Повезаност стручног усавршавања учитеља са постигнућем ученика у области математике
Authors
Медар, Јелена
Ратковић, Марија

Contributors
Ђерић, Ивана
Гутвајн, Николета

Јошић, Смиљана

Шева, Нада

Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Несумњив је значај стручног усавршавања учитеља за академско постигнуће
ученика. С тим у вези, циљ овог рада био је да се испита повезаност стручног
усавршавања учитеља у различитим областима њиховог рада са постигнућем
ученика из математике у истраживању TIMSS 2019. Узорак je чинило 4279
ученика четвртог разреда основних школа у Србији. Посматрано је да ли се 214
учитеља ових ученика усавршавало у некој од следећих области: (а) садржаји
из математике, (б) методика наставе математике, (в) наставни програм из
математике, (г) интегрисање информационих технологија у наставу, (д)
унапређивање критичког мишљења или вештина решавања проблема код
ученика, (ђ) оцењивање из математике, (е) одговарање на индивидуалне
потребе ученика. Подаци о стручном усавршавању прикупљени су на
основу питања из упитника који је био намењен учитељима, а подаци о
постигнућу ученика добијени су путем тестова знања из математике. За
обраду података коришћен је t-тест како би се утврдило да ли постоји
...
значајна разлика у постигнућу ученика из математике у односу на то да ли
су се њихови учитељи усавршавали у некој од наведених области. Резултати
истраживања су показали да значајно више постигнуће из математике имају
они ученици чији су се учитељи усавршавали у некој од следећих области: (а)
садржаји из математике (М1=521,27 према М2=510,86), (б) методика наставе
математике (М1=525,97 према М2=511,17), (в) наставни програм из математике
(М1=523,02 према М2=512,4), (г) унапређивање критичког мишљења или
вештина решавања проблема код ученика (М1=519,3 према М2=512,55), у
односу на ученике чији учитељи нису имали стручне обуке у наведеним
областима. Међутим, није утврђена значајна разлика у постигнућима
ученика оних учитеља који су се усавршавали, односно који нису имали професионалне обуке у осталим наведеним областима. Резултати потврђују
значај усваршавања учитеља у домену дидактичких и методичких знања
из области математике за постигнуће ученика у четвртом разреду основне
школе. С обзиром на то да анализиране области стручног усавршавања у овом
раду, нису биле у истој мери значајне за постигнуће ученика из математике,
неопходно је даље испитати услове који су довели до ових разлика.
Keywords:
постигнуће ученика / стручно усавршавање учитеља / математика / дидактичка и методичка знања / TIMSS 2019Source:
TIMSS2019 : резултати и импликације, 2021, 34-35Publisher:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Funding / projects:
- Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 200018 (Institute for Educational Research, Belgrade) (RS-200018)
- 404-02-42/2018-17
Note:
- Зборник резимеа : XXVII нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa”
Institution/Community
IPITY - CONF AU - Медар, Јелена AU - Ратковић, Марија PY - 2021 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/532 AB - Несумњив је значај стручног усавршавања учитеља за академско постигнуће ученика. С тим у вези, циљ овог рада био је да се испита повезаност стручног усавршавања учитеља у различитим областима њиховог рада са постигнућем ученика из математике у истраживању TIMSS 2019. Узорак je чинило 4279 ученика четвртог разреда основних школа у Србији. Посматрано је да ли се 214 учитеља ових ученика усавршавало у некој од следећих области: (а) садржаји из математике, (б) методика наставе математике, (в) наставни програм из математике, (г) интегрисање информационих технологија у наставу, (д) унапређивање критичког мишљења или вештина решавања проблема код ученика, (ђ) оцењивање из математике, (е) одговарање на индивидуалне потребе ученика. Подаци о стручном усавршавању прикупљени су на основу питања из упитника који је био намењен учитељима, а подаци о постигнућу ученика добијени су путем тестова знања из математике. За обраду података коришћен је t-тест како би се утврдило да ли постоји значајна разлика у постигнућу ученика из математике у односу на то да ли су се њихови учитељи усавршавали у некој од наведених области. Резултати истраживања су показали да значајно више постигнуће из математике имају они ученици чији су се учитељи усавршавали у некој од следећих области: (а) садржаји из математике (М1=521,27 према М2=510,86), (б) методика наставе математике (М1=525,97 према М2=511,17), (в) наставни програм из математике (М1=523,02 према М2=512,4), (г) унапређивање критичког мишљења или вештина решавања проблема код ученика (М1=519,3 према М2=512,55), у односу на ученике чији учитељи нису имали стручне обуке у наведеним областима. Међутим, није утврђена значајна разлика у постигнућима ученика оних учитеља који су се усавршавали, односно који нису имали професионалне обуке у осталим наведеним областима. Резултати потврђују значај усваршавања учитеља у домену дидактичких и методичких знања из области математике за постигнуће ученика у четвртом разреду основне школе. С обзиром на то да анализиране области стручног усавршавања у овом раду, нису биле у истој мери значајне за постигнуће ученика из математике, неопходно је даље испитати услове који су довели до ових разлика. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS2019 : резултати и импликације T1 - Повезаност стручног усавршавања учитеља са постигнућем ученика у области математике EP - 35 SP - 34 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_532 ER -
@conference{ author = "Медар, Јелена and Ратковић, Марија", year = "2021", abstract = "Несумњив је значај стручног усавршавања учитеља за академско постигнуће ученика. С тим у вези, циљ овог рада био је да се испита повезаност стручног усавршавања учитеља у различитим областима њиховог рада са постигнућем ученика из математике у истраживању TIMSS 2019. Узорак je чинило 4279 ученика четвртог разреда основних школа у Србији. Посматрано је да ли се 214 учитеља ових ученика усавршавало у некој од следећих области: (а) садржаји из математике, (б) методика наставе математике, (в) наставни програм из математике, (г) интегрисање информационих технологија у наставу, (д) унапређивање критичког мишљења или вештина решавања проблема код ученика, (ђ) оцењивање из математике, (е) одговарање на индивидуалне потребе ученика. Подаци о стручном усавршавању прикупљени су на основу питања из упитника који је био намењен учитељима, а подаци о постигнућу ученика добијени су путем тестова знања из математике. За обраду података коришћен је t-тест како би се утврдило да ли постоји значајна разлика у постигнућу ученика из математике у односу на то да ли су се њихови учитељи усавршавали у некој од наведених области. Резултати истраживања су показали да значајно више постигнуће из математике имају они ученици чији су се учитељи усавршавали у некој од следећих области: (а) садржаји из математике (М1=521,27 према М2=510,86), (б) методика наставе математике (М1=525,97 према М2=511,17), (в) наставни програм из математике (М1=523,02 према М2=512,4), (г) унапређивање критичког мишљења или вештина решавања проблема код ученика (М1=519,3 према М2=512,55), у односу на ученике чији учитељи нису имали стручне обуке у наведеним областима. Међутим, није утврђена значајна разлика у постигнућима ученика оних учитеља који су се усавршавали, односно који нису имали професионалне обуке у осталим наведеним областима. Резултати потврђују значај усваршавања учитеља у домену дидактичких и методичких знања из области математике за постигнуће ученика у четвртом разреду основне школе. С обзиром на то да анализиране области стручног усавршавања у овом раду, нису биле у истој мери значајне за постигнуће ученика из математике, неопходно је даље испитати услове који су довели до ових разлика.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS2019 : резултати и импликације", title = "Повезаност стручног усавршавања учитеља са постигнућем ученика у области математике", pages = "35-34", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_532" }
Медар, Ј.,& Ратковић, М.. (2021). Повезаност стручног усавршавања учитеља са постигнућем ученика у области математике. in TIMSS2019 : резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 34-35. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_532
Медар Ј, Ратковић М. Повезаност стручног усавршавања учитеља са постигнућем ученика у области математике. in TIMSS2019 : резултати и импликације. 2021;:34-35. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_532 .
Медар, Јелена, Ратковић, Марија, "Повезаност стручног усавршавања учитеља са постигнућем ученика у области математике" in TIMSS2019 : резултати и импликације (2021):34-35, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_532 .