenih iskustava i saznanja o temi koju su obrađivali, kao i o produktima projekta.
Priručnici ne sadrže u velikoj meri aktivnosti i zadatke otvorenog tipa koji izazivaju kognitivni konflikt
potreban da bi se savladala nova znanja i izgrađivale komeptencije. Date su preporuke učitelјima i
nastavnicima o načinima pripreme i realizacije projekata koji su istraživačkog karaktera.
Project-based learning is one of the reform initiatives introduced in the education system over the last
two years. In addition to systemic training for teachers, the support for introducing the project-based
learning has also been provided by publishers via manuals for efficient project-based learning. The
aim of this paper is to determine to what extent the manuals present a reliable and comprehensive
support to teachers in the process of planning and performing teaching based on project-based
learning. Four teacher manuals from the following publishers are analysed: Bigz, Kreativni centar,
Eduka, and Klet. The key analysis elements are derived from the current literature on the projectbased
learning and cover the following categories: (1) reference framework for project learning; (2)
objective, tasks and activities of the project; (3) project methodology; (4) products of the project and
its values (research, educational, practical); (5) examples of projects and their relati...on to the reference
frame; (6) role of ICT in the projects; (7) additional materials and resources for students and teachers;
(8) evaluation and reflection. The results indicate that manuals rarely display examples of research
projects, which is unusual given that development of critical thinking and logical reasoning is the
focus of project-based learning. The topics covered in the manuals are the ones from everyday life
but not presented in a problem approach, as pointed out in the manuals’ reference frames. There
are no student activities involving the synthesis of collected experiences and knowledge on the
topic covered and the products of the project. The manuals do not contain a great deal of openended
activities and tasks that cause cognitive conflict necessary for mastering new knowledge and
building competences. Recommendations are given to teachers on how to prepare and execute
research projects.
Кључне речи:
projektna nastava / projektna nastava / otvoreni zadaci / istraživački rad / project-based learning / teacher manuals / open-ended tasks / research workИзвор:
Obrazovanje u funkciji modernizacije društva, 2019, 76-77Издавач:
- Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Финансирање / пројекти:
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Напомена:
- Zbornik rezimea / 24. Međunarodna naučna konferencija "Pedagoška istraživanja i školska praksa
- Book of abstracts / 24th International Scientific Conference "Educational Research and School Practice"
Институција/група
IPITY - CONF AU - Ševa, Nada AU - Đerić, Ivana PY - 2019 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/563 AB - Projektna nastava je jedna od reformskih inicijativa koje su uvedene u obrazovni sistem tokom poslednje dve godine. Pored sistemske obuke za prosvetne radnike, podršku uvođenju učenja kroz projekte obezbedili su i izdavači kroz priručnike za efikasno izvođenje projektne nastave. Cilј ovog rada je da utvrdimo u kojoj meri su priručnici pouzdan i sveobuhvatan oslonac učitelјima u procesu planiranja i izvođenja projektne nastave. Analzirana su četiri priručnika za učitelјe sledećih izdavača: Bigz, Kreativni centar, Eduka i Klet. Klјučni elementi analize izvedeni su iz aktuelne literature o projektnoj nastavi i obuhvataju sledeće kategorije: (1) referentni okvir projektne nastave; (2) cilј, zadaci i aktivnosti u projektu; (3) metodologija projekta; (4) produkti projekta i njegove vrednosti (istraživačka, vaspitna, praktična); (5) primeri projekata i njihova povezanost sa referentnim okvirom; (6) uloga IKT-a u projektima; (7) dodatni materijali i resursi za učenike i učitelјe; (8) evaluacija i refleksija. Rezultati ukazuju da priručnici retko prikazuju primere istraživačkih projekata što je neobično s obzirom na to da je razvoj kritičkog i logičkog mišlјenja u fokusu nastave bazirane na projektnom učenju. Izbor tema u priručnicima jesu iz svakodnevnog života, ali nisu postavlјene na problemski način kao što se to ističe u referentnim okvirima priručnika. Izostaju aktivnosti učenika koje se tiču sinteze prikuplјenih iskustava i saznanja o temi koju su obrađivali, kao i o produktima projekta. Priručnici ne sadrže u velikoj meri aktivnosti i zadatke otvorenog tipa koji izazivaju kognitivni konflikt potreban da bi se savladala nova znanja i izgrađivale komeptencije. Date su preporuke učitelјima i nastavnicima o načinima pripreme i realizacije projekata koji su istraživačkog karaktera. AB - Project-based learning is one of the reform initiatives introduced in the education system over the last two years. In addition to systemic training for teachers, the support for introducing the project-based learning has also been provided by publishers via manuals for efficient project-based learning. The aim of this paper is to determine to what extent the manuals present a reliable and comprehensive support to teachers in the process of planning and performing teaching based on project-based learning. Four teacher manuals from the following publishers are analysed: Bigz, Kreativni centar, Eduka, and Klet. The key analysis elements are derived from the current literature on the projectbased learning and cover the following categories: (1) reference framework for project learning; (2) objective, tasks and activities of the project; (3) project methodology; (4) products of the project and its values (research, educational, practical); (5) examples of projects and their relation to the reference frame; (6) role of ICT in the projects; (7) additional materials and resources for students and teachers; (8) evaluation and reflection. The results indicate that manuals rarely display examples of research projects, which is unusual given that development