Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019
Autori
Шева, НадаМилинковић, Јасмина
Ostala autorstva
Ђерић, ИванаГутвајн, Николета
Јошић, Смиљана
Шева, Нада
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Разумевање геометријских појмова је комплексан конструкт, сачињен од
више елемента који нису увек истовремено у фокусу (визуализацијa, мерење,
релације или трансформације). Један од показатеља нивоа разумевања који
се достиже на крају првог циклуса образовања јесу резултати тестирања
у оквиру студије TIMSS 2019. Циљ истраживања представља допринос
сагледавању постигнућа ученика из геометрије и геометријског мерења ради
унапређивања остварености исхода наставе и учења математике у нижим
разредима основне школе. Просечна тачност на нивоу Србије износила
је 39,9%, док је на међународном нивоу била 44,2%. Анализиран је садржај
решења и разматране су потешкоће и заблуде ученика у шест подобласти уз
опис типичних грешака. Утврђено је да ученици имају највише тешкоћа када
решавају задатке којима се испитује разумевање Појма угла и врста углова
(АСтачних одговора=31,04%, SD=13,5) и приликом израде задатака који се односе на
Одређивање и процењиве обима, површине и запремине (АСтач...них одговора=33,26%,
SD=16,4). Најуспешнији су у решавању задатака у подобласти 3Д облици
и веза са 2Д репрезентацијом (мрежом) (АСтачних одговора=46,22%, SD=15,9).
Задатке који се односе на поређење и цртање углова успешно је решило
мање од половине ученика из Србије. На нивоу појединачних задатака били
су најуспешнији у препознавању нормалних правих у реалном контексту (АСтачних одговора=72,4%), а најлошије постигнуће су остварили одговарајући на
задатак који се тицао класификовања дводимензионалних геометријских
фигура према истакнутим својствима (АСтачних одговора=12,3%). Заблуда коју
можемо да препознамо у одговорима ученика у задатку класификације је
хипергенерализација да сви четвороуглови имају особине које су заједничке
за правоугаоник и квадрат. Резултати истраживања могу допринети бољем
разумевању путева развијања геометријског мишљења и превазилажењу
тешкоћа идентификовањем могућих измена у методичком приступу.
Ključne reči:
визуализација / геометријски појам / геометријски задатак / грешке / заблудеIzvor:
TIMSS2019 : резултати и импликације, 2021, 46-47Izdavač:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Finansiranje / projekti:
- Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije, institucionalno finansiranje - 200018 (Institut za pedagoška istraživanja, Beograd) (RS-200018)
- 404-02-42/2018-17
Napomena:
- Зборник резимеа : XXVII нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa”
Institucija/grupa
IPITY - CONF AU - Шева, Нада AU - Милинковић, Јасмина PY - 2021 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/538 AB - Разумевање геометријских појмова је комплексан конструкт, сачињен од више елемента који нису увек истовремено у фокусу (визуализацијa, мерење, релације или трансформације). Један од показатеља нивоа разумевања који се достиже на крају првог циклуса образовања јесу резултати тестирања у оквиру студије TIMSS 2019. Циљ истраживања представља допринос сагледавању постигнућа ученика из геометрије и геометријског мерења ради унапређивања остварености исхода наставе и учења математике у нижим разредима основне школе. Просечна тачност на нивоу Србије износила је 39,9%, док је на међународном нивоу била 44,2%. Анализиран је садржај решења и разматране су потешкоће и заблуде ученика у шест подобласти уз опис типичних грешака. Утврђено је да ученици имају највише тешкоћа када решавају задатке којима се испитује разумевање Појма угла и врста углова (АСтачних одговора=31,04%, SD=13,5) и приликом израде задатака који се односе на Одређивање и процењиве обима, површине и запремине (АСтачних одговора=33,26%, SD=16,4). Најуспешнији су у решавању задатака у подобласти 3Д облици и веза са 2Д репрезентацијом (мрежом) (АСтачних одговора=46,22%, SD=15,9). Задатке који се односе на поређење и цртање углова успешно је решило мање од половине ученика из Србије. На нивоу појединачних задатака били су најуспешнији у препознавању нормалних правих у реалном контексту (АСтачних одговора=72,4%), а најлошије постигнуће су остварили одговарајући на задатак који се тицао класификовања дводимензионалних геометријских фигура према истакнутим својствима (АСтачних одговора=12,3%). Заблуда коју можемо да препознамо у одговорима ученика у задатку класификације је хипергенерализација да сви четвороуглови имају особине које су заједничке за правоугаоник и квадрат. Резултати истраживања могу допринети бољем разумевању путева развијања геометријског мишљења и превазилажењу тешкоћа идентификовањем могућих измена у методичком приступу. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS2019 : резултати и импликације T1 - Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019 EP - 47 SP - 46 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538 ER -
@conference{ author = "Шева, Нада and Милинковић, Јасмина", year = "2021", abstract = "Разумевање геометријских појмова је комплексан конструкт, сачињен од више елемента који нису увек истовремено у фокусу (визуализацијa, мерење, релације или трансформације). Један од показатеља нивоа разумевања који се достиже на крају првог циклуса образовања јесу резултати тестирања у оквиру студије TIMSS 2019. Циљ истраживања представља допринос сагледавању постигнућа ученика из геометрије и геометријског мерења ради унапређивања остварености исхода наставе и учења математике у нижим разредима основне школе. Просечна тачност на нивоу Србије износила је 39,9%, док је на међународном нивоу била 44,2%. Анализиран је садржај решења и разматране су потешкоће и заблуде ученика у шест подобласти уз опис типичних грешака. Утврђено је да ученици имају највише тешкоћа када решавају задатке којима се испитује разумевање Појма угла и врста углова (АСтачних одговора=31,04%, SD=13,5) и приликом израде задатака који се односе на Одређивање и процењиве обима, површине и запремине (АСтачних одговора=33,26%, SD=16,4). Најуспешнији су у решавању задатака у подобласти 3Д облици и веза са 2Д репрезентацијом (мрежом) (АСтачних одговора=46,22%, SD=15,9). Задатке који се односе на поређење и цртање углова успешно је решило мање од половине ученика из Србије. На нивоу појединачних задатака били су најуспешнији у препознавању нормалних правих у реалном контексту (АСтачних одговора=72,4%), а најлошије постигнуће су остварили одговарајући на задатак који се тицао класификовања дводимензионалних геометријских фигура према истакнутим својствима (АСтачних одговора=12,3%). Заблуда коју можемо да препознамо у одговорима ученика у задатку класификације је хипергенерализација да сви четвороуглови имају особине које су заједничке за правоугаоник и квадрат. Резултати истраживања могу допринети бољем разумевању путева развијања геометријског мишљења и превазилажењу тешкоћа идентификовањем могућих измена у методичком приступу.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS2019 : резултати и импликације", title = "Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019", pages = "47-46", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538" }
Шева, Н.,& Милинковић, Ј.. (2021). Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 46-47. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538
Шева Н, Милинковић Ј. Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације. 2021;:46-47. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538 .
Шева, Нада, Милинковић, Јасмина, "Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019" in TIMSS2019 : резултати и импликације (2021):46-47, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538 .