@conference{
author = "Влајковић Бојић, Виолета and Стевановић, Јелена",
year = "2017",
abstract = "Кроз процес образовања одвија се својеврстан вид развоја деце као резултат
интеракције њихових развојних карактеристика и особености система знања
који ученици стичу посредством уџбеника као основне школске књиге. Имајући
у виду информациону и трансформациону функцију уџбеника, циљ рада био је
да сагледамо из перспективе ученика улогу уџбеничке литературе (граматике
и читанке) у настави српског језика. Истраживање је обављено школске
2017/2018. године применом упитника – посебно конструисаног за потребе
овог истраживања – који је садржао питања затвореног и отвореног типа.
Узорак је пригодан и чини га 114 ученика осмог разреда основне школе и 137
ученика четвртог разреда гимназије из Београда. Примењена је дескриптивна
статистичка анализа. Резултати показују да више од две трећине основаца
увек и већином користи читанку из српског језика, док више од половине
средњошколаца не користи или повремено користи овај уџбеник. Већи број
ученика основне школе (78,95%) већином и увек користи граматику него што
то чине гимназијалци (27,11%). Готово половина основаца (46%) сматра да су
текстови из читанке интересантни, што је супротно мишљењу средњошколаца
(64,32%) о понуђеним текстовима. Мање од десетине ученика оба узраста указује
на то да их текстови из читанке подстичу на даљи самостални рад и продубљивање
знања из српског језика и књижевности. Премда више од половине (69,54%)
ученика средње школе сугерише да им граматика српског језика углавном или
уопште не помаже у бољем разумевању и усвајању знања, готово сви ученици
основне школе (82,46%) који су учествовали у истраживању извештавају да им
уџбеник из граматике српског језика у потпуности или већином омогућава да
стекну адекватне компетенције из ове области. И старији и млађи ученици су сагласни да би у читанци требало да буде више за њих интересантних текстова,
односно савремених књижевноуметничких дела. Налази истраживања показују
да читанка и граматика посредују и помажу у елаборирању програма и стицању
знања током наставе српског језика и књижевности превасходно у основној
школи, док у средњошколској настави српског језика и књижевности доминантну
улогу има читанка. Сем тога, изложени резултати наводе на закључак да је
потребно садржаје из књижевности прилагодити преференцијама данашњих
генерација, као и да је неопходно посветити знатно више пажње прилагођавању
граматичке литературе самосталној продукцији, израженијем осећају напретка,
самоконтроле и самокорекције ученика, посебно у настави српског језика у
средњој школи.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Улога уџбеника у савременом образовању",
title = "Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе",
pages = "65-66",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074"
}