of critical thinking and logical reasoning is the focus of project-based learning. The topics covered in the manuals are the ones from everyday life but not presented in a problem approach, as pointed out in the manuals’ reference frames. There are no student activities involving the synthesis of collected experiences and knowledge on the topic covered and the products of the project. The manuals do not contain a great deal of openended activities and tasks that cause cognitive conflict necessary for mastering new knowledge and building competences. Recommendations are given to teachers on how to prepare and execute research projects. PB - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja C3 - Obrazovanje u funkciji modernizacije društva T1 - Analiza priručnika za učitelje o projektnoj nastavi : gde su nestali istraživački elementi iz projekata T1 - Analysis of teacher manuals on project-based learning : where have the research elements from projects disappeared? EP - 77 SP - 76 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_563 ER -
@conference{ author = "Ševa, Nada and Đerić, Ivana", year = "2019", abstract = "Projektna nastava je jedna od reformskih inicijativa koje su uvedene u obrazovni sistem tokom poslednje dve godine. Pored sistemske obuke za prosvetne radnike, podršku uvođenju učenja kroz projekte obezbedili su i izdavači kroz priručnike za efikasno izvođenje projektne nastave. Cilј ovog rada je da utvrdimo u kojoj meri su priručnici pouzdan i sveobuhvatan oslonac učitelјima u procesu planiranja i izvođenja projektne nastave. Analzirana su četiri priručnika za učitelјe sledećih izdavača: Bigz, Kreativni centar, Eduka i Klet. Klјučni elementi analize izvedeni su iz aktuelne literature o projektnoj nastavi i obuhvataju sledeće kategorije: (1) referentni okvir projektne nastave; (2) cilј, zadaci i aktivnosti u projektu; (3) metodologija projekta; (4) produkti projekta i njegove vrednosti (istraživačka, vaspitna, praktična); (5) primeri projekata i njihova povezanost sa referentnim okvirom; (6) uloga IKT-a u projektima; (7) dodatni materijali i resursi za učenike i učitelјe; (8) evaluacija i refleksija. Rezultati ukazuju da priručnici retko prikazuju primere istraživačkih projekata što je neobično s obzirom na to da je razvoj kritičkog i logičkog mišlјenja u fokusu nastave bazirane na projektnom učenju. Izbor tema u priručnicima jesu iz svakodnevnog života, ali nisu postavlјene na problemski način kao što se to ističe u referentnim okvirima priručnika. Izostaju aktivnosti učenika koje se tiču sinteze prikuplјenih iskustava i saznanja o temi koju su obrađivali, kao i o produktima projekta. Priručnici ne sadrže u velikoj meri aktivnosti i zadatke otvorenog tipa koji izazivaju kognitivni konflikt potreban da bi se savladala nova znanja i izgrađivale komeptencije. Date su preporuke učitelјima i nastavnicima o načinima pripreme i realizacije projekata koji su istraživačkog karaktera., Project-based learning is one of the reform initiatives introduced in the education system over the last two years. In addition to systemic training for teachers, the support for introducing the project-based learning has also been provided by publishers via manuals for efficient project-based learning. The aim of this paper is to determine to what extent the manuals present a reliable and comprehensive support to teachers in the process of planning and performing teaching based on project-based learning. Four teacher manuals from the following publishers are analysed: Bigz, Kreativni centar, Eduka, and Klet. The key analysis elements are derived from the current literature on the projectbased learning and cover the following categories: (1) reference framework for project learning; (2) objective, tasks and activities of the project; (3) project methodology; (4) products of the project and its values (research, educational, practical); (5) examples of projects and their relation to the reference frame; (6) role of ICT in the projects; (7) additional materials and resources for students and teachers; (8) evaluation and reflection. The results indicate that manuals rarely display examples of research projects, which is unusual given that development of critical thinking and logical reasoning is the focus of project-based learning. The topics covered in the manuals are the ones from everyday life but not presented in a problem approach, as pointed out in the manuals’ reference frames. There are no student activities involving the synthesis of collected experiences and knowledge on the topic covered and the products of the project. The manuals do not contain a great deal of openended activities and tasks that cause cognitive conflict necessary for mastering new knowledge and building competences. Recommendations are given to teachers on how to prepare and execute research projects.", publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja", journal = "Obrazovanje u funkciji modernizacije društva", title = "Analiza priručnika za učitelje o projektnoj nastavi : gde su nestali istraživački elementi iz projekata, Analysis of teacher manuals on project-based learning : where have the research elements from projects disappeared?", pages = "77-76", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_563" }
Ševa, N.,& Đerić, I.. (2019). Analiza priručnika za učitelje o projektnoj nastavi : gde su nestali istraživački elementi iz projekata. in Obrazovanje u funkciji modernizacije društva Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 76-77. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_563
Ševa N, Đerić I. Analiza priručnika za učitelje o projektnoj nastavi : gde su nestali istraživački elementi iz projekata. in Obrazovanje u funkciji modernizacije društva. 2019;:76-77. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_563 .
Ševa, Nada, Đerić, Ivana, "Analiza priručnika za učitelje o projektnoj nastavi : gde su nestali istraživački elementi iz projekata" in Obrazovanje u funkciji modernizacije društva (2019):76-77, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_563 .