IPIR - Repository of the Institute for Educational Research
Institute for Educational Research
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effects of cooperative learning on students prosocial behavior

Efekti kooperativnog učenja na prosocijalno ponašanje učenika

Thumbnail
1994
Efekti_kooperativnog_ucenja_1994.pdf (1.682Mb)
Authors
Ševkušić-Mandić, Slavica
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
This paper gives a review of a few research studies dealing with effects of the cooperative learning on the prosocial conscience and the prosocial behavior of students, as well as on variables considered as basic ones for prosocial orientation: interpersonal relations among students, their self-esteem and ability of role taking. The investigations were carried out mostly as experiments in natural conditions (in the class), where different techniques of cooperative learning were compared with traditional forms of teaching (whole-class, individual). The results obtained by now have provided the essential evidence of a positive effects of cooperative learning on the mentioned variables. Thus, learning in small groups improves interpersonal relations among students, decreases number of conflicts, but enhances readiness to help, increases ability of role taking and student's self- esteem.
Rad predstavlja pregled jednog broja istraživanja koja su ispitivala efekte kooperativnog učenja na prosocijalnu svest i prosocijalno ponašanje učenika, kao i na varijable za koje se smatra da su u osnovi prosocijalne orijentacije: interpersonalni odnosi učenika, samopoštovanje i sposobnost da se preuzme uloga drugog. Ova istraživanja bila su najčešće izvođena kao eksperimenti u prirodnim uslovima (u razredu), u kojima su različite tehnike kooperativnog učenja bile poređene sa tradicionalnim oblicima nastave (frontalni, individualni). Dosadašnji rezultati obezbedili su bitne dokaze o pozitivnom uticaju kooperativnog učenja na pomenute varijable. Tako, pokazalo se da učenje u malim grupama dovodi do boljih interpersonalnih odnosa među učenicima, smanjuje se broj konflikata a podstiče spremnost za pomaganje, razvija se sposobnost preuzimanja uloge drugog i povećava učeničko samopoštovanje.
Keywords:
kooperativno učenje / prosocijalno ponašanje / interpersonalni odnosi / samopoštovanje / sposobnost da se preuzme uloga drugog
Source:
Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 1994, 26, 149-165
Publisher:
  • Beograd : Institut za pedagoška istraživanjad

ISSN: 0579-6431

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_19
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/19
Collections
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja
Institution/Community
IPI
TY  - JOUR
AU  - Ševkušić-Mandić, Slavica
PY  - 1994
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/19
AB  - This paper gives a review of a few research studies dealing with effects of the cooperative learning on the prosocial conscience and the prosocial behavior of students, as well as on variables considered as basic ones for prosocial orientation: interpersonal relations among students, their self-esteem and ability of role taking. The investigations were carried out mostly as experiments in natural conditions (in the class), where different techniques of cooperative learning were compared with traditional forms of teaching (whole-class, individual). The results obtained by now have provided the essential evidence of a positive effects of cooperative learning on the mentioned variables. Thus, learning in small groups improves interpersonal relations among students, decreases number of conflicts, but enhances readiness to help, increases ability of role taking and student's self- esteem.
AB  - Rad predstavlja pregled jednog broja istraživanja koja su ispitivala efekte kooperativnog učenja na prosocijalnu svest i prosocijalno ponašanje učenika, kao i na varijable za koje se smatra da su u osnovi prosocijalne orijentacije: interpersonalni odnosi učenika, samopoštovanje i sposobnost da se preuzme uloga drugog. Ova istraživanja bila su najčešće izvođena kao eksperimenti u prirodnim uslovima (u razredu), u kojima su različite tehnike kooperativnog učenja bile poređene sa tradicionalnim oblicima nastave (frontalni, individualni). Dosadašnji rezultati obezbedili su bitne dokaze o pozitivnom uticaju kooperativnog učenja na pomenute varijable. Tako, pokazalo se da učenje u malim grupama dovodi do boljih interpersonalnih odnosa među učenicima, smanjuje se broj konflikata a podstiče spremnost za pomaganje, razvija se sposobnost preuzimanja uloge drugog i povećava učeničko samopoštovanje.
PB  - Beograd : Institut za pedagoška istraživanjad
T2  - Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja
T1  - Effects of cooperative learning on students prosocial behavior
T1  - Efekti kooperativnog učenja na prosocijalno ponašanje učenika
EP  - 165
IS  - 26
SP  - 149
ER  - 
@article{
author = "Ševkušić-Mandić, Slavica",
year = "1994",
abstract = "This paper gives a review of a few research studies dealing with effects of the cooperative learning on the prosocial conscience and the prosocial behavior of students, as well as on variables considered as basic ones for prosocial orientation: interpersonal relations among students, their self-esteem and ability of role taking. The investigations were carried out mostly as experiments in natural conditions (in the class), where different techniques of cooperative learning were compared with traditional forms of teaching (whole-class, individual). The results obtained by now have provided the essential evidence of a positive effects of cooperative learning on the mentioned variables. Thus, learning in small groups improves interpersonal relations among students, decreases number of conflicts, but enhances readiness to help, increases ability of role taking and student's self- esteem., Rad predstavlja pregled jednog broja istraživanja koja su ispitivala efekte kooperativnog učenja na prosocijalnu svest i prosocijalno ponašanje učenika, kao i na varijable za koje se smatra da su u osnovi prosocijalne orijentacije: interpersonalni odnosi učenika, samopoštovanje i sposobnost da se preuzme uloga drugog. Ova istraživanja bila su najčešće izvođena kao eksperimenti u prirodnim uslovima (u razredu), u kojima su različite tehnike kooperativnog učenja bile poređene sa tradicionalnim oblicima nastave (frontalni, individualni). Dosadašnji rezultati obezbedili su bitne dokaze o pozitivnom uticaju kooperativnog učenja na pomenute varijable. Tako, pokazalo se da učenje u malim grupama dovodi do boljih interpersonalnih odnosa među učenicima, smanjuje se broj konflikata a podstiče spremnost za pomaganje, razvija se sposobnost preuzimanja uloge drugog i povećava učeničko samopoštovanje.",
publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanjad",
journal = "Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja",
title = "Effects of cooperative learning on students prosocial behavior, Efekti kooperativnog učenja na prosocijalno ponašanje učenika",
pages = "165-149",
number = "26"
}
Ševkušić-Mandić, S.. (1994). Effects of cooperative learning on students prosocial behavior. in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja
Beograd : Institut za pedagoška istraživanjad.(26), 149-165.
Ševkušić-Mandić S. Effects of cooperative learning on students prosocial behavior. in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja. 1994;(26):149-165..
Ševkušić-Mandić, Slavica, "Effects of cooperative learning on students prosocial behavior" in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, no. 26 (1994):149-165.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB