Улога буквара у развоју читалачких способности: аспект разумевања прочитаног
Autori
Шева, НадаЛазаревић, Емилија
Ostala autorstva
Стевановић, ЈеленаПешикан, Ана
Радуловић, Младен
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Савремени концепт развоја писмености подразумева усвајање друштвено
и контекстуално утемељених знања, вештина и способности неопходних за
успешно кодирање и декодирање значења и преношење порука, али и успешну
комуникацију у условима културног контекста. Досадашња истраживања
указала су да су почетни лексичко-семантички развој, као и развој наратива
значајно повезани са нивоом разумевања прочитаног, што посебно долази
до изражаја на старијим школским узрастима. Налази међународних и
националних тестирања за ученике у Србији показују да је њихово најлошије
постигнуће управо у домену разумевања прочитаног. Зато садржаји буквара и
првих читанки треба да омогуће подршку и помоћ ученицима не само у домену
усвајања технике читања и писања, већ и да ученици од самог почетка њиховог
искуства са текстовима буду правилно вођени како да разумеју прочитани текст,
издвајају релевантне информације, изводе закључке, формулишу и искажу
свој став. Питање о томе како аутори уџбеника разумеј...у процес разумевања
прочитаног у досадашњим истраживањима обрађено је на нивоу читанки за
млађе школске узрасте. Циљ нашег истраживања био је да утврдимо у којој је
мери и на који начин је подржан развој разумевања прочитаног у савременим
букварима. У иницијалну анализу увршћено је 238 ауторских текстова, који се
налазе у букварима седам националних издавача. За сваки текст одређено је
да ли су уз њега представљени: питања о тексту, речник, лексичко-семантички
задаци који обрађују појмове из текста, као и додатни задаци или коментари.
За други ниво анализе издвојена су једина три текста који су се појавили у
свих седам буквара. Квалитативном и квантитативном методологијом описане
су следеће ставке које су се јавиле уз одабране текстове: питања и задаци,
речник, лексичко-семантичке вежбе и додатни задаци. Систем кодова развијен
је на основу различитих нивоа знања и умећа, дефинисаних у оквиру пројекта
Националног тестирања образовних постигнућа ученика трећег разреда основне школе. Резултати првог нивоа анализе показују да преко 30% текстова
нема ниједну од форми подршке развоја читалачких компетенција. Издавачи се
најчешће одлучују да уз текст придруже питања која су у вези са текстом (48%),
док су речник, лексичко-семантички задаци и додатни задаци присутни ређе
(18–19,7%). Што се тиче анализе текстова који су се појавили у свим букварима,
уочена је разлика у степену тежине постављених питања и њихова неуједначена
дистрибуција. Речник и лексичко-семантичке вежбе су коришћени спорадично.
Анализом је установљено постојање недоследног и несистематичног
коришћења форми које поспешују развој разумевања прочитаних текстова у
букварима, што отвара простор за будућа разматрања о њиховом садржају и
употреби.
Ključne reči:
буквар / разумевање прочитаног / лексичко-семантички развојIzvor:
Улога уџбеника у савременом образовању, 2017, 33-34Izdavač:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Finansiranje / projekti:
- Od podsticanja inicijative, saradnje i stvaralaštva u obrazovanju do novih uloga i identiteta u društvu (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Unapređivanje kvaliteta i dostupnosti obrazovanja u procesima modernizacije Srbije (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Napomena:
- Зборник радова са XXII научна конференција „Педагошка истраживања и школска пракса“ – Улога уџбеника у савременом образовању, 15. децембар 2017.