@conference{
author = "Џумхур, Жaнета and Хасанагић, Анела",
year = "2021",
abstract = "Предшколско васпитање се сматра значајним индикатором академског
постигнућа дјеце широм свијета, стога многе земље настоје повећати обухват
дјеце обавезним предшколским програмом што раније. У овом истраживању
смо користили податке прикупљене у оквиру истраживања TIMSS 2019
(Trends in International Mathematics and Science Study). Босна и Херцеговина је
први пут учествовала управо у овом TIMSS циклусу, а тестирани су ученици
четвртог разреда основне школе. Просјечно постигнуће ученика из БиХ у
математици је 452 бода, док је у природним наукама 459 бодова. Притом, у оба
подручја је ријеч о ниском нивоу постигнућа на TIMSS скали. Анализирајући
податке, најприје смо провјерили да ли су похађање програма предшколског
васпитања и образовања и дужина похађања датог програма значајне
детерминанте постигнућа из математике и природних наука. Резултати
су показали да је дужина похађања значајна детерминанта академских
постигнућа дјеце из математике и природних наука, док само похађање није
значајна детерминанта. Можемо да закључимо да краткорочни програми
предшколског васпитања и образовања не доносе академске резултате на
очекиван начин. Надаље, провјерили смо смјер разлика унутар испитиваних
когнитивних домена из математике и природних наука, као и садржајних домена у односу на дужину похађања програма предшколског васпитања
и образовања. Када је у питању математика, резултати готово једнозначно
показују да не постоје статистички значајне разлике у постигнућу између
ученика који нису похађали предшколске програме и оних ученика који су
похађали годину и мање ове програме. Резултати који се односе на природне
науке су слични, али не толико једнозначни као из математике. Ниже резултате
из природних наука имају ученици који нису похађали и они који су похађали
годину и краће програме предшколског васпитања и образовања у односу
на ученике који су похађали ове програме двије или три и више година. У
математици као и у науци, у домену расуђивање, ученици који су похађали
три и више година предшколски програм остварују најбоље резултате, који
се сврставају у средњи ниво постигнућа. Можемо закључити да програм
обавезног предшколског васпитања и образовања какав се тренутно нуди у
БиХ, не постиже очекиване резултате. Заправо, да би програм предшколског
васпитања и образовања био ефикасан, нужно је да траје најмање двије
године, јер тек тада можемо очекивати и постигнућа која су ближе просјеку
TIMSS скале за математику и природне науке.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS2019 : резултати и импликације",
title = "Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019",
pages = "31-30",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_530"
}