Стојковић, Јелена

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0002-6121-9597
  • Стојковић, Јелена (1)
Projects

Author's Bibliography

Карактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS 2021

Шева, Нада; Стојковић, Јелена

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2023)

TY  - CONF
AU  - Шева, Нада
AU  - Стојковић, Јелена
PY  - 2023
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1029
AB  - У овом истраживању испитујемо потецијалне разлике између различитих
група ученика када су у питању ресурси у кућном окружењу, као и праксе и
ставови њихових родитеља које се односе на подршку развоју читалачких
компетенција. Додатно је тестирано да ли се добијене разлике одражавају
на постигнућа у домену разумевања прочитаног. Хијерархијском кластер
анализом (метод Ward) обухваћене су следеће варијабле: ставови родитеља
о читању и о школи; процене родитеља о развијености вештина почетног
читања и писања код њихове деце пре поласка у школу; активности које
подстичу развој ране писмености; социоекономски статус; дужина похађања
система предшколског васпитања и образовања. Добијене су четири групе
ученика према карактеристикама кућног окружења: (1) Кластер 1 (36%)
(најнижи социоекономски статус, родитељи умерено воле да читају за
себе, исказују поверење према школи; деца су најкраће била део система
предшколског васпитања и образовања); (2) Кластер 2 (37,2%) (високи
социоекономски статус, родитељи изразито воле да читају за себе, веома
учестало подржавају развој ране писмености, високо процењују дечије
компетенције на нивоу почетног читања и писања); (3) Кластер 3 (10,4%)
(високи социоекономски статус, родитељи воле да читају за себе, присутан је
средњи ниво учесталости активности које подржавају развој ране писмености
и родитељи исказују високо неповерење према школи); (4) Кластер 4 (16,4%)
(релативно низак социоекономски статус, високи проценат деце која похађају
предшколско васпитање и образовање дуже од три године, као и високо
исказано поверење у школу). Разлике у општем постигнућу из разумевања прочитаног су статистички значајне за идентификоване кластере: Кластер 1
(496,95) < Кластер 4 (516,37) < Кластер 3 (539,04) < Кластер 2 (549,75). Слични
односи су добијени и на нивоу појединих домена садржаја (књижевни
vs. информативни текстови), као и за процесе који се тичу разумевања
прочитаног (проналажење/ закључивање vs. тумачење/ интегрисање/
вредновање). Резултати истраживања указују на значај праћења специфичних
контекстуалних и културних карактеристика подршке образовном процесу
на нивоу кућног окружења, како би предложени програми подршке за
родитеље били утемељени на релевантним подацима.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
C3  - PIRLS 2021: резултати и импликације
T1  - Карактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS  2021
EP  - 40
SP  - 39
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1029
ER  - 
@conference{
author = "Шева, Нада and Стојковић, Јелена",
year = "2023",
abstract = "У овом истраживању испитујемо потецијалне разлике између различитих
група ученика када су у питању ресурси у кућном окружењу, као и праксе и
ставови њихових родитеља које се односе на подршку развоју читалачких
компетенција. Додатно је тестирано да ли се добијене разлике одражавају
на постигнућа у домену разумевања прочитаног. Хијерархијском кластер
анализом (метод Ward) обухваћене су следеће варијабле: ставови родитеља
о читању и о школи; процене родитеља о развијености вештина почетног
читања и писања код њихове деце пре поласка у школу; активности које
подстичу развој ране писмености; социоекономски статус; дужина похађања
система предшколског васпитања и образовања. Добијене су четири групе
ученика према карактеристикама кућног окружења: (1) Кластер 1 (36%)
(најнижи социоекономски статус, родитељи умерено воле да читају за
себе, исказују поверење према школи; деца су најкраће била део система
предшколског васпитања и образовања); (2) Кластер 2 (37,2%) (високи
социоекономски статус, родитељи изразито воле да читају за себе, веома
учестало подржавају развој ране писмености, високо процењују дечије
компетенције на нивоу почетног читања и писања); (3) Кластер 3 (10,4%)
(високи социоекономски статус, родитељи воле да читају за себе, присутан је
средњи ниво учесталости активности које подржавају развој ране писмености
и родитељи исказују високо неповерење према школи); (4) Кластер 4 (16,4%)
(релативно низак социоекономски статус, високи проценат деце која похађају
предшколско васпитање и образовање дуже од три године, као и високо
исказано поверење у школу). Разлике у општем постигнућу из разумевања прочитаног су статистички значајне за идентификоване кластере: Кластер 1
(496,95) < Кластер 4 (516,37) < Кластер 3 (539,04) < Кластер 2 (549,75). Слични
односи су добијени и на нивоу појединих домена садржаја (књижевни
vs. информативни текстови), као и за процесе који се тичу разумевања
прочитаног (проналажење/ закључивање vs. тумачење/ интегрисање/
вредновање). Резултати истраживања указују на значај праћења специфичних
контекстуалних и културних карактеристика подршке образовном процесу
на нивоу кућног окружења, како би предложени програми подршке за
родитеље били утемељени на релевантним подацима.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "PIRLS 2021: резултати и импликације",
title = "Карактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS  2021",
pages = "40-39",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1029"
}
Шева, Н.,& Стојковић, Ј.. (2023). Карактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS  2021. in PIRLS 2021: резултати и импликације
Београд : Институт за педагошка истраживања., 39-40.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1029
Шева Н, Стојковић Ј. Карактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS  2021. in PIRLS 2021: резултати и импликације. 2023;:39-40.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1029 .
Шева, Нада, Стојковић, Јелена, "Карактеристике кућног окружења и развој читалачких компетенција: кластер анализа података из студије PIRLS  2021" in PIRLS 2021: резултати и импликације (2023):39-40,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1029 .