IPIR - Repozitorijum Instituta za pedagoška istraživanja
Institut za pedagoška istraživanja
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • Srpski (latinica) 
    • Engleski
    • Srpski (ćirilica)
    • Srpski (latinica)
  • Prijava
Pregled zapisa 
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • Pregled zapisa
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • Pregled zapisa
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivacione orijentacije studenata u Srbiji

Motivational orientations of students in Serbia

Thumbnail
2020
Motivacione_orijentacije_studenata_u_Srbiji_2020.pdf (258.7Kb)
Autori
Stanišić, Jelena
Vujačić, Milja
Ostala autorstva
Lalić-Vučetić, Nataša
Gundogan, Dragana
Radanović, Ana
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentu
Apstrakt
Jedna od poznatih definicija prema kojoj se motivacija posmatra kao proces koji pokreće na aktivnost usmerenu ka određenom cilju, čineći pritom osobu spremnom da se započetom aktivnošću posvećeno bavi određeno vreme, važno je polazište za razumevanje motivacionih procesa studenata tokom učenja na studijama. U ovom radu prikazani su rezultati istraživanja čiji je cilj bio da se dobije uvid u to da li motivacione orijentacije studenata za učenje studijskih programa na fakultetima varijaju u zavisnosti od pola, godine studija koju studenti pohađaju i uspeha tokom studiranja. Za ispitivanje motivacionih orijentacija studenata korišćeno je pet skala preuzetih iz MSLQ (Motivated Strategies for Learning Questionnaire) upitnika koje mere dve komponente motivacije: vrednosnu (unutrašnja i spoljašnja motivacija, značaj onoga što se uči) i komponentu očekivanja (kontrola procesa učenja, predviđanje uspeha/samoefikasnosti). U istraživanju je učestvovalo 538 studenata (85,1 % studentkinja... i 14,9% studenata) svih godina studija sa fakulteta umetnosti, fakulteta prirodnih i društvenih nauka Univerziteta u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu. U obradi podataka korišćeni su deskriptivna statistika, t-test i f-test. Na nivou celokupnog uzorka primetno je da su studenti, kada je u pitanju njihova motivacija za učenje studijskih programa, više intrinzično nego ekstrinzično orijentisani. Nalazi dalje ukazuju na to da razlike između studenata i studentkinja postoje samo na skali samoefikasnost, pri čemu studenti sebe procenjuju efikasnijima u učenju od studentkinja. Studenti početnih godina studija motivaciono su više ekstrinzično orijentisani od starijih kolega, dok studenti master i doktorskih studija sebe doživljavaju efikasnijima od studenata prve i druge godine studija. U odnosu na svoje manje uspešne kolege studenti čija je prosečna ocena iznad osam imaju višu intrinzičnu motivaciju, smatraju da uspeh najviše zavisi od njih samih i truda koji ulože, a značaj onoga što uče na fakultetu, kao i sopstvenu efikasnost procenjuju na visokom nivou. Glavni zaključci istraživanja odnose se na toda motivacione orijentacije studenata najviše variraju u zavisnosti od uspeha na studijama, kao i da su studenti završnih godina studija više orijentisaniji ka procesu učenja i sebe procenjuju efikasnijima u odnosu na ostale studente.

One of the well-known definitions viewing motivation as a process that stimulates activity directed towards a particular goal, therefore making a person ready to devotedly engage in the activity for a certain period of time, is a significant starting point for understanding motivational processes of students during their studies. This paper shows the research results whose goal was to gain insight into whether motivational orientations of students for learning the study programs at universities vary depending on gender, year of study and academic achievement. For questioning motivational orientations of students we used five scales taken from MSLQ (Motivated Strategies for Learning Questionnaire) questionnaire measuring two motivational components: value component (internal and external motivation, significance of what is being learned) and expectancy component (control of study process, prediction of success / self-efficacy). The research involved 538 students (85,1 % female... and 14,9% male) of all years of study, from faculties of arts, sciences and humanities of the universities of Belgrade, Novi Sad, Niš and Kragujevac. Descriptive statistics, t-test and f-test were used in data processing. Looking at the entire sample, it is noticeable that students are more intrinsically than extrinsically oriented regarding their motivation for learning the study programs. The results also show that differences between male and female students exist only on the self-efficacy scale, where the male students perceive themselves as more effective in learning than female students. Junior students are more extrinsically motivated than their senior colleagues, while the students of Master and PhD studies perceive themselves as more efficient than the first-and second-year students. Compared to their less successful colleagues, the students with 8+ average mark have more intrinsic motivation, and believe that success primarily depends on themselves and their hard work, assessing the significance of what is being learned at university and their own efficacy as high-level. The main conclusions of the research are that motivational orientations of the students mainly vary depending on the success at studies, and that senior students are more oriented towards learning process and assess themselves as more efficient compared to other students.

Ključne reči:
motivacione orijentacije / studenti / usmerenost ka cilju / kontrola procesa učenja / samoefikasnost / motivational orientations / students / goal orientation / control of learning process / selfefficacy
Izvor:
Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse, 2020, 87-88
Izdavač:
  • Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Finansiranje / projekti:
  • Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, Ugovor br. 200018 (Institut za pedagoška istraživanja, Beograd) (RS-200018)
Napomena:
  • Knjiga rezimea, 25. Međunarodna naučna konferencija "Pedagoška istraživanja i školska praksa
  • Book of abstracts / 25th International Scientific Conference "Educational Research and School Practice"

ISBN: 978-86-7447-151-7

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_513
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/513
Kolekcije
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
Institucija/grupa
IPI
TY  - CONF
AU  - Stanišić, Jelena
AU  - Vujačić, Milja
PY  - 2020
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/513
AB  - Jedna od poznatih definicija prema kojoj se motivacija posmatra kao proces koji pokreće na
aktivnost usmerenu ka određenom cilju, čineći pritom osobu spremnom da se započetom aktivnošću
posvećeno bavi određeno vreme, važno je polazište za razumevanje motivacionih procesa studenata
tokom učenja na studijama. U ovom radu prikazani su rezultati istraživanja čiji je cilj bio da se dobije
uvid u to da li motivacione orijentacije studenata za učenje studijskih programa na fakultetima
varijaju u zavisnosti od pola, godine studija koju studenti pohađaju i uspeha tokom studiranja. Za
ispitivanje motivacionih orijentacija studenata korišćeno je pet skala preuzetih iz MSLQ (Motivated
Strategies for Learning Questionnaire) upitnika koje mere dve komponente motivacije: vrednosnu
(unutrašnja i spoljašnja motivacija, značaj onoga što se uči) i komponentu očekivanja (kontrola
procesa učenja, predviđanje uspeha/samoefikasnosti). U istraživanju je učestvovalo 538 studenata
(85,1 % studentkinja i 14,9% studenata) svih godina studija sa fakulteta umetnosti, fakulteta
prirodnih i društvenih nauka Univerziteta u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu. U obradi
podataka korišćeni su deskriptivna statistika, t-test i f-test. Na nivou celokupnog uzorka primetno
je da su studenti, kada je u pitanju njihova motivacija za učenje studijskih programa, više intrinzično
nego ekstrinzično orijentisani. Nalazi dalje ukazuju na to da razlike između studenata i studentkinja
postoje samo na skali samoefikasnost, pri čemu studenti sebe procenjuju efikasnijima u učenju od
studentkinja. Studenti početnih godina studija motivaciono su više ekstrinzično orijentisani od starijih
kolega, dok studenti master i doktorskih studija sebe doživljavaju efikasnijima od studenata prve i
druge godine studija. U odnosu na svoje manje uspešne kolege studenti čija je prosečna ocena iznad
osam imaju višu intrinzičnu motivaciju, smatraju da uspeh najviše zavisi od njih samih i truda koji
ulože, a značaj onoga što uče na fakultetu, kao i sopstvenu efikasnost procenjuju na visokom nivou.
Glavni zaključci istraživanja odnose se na toda motivacione orijentacije studenata najviše variraju u
zavisnosti od uspeha na studijama, kao i da su studenti završnih godina studija više orijentisaniji ka
procesu učenja i sebe procenjuju efikasnijima u odnosu na ostale studente.
AB  - One of the well-known definitions viewing motivation as a process that stimulates activity directed
towards a particular goal, therefore making a person ready to devotedly engage in the activity for
a certain period of time, is a significant starting point for understanding motivational processes of
students during their studies. This paper shows the research results whose goal was to gain insight
into whether motivational orientations of students for learning the study programs at universities
vary depending on gender, year of study and academic achievement. For questioning motivational
orientations of students we used five scales taken from MSLQ (Motivated Strategies for Learning
Questionnaire) questionnaire measuring two motivational components: value component (internal
and external motivation, significance of what is being learned) and expectancy component (control
of study process, prediction of success / self-efficacy). The research involved 538 students (85,1 %
female and 14,9% male) of all years of study, from faculties of arts, sciences and humanities of the
universities of Belgrade, Novi Sad, Niš and Kragujevac. Descriptive statistics, t-test and f-test were used
in data processing. Looking at the entire sample, it is noticeable that students are more intrinsically
than extrinsically oriented regarding their motivation for learning the study programs. The results
also show that differences between male and female students exist only on the self-efficacy scale,
where the male students perceive themselves as more effective in learning than female students.
Junior students are more extrinsically motivated than their senior colleagues, while the students of
Master and PhD studies perceive themselves as more efficient than the first-and second-year students.
Compared to their less successful colleagues, the students with 8+ average mark have more intrinsic
motivation, and believe that success primarily depends on themselves and their hard work, assessing
the significance of what is being learned at university and their own efficacy as high-level. The main
conclusions of the research are that motivational orientations of the students mainly vary depending
on the success at studies, and that senior students are more oriented towards learning process and
assess themselves as more efficient compared to other students.
PB  - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
C3  - Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse
T1  - Motivacione orijentacije studenata u Srbiji
T1  - Motivational orientations of students in Serbia
EP  - 88
SP  - 87
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_513
ER  - 
