Odnos između socioekonomskog statusa i motivacije za izbor profesije nastavnika
Relationship between socioeconomic status and motivation for choosing teaching profession
Authors
Marušić Jablanović, Milica
Simić, Nataša
Contributors
Lalić-Vučetić, Nataša
Gundogan, Dragana

Radanović, Ana

Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Činioci izbora posla nastavnika (FIT-Choice) predstavlja međunarodno prihvaćeni model, zasnovan
na teoriji očekivanja i vrednovanja. Na osnovu njega kreirana je skala (FIT-Choice scale). Autori ovog
istraživanja sproveli su validacionu studiju kojom su potvrdili primenljivost FIT-Choice skale u Srbiji.
Cilj ovog istraživanja bio je da se ispita povezanost socioekonomskog statusa (SES) kandidata za
nastavničku profesiju sa njihovom motivacijom za izbor ove profesije i percepcijom zahteva i dobiti
koje ona nosi. Primenjena je FIT-Choice skala (12 supskala za motivacione činioce, pet supskala za
percepcije profesije i jedna kojom se procenjuje zadovoljstvom izborom profesije), a socioekonomski
status je operacionalizovan kroz pitanja o nivou obrazovanja oca ispitanika i o prosečnim prihodima
porodice. Na uzorku od 364 studenta, budućih nastavnika, pokazalo se da su glavni razlozi izbora ove
profesije intrinzički, percipirane sposobnosti za obavljanje profesije nastavnika i vredno...sti društvene
koristi. Spirmanov koeficijent korelacije pokazao je da su oba pokazatelja socioekonomskog statusa
u negativnoj korelaciji sa percepcijom primanja nastavnika (r = -,20, p < ,001 za obrazovanje oca; r
= -,19, p < ,001 za prosek primanja) socijalnog statusa profesije (r = -,16, p < ,001 za obrazovanje
oca; r = -,24, p < ,001 za prosek primanja) i sa motivom jačanja društvene jednakosti (r = -,11, p <
,005 za obrazovanje oca; r = -,10, p < ,005 za prosek primanja). Prosek primanja korelira negativno
sa prethodnim iskustvima poučavanja i učenja kao motivom (r = -,10, p < ,005) i sa odvraćanjem
pojedinca od izbora ovog posla (r = -,11, p < ,005). Obrazovanje oca korelira negativno sa motivacijom
da se utiče na budućnost dece (r = -,13, p < ,001) i pozitivno sa izborom posla kao rezervne karijere
(r = ,14, p < ,001). Zaključujemo da budući nastavnici iz porodica čiji je socioekonomski status viši
opažaju status nastavničke profesije kao nepovoljniji, da su manje podložni socijalnim uticajima i
slabije altruistički motivisani, što može ukazivati na manje adaptivan obrazac motivacije. Rezultati
ove studije mogu se koristiti u svrhu karijernog savetovanja i vođenja.
The Factors Influencing Teaching (FIT-Choice) framework is grounded in the Expectancy-value
theory of motivation and is internationally accepted. Based on this framework, the FIT-Choice
scale was constructed. The authors of the present study had previously conducted a validation
study confirming applicability of the FIT-Choice scale in Serbia. The aim of this study was to explore
relationship between socioeconomic status (SES) of the candidates for teaching profession and
their motivation to choose this profession, as well as their perceptions of its demands and returns.
FIT-Choice scale was applied (12 Motivation subscales, five Perception subscales and one subscale
assessing Satisfaction with a choice of the career), while SES was operationalized through questions
on father’s education level (FEL) and average family income (AFI). On the sample of 364 students,
future teachers, intrinsic motivation, perceived teaching abilities and social utility values appeared
as the main ...reasons for choosing a teaching career. Spearman correlation coefficients indicate that
both SES indicators correlate negatively with the perceptions of teachers’ earnings (r = -.20, p < .001
for FEL; r = -.19, p < .001 for AFI) and social status (r = -.16, p < .001 for FEL; r = -.24, p < .001 for AFI)
and enhancing social equity as motivation (r = -.11, p < .005 for FEL; r = -.10, p < .005 for AFI). AFI is
related negatively to prior teaching and learning experiences as motivation (r = -.10, p < .005), and to
discouragement to choose teaching (r = -.11, p < .005). FEL correlates negatively with the motivation
to influence the future of children (r = -.13, p < .001) and positively with fallback career (r = .14, p <
.001). It can be concluded that future teachers from families with higher SES perceive the status of a
teaching profession as less advantageous, that they are less susceptible to social influences, and less
altruistically motived, which might indicate less adaptive motivational pattern. These results can be
used for the purpose of career counselling and guidance.
