@misc{
author = "Baucal, Aleksandar and Pavlović Babić, Dragica and Altaras Dimitrijević, Ana and Krstić, Ksenija and Jolić Marjanović, Zorana and Stepanović Ilić, Ivana and Videnović, Marina and Jošić, Smiljana and Nikitović, Tijana and Mojović Zdravković, Kristina and Rajić, Milana and Ivanović, Jovan",
year = "2024",
abstract = "Ovaj priručnik predstavlja rezultat predanog rada i istraživanja u okviru projekta
Saradnjom do rešenja: PEER model osnaživanja mladih za konstruktivni
dijalog i timski rad. Istraživači sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i
Instituta za pedagoška istraživanja iz Beograda, uz finansijsku podršku Fonda za
nauku Republike Srbije, došli su na ideju da kreiraju program koji bi pomogao
adolescentima da bolje sarađuju prilikom rešavanja složenih problema i zadataka.
Oslanjajući se na znanja iz sociokulturne psihologije, psihologije individualnih
razlika, razvojne psihologije i obrazovnih nauka formulisali smo jedinstven PEER
model zajedničkog rešavanja problema. Kroz mnoge sate istraživanja, razvoja materijala
i interakcije sa mladima, zajedno smo oblikovali PEER model kao i ovaj
priručnik. Ovaj model polazi od toga da je za kvalitetnu i produktivnu saradnju
potrebno voditi računa o sledećim aspektima saradnje: 1) osobine ličnosti (Personality),
2) emocionalna inteligencija (Emotional inteligence), 3) razmena ideja
putem dijaloga (Exchange) i 4) dostupni resursi (Resources). Svakom slovu PEER
modela u ovom priručniku posvetili smo jedno poglavlje. U poglavljima je kratko
objašnjen svaki element modela, a zatim su prikazane aktivnosti koje podržavaju
razvoj saradnje kod mladih. Kroz sinergiju ovih elemenata, mladi ne samo da formulišu
bolja rešenja, već i unapređuju lične kompetencije neophodne za uspešnu
saradnju.
Naša želja je da ova publikacija bude inspiracija i resurs za sve koji su posvećeni
razvoju mladih i unapređenju veština zajedničkog rešavanja problema. Priručnik
je pre svega namenjen profesionalcima koji rade sa mladima i koriste grupni rad
kao metod u realizaciji aktivnosti za učesnike, bilo da je u pitanju školski ili vanškolski
kontekst. Psiholozi, pedagozi, stručni saradnici, nastavnici, vaspitači1 i ostali koji
se bave razvojem mladih pronaći će u ovom priručniku korisne smernice i alate
usmerene na podržavanje mladih u razvoju njihovih veština zajedničkog rešavanja
problema.
Prva dva poglavlja priručnika posvećena su aktivnostima koje podstiču prepoznavanje
i uvažavanje osobina ličnosti (Personality) kao i vežbama koje govore o
doprinosu emocionalne inteligencije zajedničkom radu. Aktivnosti opisane u ovim
poglavljima oslanjaju se na psihološka znanja i zbog toga su namenjene prvenstveno
psiholozima. Međutim, ne isključujemo mogućnost da ih mogu realizovati
i drugi edukatori, posebno nastavnici, uz konsultacije sa psiholozima. Druga dva
poglavlja, razmena ideja putem dijaloga (Exchange) i dostupni resursi (Resources),
namenjena su široj grupi edukatora, odnosno mogu ih realizovati svi profesionalci
koji koriste grupni rad u edukaciji mladih.
Želimo da izrazimo zahvalnost sledećim partnerskim školama iz Beograda, bez
čije podrške i posvećenosti ostvarenje naših ciljeva ne bi bilo moguće: Gimnaziji
„Patrijarh Pavle“, Gimnaziji „Sveti Sava“, Zemunskoj gimnaziji, Zubotehničkoj školi,
Mašinskoj školi „Radoje Dakić“, Petoj beogradskoj gimnaziji, Saobraćajno-tehnič-koj školi, Sedmoj beogradskoj gimnaziji, Srednjoj turističkoj školi, Ugostiteljsko-turističkoj
školi, Farmaceutsko-fizioterapeutskoj školi i Šestoj beogradskoj gimnaziji.
Podrška i doprinos koje smo dobili od ovih škola, njihovih učenika, nastavnika,
stručnih saradnika i direktora su nemerljivi; zajedno sa njima stvorili smo resurse
za koje verujemo da će doprineti obrazovanju i razvoju mladih ljudi.
Takođe, želimo da se zahvalimo svim recenzentima koji su doprineli kvalitetu
ovog priručnika. Sugestije i komentari koje smo dobili od dr Danijele Petrović, dr
Nevene Buđevac i dr Vladete Milina značajno su doprineli uobličavanju sadržaja
priručnika.
Nadamo se da će ovaj priručnik biti od koristi svima koji žele da doprinesu razvoju
veština koje su preduslov uspešnog uključivanja mladih u saradnju usmerenu
na rešavanje složenih problema. Takođe, podstičemo sve praktičare da aktivno
učestvuju u kreiranju novih materijala kako bismo u budućnosti što više podržali
zajednicu profesionalaca koji rade sa mladima. Ukoliko ste modifikovali i prilagodili
neku od opisanih aktivnosti iz ovog priručnika kontekstu u kom vi radite, pozivamo
vas da podelite svoje verzije. Svoje nove ideje možete poslati na imejl-adresu
peersolvers@f.bg.ac.rs i tako napraviti korak ka unapređivanju metoda rada sa
mladima koje su u funkciji razvoja veština neophodnih u saradnji.",
publisher = "Beograd : Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu",
title = "Saradnjom do rešenja: Priručnik za realizaciju PEER modela rešavanja problema putem saradnje, Collaborative Solutions: Handbook for the implementation of the PEER Model
of Collaborative Problem Solving",
pages = "99-7",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1094"
}