Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019
Authors
Шева, НадаМилинковић, Јасмина
Contributors
Ђерић, ИванаГутвајн, Николета
Јошић, Смиљана
Шева, Нада
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Разумевање геометријских појмова је комплексан конструкт, сачињен од
више елемента који нису увек истовремено у фокусу (визуализацијa, мерење,
релације или трансформације). Један од показатеља нивоа разумевања који
се достиже на крају првог циклуса образовања јесу резултати тестирања
у оквиру студије TIMSS 2019. Циљ истраживања представља допринос
сагледавању постигнућа ученика из геометрије и геометријског мерења ради
унапређивања остварености исхода наставе и учења математике у нижим
разредима основне школе. Просечна тачност на нивоу Србије износила
је 39,9%, док је на међународном нивоу била 44,2%. Анализиран је садржај
решења и разматране су потешкоће и заблуде ученика у шест подобласти уз
опис типичних грешака. Утврђено је да ученици имају највише тешкоћа када
решавају задатке којима се испитује разумевање Појма угла и врста углова
(АСтачних одговора=31,04%, SD=13,5) и приликом израде задатака који се односе на
Одређивање и процењиве обима, површине и запремине (АСтач...них одговора=33,26%,
SD=16,4). Најуспешнији су у решавању задатака у подобласти 3Д облици
и веза са 2Д репрезентацијом (мрежом) (АСтачних одговора=46,22%, SD=15,9).
Задатке који се односе на поређење и цртање углова успешно је решило
мање од половине ученика из Србије. На нивоу појединачних задатака били
су најуспешнији у препознавању нормалних правих у реалном контексту (АСтачних одговора=72,4%), а најлошије постигнуће су остварили одговарајући на
задатак који се тицао класификовања дводимензионалних геометријских
фигура према истакнутим својствима (АСтачних одговора=12,3%). Заблуда коју
можемо да препознамо у одговорима ученика у задатку класификације је
хипергенерализација да сви четвороуглови имају особине које су заједничке
за правоугаоник и квадрат. Резултати истраживања могу допринети бољем
разумевању путева развијања геометријског мишљења и превазилажењу
тешкоћа идентификовањем могућих измена у методичком приступу.
Keywords:
визуализација / геометријски појам / геометријски задатак / грешке / заблудеSource:
TIMSS2019 : резултати и импликације, 2021, 46-47Publisher:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Funding / projects:
- Ministry of Science, Technological Development and Innovation of the Republic of Serbia, institutional funding - 200018 (Institute for Educational Research, Belgrade) (RS-200018)
- 404-02-42/2018-17
Note:
- Зборник резимеа : XXVII нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa”
Collections
Institution/Community
IPITY - CONF AU - Шева, Нада AU - Милинковић, Јасмина PY - 2021 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/538 AB - Разумевање геометријских појмова је комплексан конструкт, сачињен од више елемента који нису увек истовремено у фокусу (визуализацијa, мерење, релације или трансформације). Један од показатеља нивоа разумевања који се достиже на крају првог циклуса образовања јесу резултати тестирања у оквиру студије TIMSS 2019. Циљ истраживања представља допринос сагледавању постигнућа ученика из геометрије и геометријског мерења ради унапређивања остварености исхода наставе и учења математике у нижим разредима основне школе. Просечна тачност на нивоу Србије износила је 39,9%, док је на међународном нивоу била 44,2%. Анализиран је садржај решења и разматране су потешкоће и заблуде ученика у шест подобласти уз опис типичних грешака. Утврђено је да ученици имају највише тешкоћа када решавају задатке којима се испитује разумевање Појма угла и врста углова (АСтачних одговора=31,04%, SD=13,5) и приликом израде задатака који се односе на Одређивање и процењиве обима, површине и запремине (АСтачних одговора=33,26%, SD=16,4). Најуспешнији су у решавању задатака у подобласти 3Д облици и веза са 2Д репрезентацијом (мрежом) (АСтачних одговора=46,22%, SD=15,9). Задатке који се односе на поређење и цртање углова успешно је решило мање од половине ученика из Србије. На нивоу појединачних задатака били су најуспешнији у препознавању нормалних правих у реалном контексту (АСтачних одговора=72,4%), а најлошије постигнуће су остварили одговарајући на задатак који се тицао класификовања дводимензионалних геометријских фигура према истакнутим својствима (АСтачних одговора=12,3%). Заблуда коју можемо да препознамо у одговорима ученика у задатку класификације је хипергенерализација да сви четвороуглови имају особине које су заједничке за правоугаоник и квадрат. Резултати истраживања могу допринети бољем разумевању путева развијања геометријског мишљења и превазилажењу тешкоћа идентификовањем могућих измена у методичком приступу. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS2019 : резултати и импликације T1 - Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019 EP - 47 SP - 46 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538 ER -
@conference{ author = "Шева, Нада and Милинковић, Јасмина", year = "2021", abstract = "Разумевање геометријских појмова је комплексан конструкт, сачињен од више елемента који нису увек истовремено у фокусу (визуализацијa, мерење, релације или трансформације). Један од показатеља нивоа разумевања који се достиже на крају првог циклуса образовања јесу резултати тестирања у оквиру студије TIMSS 2019. Циљ истраживања представља допринос сагледавању постигнућа ученика из геометрије и геометријског мерења ради унапређивања остварености исхода наставе и учења математике у нижим разредима основне школе. Просечна тачност на нивоу Србије износила је 39,9%, док је на међународном нивоу била 44,2%. Анализиран је садржај решења и разматране су потешкоће и заблуде ученика у шест подобласти уз опис типичних грешака. Утврђено је да ученици имају највише тешкоћа када решавају задатке којима се испитује разумевање Појма угла и врста углова (АСтачних одговора=31,04%, SD=13,5) и приликом израде задатака који се односе на Одређивање и процењиве обима, површине и запремине (АСтачних одговора=33,26%, SD=16,4). Најуспешнији су у решавању задатака у подобласти 3Д облици и веза са 2Д репрезентацијом (мрежом) (АСтачних одговора=46,22%, SD=15,9). Задатке који се односе на поређење и цртање углова успешно је решило мање од половине ученика из Србије. На нивоу појединачних задатака били су најуспешнији у препознавању нормалних правих у реалном контексту (АСтачних одговора=72,4%), а најлошије постигнуће су остварили одговарајући на задатак који се тицао класификовања дводимензионалних геометријских фигура према истакнутим својствима (АСтачних одговора=12,3%). Заблуда коју можемо да препознамо у одговорима ученика у задатку класификације је хипергенерализација да сви четвороуглови имају особине које су заједничке за правоугаоник и квадрат. Резултати истраживања могу допринети бољем разумевању путева развијања геометријског мишљења и превазилажењу тешкоћа идентификовањем могућих измена у методичком приступу.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS2019 : резултати и импликације", title = "Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019", pages = "47-46", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538" }
Шева, Н.,& Милинковић, Ј.. (2021). Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 46-47. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538
Шева Н, Милинковић Ј. Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације. 2021;:46-47. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538 .
Шева, Нада, Милинковић, Јасмина, "Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019" in TIMSS2019 : резултати и импликације (2021):46-47, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538 .