Keywords:
profesija nastavnika / budući nastavnici / FIT-Choice / socioekonomski status / motivacija / teaching profession / future teachers / FIT-Choice / socioeconomic status / motivationSource:
Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse, 2020, 89-90Publisher:
- Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Funding / projects:
Note:
- Knjiga rezimea, 25. Međunarodna naučna konferencija "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
- Book of abstracts / 25th International Scientific Conference "Educational Research and School Practice"
Collections
Institution/Community
IPITY - CONF AU - Marušić Jablanović, Milica AU - Simić, Nataša PY - 2020 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/519 AB - Činioci izbora posla nastavnika (FIT-Choice) predstavlja međunarodno prihvaćeni model, zasnovan na teoriji očekivanja i vrednovanja. Na osnovu njega kreirana je skala (FIT-Choice scale). Autori ovog istraživanja sproveli su validacionu studiju kojom su potvrdili primenljivost FIT-Choice skale u Srbiji. Cilj ovog istraživanja bio je da se ispita povezanost socioekonomskog statusa (SES) kandidata za nastavničku profesiju sa njihovom motivacijom za izbor ove profesije i percepcijom zahteva i dobiti koje ona nosi. Primenjena je FIT-Choice skala (12 supskala za motivacione činioce, pet supskala za percepcije profesije i jedna kojom se procenjuje zadovoljstvom izborom profesije), a socioekonomski status je operacionalizovan kroz pitanja o nivou obrazovanja oca ispitanika i o prosečnim prihodima porodice. Na uzorku od 364 studenta, budućih nastavnika, pokazalo se da su glavni razlozi izbora ove profesije intrinzički, percipirane sposobnosti za obavljanje profesije nastavnika i vrednosti društvene koristi. Spirmanov koeficijent korelacije pokazao je da su oba pokazatelja socioekonomskog statusa u negativnoj korelaciji sa percepcijom primanja nastavnika (r = -,20, p < ,001 za obrazovanje oca; r = -,19, p < ,001 za prosek primanja) socijalnog statusa profesije (r = -,16, p < ,001 za obrazovanje oca; r = -,24, p < ,001 za prosek primanja) i sa motivom jačanja društvene jednakosti (r = -,11, p < ,005 za obrazovanje oca; r = -,10, p < ,005 za prosek primanja). Prosek primanja korelira negativno sa prethodnim iskustvima poučavanja i učenja kao motivom (r = -,10, p < ,005) i sa odvraćanjem pojedinca od izbora ovog posla (r = -,11, p < ,005). Obrazovanje oca korelira negativno sa motivacijom da se utiče na budućnost dece (r = -,13, p < ,001) i pozitivno sa izborom posla kao rezervne karijere (r = ,14, p < ,001). Zaključujemo da budući nastavnici iz porodica čiji je socioekonomski status viši opažaju status nastavničke profesije kao nepovoljniji, da su manje podložni socijalnim uticajima i slabije altruistički motivisani, što može ukazivati na manje adaptivan obrazac motivacije. Rezultati ove studije mogu se koristiti u svrhu karijernog savetovanja i vođenja. AB - The Factors Influencing Teaching (FIT-Choice) framework is grounded in the Expectancy-value theory of motivation and is internationally accepted. Based on this framework, the FIT-Choice scale was constructed. The authors of the present study had previously conducted a validation study confirming applicability of the FIT-Choice scale in Serbia. The aim of this study was to explore relationship between socioeconomic status (SES) of the candidates for teaching profession and their motivation to choose this profession, as well as their perceptions of its demands and returns. FIT-Choice scale was applied (12 Motivation subscales, five Perception subscales and one subscale assessing Satisfaction with a choice of the career), while SES was operationalized through questions on father’s education level (FEL) and average family income (AFI). On the sample of 364 students, future teachers, intrinsic motivation, perceived teaching abilities and social utility values appeared as the main reasons for choosing a teaching career. Spearman correlation coefficients indicate that both SES indicators correlate negatively with the perceptions of teachers’ earnings (r = -.20, p < .001 for FEL; r = -.19, p < .001 for AFI) and social status (r = -.16, p < .001 for FEL; r = -.24, p < .001 for AFI) and enhancing social equity as motivation (r = -.11, p < .005 for FEL; r = -.10, p < .005 for AFI). AFI is related negatively to prior teaching and learning experiences as motivation (r = -.10, p < .005), and to discouragement to choose teaching (r = -.11, p < .005). FEL correlates negatively with the motivation to influence the future of children (r = -.13, p < .001) and positively with fallback career (r = .14, p < .001). It can be concluded that future teachers from families with higher SES perceive the status of a teaching profession as less advantageous, that they are less susceptible to social influences, and less altruistically motived, which might indicate less adaptive motivational pattern. These results can be used for the purpose of career counselling and guidance. PB - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja C3 - Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse T1 - Odnos između socioekonomskog statusa i motivacije za izbor profesije nastavnika T1 - Relationship between socioeconomic status and motivation for choosing teaching profession EP - 90 SP - 89 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_519 ER -
