Ciljevi učenja koje studenti postavljaju: struktura i odnosi sa samoopažanjem i primenom strategija učenja
University students’ learning goals: structure and relationships with self-perceptions and use of learning strategies
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Ciljevi koje učenici sami postavljaju u učenju odražavaju njihove namere i imaju motivacionu
ulogu. Ranija istraživanja su potvrdila da je postavljanje ciljeva povezano sa opažanjem sopstvenih
sposobnosti i da lični ciljevi utiču na izbor i način primene strategija učenja. Izvršeno je empirijsko
istraživanje zasnovano na perspektivi pristupa učenju. Cilj istraživanja je da se ispitaju struktura
ciljeva koje studenti postavljaju sebi u učenju i odnosi ciljeva sa načinima na koje studenti opažaju
sopstvene kompetencije, kao i sa strategijama koje primenjuju u učenju. Preciznije utvrđivanje
odnosa između različitih ciljeva i strategija koje studenti primenjuju u učenju, na uzorku koji nije
činio deo prethodnih istraživanja, omogućava produbljivanje znanja o procesu učenja na osnovu
kojih se može usavršavati nastavni proces. Uzorak je činilo 448 studenata od prve do četvrte godine
Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Primenjeni su postojeći instrumenti: Upitnik o
ciljevi...ma i strategijama učenja i dve skale iz Instrumenta za procenu samoevaluativnog sistema.
Ispitana je struktura ciljeva, a zatim odnosi ciljeva sa indikatorima selfkoncepta i sa strategijama
koje studenti primenjuju u učenju. Analizom glavnih komponenata dobijeno je pet faktora: 1)
Intrinzična interesovanja i usmerenost na razumevanje; 2) Izbegavanje napora; 3) Visoke aspiracije;
4) Poređenje sa drugima i 5) Samopotvrđivanje (samoprovera). Na osnovu Pirsonovog koeficijenta
korelacije utvrđeno je da su pozitivna opažanja sopstvene kompetentnosti i sopstvenih intelektualnih
sposobnosti povezana sa intrinzičnim interesovanjima i sa nastojanjem da se razume gradivo koje se
uči. Dubinski ciljevi su povezani sa strategijama proširivanja znanja, razumevanja i integracije. Visoke
aspiracije su povezane sa težnjom da se gradivo razume i integriše u smislene celine. Zaključeno je
da je postavljanje dubinskih ciljeva učenja povezano sa pozitivnim samoopažanjem, a usmerenost na
dubinske ciljeve i usmerenost na postignuće vode ka primeni dubinskih strategija učenja. Na osnovu
dobijenih rezultata izvedene su implikacije za nastavu: podsticanjem doživljaja kompetentnosti i
pozitivnog opažanja sopstvenih intelektualnih sposobnosti, podsticanjem intrinzičnih interesovanja,
ali i visokih aspiracija kroz nastavni proces može se doprineti primeni strategija proširivanja znanja,
razumevanja i integracije, koje vode ka sticanju kvalitetnijih znanja.
