Милинковић, Јасмина

Link to this page

Authority KeyName Variants
424e4f27-b282-4a08-ac4e-7810ece18456
  • Милинковић, Јасмина (3)
Projects

Author's Bibliography

Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019

Шева, Нада; Милинковић, Јасмина

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2021)

TY  - CONF
AU  - Шева, Нада
AU  - Милинковић, Јасмина
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/538
AB  - Разумевање геометријских појмова је комплексан конструкт, сачињен од
више елемента који нису увек истовремено у фокусу (визуализацијa, мерење,
релације или трансформације). Један од показатеља нивоа разумевања који
се достиже на крају првог циклуса образовања јесу резултати тестирања
у оквиру студије TIMSS 2019. Циљ истраживања представља допринос
сагледавању постигнућа ученика из геометрије и геометријског мерења ради
унапређивања остварености исхода наставе и учења математике у нижим
разредима основне школе. Просечна тачност на нивоу Србије износила
је 39,9%, док је на међународном нивоу била 44,2%. Анализиран је садржај
решења и разматране су потешкоће и заблуде ученика у шест подобласти уз
опис типичних грешака. Утврђено је да ученици имају највише тешкоћа када
решавају задатке којима се испитује разумевање Појма угла и врста углова
(АСтачних одговора=31,04%, SD=13,5) и приликом израде задатака који се односе на
Одређивање и процењиве обима, површине и запремине (АСтачних одговора=33,26%,
SD=16,4). Најуспешнији су у решавању задатака у подобласти 3Д облици
и веза са 2Д репрезентацијом (мрежом) (АСтачних одговора=46,22%, SD=15,9).
Задатке који се односе на поређење и цртање углова успешно је решило
мање од половине ученика из Србије. На нивоу појединачних задатака били
су најуспешнији у препознавању нормалних правих у реалном контексту (АСтачних одговора=72,4%), а најлошије постигнуће су остварили одговарајући на
задатак који се тицао класификовања дводимензионалних геометријских
фигура према истакнутим својствима (АСтачних одговора=12,3%). Заблуда коју
можемо да препознамо у одговорима ученика у задатку класификације је
хипергенерализација да сви четвороуглови имају особине које су заједничке
за правоугаоник и квадрат. Резултати истраживања могу допринети бољем
разумевању путева развијања геометријског мишљења и превазилажењу
тешкоћа идентификовањем могућих измена у методичком приступу.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
C3  - TIMSS2019 : резултати и импликације
T1  - Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019
EP  - 47
SP  - 46
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538
ER  - 
@conference{
author = "Шева, Нада and Милинковић, Јасмина",
year = "2021",
abstract = "Разумевање геометријских појмова је комплексан конструкт, сачињен од
више елемента који нису увек истовремено у фокусу (визуализацијa, мерење,
релације или трансформације). Један од показатеља нивоа разумевања који
се достиже на крају првог циклуса образовања јесу резултати тестирања
у оквиру студије TIMSS 2019. Циљ истраживања представља допринос
сагледавању постигнућа ученика из геометрије и геометријског мерења ради
унапређивања остварености исхода наставе и учења математике у нижим
разредима основне школе. Просечна тачност на нивоу Србије износила
је 39,9%, док је на међународном нивоу била 44,2%. Анализиран је садржај
решења и разматране су потешкоће и заблуде ученика у шест подобласти уз
опис типичних грешака. Утврђено је да ученици имају највише тешкоћа када
решавају задатке којима се испитује разумевање Појма угла и врста углова
(АСтачних одговора=31,04%, SD=13,5) и приликом израде задатака који се односе на
Одређивање и процењиве обима, површине и запремине (АСтачних одговора=33,26%,
SD=16,4). Најуспешнији су у решавању задатака у подобласти 3Д облици
и веза са 2Д репрезентацијом (мрежом) (АСтачних одговора=46,22%, SD=15,9).
Задатке који се односе на поређење и цртање углова успешно је решило
мање од половине ученика из Србије. На нивоу појединачних задатака били
су најуспешнији у препознавању нормалних правих у реалном контексту (АСтачних одговора=72,4%), а најлошије постигнуће су остварили одговарајући на
задатак који се тицао класификовања дводимензионалних геометријских
фигура према истакнутим својствима (АСтачних одговора=12,3%). Заблуда коју
можемо да препознамо у одговорима ученика у задатку класификације је
хипергенерализација да сви четвороуглови имају особине које су заједничке
за правоугаоник и квадрат. Резултати истраживања могу допринети бољем
разумевању путева развијања геометријског мишљења и превазилажењу
тешкоћа идентификовањем могућих измена у методичком приступу.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS2019 : резултати и импликације",
title = "Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019",
pages = "47-46",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538"
}
Шева, Н.,& Милинковић, Ј.. (2021). Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације
Београд : Институт за педагошка истраживања., 46-47.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538
Шева Н, Милинковић Ј. Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације. 2021;:46-47.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538 .
Шева, Нада, Милинковић, Јасмина, "Постигнуће четвртака у области геометрије и геометријског мерења из перспективе истраживања TIMSS 2019" in TIMSS2019 : резултати и импликације (2021):46-47,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_538 .

