Radišić, Jelena

Link to this page

Authority KeyName Variants
c86d0701-bf20-4420-8ae3-07998fedae5f
  • Radišić, Jelena (3)
Projects

Author's Bibliography

Challenges, obstacles and outcomes of applying inquiry method in primary school mathematics: Example of an experienced teacher

Radišić, Jelena; Jošić, Smiljana

(Univerzitet u Beogradu - Učiteljski fakultet, Beograd, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Radišić, Jelena
AU  - Jošić, Smiljana
PY  - 2015
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/246
AB  - This paper analyses the attempts of an experienced mathematics teacher to apply principles of inquiry based teaching in her practice upon receiving training on the topic. Results of the analysis of teacher's practices based on her reflective accounts, lesson plan forms and observations of videotaped lessons show that the teacher devotes very little time to non-instructional activities, while instructional ones are in line with activities presumed to be part of the inquiry approach. With respect to the particular Components of Inquiry difference between the two observed lessons was found for the Explain phase of the lesson, although both Explore and Explain phases were consistently coded as higher level order (e.g. students were focused on problem solving, combining and constructing new ideas). The process was also followed by appropriate discursive patterns. Results are discussed in the light of the training received and possible improvements to be made.
AB  - U protekle dve decenije veliki značaj pridat je praksama poučavanja koje promovišu aktivnu ulogu učenika u procesu učenja, te razvoju kritičkog i divergentnog mišljenja u nastavnom procesu. Iako je istraživački pristup u nastavi potekao iz nastave prirodnih nauka, tokom prethodnog perioda učinjeni su značajni napori da mu se nađe primena i u nastavi matematike. U fokusu ovog rada je ispitivanje praksi nastavnika tokom primene istraživačkog pristupa u nastavi matematike u jednoj osnovnoj školi. Ispitivali smo da li se vreme provedeno tokom različitih koraka u istraživačkom radu (predstavljenih učenicima) i obrasci diskursa tokom procesa istraživanja mogu dovesti u vezu sa kognitivnom aktivacijom učenika na časovima matematike u dva odeljenja u kojima nastavnica predaje, te kako nastavnik opaža sopstvenu praksu kada primenjuje ovaj pristup u radu. Za potrebe ovog istraživanja snimljena su dva časa matematike u dva odeljenja šestog razreda. Nastavna jedinica bila je ista u oba odeljenja. Planom časa predviđen je rad u grupama, a instrukcijom se podrazumevalo da učenici pronađu što više načina da konstruišu trougao prema zadatim parametrima, svoju konstrukciju uporede sa originalnim trouglom koji su dobili u listiću za rad, i da, na kraju, svaka grupa predstavi svoja rešenja, uz obrazloženje kako su izvršili konstrukciju i dokazali podudarnost trouglova. Oba časa analizirana su pomoću 'Electronic Quality of Inquiry Protocol' (EQUIP), kreiranog da prati kvalitet i kvantitet instrukcije za vreme istraživačkog rada. Instrument meri šest dimenzija (aktivnosti, organizaciju, pažnju učenika, kogniciju, instrukciju i procenu), a nakon posmatranja je moguće opisati čas sa preko devetnaest indikatora koji se raspoređuju u četiri konstrukta - instrukcija, diskurs, procena i kurikulum. Indikatorni tok instrukcije (kognitivni nivo i komponente istraživačkog rada) i diskurs (komunikacioni obrasci i interakcija na času) korišćeni su za praćenje napretka tokom časova. Kada je reč o modelu poučavanja u primeni istraživačkog rada u nastavi, korišćen je model četiri komponente: uključi, istraži, objasni i proširi (engage, explore, explain i extend), sa fokusom na prve tri komponente. Ovaj model sadržan je i u primenjenom opservacionom protokolu. Analiza je ukazala da nastavnica posvećuje izuzetno malo vremena tokom časa aktivnostima koji nemaju veze sa poučavanjem (na primer, administracija), te da je najveći deo časa posvećen aktivnostima koje direktno uključuju učenika u proces učenja. U odnosu na referentni okvir primenjenih koraka tokom istraživačkog rada, nisu pronađene razlike između odeljenja u pogledu komponenti uključi i istraži. Najveća razlika uočena je tokom faze časa objasni. Dok je 33% časa posvećeno ovoj aktivnosti u jednom odeljenju, čak 57% vremena posvećeno je istoj u drugom odeljenju. Komponente istraži i objasni su kontinuirano ocenjivane visoko spram nivoa opažene kognitivne aktivacije. To znači da su učenici aktivno istraživali sopstvene ideje i koncepte i pružali jasna objašnjenja, utemeljena na primerima kako su kao grupa došli do određenog rešenja. Analiza komunikacijskih obrazaca na času podržava ovaj nalaz. Nastavnica izveštava da je zadovoljna načinom na koji su učenici učestvovali u času, kreirali zajedničko razumevanje, ali i stečenim znanjem spram ciljeva same nastavne jedinice (podudarnost trouglova). Dalja analiza rezultata stavljena je u funkciju unapređenja procesa profesionalnog usavršavanja kroz koje je nastavnica prošla zajedno sa kolegama iz škole u kojoj radi, s obzirom na to da je ovaj rad deo jednogodišnjeg procesa obučavanja nastavnika u istoj školi, a koje je sprovodio Institut za pedagoška istraživanja iz Beograda. Analiza pojedinih praksi nastavnika, kada je konkretno reč o primeni istraživačkog rada u nastavi, ukazala je na potrebu unapređenja pomenutog programa za nastavnike u pogledu njihovog daljeg obučavanja kako da rukovode vremenom na času (okvir od četrdeset i pet minuta) i omoguće kvalitetno odvijanje svih komponenti istraživačkog rada, a naročito onog dela koji se odnosi na objašnjenja učenika.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Učiteljski fakultet, Beograd
T2  - Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu
T1  - Challenges, obstacles and outcomes of applying inquiry method in primary school mathematics: Example of an experienced teacher
T1  - Izazovi, prepreke i ishodi primene istraživačkog pristupa u nastavi matematike u osnovnoj školi - primer iskusnog nastavnika
EP  - 115
IS  - 3
SP  - 99
VL  - 28
DO  - 10.5937/inovacije1503099R
ER  - 
@article{
author = "Radišić, Jelena and Jošić, Smiljana",
year = "2015",
abstract = "This paper analyses the attempts of an experienced mathematics teacher to apply principles of inquiry based teaching in her practice upon receiving training on the topic. Results of the analysis of teacher's practices based on her reflective accounts, lesson plan forms and observations of videotaped lessons show that the teacher devotes very little time to non-instructional activities, while instructional ones are in line with activities presumed to be part of the inquiry approach. With respect to the particular Components of Inquiry difference between the two observed lessons was found for the Explain phase of the lesson, although both Explore and Explain phases were consistently coded as higher level order (e.g. students were focused on problem solving, combining and constructing new ideas). The process was also followed by appropriate discursive patterns. Results are discussed in the light of the training received and possible improvements to be made., U protekle dve decenije veliki značaj pridat je praksama poučavanja koje promovišu aktivnu ulogu učenika u procesu učenja, te razvoju kritičkog i divergentnog mišljenja u nastavnom procesu. Iako je istraživački pristup u nastavi potekao iz nastave prirodnih nauka, tokom prethodnog perioda učinjeni su značajni napori da mu se nađe primena i u nastavi matematike. U fokusu ovog rada je ispitivanje praksi nastavnika tokom primene istraživačkog pristupa u nastavi matematike u jednoj osnovnoj školi. Ispitivali smo da li se vreme provedeno tokom različitih koraka u istraživačkom radu (predstavljenih učenicima) i obrasci diskursa tokom procesa istraživanja mogu dovesti u vezu sa kognitivnom aktivacijom učenika na časovima matematike u dva odeljenja u kojima nastavnica predaje, te kako nastavnik opaža sopstvenu praksu kada primenjuje ovaj pristup u radu. Za potrebe ovog istraživanja snimljena su dva časa matematike u dva odeljenja šestog razreda. Nastavna jedinica bila je ista u oba odeljenja. Planom časa predviđen je rad u grupama, a instrukcijom se podrazumevalo da učenici pronađu što više načina da konstruišu trougao prema zadatim parametrima, svoju konstrukciju uporede sa originalnim trouglom koji su dobili u listiću za rad, i da, na kraju, svaka grupa