The goals that students set themselves in learning reflect their intentions and have a motivational
role. Previous research has confirmed that goal setting is related to perceptions of one’s abilities
and that personal goals influence choice and use of learning strategies. An empirical research
based on the SAL perspective (students’ approaches to learning) was conducted. The goal was to
examine the structure of goals that students set in learning and relationship between goals and
students’ self-perceptions of their own competencies and learning strategies they use. More precise
determination of relationship between different goals and strategies that students apply in learning,
on a sample that was not included in previous research, allows deepening the knowledge about
learning process on the basis of which the teaching process can be improved. The sample included
448 students from the first to the fourth year of the Faculty of Economics, University of Belgrade. The
existin...g instruments were applied: Questionnaire on learning goals and strategies, and two scales
from the Self-evaluation system assessment tool. The structure of goals was examined, and then
relationships of the goals with self-concept indicators and learning strategies that students use. The
Principal components analysis confirmed five first-order factors: 1) Intrinsic interests and orientation
to understanding; 2) Avoiding effort; 3) High aspirations; 4) Comparison with others and 5) Selfaffirmation
(self-verification). Based on Pearson’s correlation coefficient, positive perceptions of one’s
own competence and one’s intellectual abilities were found to be related to intrinsic interests and an
orientation to understanding. Deep goals correlate with strategies oriented to expanding knowledge,
understanding and integration. High aspirations correlate with understanding and integration
strategies. It was concluded that setting deep goals is associated with positive self-perception, and
that orientation to deep goals and achievement leads to the use of deep strategies. Based on the
obtained results, implications for teaching are derived: encouraging experience of competence and
positive perception of one’s own intellectual abilities, fostering intrinsic interests, as well as high
aspirations through teaching process, can contribute to use of strategies of expanding knowledge,
understanding and integration, leading to acquisition of higher quality knowledge.
Keywords:
ciljevi učenja / studenti / selfkoncept / strategije učenja / learning goals / university students / self-concept / learning strategiesSource:
Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse, 2020, 34-35Publisher:
- Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Funding / projects:
Note:
- Knjiga rezimea, 25. Međunarodna naučna konferencija "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
- Book of abstracts / 25th International Scientific Conference "Educational Research and School Practice"
Collections
Institution/Community
IPITY - CONF AU - Mirkov, Snežana PY - 2020 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/493 AB - Ciljevi koje učenici sami postavljaju u učenju odražavaju njihove namere i imaju motivacionu ulogu. Ranija istraživanja su potvrdila da je postavljanje ciljeva povezano sa opažanjem sopstvenih sposobnosti i da lični ciljevi utiču na izbor i način primene strategija učenja. Izvršeno je empirijsko istraživanje zasnovano na perspektivi pristupa učenju. Cilj istraživanja je da se ispitaju struktura ciljeva koje studenti postavljaju sebi u učenju i odnosi ciljeva sa načinima na koje studenti opažaju sopstvene kompetencije, kao i sa strategijama koje primenjuju u učenju. Preciznije utvrđivanje odnosa između različitih ciljeva i strategija koje studenti primenjuju u učenju, na uzorku koji nije činio deo prethodnih istraživanja, omogućava produbljivanje znanja o procesu učenja na osnovu kojih se može usavršavati nastavni proces. Uzorak je činilo 448 studenata od prve do četvrte godine Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Primenjeni su postojeći instrumenti: Upitnik o ciljevima i strategijama učenja i dve skale iz Instrumenta za procenu samoevaluativnog sistema. Ispitana je struktura ciljeva, a zatim odnosi ciljeva sa indikatorima selfkoncepta i sa strategijama koje studenti primenjuju u učenju. Analizom glavnih komponenata dobijeno je pet faktora: 1) Intrinzična interesovanja i usmerenost na razumevanje; 2) Izbegavanje napora; 3) Visoke aspiracije; 4) Poređenje sa drugima i 5) Samopotvrđivanje (samoprovera). Na osnovu Pirsonovog koeficijenta korelacije utvrđeno je da su pozitivna opažanja sopstvene kompetentnosti i sopstvenih intelektualnih sposobnosti povezana sa intrinzičnim interesovanjima i sa nastojanjem da se razume gradivo koje se uči. Dubinski ciljevi su povezani sa strategijama proširivanja znanja, razumevanja i integracije. Visoke aspiracije su povezane sa težnjom da se gradivo razume i integriše u smislene celine. Zaključeno je da je postavljanje dubinskih ciljeva učenja povezano sa pozitivnim samoopažanjem, a usmerenost na dubinske ciljeve i usmerenost na postignuće vode ka primeni dubinskih strategija učenja. Na osnovu dobijenih rezultata izvedene su implikacije za nastavu: podsticanjem doživljaja kompetentnosti i pozitivnog opažanja sopstvenih intelektualnih sposobnosti, podsticanjem intrinzičnih interesovanja, ali i visokih aspiracija kroz nastavni proces može se doprineti primeni strategija proširivanja znanja, razumevanja i integracije, koje vode ka sticanju kvalitetnijih znanja. AB - The goals that students set themselves in learning reflect their intentions and have a motivational role. Previous research has confirmed that goal setting is related to perceptions of one’s abilities and that personal goals influence choice and use of learning strategies. An empirical research based on the SAL perspective (students’ approaches to learning) was conducted. The goal was to examine the structure of goals that students set in learning and relationship between goals and students’ self-perceptions of their own competencies and learning strategies they use. More precise determination of relationship between different goals and strategies that students apply in learning, on a sample that was not included in previous research, allows deepening the knowledge about learning process on the basis of which the teaching process can be improved. The sample included 448 students from the first to the fourth year of the Faculty of Economics, University of Belgrade. The existing instruments were applied: Questionnaire on learning goals and strategies, and two scales from the Self-evaluation system assessment tool. The structure of goals was examined, and then relationships of the goals with self-concept indicators and learning strategies that students use. The Principal components analysis confirmed five first-order factors: 1) Intrinsic interests and orientation to understanding; 2) Avoiding effort; 3) High aspirations; 4) Comparison with others and 5) Selfaffirmation (self-verification). Based on Pearson’s correlation coefficient, positive perceptions of one’s own competence and one’s intellectual abilities were found to be related to intrinsic interests and an orientation to understanding. Deep goals correlate with strategies oriented to expanding knowledge, understanding and integration. High aspirations correlate with understanding and integration strategies. It was concluded that setting deep goals is associated with positive self-perception, and that orientation to deep goals and achievement leads to the use of deep strategies. Based on the obtained results, implications for teaching are derived: encouraging experience of competence and positive perception of one’s own intellectual abilities, fostering intrinsic interests, as well as high aspirations through teaching process, can contribute to use of strategies of expanding knowledge, understanding and integration, leading to acquisition of higher quality knowledge. PB - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja C3 - Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse T1 - Ciljevi učenja koje studenti postavljaju: struktura i odnosi sa samoopažanjem i primenom strategija učenja T1 - University students’ learning goals: structure and relationships with self-perceptions and use of learning strategies EP - 35 SP - 34 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_493 ER -
@conference{ author = "Mirkov, Snežana", year = "2020", abstract = "Ciljevi koje učenici sami postavljaju u učenju odražavaju njihove namere i imaju motivacionu ulogu. Ranija istraživanja su potvrdila da je postavljanje ciljeva povezano sa opažanjem sopstvenih sposobnosti i da lični ciljevi utiču na izbor i način primene strategija učenja. Izvršeno je empirijsko istraživanje zasnovano na perspektivi pristupa učenju. Cilj istraživanja je da se ispitaju struktura ciljeva koje studenti postavljaju sebi u učenju i odnosi ciljeva sa načinima na koje studenti opažaju sopstvene kompetencije, kao i sa strategijama koje primenjuju u učenju. Preciznije utvrđivanje odnosa između različitih ciljeva i strategija koje studenti primenjuju u učenju, na uzorku koji nije činio deo prethodnih istraživanja, omogućava produbljivanje znanja o procesu učenja na osnovu kojih se može usavršavati nastavni proces. Uzorak je činilo 448 studenata od prve do četvrte godine Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Primenjeni su postojeći instrumenti: Upitnik o ciljevima i strategijama učenja i dve skale iz Instrumenta za procenu samoevaluativnog sistema. Ispitana je struktura ciljeva, a zatim odnosi ciljeva sa indikatorima selfkoncepta i sa strategijama koje studenti primenjuju u učenju. Analizom glavnih komponenata dobijeno je pet faktora: 1) Intrinzična interesovanja i usmerenost na razumevanje; 2) Izbegavanje napora; 3) Visoke aspiracije; 4) Poređenje sa drugima i 5) Samopotvrđivanje (samoprovera). Na osnovu Pirsonovog koeficijenta korelacije utvrđeno je da su pozitivna opažanja sopstvene kompetentnosti i sopstvenih intelektualnih sposobnosti povezana sa intrinzičnim interesovanjima i sa nastojanjem da se razume gradivo koje se uči. Dubinski ciljevi su povezani sa strategijama proširivanja znanja, razumevanja i integracije. Visoke aspiracije su povezane sa težnjom da se gradivo razume i integriše u smislene celine. Zaključeno je da je postavljanje dubinskih ciljeva učenja povezano sa pozitivnim samoopažanjem, a usmerenost na dubinske ciljeve i usmerenost na postignuće vode ka primeni dubinskih strategija učenja. Na osnovu dobijenih rezultata izvedene su implikacije za nastavu: podsticanjem doživljaja kompetentnosti i pozitivnog opažanja sopstvenih intelektualnih sposobnosti, podsticanjem intrinzičnih interesovanja, ali i visokih aspiracija kroz nastavni proces može se doprineti primeni strategija proširivanja znanja, razumevanja i integracije, koje vode ka sticanju kvalitetnijih znanja., The goals that students set themselves in learning reflect their intentions and have a motivational role. Previous research has confirmed that goal setting is related to perceptions of one’s abilities and that personal goals influence choice and use of learning strategies. An empirical research based on the SAL perspective (students’ approaches to learning) was conducted. The goal was to examine the structure of goals that students set in learning and relationship between goals and students’ self-perceptions of their own competencies and learning strategies they use. More precise determination of relationship between different goals and strategies that students apply in learning, on a sample that was not included in previous research, allows deepening the knowledge about learning process on the basis of which the teaching process can be improved. The sample included 448 students from the first to the fourth year of the Faculty of Economics, University of Belgrade. The existing instruments were applied: Questionnaire on learning goals and strategies, and two scales from the Self-evaluation system assessment tool. The structure of goals was examined, and then relationships of the goals with self-concept indicators and learning strategies that students use. The Principal components analysis confirmed five first-order factors: 1) Intrinsic interests and orientation to understanding; 2) Avoiding effort; 3) High aspirations; 4) Comparison with others and 5) Selfaffirmation (self-verification). Based on Pearson’s correlation coefficient, positive perceptions of one’s own competence and one’s intellectual abilities were found to be related to intrinsic interests and an orientation to understanding. Deep goals correlate with strategies oriented to expanding knowledge, understanding and integration. High aspirations correlate with understanding and integration strategies. It was concluded that setting deep goals is associated with positive self-perception, and that orientation to deep goals and achievement leads to the use of deep strategies. Based on the obtained results, implications for teaching are derived: encouraging experience of competence and positive perception of one’s own intellectual abilities, fostering intrinsic interests, as well as high aspirations through teaching process, can contribute to use of strategies of expanding knowledge, understanding and integration, leading to acquisition of higher quality knowledge.", publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja", journal = "Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse", title = "Ciljevi učenja koje studenti postavljaju: struktura i odnosi sa samoopažanjem i primenom strategija učenja, University students’ learning goals: structure and relationships with self-perceptions and use of learning strategies", pages = "35-34", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_493" }
Mirkov, S.. (2020). Ciljevi učenja koje studenti postavljaju: struktura i odnosi sa samoopažanjem i primenom strategija učenja. in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 34-35. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_493
Mirkov S. Ciljevi učenja koje studenti postavljaju: struktura i odnosi sa samoopažanjem i primenom strategija učenja. in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse. 2020;:34-35. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_493 .
Mirkov, Snežana, "Ciljevi učenja koje studenti postavljaju: struktura i odnosi sa samoopažanjem i primenom strategija učenja" in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse (2020):34-35, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_493 .