Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza
Аутори
Vidić, JelenaStanković, Biljana
Džamonja Ignjatović, Tamara
Остала ауторства
Džinović, VladimirNikitović, Tijana
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Fenomen transrodnosti, određen kao različitost između pripisanog pola
i rodnog identiteta osobe, zadobija sve veću pažnju naučne i opšte javnosti. U prethodnoj
deceniji dolazi do značajnog zaokreta u pristupu, gde tradicionalni psihopatologizujući
medicinski pristup zamenjuje shvatanje rodne različitosti kao nepatološkog fenomena (ICD-
11), a kategorijalno shvatanje roda zamenjuje posmatranje roda kao spektra (APA, 2015).
Uporedo s promenom pristupa raste i spremnost naučne zajednice da čuje iskustva samih
transrodnih osoba, umesto da ih posmatra kao predmet istraživanja fokusiranih na medicinske
intervencije i psihopatološke fenomene. Pored toga, podaci koji ukazuju na veću prevalencu
različitih tegoba iz domena mentalnog zdravlja kod trasnrodnih osoba u poređenju sa
cisrodnim osobama sve više se razumeju kao posledica različitih oblika stigmatizacije (Robles
et al., 2016), dok se rodno afirmativno okruženje smatra protektivnim faktorom za mentalno
zdravlje (Olson et al., 2...016). U ovom radu će biti analizirana iskustva odraslih transrodnih osoba
u Srbiji koja se odnose na period njihovog detinjstva i osnovne škole, uključujući iskustva
odbacivanja i različitih oblika nasilja, kako od strane vršnjaka, tako i od strane odraslih osoba.
Ovaj rani razvojni period je važan jer predstavlja početak razvoja transrodnog identiteta, a
ujedno ukazuje i na problematične obrasce odnošenja drugih ljudi prema ovim ranim
ispoljavanjima rodne različitosti, kako unutar porodičnog, tako i unutar školskog konteksta.
Ovi problematični obrasci i reakcije okruženja transrodne osobe često prate i kasnije tokom
života i značajno oblikuju njihovo samodoživljavanje.
Кључне речи:
transrodnost / stigmatizacija / interpretativna fenomenološka analizaИзвор:
Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika, 2021, 128-131Издавач:
- Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
- Beograd : Institut za psihologiju
Финансирање / пројекти:
Напомена:
- XXVI Nаučnа konferencijа „Pedаgoškа istrаživаnjа i školskа prаksа“
Институција/група
IPITY - CONF AU - Vidić, Jelena AU - Stanković, Biljana AU - Džamonja Ignjatović, Tamara PY - 2021 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/438 AB - Fenomen transrodnosti, određen kao različitost između pripisanog pola i rodnog identiteta osobe, zadobija sve veću pažnju naučne i opšte javnosti. U prethodnoj deceniji dolazi do značajnog zaokreta u pristupu, gde tradicionalni psihopatologizujući medicinski pristup zamenjuje shvatanje rodne različitosti kao nepatološkog fenomena (ICD- 11), a kategorijalno shvatanje roda zamenjuje posmatranje roda kao spektra (APA, 2015). Uporedo s promenom pristupa raste i spremnost naučne zajednice da čuje iskustva samih transrodnih osoba, umesto da ih posmatra kao predmet istraživanja fokusiranih na medicinske intervencije i psihopatološke fenomene. Pored toga, podaci koji ukazuju na veću prevalencu različitih tegoba iz domena mentalnog zdravlja kod trasnrodnih osoba u poređenju sa cisrodnim osobama sve više se razumeju kao posledica različitih oblika stigmatizacije (Robles et al., 2016), dok se rodno afirmativno okruženje smatra protektivnim faktorom za mentalno zdravlje (Olson et al., 2016). U ovom radu će biti analizirana iskustva odraslih transrodnih osoba u Srbiji koja se odnose na period njihovog detinjstva i osnovne škole, uključujući iskustva odbacivanja i različitih oblika nasilja, kako od strane vršnjaka, tako i od strane odraslih osoba. Ovaj rani razvojni period je važan jer predstavlja početak razvoja transrodnog identiteta, a ujedno ukazuje i na problematične obrasce odnošenja drugih ljudi prema ovim ranim ispoljavanjima rodne različitosti, kako unutar porodičnog, tako i unutar školskog konteksta. Ovi problematični obrasci i reakcije okruženja transrodne osobe često prate i kasnije tokom života i značajno oblikuju njihovo samodoživljavanje. PB - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja PB - Beograd : Institut za psihologiju C3 - Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika T1 - Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza EP - 131 SP - 128 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_438 ER -
@conference{ author = "Vidić, Jelena and Stanković, Biljana and Džamonja Ignjatović, Tamara", year = "2021", abstract = "Fenomen transrodnosti, određen kao različitost između pripisanog pola i rodnog identiteta osobe, zadobija sve veću pažnju naučne i opšte javnosti. U prethodnoj deceniji dolazi do značajnog zaokreta u pristupu, gde tradicionalni psihopatologizujući medicinski pristup zamenjuje shvatanje rodne različitosti kao nepatološkog fenomena (ICD- 11), a kategorijalno shvatanje roda zamenjuje posmatranje roda kao spektra (APA, 2015). Uporedo s promenom pristupa raste i spremnost naučne zajednice da čuje iskustva samih transrodnih osoba, umesto da ih posmatra kao predmet istraživanja fokusiranih na medicinske intervencije i psihopatološke fenomene. Pored toga, podaci koji ukazuju na veću prevalencu različitih tegoba iz domena mentalnog zdravlja kod trasnrodnih osoba u poređenju sa cisrodnim osobama sve više se razumeju kao posledica različitih oblika stigmatizacije (Robles et al., 2016), dok se rodno afirmativno okruženje smatra protektivnim faktorom za mentalno zdravlje (Olson et al., 2016). U ovom radu će biti analizirana iskustva odraslih transrodnih osoba u Srbiji koja se odnose na period njihovog detinjstva i osnovne škole, uključujući iskustva odbacivanja i različitih oblika nasilja, kako od strane vršnjaka, tako i od strane odraslih osoba. Ovaj rani razvojni period je važan jer predstavlja početak razvoja transrodnog identiteta, a ujedno ukazuje i na problematične obrasce odnošenja drugih ljudi prema ovim ranim ispoljavanjima rodne različitosti, kako unutar porodičnog, tako i unutar školskog konteksta. Ovi problematični obrasci i reakcije okruženja transrodne osobe često prate i kasnije tokom života i značajno oblikuju njihovo samodoživljavanje.", publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja, Beograd : Institut za psihologiju", journal = "Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika", title = "Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza", pages = "131-128", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_438" }
Vidić, J., Stanković, B.,& Džamonja Ignjatović, T.. (2021). Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza. in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 128-131. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_438
Vidić J, Stanković B, Džamonja Ignjatović T. Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza. in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika. 2021;:128-131. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_438 .
Vidić, Jelena, Stanković, Biljana, Džamonja Ignjatović, Tamara, "Identitet i iskustava transrodnih osoba u srbiji u periodu detinjstva – interpretativna fenomenološka analiza" in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika (2021):128-131, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_438 .