Приказ основних података о документу

Jezik udžbenika narativnih predmeta - razumevanje reči u sedmom razredu osnovne škole

dc.creatorLazarević, Emilija
dc.creatorŠefer, Jasmina
dc.date.accessioned2021-03-17T13:29:27Z
dc.date.available2021-03-17T13:29:27Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.issn0579-6431
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/147
dc.description.abstractHermetic textbook language poses a significant problem in education of the young in our country. The goal of this paper is to point out to the complexity of vocabulary in textbooks, which contributes to students' lack of understanding of what they are reading. Since we established that textbooks in narrative subjects - history, geography and biology - are mostly used during studying and that students mark them as especially difficult for understanding, the subject of this research is precisely the analysis of words which seventh-grade students from primary school state as unfamiliar on a randomly selected, but balanced in terms of length, textbook text of those subjects. The results of frequency analysis indicate that there are a lot of unfamiliar expert words, and frequently the same number, or even more, of common Serbian words in textbook texts, especially in history. Approximately the same or even larger number of unfamiliar words occurs in familiar texts when compared to unfamiliar, which indicates that the previous usage of texts does not contribute to their understanding. Based on correlation analysis referring to the number of unfamiliar words, frequency of textbook usage, perception of difficulty of the text in textbook, general and the achievement in the particular subject, it was determined that unfamiliar words are not only mentioned by students with low grades, although they do it more often, nor that only these students are the ones complaining how difficult textbooks are to them. Based on regression analysis, the number of unfamiliar words, especially in the history textbook, even figures as a predictor of success, which seems contradictory and can be interpreted differently. The results point out to the fact that inaccessibility of textbook language mostly does not guide the students to learn new words, but causes revolt and thus disables the development of language, scientific concepts and acquiring professional terminology, which remains inaccessible even after having been studied in school.en
dc.description.abstractZnačajan problem u obrazovanju mladih kod nas predstavlja hermetičan jezik udžbenika. Cilj ovog rada je da ukaže na složenost leksike udžbenika koja doprinosi tome da učenici ne razumeju ono što čitaju. Budući da smo utvrdili da se udžbenici narativnih predmeta - Istorije, Geografije i Biologije - najviše koriste prilikom učenja i da ih učenici označavaju kao izuzetno teške za razumevanje, u ovom istraživa- nju bavimo se upravo analizom reči koje učenici sedmog razreda osnovne škole navode kao nepoznate na slučajno izabranom, ali po dužini ujednačenom, udžbeničkom tekstu ovih predmeta. Rezultati frekvencijske analize govore da je mnogo nepoznatih stručnih i često isto toliko ili i više običnih srpskih reči u udžbeničkim tekstovima, posebno u istoriji. Približno isti ili čak veći broj nepoznatih reči pojavljuje se u poznatim tekstovima u poređenju sa nepoznatim, što govori da prethodno korišćenje tekstova ne doprinosi njihovom razumevanju. Na osnovu korelacione analize koja se odnosi na broj nepoznatih reči, učestalost korišćenja udžbenika, doživljaj težine teksta udžbenika, opšti i uspeh iz datog predmeta, utvrđeno je da nepoznate reči ne navode samo učenici sa slabim ocenama, iako oni to češće čine, niti se samo ovi učenici žale da su im udžbenici teški. Na osnovu regresione analize, broj nepoznatih reči, naročito u udžbeniku istorije, figurira čak kao prediktor uspeha, što deluje kontradiktorno i može se različito interpretirati. Rezultati ukazuju na činjenicu da nepristupačnost jezika udžbenika uglavnom ne usmerava učenike na učenje novih reči, već izaziva odbojnost i time onemogućava razvoj jezika, posebno naučnih pojmova i ulaženje u terminologiju određenih nauka koja ostaje nepristupačna i posle izučavanja u školi.sr
dc.publisherInstitut za pedagoška istraživanja, Beograd
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/MPN2006-2010/149001/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceZbornik Instituta za pedagoška istraživanja
dc.subjecttextbook languageen
dc.subjectvocabularyen
dc.subjectprimary schoolen
dc.subjecthistoryen
dc.subjectgeography and biology instructionen
dc.subjectjezik udžbenikasr
dc.subjectleksikasr
dc.subjectosnovna školasr
dc.subjectnastava istorijesr
dc.subjectgeografije i biologijesr
dc.titleLanguage of textbooks in narrative subjects: Understanding words in the seventh grade of primary schoolen
dc.titleJezik udžbenika narativnih predmeta - razumevanje reči u sedmom razredu osnovne školesr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dc.citation.epage436
dc.citation.issue2
dc.citation.other41(2): 418-436
dc.citation.rankM24
dc.citation.spage418
dc.citation.volume41
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/39/144.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_147
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу