Приказ основних података о документу

Prepričavanje kao sredstvo za podsticanje kulture govora u školi

dc.creatorMilošević, Nikoleta
dc.date.accessioned2021-03-17T13:23:22Z
dc.date.available2021-03-17T13:23:22Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.issn0579-6431
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/52
dc.description.abstractOur curricula place emphasis on retelling as a special form of activities in developing oral and written expression. A question is raised: What is the nature of students' retelling who start learning it on teacher's demand and does this form of work lead to stereotypic acquisition of verbal complexities or to developing linguistic expression, induction, deduction and thinking in students? The subject of this article is the study of the nature of child's retelling as the commonest method of drilling used in primary school for developing linguistic expression in child. The sample consisted of first-grade primary students (N=52) and the aim was to promote methodic approach to developing one form of linguistic behavior in students. The sample is intentional, divided into three groups of respondents strikingly quiet, average and strikingly talkative students. The sample of a linguistic body comprises spontaneous expression and retelling of a read fable. The parameters established were as follows: comprehension of a fable differences between the fable and students' way of retelling it articulation and grammar mistakes, creativity in child's retelling. It proved that the text-fable stimulates respondents to expand their vocabulary. The nature of such vocabulary is double: (a) words of known meaning are replaced by synonyms, and (b) new words are used to replace breaks during thinking. Tendency to reaching stereotypic conclusions and moral deduction is not present.en
dc.description.abstractU školskim planovima i programima ističe se važnost prepričavanja kao posebnog oblika rada na razvijanju govornog i pisanog izraza. Postavlja se pitanje: kakva je priroda prepričavanja učenika koji tek počinju da uče prepričavanje po zahtevu nastavnika i da li pomenuti oblik rada vodi šablonskom usvajanju verbalnih složaja ili razvijanju govornog izraza zaključivanja i mišljenja učenika. Predmet rada je upoznavanje prirode dečjeg prepričavanja kao najčešćeg vida vežbanja, koji se u osnovnoj školi koristi za razvijanje dečjeg govornog izraza. Istraživanje je sprovedeno na uzorku učenika prvog razreda osnovne škole (N=52), c ciljem unapređivanja metodičkog pristupa razvitku jednog vida govornog ponašanja učenika. Uzorak je nameran, podeljen na tri grupe ispitanika: izrazito ćutljivi, prosečni i izrazito govorljivi. Uzorak jezičke građe predstavljaju spontani izraz i prepričavanje pročitane basne. Utvrđeni su sledeći pokazatelji: razumevanje basne, razlike između basne kao testa i učeničkog načina prepričavanja artikulacione i gramatičke greške, kreativnost u dečjem prepričavanju. Pokazalo se da test baš ne podstiče ispitanike na proširivanje obima rečnika. Priroda takvog rečnika ima dvostruki karakter: (a) reči poznate po značenju u prepričavanju zamenjuju se sinonimima; (b) pojava unošenja novih reči koje zamenjuju predahe u mislima. Prilikom prepričavanja nije prisutna težnja ka zaključivanju po utvrđenim šablonima i izvođenju pouke. Basna kao vrsta proznog izraza može se koristiti u razvijanju dečjeg rečnika i podsticanju prepričavanja.sr
dc.publisherBeograd : Institut za pedagoška istraživanja
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceZbornik Instituta za pedagoška istraživanja
dc.subjectschool languageen
dc.subjectfamily languageen
dc.subjectretellingen
dc.subjectfableen
dc.subjectculture of speechen
dc.subjectfrequency wordbooken
dc.subjectškolski jeziksr
dc.subjectporodični jeziksr
dc.subjectprepričavanjesr
dc.subjectbasnasr
dc.subjectkultura govorasr
dc.titleRetelling as a Means for stimulating culture of speech in schoolen
dc.titlePrepričavanje kao sredstvo za podsticanje kulture govora u školisr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dc.citation.epage376
dc.citation.issue33
dc.citation.other(33): 362-376
dc.citation.spage362
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/1233/Prepricavanje_kao_sredstvo_za_podsticanje_kulture_govora_u_skoli_2001.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_52
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу