IPIR - Repository of the Institute for Educational Research
Institute for Educational Research
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   IPIR
  • IPI
  • Doktorati
  • View Item
  •   IPIR
  • IPI
  • Doktorati
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evaluation of the correlative-integrativeapproach in teaching environmental educationcontent

Evaluacija korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema u obradi sadržaja ekološkog obrazovanja

Thumbnail
2015
337.pdf (3.983Mb)
Authors
Stanišić, Jelena
Contributors
Gajić, Olivera
Andevski, Milica
Miljanović, Tomka
Gojkov, Grozdanka
Gajić, Olivera
Doctoral thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
The present study investigated the possibilities, effectiveness, difficulties and limitations in application of the correlative-integrative approach in teaching ecological education. In specific, the aim of this study was to evaluate the correlative-integrative approach in teaching ecological education. The evaluation of the correlative-integrative approach was done in three ways: (a) by following and evaluating lesson preparation, organisation and realisation of the experimental program; (b) by evaluating student education achievements; and (c) by interpreting students’ and teachers’ views on the realisation of the experimental program. To assess whether there is a cause-and-effect relationship between the application of the experimental program and a level and quality of student knowledge we executed a pseudoexperiment with paired groups. Data gathered at three different testing periods (initial test, final test and repeated test) allowed us to ascertain student development in terms ...of level and quality of knowledge, as well as retention of knowledge. The empirical data obtained in this study showed that the experimental program was effect on: (a) the level of knowledge and students' progress in the field of ecology; (b) the quality of knowledge and progress of students, primarily in the domain of application of acquired knowledge; (c) greater satisfaction and motivation of students in the learning process and (d) a positive opinion on the application of correlation and integration approach.

Rad je posvećen ispitivanju mogućnosti, efikasnosti, teškoća i ograničenja primene korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema u obradi sadržaja ekološkog obrazovanja. Preciznije rečeno, cilj rada je evaluacija primene korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema u obradi ekoloških sadržaja, sa aspekta pripreme, realizacije i efekata u nastavnom procesu, posebno kad je reč o obrazovnim postignućima učenika u pogledu nivoa, kvaliteta i retencije usvojenih nastavnih sadržaja, zatim sa aspekta utvrđivanja prednosti i nedostataka navedenog metodičkog sistema, kao i mišljenja o njegovom značaju od strane učesnika vaspitno-obrazovnog procesa, prvenstveno učenika i nastavnika. Evaluacija korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema urađena je kroz nekoliko faza: (a) praćenje i vrednovanje pripreme, organizacije i realizacije eksperimentalnog programa, (b) vrednovanje obrazovnih postignuća učenika, (v) sagledavanje mišljenja učenika i nastavnika o realizaciji eksperimentalnog programa. ...Kako bi se utvrdilo da li postoji uzročno-posledična veza između primene eksperimentalnog programa i nivoa i kvaliteta znanja učenika, korišćen je kvazi-eksperiment sa paralelnim grupama. Merenja koja su urađena u tri različita vremenska trenutka (inicijalni test, finalni test i retest) omogućila su nam da utvrdimo napredak učenika u nivou i kvalitetu znanja, ali i mogućnost retencije znanja učenika. Prema rezultatima našeg istraživanja, eksperimentalni program koji smo primenili imao je efekte na: (a) nivo znanja i napredak učenika iz oblasti ekologije; (b) kvalitet znanja i napredak učenika, pre svega, u domenu primene stečenog znanja; (v) veće zadovoljstvo i motivaciju učenika u nastavnom procesu i (g) pozitivno mišljenje o primeni korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema.

Keywords:
Correlative-integrative approach / Ecologicalcontents / Evaluation / Students / Teachers / korelacijsko-integracijski metodički sistem / korelacijsko-integracijski metodički sistem / ekološki sadržaji / evaluacija / učenici / nastavnici / ekološki sadržaji / evaluacija / učenici / nastavnici
Source:
2015
Publisher:
  • Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet
Funding / projects:
  • From encouraging initiative, cooperation and creativity in education to new roles and identities in society (RS-179034)
  • Improving the quality and accessibility of education in modernization processes in Serbia (RS-47008)
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8141
URI
http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/8141
http://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=95072&source=NaRDuS&language=sr
http://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija143401509493749.pdf?controlNumber=(BISIS)95
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/340
Collections
  • Doktorati
Institution/Community
IPI
TY  - THES
AU  - Stanišić, Jelena
PY  - 2015
UR  - http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/8141
UR  - http://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=95072&source=NaRDuS&language=sr
UR  - http://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija143401509493749.pdf?controlNumber=(BISIS)95
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/340
AB  - The present study investigated the possibilities, effectiveness, difficulties and limitations in application of the correlative-integrative approach in teaching ecological education. In specific, the aim of this study was to evaluate the correlative-integrative approach in teaching ecological education. The evaluation of the correlative-integrative approach was done in three ways: (a) by following and evaluating lesson preparation, organisation and realisation of the experimental program; (b) by evaluating student education achievements; and (c) by interpreting students’ and teachers’ views on the realisation of the experimental program. To assess whether there is a cause-and-effect relationship between the application of the experimental program and a level and quality of student knowledge we executed a pseudoexperiment with paired groups. Data gathered at three different testing periods (initial test, final test and repeated test) allowed us to ascertain student development in terms of level and quality of knowledge, as well as retention of knowledge. The empirical data obtained in this study showed that the experimental program was effect on: (a) the level of knowledge and students' progress in the field of ecology; (b) the quality of knowledge and progress of students, primarily in the domain of application of acquired knowledge; (c) greater satisfaction and motivation of students in the learning process and (d) a positive opinion on the application of correlation and integration approach.
AB  - Rad je posvećen ispitivanju mogućnosti, efikasnosti, teškoća i ograničenja primene korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema u obradi sadržaja ekološkog obrazovanja. Preciznije rečeno, cilj rada je evaluacija primene korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema u obradi ekoloških sadržaja, sa aspekta pripreme, realizacije i efekata u nastavnom procesu, posebno kad je reč o obrazovnim postignućima učenika u pogledu nivoa, kvaliteta i retencije usvojenih nastavnih sadržaja, zatim sa aspekta utvrđivanja prednosti i nedostataka navedenog metodičkog sistema, kao i mišljenja o njegovom značaju od strane učesnika vaspitno-obrazovnog procesa, prvenstveno učenika i nastavnika. Evaluacija korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema urađena je kroz nekoliko faza: (a) praćenje i vrednovanje pripreme, organizacije i realizacije eksperimentalnog programa, (b) vrednovanje obrazovnih postignuća učenika, (v) sagledavanje mišljenja učenika i nastavnika o realizaciji eksperimentalnog programa. Kako bi se utvrdilo da li postoji uzročno-posledična veza između primene eksperimentalnog programa i nivoa i kvaliteta znanja učenika, korišćen je kvazi-eksperiment sa paralelnim grupama. Merenja koja su urađena u tri različita vremenska trenutka (inicijalni test, finalni test i retest) omogućila su nam da utvrdimo napredak učenika u nivou i kvalitetu znanja, ali i mogućnost retencije znanja učenika. Prema rezultatima našeg istraživanja, eksperimentalni program koji smo primenili imao je efekte na: (a) nivo znanja i napredak učenika iz oblasti ekologije; (b) kvalitet znanja i napredak učenika, pre svega, u domenu primene stečenog znanja; (v) veće zadovoljstvo i motivaciju učenika u nastavnom procesu i (g) pozitivno mišljenje o primeni korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema.
PB  - Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet
T1  - Evaluation of the correlative-integrativeapproach in teaching environmental educationcontent
T1  - Evaluacija korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema u obradi sadržaja ekološkog obrazovanja
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8141
ER  - 
@phdthesis{
author = "Stanišić, Jelena",
year = "2015",
abstract = "The present study investigated the possibilities, effectiveness, difficulties and limitations in application of the correlative-integrative approach in teaching ecological education. In specific, the aim of this study was to evaluate the correlative-integrative approach in teaching ecological education. The evaluation of the correlative-integrative approach was done in three ways: (a) by following and evaluating lesson preparation, organisation and realisation of the experimental program; (b) by evaluating student education achievements; and (c) by interpreting students’ and teachers’ views on the realisation of the experimental program. To assess whether there is a cause-and-effect relationship between the application of the experimental program and a level and quality of student knowledge we executed a pseudoexperiment with paired groups. Data gathered at three different testing periods (initial test, final test and repeated test) allowed us to ascertain student development in terms of level and quality of knowledge, as well as retention of knowledge. The empirical data obtained in this study showed that the experimental program was effect on: (a) the level of knowledge and students' progress in the field of ecology; (b) the quality of knowledge and progress of students, primarily in the domain of application of acquired knowledge; (c) greater satisfaction and motivation of students in the learning process and (d) a positive opinion on the application of correlation and integration approach., Rad je posvećen ispitivanju mogućnosti, efikasnosti, teškoća i ograničenja primene korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema u obradi sadržaja ekološkog obrazovanja. Preciznije rečeno, cilj rada je evaluacija primene korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema u obradi ekoloških sadržaja, sa aspekta pripreme, realizacije i efekata u nastavnom procesu, posebno kad je reč o obrazovnim postignućima učenika u pogledu nivoa, kvaliteta i retencije usvojenih nastavnih sadržaja, zatim sa aspekta utvrđivanja prednosti i nedostataka navedenog metodičkog sistema, kao i mišljenja o njegovom značaju od strane učesnika vaspitno-obrazovnog procesa, prvenstveno učenika i nastavnika. Evaluacija korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema urađena je kroz nekoliko faza: (a) praćenje i vrednovanje pripreme, organizacije i realizacije eksperimentalnog programa, (b) vrednovanje obrazovnih postignuća učenika, (v) sagledavanje mišljenja učenika i nastavnika o realizaciji eksperimentalnog programa. Kako bi se utvrdilo da li postoji uzročno-posledična veza između primene eksperimentalnog programa i nivoa i kvaliteta znanja učenika, korišćen je kvazi-eksperiment sa paralelnim grupama. Merenja koja su urađena u tri različita vremenska trenutka (inicijalni test, finalni test i retest) omogućila su nam da utvrdimo napredak učenika u nivou i kvalitetu znanja, ali i mogućnost retencije znanja učenika. Prema rezultatima našeg istraživanja, eksperimentalni program koji smo primenili imao je efekte na: (a) nivo znanja i napredak učenika iz oblasti ekologije; (b) kvalitet znanja i napredak učenika, pre svega, u domenu primene stečenog znanja; (v) veće zadovoljstvo i motivaciju učenika u nastavnom procesu i (g) pozitivno mišljenje o primeni korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema.",
publisher = "Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet",
title = "Evaluation of the correlative-integrativeapproach in teaching environmental educationcontent, Evaluacija korelacijsko-integracijskog metodičkog sistema u obradi sadržaja ekološkog obrazovanja",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8141"
}
Stanišić, J.. (2015). Evaluation of the correlative-integrativeapproach in teaching environmental educationcontent. 
Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8141
Stanišić J. Evaluation of the correlative-integrativeapproach in teaching environmental educationcontent. 2015;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8141 .
Stanišić, Jelena, "Evaluation of the correlative-integrativeapproach in teaching environmental educationcontent" (2015),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_8141 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB