@conference{
author = "Bodroški Spariosu, Biljana and Senić Ružić, Mirjana",
year = "2019",
abstract = "U sklopu internacionalizacije političke podrške porodici i roditeljstvu značajna uloga pripada
međunarodnim organizacijama, kao što su Svetska banka, Organizacija za ekonomsku saradnju i
razvoj i Evropska unija. Cilj ovog rada predstavlja analiza konceptualizacije roditeljstva u zvaničnim
dokumentima i relevantnim publikacijama ovih organizacija u poslednje dve decenije, kao i njene
pedagoške implikacije razmatrane sa stanovišta kritičke teorije. Metodom analize sadržaja u
istraživanju je utvrđeno da se roditeljstvo konceptualizuje kao skup veština usmerenih na postizanje
predvidivih ishoda dečjeg razvoja. Roditeljske veštine sagledavaju se kao jedna vrsta socijalne
investicije. Ulaganje u učenje roditeljskih veština donosi dugoročne koristi pojedincima i društvu koje
prevazilaze inicijalne troškove. Iako se teorijska orijentacija ne eksplicira u međunarodnoj političkoj
agendi, jasno se može zaključiti da je zasnovana na postavkama teorije ljudskog kapitala. Na osnovu
obavljenog istraživanja može se konstatovati da roditeljska uloga u pomenutoj agendi ima ključni
značaj u obezbeđivanju podsticajne sredine za učenje deteta i njegov ukupni budući prosperitet,
nezavisno od sistemskih ili strukturnih karakteristika društva. Ona je višedimenzionalna i može se
opisati kao: (a) instrumentalna, jer predstavlja ključni faktor rešavanja društvenih problema velikih
razmera; fokus nije na inherentnoj vrednosti „biti roditelj”, već na funkcionalnoj vrednosti – „obavljati
posao roditelja”; (b) globalno normativno određena u smislu „pozitivnog” ili „dobrog” roditeljstva i (c)
suštinski vulnerabilna, što znači da je svim roditeljima potrebna određena vrsta ekspertske podrške, a
ne samo targetiranim grupama. Sa stanovišta kritičke teorije, pedagoška kritika ovih postavki dovodi
u pitanje tendenciju instrumentalizacije, dekontekstualizacije i „profesionalizacije roditeljstva”., Within internationalization of political support to family and parenting, significant role belongs to
international organizations such as the World Bank, the Organization for Economic Co-operation
and Development and the European Union. The goal of this paper is the analysis of parenting
conceptualization in official documents and relevant publications of these organizations. The parenting
is conceptualized as the set of skills directed to fostering the predictable outcomes of children’s
development. The parenting skills are perceived as a type of social investment. The investment into
learning parenting skills brings long-term benefits both to individuals and society, which surpass
the initial costs. The significance of parenting competences is of a special importance in the period
of early childhood and adolescence for two reasons. The first one is that there are critical periods in
encouraging development of certain outcomes in children, and the second one is cumulativeness of
learning process due to which the missed opportunities may decrease efficiency of future learning
during life cycle. It is viewed that the parenting role is of crucial significance in providing a stimulating
environment for a child’s learning and his/her comprehensive future prosperity regardless of the
system or structural characteristics of a society. It is multidimensional and can be described as: (a)
instrumental, since it represents the key factor in resolving large-scale social problems. The focus is
not on inherent value of “being a parent” but on functional value – “performing a job of a parent”;
(b) normatively specified on the global level in the sense of “positive” or “good” parenting and (c)
essentially vulnerable, which means that all parents need a certain type of professional support and
not only the targeted groups. Pedagogical critique of these postulates questions the tendency of
instrumentalisation, de-contextualization and “professionalization of parenting”.",
publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja",
journal = "Obrazovanje u funkciji modernizacije društva",
title = "Konceptualizacija roditeljstva u političkoj agendi međunarodnih organizacija, Conceptualization of parenting in political agendas of international organizations",
pages = "59-58",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_556"
}