@conference{ author = "Marušić Jablanović, Milica and Simić, Nataša", year = "2020", abstract = "Činioci izbora posla nastavnika (FIT-Choice) predstavlja međunarodno prihvaćeni model, zasnovan na teoriji očekivanja i vrednovanja. Na osnovu njega kreirana je skala (FIT-Choice scale). Autori ovog istraživanja sproveli su validacionu studiju kojom su potvrdili primenljivost FIT-Choice skale u Srbiji. Cilj ovog istraživanja bio je da se ispita povezanost socioekonomskog statusa (SES) kandidata za nastavničku profesiju sa njihovom motivacijom za izbor ove profesije i percepcijom zahteva i dobiti koje ona nosi. Primenjena je FIT-Choice skala (12 supskala za motivacione činioce, pet supskala za percepcije profesije i jedna kojom se procenjuje zadovoljstvom izborom profesije), a socioekonomski status je operacionalizovan kroz pitanja o nivou obrazovanja oca ispitanika i o prosečnim prihodima porodice. Na uzorku od 364 studenta, budućih nastavnika, pokazalo se da su glavni razlozi izbora ove profesije intrinzički, percipirane sposobnosti za obavljanje profesije nastavnika i vrednosti društvene koristi. Spirmanov koeficijent korelacije pokazao je da su oba pokazatelja socioekonomskog statusa u negativnoj korelaciji sa percepcijom primanja nastavnika (r = -,20, p < ,001 za obrazovanje oca; r = -,19, p < ,001 za prosek primanja) socijalnog statusa profesije (r = -,16, p < ,001 za obrazovanje oca; r = -,24, p < ,001 za prosek primanja) i sa motivom jačanja društvene jednakosti (r = -,11, p < ,005 za obrazovanje oca; r = -,10, p < ,005 za prosek primanja). Prosek primanja korelira negativno sa prethodnim iskustvima poučavanja i učenja kao motivom (r = -,10, p < ,005) i sa odvraćanjem pojedinca od izbora ovog posla (r = -,11, p < ,005). Obrazovanje oca korelira negativno sa motivacijom da se utiče na budućnost dece (r = -,13, p < ,001) i pozitivno sa izborom posla kao rezervne karijere (r = ,14, p < ,001). Zaključujemo da budući nastavnici iz porodica čiji je socioekonomski status viši opažaju status nastavničke profesije kao nepovoljniji, da su manje podložni socijalnim uticajima i slabije altruistički motivisani, što može ukazivati na manje adaptivan obrazac motivacije. Rezultati ove studije mogu se koristiti u svrhu karijernog savetovanja i vođenja., The Factors Influencing Teaching (FIT-Choice) framework is grounded in the Expectancy-value theory of motivation and is internationally accepted. Based on this framework, the FIT-Choice scale was constructed. The authors of the present study had previously conducted a validation study confirming applicability of the FIT-Choice scale in Serbia. The aim of this study was to explore relationship between socioeconomic status (SES) of the candidates for teaching profession and their motivation to choose this profession, as well as their perceptions of its demands and returns. FIT-Choice scale was applied (12 Motivation subscales, five Perception subscales and one subscale assessing Satisfaction with a choice of the career), while SES was operationalized through questions on father’s education level (FEL) and average family income (AFI). On the sample of 364 students, future teachers, intrinsic motivation, perceived teaching abilities and social utility values appeared as the main reasons for choosing a teaching career. Spearman correlation coefficients indicate that both SES indicators correlate negatively with the perceptions of teachers’ earnings (r = -.20, p < .001 for FEL; r = -.19, p < .001 for AFI) and social status (r = -.16, p < .001 for FEL; r = -.24, p < .001 for AFI) and enhancing social equity as motivation (r = -.11, p < .005 for FEL; r = -.10, p < .005 for AFI). AFI is related negatively to prior teaching and learning experiences as motivation (r = -.10, p < .005), and to discouragement to choose teaching (r = -.11, p < .005). FEL correlates negatively with the motivation to influence the future of children (r = -.13, p < .001) and positively with fallback career (r = .14, p < .001). It can be concluded that future teachers from families with higher SES perceive the status of a teaching profession as less advantageous, that they are less susceptible to social influences, and less altruistically motived, which might indicate less adaptive motivational pattern. These results can be used for the purpose of career counselling and guidance.", publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja", journal = "Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse", title = "Odnos između socioekonomskog statusa i motivacije za izbor profesije nastavnika, Relationship between socioeconomic status and motivation for choosing teaching profession", pages = "90-89", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_519" }
Marušić Jablanović, M.,& Simić, N.. (2020). Odnos između socioekonomskog statusa i motivacije za izbor profesije nastavnika. in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 89-90. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_519
Marušić Jablanović M, Simić N. Odnos između socioekonomskog statusa i motivacije za izbor profesije nastavnika. in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse. 2020;:89-90. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_519 .
Marušić Jablanović, Milica, Simić, Nataša, "Odnos između socioekonomskog statusa i motivacije za izbor profesije nastavnika" in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse (2020):89-90, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_519 .