Истраживање је финансирало Министарство просвете, науке и технолошког развоја, Републике Србије 451-03-9/2021-14

Link to this page

Истраживање је финансирало Министарство просвете, науке и технолошког развоја, Републике Србије 451-03-9/2021-14

Authors

Publications

Мотивација будућих наставника за избор наставничке професије – приступ усмерен на особу

Симић, Наташа; Марушић Јаблановић, Милица; Пурић, Данка

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Симић, Наташа
AU  - Марушић Јаблановић, Милица
AU  - Пурић, Данка
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/746
AB  - Примењујући приступ усмерен на особу, у овом раду смо настојале да утврдимо профи-
ле будућих наставника на основу њихове мотивације за избор наставничке професије и
упоредимо их имајући у виду њихову перцепцију дате професије и задовољство избором
професије. Додатни циљ представљало је испитивање могућих разлика између мушкара-
ца и жена, као и између будућих наставника разредне и предметне наставе. Скалу Чини-
ци који утичу на избор посла наставника попунило је 364 будућих наставника из Србије.
Анализом латентних профила издвојиле смо три профила. Незаинтересовани негативи-
сти се одликују слабом мотивацијом, негативнијом перцепцијом професије наставни-
ка и најнижим степеном задовољства избором професије, тако да се овај профил може
сматрати маладаптивним. Некритички ентузијасти имају највиши степен мотивације и
најпозитивнију перцепцију добити од посла наставника. Профил који смо назвали ау-
тономним реалистима одликује се најнижом екстринзичком и мотивацијом која потиче
од социјалних утицаја. Регистроване су полне разлике између профила, али не и разлике
које се тичу типа иницијалног образовања. Познавање профила наставника може помоћи у предвиђању различитих каријерних путања и у осмишљавању интервенција које
ће бити прилагођене потребама специфичних подгрупа будућих наставника у Србији.
AB  - profiles based on their motivation for a teaching profession and compare them in terms of
perceptions of the profession and satisfaction with career choice. An additional goal was to
investigate potential differences between males and females, as well as prospective class and
subject teachers. FIT-Choice scale was administered to 364 Serbian preservice teachers.
A latent profile analysis identified three profiles. Disengaged negativists are distinguished
by weak motivations, more negative perceptions of the teaching profession and the lowest
satisfaction with the career choice, so this profile could be considered maladaptive. Uncritical
Enthusiasts have the highest level of motivations and the most positive perceptions of task
return. The profile named Autonomous realists is characterised by the lowest extrinsic and
social influence motivation. The profiles differ with respect to gender, but no differences were
observed between profiles in terms of educational background. Knowing about profiles can help in creating predictions about career paths and designing interventions that would be tailored to
the needs of specific subgroups of Serbian preservice teachers.
AB  - Применяя личностно-ориентированный подход, в данной статье мы по-
пытались определить профили будущих преподавателей на основе их мотивации к
выбору преподавательской профессии, а также сопоставить их с аспекта восприятия
этой профессии и удовлетворённости выбором профессии. Дополнительной целью
являлось изучение возможных различий между мужчинами и женщинами, а также
между будущими учителями в начальных и старших классах. Шкалу мотивации для
выбора работы преподавателя заполнило 364 будущих преподавателей из Сербии.
Анализируя латентные профили, мы выделили три. Незаинтересованные негативи-
сты характеризуются слабой мотивацией, более негативным восприятием профессии
преподавателя и самой низкой степенью удовлетворённости выбором профессии, по-
этому этот профиль можно считать малоадаптивным. Некритические энтузиасты от-
личаются самым высоким уровнем мотивации и наиболее позитивным восприятием
преимуществ и выгод от работы преподавателя. Профиль, названный нами автоном-
ные реалисты характеризуется самой низкой внешней мотивацией, а также мотиваци-
ей, исходящей из социальных влияний. Были зарегистрированы гендерные различия
между профилями, но не выявлено различий в отношении типа начального образо-
вания. Знание профиля преподавателя может быть полезным при прогнозировании
разных путей развития карьеры и при разработке мероприятий и действий, которые
будут приспособлены потребностям конкретных специфических подгрупп будущих
преподавателей в Сербии.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Зборник Института за педагошка истраживања
T1  - Мотивација будућих наставника за избор наставничке професије – приступ усмерен на особу
T1  - Preservice teachers’ motivation for a teaching career – a person-centred perspective
T1  - Мотивация будущих преподавателей при выборе преподавательской профессии – личностно-ориентированный подход
EP  - 238
IS  - 2
SP  - 207
VL  - 53
DO  - 10.2298/ZIPI2102207S
ER  - 
@article{
author = "Симић, Наташа and Марушић Јаблановић, Милица and Пурић, Данка",
year = "2021",