Постигнућа ученика из математике по областима садржаја

Милинковић, Јасмина; Дабић Боричић, Милана; Марушић Јаблановић, Милица

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2017)

TY  - CONF
AU  - Милинковић, Јасмина
AU  - Дабић Боричић, Милана
AU  - Марушић Јаблановић, Милица
PY  - 2017
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1085
AB  - Циљ рада је да на основу резултата остварених у истраживању TIMSS 2015 у математици буде
анализиран успех ученика четвртог разреда основне школе у Србији по областима (број,
геометријски облици и мере и приказивање података) и подобластима садржаја. У области број
ученици из Србије остварили су значајно виши резултат од укупног просека из математике у
Србији, док су у области геометријски облици и мере постигнућа значајно нижа од укупног
просека. У области приказивање података постигнуће се не разликује значајно од укупног
просека. У наредном кораку анализирамо резултате у подобластима садржаја чиме се омогућава
темељније сагледавање постигнућа и указује не само на недостатке у реализацији актуелног
наставног програма, већ и на могућности иновирања самог наставног програма. Детаљнијом
анализом постигнућа у подобластима издвојило се релативно високо постигнуће ученика
у извођењу рачунских операција са природним бројевима, познавању парности бројева,
проналажењу непознатих бројева или операција; док је ниско постигнуће остварено на задацима
израчунавања површине геометријских фигура и у подобласти тачка, права и угао. Урађена је
упоредна анализа садржаја TIMSS задатака и наставног програма у нашој земљи. Запажено
је да у актуелном наставном програму до 4. разреда није дефинисана област приказивање
података као и да је у домену геометрије различит фокус у односу на садржаје задатака у TIMSS
испитивањима. Посебно изостају или у наставном програму у нашој земљи не заузимају значајан
простор садржаји који се односе на развој способности визуелног сагледавања простора. Такође,
уочено је да је у односу на проценат заступљености задатака из области геометријски облици и
мере у TIMSS задацима у актуелном наставном програму од 1. до 4. разреда овим садржајима
посвећено мање пажње. Када се упореди постигнуће ученика из Србије у студијама TIMSS 2011 и
2015, у области садржаја приказивање података остварен је значајнији напредак. Овај напредак
протумачен је променама наставне праксе, услед популаризације TIMSS истраживања и других
међународних студија, променама у уџбеницима и увођењем стандарда за крај основног
образовања. У дискусији о импликацијама резултата остварених у TIMSS истраживању 2015 дате
су препоруке за унапређивање наставног програма увођењем нових елемената, али је указано и
на то да је потребно посветити више пажње образовању учитеља.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
C3  - TIMSS 2015: резултати и импликације
T1  - Постигнућа ученика из математике по областима садржаја
EP  - 25
SP  - 25
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1085
ER  - 
@conference{
author = "Милинковић, Јасмина and Дабић Боричић, Милана and Марушић Јаблановић, Милица",
year = "2017",
abstract = "Циљ рада је да на основу резултата остварених у истраживању TIMSS 2015 у математици буде
анализиран успех ученика четвртог разреда основне школе у Србији по областима (број,
геометријски облици и мере и приказивање података) и подобластима садржаја. У области број
ученици из Србије остварили су значајно виши резултат од укупног просека из математике у
Србији, док су у области геометријски облици и мере постигнућа значајно нижа од укупног
просека. У области приказивање података постигнуће се не разликује значајно од укупног
просека. У наредном кораку анализирамо резултате у подобластима садржаја чиме се омогућава
темељније сагледавање постигнућа и указује не само на недостатке у реализацији актуелног
наставног програма, већ и на могућности иновирања самог наставног програма. Детаљнијом
анализом постигнућа у подобластима издвојило се релативно високо постигнуће ученика
у извођењу рачунских операција са природним бројевима, познавању парности бројева,
проналажењу непознатих бројева или операција; док је ниско постигнуће остварено на задацима
израчунавања површине геометријских фигура и у подобласти тачка, права и угао. Урађена је
упоредна анализа садржаја TIMSS задатака и наставног програма у нашој земљи. Запажено
је да у актуелном наставном програму до 4. разреда није дефинисана област приказивање
података као и да је у домену геометрије различит фокус у односу на садржаје задатака у TIMSS
испитивањима. Посебно изостају или у наставном програму у нашој земљи не заузимају значајан
простор садржаји који се односе на развој способности визуелног сагледавања простора. Такође,
уочено је да је у односу на проценат заступљености задатака из области геометријски облици и
мере у TIMSS задацима у актуелном наставном програму од 1. до 4. разреда овим садржајима
посвећено мање пажње. Када се упореди постигнуће ученика из Србије у студијама TIMSS 2011 и
2015, у области садржаја приказивање података остварен је значајнији напредак. Овај напредак
протумачен је променама наставне праксе, услед популаризације TIMSS истраживања и других
међународних студија, променама у уџбеницима и увођењем стандарда за крај основног
образовања. У дискусији о импликацијама резултата остварених у TIMSS истраживању 2015 дате
су препоруке за унапређивање наставног програма увођењем нових елемената, али је указано и
на то да је потребно посветити више пажње образовању учитеља.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације",
title = "Постигнућа ученика из математике по областима садржаја",
pages = "25-25",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1085"
}
Милинковић, Ј., Дабић Боричић, М.,& Марушић Јаблановић, М.. (2017). Постигнућа ученика из математике по областима садржаја. in TIMSS 2015: резултати и импликације
Београд : Институт за педагошка истраживања., 25-25.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1085
Милинковић Ј, Дабић Боричић М, Марушић Јаблановић М. Постигнућа ученика из математике по областима садржаја. in TIMSS 2015: резултати и импликације. 2017;:25-25.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1085 .
Милинковић, Јасмина, Дабић Боричић, Милана, Марушић Јаблановић, Милица, "Постигнућа ученика из математике по областима садржаја" in TIMSS 2015: резултати и импликације (2017):25-25,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1085 .