@conference{
author = "Stanišić, Jelena and Vujačić, Milja",
year = "2020",
abstract = "Jedna od poznatih definicija prema kojoj se motivacija posmatra kao proces koji pokreće na
aktivnost usmerenu ka određenom cilju, čineći pritom osobu spremnom da se započetom aktivnošću
posvećeno bavi određeno vreme, važno je polazište za razumevanje motivacionih procesa studenata
tokom učenja na studijama. U ovom radu prikazani su rezultati istraživanja čiji je cilj bio da se dobije
uvid u to da li motivacione orijentacije studenata za učenje studijskih programa na fakultetima
varijaju u zavisnosti od pola, godine studija koju studenti pohađaju i uspeha tokom studiranja. Za
ispitivanje motivacionih orijentacija studenata korišćeno je pet skala preuzetih iz MSLQ (Motivated
Strategies for Learning Questionnaire) upitnika koje mere dve komponente motivacije: vrednosnu
(unutrašnja i spoljašnja motivacija, značaj onoga što se uči) i komponentu očekivanja (kontrola
procesa učenja, predviđanje uspeha/samoefikasnosti). U istraživanju je učestvovalo 538 studenata
(85,1 % studentkinja i 14,9% studenata) svih godina studija sa fakulteta umetnosti, fakulteta
prirodnih i društvenih nauka Univerziteta u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu. U obradi
podataka korišćeni su deskriptivna statistika, t-test i f-test. Na nivou celokupnog uzorka primetno
je da su studenti, kada je u pitanju njihova motivacija za učenje studijskih programa, više intrinzično
nego ekstrinzično orijentisani. Nalazi dalje ukazuju na to da razlike između studenata i studentkinja
postoje samo na skali samoefikasnost, pri čemu studenti sebe procenjuju efikasnijima u učenju od
studentkinja. Studenti početnih godina studija motivaciono su više ekstrinzično orijentisani od starijih
kolega, dok studenti master i doktorskih studija sebe doživljavaju efikasnijima od studenata prve i
druge godine studija. U odnosu na svoje manje uspešne kolege studenti čija je prosečna ocena iznad
osam imaju višu intrinzičnu motivaciju, smatraju da uspeh najviše zavisi od njih samih i truda koji
ulože, a značaj onoga što uče na fakultetu, kao i sopstvenu efikasnost procenjuju na visokom nivou.
Glavni zaključci istraživanja odnose se na toda motivacione orijentacije studenata najviše variraju u
zavisnosti od uspeha na studijama, kao i da su studenti završnih godina studija više orijentisaniji ka
procesu učenja i sebe procenjuju efikasnijima u odnosu na ostale studente., One of the well-known definitions viewing motivation as a process that stimulates activity directed
towards a particular goal, therefore making a person ready to devotedly engage in the activity for
a certain period of time, is a significant starting point for understanding motivational processes of
students during their studies. This paper shows the research results whose goal was to gain insight
into whether motivational orientations of students for learning the study programs at universities
vary depending on gender, year of study and academic achievement. For questioning motivational
orientations of students we used five scales taken from MSLQ (Motivated Strategies for Learning
Questionnaire) questionnaire measuring two motivational components: value component (internal
and external motivation, significance of what is being learned) and expectancy component (control
of study process, prediction of success / self-efficacy). The research involved 538 students (85,1 %
female and 14,9% male) of all years of study, from faculties of arts, sciences and humanities of the
universities of Belgrade, Novi Sad, Niš and Kragujevac. Descriptive statistics, t-test and f-test were used
in data processing. Looking at the entire sample, it is noticeable that students are more intrinsically
than extrinsically oriented regarding their motivation for learning the study programs. The results
also show that differences between male and female students exist only on the self-efficacy scale,
where the male students perceive themselves as more effective in learning than female students.
Junior students are more extrinsically motivated than their senior colleagues, while the students of
Master and PhD studies perceive themselves as more efficient than the first-and second-year students.
Compared to their less successful colleagues, the students with 8+ average mark have more intrinsic
motivation, and believe that success primarily depends on themselves and their hard work, assessing
the significance of what is being learned at university and their own efficacy as high-level. The main
conclusions of the research are that motivational orientations of the students mainly vary depending
on the success at studies, and that senior students are more oriented towards learning process and
assess themselves as more efficient compared to other students.",
publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja",
journal = "Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse",
title = "Motivacione orijentacije studenata u Srbiji, Motivational orientations of students in Serbia",
pages = "88-87",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_513"
}
Stanišić, J.,& Vujačić, M.. (2020). Motivacione orijentacije studenata u Srbiji. in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse
Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 87-88.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_513
Stanišić J, Vujačić M. Motivacione orijentacije studenata u Srbiji. in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse. 2020;:87-88.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_513 .
Stanišić, Jelena, Vujačić, Milja, "Motivacione orijentacije studenata u Srbiji" in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse (2020):87-88,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_513 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
O repozitorijumu IPIR | Pošaljite zapažanja

OpenAIRERCUB
 

 

Kompletan repozitorijumGrupeAutoriNasloviTemeOva institucijaAutoriNasloviTeme

Statistika

Pregled statistika

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
O repozitorijumu IPIR | Pošaljite zapažanja

OpenAIRERCUB