@article{
author = "Теодоровић, Јелена and Вујачић, Миља and Ђерић, Ивана",
year = "2020",
abstract = "Имајући у виду да је академски напредак ученика један од важних циљева образовања, школско постигнуће ученика је у фокусу многих истраживања. Поред
испитивања доприноса наставничких и школских варијабли школском постигнућу ученика, истраживања у овој области усмерена су и на испитивање индивидуалних ученичких
варијабли, јер оне у великој мери објашњавају разлике у постигнућу ученика и представљају важне критеријуме за процену једнакости и праведности образовног система. Циљ
нашег истраживања је да утврдимо које индивидуалне карактеристике ученика највише
доприносе њиховом постигнућу из математике и биологије, као и интересовањима за
ова два наставна предмета. Репрезентативним узорком обухваћено је 5476 ученика из
125 основних школа у Србији (240 одељења осмог разреда) и 5021 родитељ. Подаци
о ученичким варијаблама за које је у ранијим истраживања потврђено да су снажни
предиктори школског постигнућа прикупљени су упитницима за ученике и родитеље. У
анализи података коришћено је хијерархијско линеарно моделовање. Резултати указују
на то да навика читања, савесност и претходно постигнуће ученика предвиђају све четири
зависне варијабле. Импулсивност утиче на све исходе изузев на постигнуће из биологије,
док пол и социоекономски статус породице предвиђају постигнуће ученика из математике и биологије, али не и интересовање ученика за ове предмете. Укљученост родитеља у
школске активности одражава се на интересовање ученика за биологију. Променљиве на
нивоу ученика објашњавају значајан део укупне варијансе у постигнућу из математике
(45,79%), док то није случај са постигнућем из биологије (10,48%) и интересовањима за математику (11,60%) и биологију (14,20%). Дате су препоруке за образовну политику и
праксу, као и предлози за даља истраживања., Bearing in mind that academic progress of students is one of the important goals of education, student achievement is the focus of many research studies. In
addition to examining the contribution of teaching and school variables to student academic
achievement, research in this area also focuses on examining individual student variables,
as they largely explain differences in student achievement and represent important criteria
for assessing the equality and equity of the education system. The aim of our research is
to determine which individual characteristics of students contribute most to their achievement in mathematics and biology, as well as to their interest in these two subjects. The
representative sample included 5476 students from 125 primary schools in Serbia (240
eighth grade classes) and 5021 parents. Data on student variables which were confirmed
in previous studies to be strong predictors of school achievement were collected through
questionnaires for students and parents. Hierarchical linear modeling was used in the data
analysis. The results indicate that students’ reading habits, conscientiousness and prior
achievement predict all four dependent variables. Impulsivity affects all outcomes except
for achievement in biology, while gender and socio-economic status of the family predict student achievement in mathematics and biology, but not student interest in these subjects.
Parental involvement in school activities impacts student interest in biology. Student-level
variables explain a significant portion of the total variance in achievement in mathematics
(45.79%), while this is not the case with achievement in biology (10.48%) and interest in
mathematics (11.60%) and biology (14.20%). Recommendations for education policy and
practice are given, as well as suggestions for further research.",
publisher = "Јагодина : Факултет педагошких наука",
journal = "Узданица",
title = "Утицај индивидуалних карактеристика ученика на постигнуће и интересовање за математику и биологију, Influence of student factors on student achievement and interest in subject",
pages = "236-213",
number = "1",
volume = "XVII",
doi = "10.18485/uzdanica.2020.17.1.13"
}