Постигнуће ученика из математике: главни налази, трендови и наставни програм

Милинковић, Јасмина; Марушић Јаблановић, Милица; Дабић Боричић, Милана

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2017)

TY  - CHAP
AU  - Милинковић, Јасмина
AU  - Марушић Јаблановић, Милица
AU  - Дабић Боричић, Милана
PY  - 2017
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/614
AB  - The purpose of this paper is to describe mathematics achievement of grade 4 students in Serbia, based on TIMSS
2015 results, as well as to compare it to the achievement obtained in TIMSS 2011. The achievement in TIMSS
2015 is significantly above the scale average and it is higher than the achievement of many European countries
with better socioeconomic status. Therefore, Serbian student achievement can be considered satisfactory. The
achievement was observed in the first place with regard to four international benchmarks defined by this study:
advanced, high, intermediate and low. A satisfactory percent of students achieve an advanced benchmark, and
by this criterion, our country takes better position than majority of countries participating in TIMSS. On the other
hand, a relatively large number of students in Serbia do not reach even the low reference value, and in this sense,
we can consider the education system not efficient enogh. Hereinafter, student achievement in mathematics
was observed according to the cognitive domains: knowing, applying, and reasoning. The results suggest that
there is a relative unevenness among students in Serbia with regard to their achievement in three cognitive
domains – unexpectedly, students are more successful in applying than in knowing domain. Also, students made
progress in the applying domain in comparison with the previous TIMSS cycle. Regarding content domains, in
geometric shapes and measures student achievement is lower than the achievement in other two domains –
number and data display. Achievement in the geometric shapes and measures field is considerably worse than
that of the countries which had an equal overall achievement in mathematics. Also, relatively high student
achievement in performing operations with whole numbers, odd and even numbers knowledge, determining
unknown numbers or operations, stood out; at the same time, low achievement was made in calculating the
surface area of geometric figures as well as in subdomain point, line, and angle. The matching of TIMSS items
and Serbian mathematics curriculum was analyzed. We have noticed that in our curriculum for grades 1 to
4 data display does not exist as a defined topic. Also, in geometry domain, the focus differs in comparison
with the item contents in TIMSS. The content that refers to the development of visual perception of space is
either missing or it is not given enough attention in school curriculum. It was also noticed that in comparison
with the ratio of geometry shapes and measures items in TIMSS tests, our curriculum from the first to the fourth
grade considers these areas less. When the achievement of Serbia in TIMSS 2011 and 2015 is compared, we
notice considerable progress within applying and data display domains. This progress has been interpreted as
the consequence of teaching practice change, TIMSS and other international studies popularization, changes
made in the textbooks, and the introduction of the standards for end of the elementary education. Finally,
on the basis of the discussion, certain recommendations for improving mathematics teaching were made,
primarily, those concerning a possible improvement of the curriculum.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука
T1  - Постигнуће ученика из математике: главни налази, трендови и наставни програм
T1  - Student achievment in mathematics: main results, trends, and curriculum
EP  - 49
SP  - 27
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_614
ER  - 
@inbook{
author = "Милинковић, Јасмина and Марушић Јаблановић, Милица and Дабић Боричић, Милана",
year = "2017",
abstract = "The purpose of this paper is to describe mathematics achievement of grade 4 students in Serbia, based on TIMSS
2015 results, as well as to compare it to the achievement obtained in TIMSS 2011. The achievement in TIMSS