abstract = "Примењујући приступ усмерен на особу, у овом раду смо настојале да утврдимо профи-
ле будућих наставника на основу њихове мотивације за избор наставничке професије и
упоредимо их имајући у виду њихову перцепцију дате професије и задовољство избором
професије. Додатни циљ представљало је испитивање могућих разлика између мушкара-
ца и жена, као и између будућих наставника разредне и предметне наставе. Скалу Чини-
ци који утичу на избор посла наставника попунило је 364 будућих наставника из Србије.
Анализом латентних профила издвојиле смо три профила. Незаинтересовани негативи-
сти се одликују слабом мотивацијом, негативнијом перцепцијом професије наставни-
ка и најнижим степеном задовољства избором професије, тако да се овај профил може
сматрати маладаптивним. Некритички ентузијасти имају највиши степен мотивације и
најпозитивнију перцепцију добити од посла наставника. Профил који смо назвали ау-
тономним реалистима одликује се најнижом екстринзичком и мотивацијом која потиче
од социјалних утицаја. Регистроване су полне разлике између профила, али не и разлике
које се тичу типа иницијалног образовања. Познавање профила наставника може помоћи у предвиђању различитих каријерних путања и у осмишљавању интервенција које
ће бити прилагођене потребама специфичних подгрупа будућих наставника у Србији., profiles based on their motivation for a teaching profession and compare them in terms of
perceptions of the profession and satisfaction with career choice. An additional goal was to
investigate potential differences between males and females, as well as prospective class and
subject teachers. FIT-Choice scale was administered to 364 Serbian preservice teachers.
A latent profile analysis identified three profiles. Disengaged negativists are distinguished
by weak motivations, more negative perceptions of the teaching profession and the lowest
satisfaction with the career choice, so this profile could be considered maladaptive. Uncritical
Enthusiasts have the highest level of motivations and the most positive perceptions of task
return. The profile named Autonomous realists is characterised by the lowest extrinsic and
social influence motivation. The profiles differ with respect to gender, but no differences were
observed between profiles in terms of educational background. Knowing about profiles can help in creating predictions about career paths and designing interventions that would be tailored to
the needs of specific subgroups of Serbian preservice teachers., Применяя личностно-ориентированный подход, в данной статье мы по-
пытались определить профили будущих преподавателей на основе их мотивации к
выбору преподавательской профессии, а также сопоставить их с аспекта восприятия
этой профессии и удовлетворённости выбором профессии. Дополнительной целью
являлось изучение возможных различий между мужчинами и женщинами, а также
между будущими учителями в начальных и старших классах. Шкалу мотивации для
выбора работы преподавателя заполнило 364 будущих преподавателей из Сербии.
Анализируя латентные профили, мы выделили три. Незаинтересованные негативи-
сты характеризуются слабой мотивацией, более негативным восприятием профессии
преподавателя и самой низкой степенью удовлетворённости выбором профессии, по-
этому этот профиль можно считать малоадаптивным. Некритические энтузиасты от-
личаются самым высоким уровнем мотивации и наиболее позитивным восприятием
преимуществ и выгод от работы преподавателя. Профиль, названный нами автоном-
ные реалисты характеризуется самой низкой внешней мотивацией, а также мотиваци-
ей, исходящей из социальных влияний. Были зарегистрированы гендерные различия
между профилями, но не выявлено различий в отношении типа начального образо-
вания. Знание профиля преподавателя может быть полезным при прогнозировании
разных путей развития карьеры и при разработке мероприятий и действий, которые
будут приспособлены потребностям конкретных специфических подгрупп будущих
преподавателей в Сербии.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Зборник Института за педагошка истраживања",
title = "Мотивација будућих наставника за избор наставничке професије – приступ усмерен на особу, Preservice teachers’ motivation for a teaching career – a person-centred perspective, Мотивация будущих преподавателей при выборе преподавательской профессии – личностно-ориентированный подход",
pages = "238-207",
number = "2",
volume = "53",
doi = "10.2298/ZIPI2102207S"
}
Симић, Н., Марушић Јаблановић, М.,& Пурић, Д.. (2021). Мотивација будућих наставника за избор наставничке професије – приступ усмерен на особу. in Зборник Института за педагошка истраживања
Београд : Институт за педагошка истраживања., 53(2), 207-238.
https://doi.org/10.2298/ZIPI2102207S
Симић Н, Марушић Јаблановић М, Пурић Д. Мотивација будућих наставника за избор наставничке професије – приступ усмерен на особу. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2021;53(2):207-238.
doi:10.2298/ZIPI2102207S .
Симић, Наташа, Марушић Јаблановић, Милица, Пурић, Данка, "Мотивација будућих наставника за избор наставничке професије – приступ усмерен на особу" in Зборник Института за педагошка истраживања, 53, no. 2 (2021):207-238,
https://doi.org/10.2298/ZIPI2102207S . .