Мотивисаност ученика да читају и осећај припадности школи
Аутори
Трајковић, Марија![](/themes/MirageIPIR/images/orcid.png)
Гутвајн, Николета
![](/themes/MirageIPIR/images/orcid.png)
Ковачевић-Лепојевић, Марина
![](/themes/MirageIPIR/images/orcid.png)
Остала ауторства
Гутвајн, Николета![](/themes/MirageIPIR/images/orcid.png)
Ранђеловић, Бранислав
Стојковић, Јелена
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
научној литератури постоје различита схватања која се тичу мотивације
у области читања. У овом раду мотивисаност ученика да читају односи се
на унутрашњу мотивацију ученика за читање, односно на ангажовање у
читању ради сопственог уживања или перцепције значаја читања. Осећај
припадности школи подразумева осећај ученика да их други актери
школског живота прихватају, поштују, ангажују и подржавају. Полазећи од
основних постулата Теорије самодетерминације и схватања припадности као
фундаменталне људске потребе, која представља предуслов за позитивне
резултате у било ком домену, спроведена је секундарна анализа података
у циљу сагледавања варијација нивоа мотивисаности ученика да читају у
односу на ниво њиховог осећаја припадности школи. У раду су анализирани
подаци добијени на узорку од 3953 ученика четвртог разреда основних школа
у Србији. У обради података примењена је једнофакторска анализа варијансе
за независне узорке. Резултати показују да постоје значајне разлике изме...ђу
нивоа мотивације у области читања код ученика који имају висок осећај
припадности школи, ученика који имају умерени осећај припадности школи
и ученика који имају низак осећај припадности школи (F = 25.61, df1= 51, df2 =
3901 p < 0.01, η2 = .25). Накнадни post hoc тест указује на то да су ученици који
имају висок осећај припадности школи значајно више мотивисани да читају у
односу на ученике који имају умерени или низак осећај припадности школи.
Значајне разлике у манифестовању мотивације у области читања бележе се и
у корист ученика који имају умерени осећај припадности школи у односу на
ученике који имају низак осећај припадности школи. Добијени налази могу
бити значајна смерница да се приликом планирања стратегија подстицања
мотивисаности ученика да читају нарочито узимају у обзир активности које
доприносе осећају припадности школи, попут кооперативних активности,
ангажованости наставника или омогућавања избора ученицима. Резултати
могу послужити и као полазна основа за дубље испитивање односа између
ова два конструкта.
Кључне речи:
осећај припадности школи / мотивација у домену читања / истраживање PIRLSИзвор:
PIRLS 2021: резултати и импликације, 2023, 21-22Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200018 (Институт за педагошка истраживања, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200018)
Напомена:
- ЗБOРНИК РЕЗИМЕА XXX нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa” PIRLS 2021: РЕЗУЛТАТИ И ИМПЛИКАЦИЈЕ
Институција/група
IPITY - CONF AU - Трајковић, Марија AU - Гутвајн, Николета AU - Ковачевић-Лепојевић, Марина PY - 2023 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1023 AB - научној литератури постоје различита схватања која се тичу мотивације у области читања. У овом раду мотивисаност ученика да читају односи се на унутрашњу мотивацију ученика за читање, односно на ангажовање у читању ради сопственог уживања или перцепције значаја читања. Осећај припадности школи подразумева осећај ученика да их други актери школског живота прихватају, поштују, ангажују и подржавају. Полазећи од основних постулата Теорије самодетерминације и схватања припадности као фундаменталне људске потребе, која представља предуслов за позитивне резултате у било ком домену, спроведена је секундарна анализа података у циљу сагледавања варијација нивоа мотивисаности ученика да читају у односу на ниво њиховог осећаја припадности школи. У раду су анализирани подаци добијени на узорку од 3953 ученика четвртог разреда основних школа у Србији. У обради података примењена је једнофакторска анализа варијансе за независне узорке. Резултати показују да постоје значајне разлике између нивоа мотивације у области читања код ученика који имају висок осећај припадности школи, ученика који имају умерени осећај припадности школи и ученика који имају низак осећај припадности школи (F = 25.61, df1= 51, df2 = 3901 p < 0.01, η2 = .25). Накнадни post hoc тест указује на то да су ученици који имају висок осећај припадности школи значајно више мотивисани да читају у односу на ученике који имају умерени или низак осећај припадности школи. Значајне разлике у манифестовању мотивације у области читања бележе се и у корист ученика који имају умерени осећај припадности школи у односу на ученике који имају низак осећај припадности школи. Добијени налази могу бити значајна смерница да се приликом планирања стратегија подстицања мотивисаности ученика да читају нарочито узимају у обзир активности које доприносе осећају припадности школи, попут кооперативних активности, ангажованости наставника или омогућавања избора ученицима. Резултати могу послужити и као полазна основа за дубље испитивање односа између ова два конструкта. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - PIRLS 2021: резултати и импликације T1 - Мотивисаност ученика да читају и осећај припадности школи EP - 22 SP - 21 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1023 ER -
@conference{ author = "Трајковић, Марија and Гутвајн, Николета and Ковачевић-Лепојевић, Марина", year = "2023", abstract = "научној литератури постоје различита схватања која се тичу мотивације у области читања. У овом раду мотивисаност ученика да читају односи се на унутрашњу мотивацију ученика за читање, односно на ангажовање у читању ради сопственог уживања или перцепције значаја читања. Осећај припадности школи подразумева осећај ученика да их други актери школског живота прихватају, поштују, ангажују и подржавају. Полазећи од основних постулата Теорије самодетерминације и схватања припадности као фундаменталне људске потребе, која представља предуслов за позитивне резултате у било ком домену, спроведена је секундарна анализа података у циљу сагледавања варијација нивоа мотивисаности ученика да читају у односу на ниво њиховог осећаја припадности школи. У раду су анализирани подаци добијени на узорку од 3953 ученика четвртог разреда основних школа у Србији. У обради података примењена је једнофакторска анализа варијансе за независне узорке. Резултати показују да постоје значајне разлике између нивоа мотивације у области читања код ученика који имају висок осећај припадности школи, ученика који имају умерени осећај припадности школи и ученика који имају низак осећај припадности школи (F = 25.61, df1= 51, df2 = 3901 p < 0.01, η2 = .25). Накнадни post hoc тест указује на то да су ученици који имају висок осећај припадности школи значајно више мотивисани да читају у односу на ученике који имају умерени или низак осећај припадности школи. Значајне разлике у манифестовању мотивације у области читања бележе се и у корист ученика који имају умерени осећај припадности школи у односу на ученике који имају низак осећај припадности школи. Добијени налази могу бити значајна смерница да се приликом планирања стратегија подстицања мотивисаности ученика да читају нарочито узимају у обзир активности које доприносе осећају припадности школи, попут кооперативних активности, ангажованости наставника или омогућавања избора ученицима. Резултати могу послужити и као полазна основа за дубље испитивање односа између ова два конструкта.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "PIRLS 2021: резултати и импликације", title = "Мотивисаност ученика да читају и осећај припадности школи", pages = "22-21", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1023" }
Трајковић, М., Гутвајн, Н.,& Ковачевић-Лепојевић, М.. (2023). Мотивисаност ученика да читају и осећај припадности школи. in PIRLS 2021: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 21-22. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1023
Трајковић М, Гутвајн Н, Ковачевић-Лепојевић М. Мотивисаност ученика да читају и осећај припадности школи. in PIRLS 2021: резултати и импликације. 2023;:21-22. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1023 .
Трајковић, Марија, Гутвајн, Николета, Ковачевић-Лепојевић, Марина, "Мотивисаност ученика да читају и осећај припадности школи" in PIRLS 2021: резултати и импликације (2023):21-22, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1023 .