2015 is significantly above the scale average and it is higher than the achievement of many European countries
with better socioeconomic status. Therefore, Serbian student achievement can be considered satisfactory. The
achievement was observed in the first place with regard to four international benchmarks defined by this study:
advanced, high, intermediate and low. A satisfactory percent of students achieve an advanced benchmark, and
by this criterion, our country takes better position than majority of countries participating in TIMSS. On the other
hand, a relatively large number of students in Serbia do not reach even the low reference value, and in this sense,
we can consider the education system not efficient enogh. Hereinafter, student achievement in mathematics
was observed according to the cognitive domains: knowing, applying, and reasoning. The results suggest that
there is a relative unevenness among students in Serbia with regard to their achievement in three cognitive
domains – unexpectedly, students are more successful in applying than in knowing domain. Also, students made
progress in the applying domain in comparison with the previous TIMSS cycle. Regarding content domains, in
geometric shapes and measures student achievement is lower than the achievement in other two domains –
number and data display. Achievement in the geometric shapes and measures field is considerably worse than
that of the countries which had an equal overall achievement in mathematics. Also, relatively high student
achievement in performing operations with whole numbers, odd and even numbers knowledge, determining
unknown numbers or operations, stood out; at the same time, low achievement was made in calculating the
surface area of geometric figures as well as in subdomain point, line, and angle. The matching of TIMSS items
and Serbian mathematics curriculum was analyzed. We have noticed that in our curriculum for grades 1 to
4 data display does not exist as a defined topic. Also, in geometry domain, the focus differs in comparison
with the item contents in TIMSS. The content that refers to the development of visual perception of space is
either missing or it is not given enough attention in school curriculum. It was also noticed that in comparison
with the ratio of geometry shapes and measures items in TIMSS tests, our curriculum from the first to the fourth
grade considers these areas less. When the achievement of Serbia in TIMSS 2011 and 2015 is compared, we
notice considerable progress within applying and data display domains. This progress has been interpreted as
the consequence of teaching practice change, TIMSS and other international studies popularization, changes
made in the textbooks, and the introduction of the standards for end of the elementary education. Finally,
on the basis of the discussion, certain recommendations for improving mathematics teaching were made,
primarily, those concerning a possible improvement of the curriculum.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука",
booktitle = "Постигнуће ученика из математике: главни налази, трендови и наставни програм, Student achievment in mathematics: main results, trends, and curriculum",
pages = "49-27",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_614"
}
Милинковић, Ј., Марушић Јаблановић, М.,& Дабић Боричић, М.. (2017). Постигнуће ученика из математике: главни налази, трендови и наставни програм. in TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука
Београд : Институт за педагошка истраживања., 27-49.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_614
Милинковић Ј, Марушић Јаблановић М, Дабић Боричић М. Постигнуће ученика из математике: главни налази, трендови и наставни програм. in TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука. 2017;:27-49.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_614 .
Милинковић, Јасмина, Марушић Јаблановић, Милица, Дабић Боричић, Милана, "Постигнуће ученика из математике: главни налази, трендови и наставни програм" in TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука (2017):27-49,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_614 .