predstavi svoja rešenja, uz obrazloženje kako su izvršili konstrukciju i dokazali podudarnost trouglova. Oba časa analizirana su pomoću 'Electronic Quality of Inquiry Protocol' (EQUIP), kreiranog da prati kvalitet i kvantitet instrukcije za vreme istraživačkog rada. Instrument meri šest dimenzija (aktivnosti, organizaciju, pažnju učenika, kogniciju, instrukciju i procenu), a nakon posmatranja je moguće opisati čas sa preko devetnaest indikatora koji se raspoređuju u četiri konstrukta - instrukcija, diskurs, procena i kurikulum. Indikatorni tok instrukcije (kognitivni nivo i komponente istraživačkog rada) i diskurs (komunikacioni obrasci i interakcija na času) korišćeni su za praćenje napretka tokom časova. Kada je reč o modelu poučavanja u primeni istraživačkog rada u nastavi, korišćen je model četiri komponente: uključi, istraži, objasni i proširi (engage, explore, explain i extend), sa fokusom na prve tri komponente. Ovaj model sadržan je i u primenjenom opservacionom protokolu. Analiza je ukazala da nastavnica posvećuje izuzetno malo vremena tokom časa aktivnostima koji nemaju veze sa poučavanjem (na primer, administracija), te da je najveći deo časa posvećen aktivnostima koje direktno uključuju učenika u proces učenja. U odnosu na referentni okvir primenjenih koraka tokom istraživačkog rada, nisu pronađene razlike između odeljenja u pogledu komponenti uključi i istraži. Najveća razlika uočena je tokom faze časa objasni. Dok je 33% časa posvećeno ovoj aktivnosti u jednom odeljenju, čak 57% vremena posvećeno je istoj u drugom odeljenju. Komponente istraži i objasni su kontinuirano ocenjivane visoko spram nivoa opažene kognitivne aktivacije. To znači da su učenici aktivno istraživali sopstvene ideje i koncepte i pružali jasna objašnjenja, utemeljena na primerima kako su kao grupa došli do određenog rešenja. Analiza komunikacijskih obrazaca na času podržava ovaj nalaz. Nastavnica izveštava da je zadovoljna načinom na koji su učenici učestvovali u času, kreirali zajedničko razumevanje, ali i stečenim znanjem spram ciljeva same nastavne jedinice (podudarnost trouglova). Dalja analiza rezultata stavljena je u funkciju unapređenja procesa profesionalnog usavršavanja kroz koje je nastavnica prošla zajedno sa kolegama iz škole u kojoj radi, s obzirom na to da je ovaj rad deo jednogodišnjeg procesa obučavanja nastavnika u istoj školi, a koje je sprovodio Institut za pedagoška istraživanja iz Beograda. Analiza pojedinih praksi nastavnika, kada je konkretno reč o primeni istraživačkog rada u nastavi, ukazala je na potrebu unapređenja pomenutog programa za nastavnike u pogledu njihovog daljeg obučavanja kako da rukovode vremenom na času (okvir od četrdeset i pet minuta) i omoguće kvalitetno odvijanje svih komponenti istraživačkog rada, a naročito onog dela koji se odnosi na objašnjenja učenika.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Učiteljski fakultet, Beograd",
journal = "Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu",
title = "Challenges, obstacles and outcomes of applying inquiry method in primary school mathematics: Example of an experienced teacher, Izazovi, prepreke i ishodi primene istraživačkog pristupa u nastavi matematike u osnovnoj školi - primer iskusnog nastavnika",
pages = "115-99",
number = "3",
volume = "28",
doi = "10.5937/inovacije1503099R"
}
Radišić, J.,& Jošić, S.. (2015). Challenges, obstacles and outcomes of applying inquiry method in primary school mathematics: Example of an experienced teacher. in Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu
Univerzitet u Beogradu - Učiteljski fakultet, Beograd., 28(3), 99-115.
https://doi.org/10.5937/inovacije1503099R
Radišić J, Jošić S. Challenges, obstacles and outcomes of applying inquiry method in primary school mathematics: Example of an experienced teacher. in Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu. 2015;28(3):99-115.
doi:10.5937/inovacije1503099R .
Radišić, Jelena, Jošić, Smiljana, "Challenges, obstacles and outcomes of applying inquiry method in primary school mathematics: Example of an experienced teacher" in Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu, 28, no. 3 (2015):99-115,
https://doi.org/10.5937/inovacije1503099R . .
3

The development of emergent literacy in Serbian kindergartens: Basic resources and related practices

Ševa, Nada; Radišić, Jelena

(Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Ševa, Nada
AU  - Radišić, Jelena
PY  - 2013
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/200
AB  - This study explores the basic resources available in kindergartens and practices of kindergarten teachers that literature recognizes as supportive for the development of emergent literacy in 3-5 year-old children. 374 kindergarten teachers from 10 different districts at the territory of the city of Belgrade filled in a questionnaire on the frequency of storybook reading, the number and types of books available to children and their use of electronic media (e.g. television programmes, cartoons) in their everyday practices with children. The results indicate that current educational programmes in Serbia do not explicitly support the development of emergent literacy in 3-5 year-old children. Although teacher initiated reading is embedded in daily kindergarten activities, our kindergartens hardly fulfill the necessary conditions with respect to print rich environment (1-3 books on the average, compared to the minimum of 5). TV sets are present in 85% of kindergartens, with 45% directly available to children in their rooms. Although children mainly watch TV 1-3 times per week, it is used mostly for entertainment, with only 34% of teachers using it as an educational tool in the interaction with children. Future directions of research on practices and beliefs related to emergent literacy, both in kindergartens and at home, are discussed.
AB  - Ovo istraživanje bavi se osnovnim resursima koji su na raspolaganju vrtićima i vaspitačima, a pominju se u literaturi kao podrška razvoju rane pismenosti kod dece uzrasta od 3 do 5 godina. Uzorak je obuhvatio 374 vaspitača iz deset različitih opština na teritoriji grada Beograda koji su popunili upitnik o učestalosti čitanja priča, broju i vrsti knjiga koje su deci na raspolaganju i upotrebi elektronskih medija (na primer, televizijskih programa, crtanih filmova) u svakodnevnom radu s decom. Rezultati istraživanja pokazuju da sadašnji obrazovni programi u Srbiji eksplicitno ne podržavaju razvoj rane pismenosti kod dece uzrasta od 3 do 5 godina. Iako čitanje koje inicira vaspitač predstavlja sastavni deo svakodnevnih aktivnosti u vrtiću, naši vrtići jedva da ispunjavaju neophodne uslove za obezbeđivanje okruženja bogatog štampanim materijalima (jedna do tri knjige u proseku, u poređenju sa minimum pet). Televizori postoje u 85% vrtića, dok su u 45% direktno pristupačni deci u njihovim sobama. Iako deca uglavnom gledaju televiziju jedan do tri puta nedeljno, ona se u najvećem broju slučajeva koristi za zabavu, dok samo 34% vaspitača televizor koristi kao obrazovno sredstvo u interakciji s decom. U zaključku se diskutuju mogućnosti za buduća istraživanja o praksi i stavovima povezanim sa ranom pismenošću, kako u vrtiću, tako i kod kuće.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd
T2  - Psihološka istraživanja
T1  - The development of emergent literacy in Serbian kindergartens: Basic resources and related practices
T1  - Razvoj rane pismenosti u srpskim vrtićima - osnovni resursi i s njima povezana praksa
EP  - 174
IS  - 2
SP  - 159
VL  - 16
DO  - 10.5937/PsIstra1302159S
ER  - 
@article{
author = "Ševa, Nada and Radišić, Jelena",
year = "2013",
abstract = "This study explores the basic resources available in kindergartens and practices of kindergarten teachers that literature recognizes as supportive for the development of emergent literacy in 3-5 year-old children. 374 kindergarten teachers from 10 different districts at the territory of the city of Belgrade filled in a questionnaire on the frequency of storybook reading, the number and types of books available to children and their use of electronic media (e.g. television programmes, cartoons) in their everyday practices with children. The results indicate that current educational programmes in Serbia do not explicitly support the development of emergent literacy in 3-5 year-old children. Although teacher initiated reading is embedded in daily kindergarten activities, our kindergartens hardly fulfill the necessary conditions with respect to print rich environment (1-3 books on the average, compared to the minimum of 5). TV sets are present in 85% of kindergartens, with 45% directly available to children in their rooms. Although children mainly watch TV 1-3 times per week, it is used mostly for entertainment, with only 34% of teachers using it as an educational tool in the interaction with children. Future directions of research on practices and beliefs related to emergent literacy, both in kindergartens and at home, are discussed., Ovo istraživanje bavi se osnovnim resursima koji su na raspolaganju vrtićima i vaspitačima, a pominju se u literaturi kao podrška razvoju rane pismenosti kod dece uzrasta od 3 do 5 godina. Uzorak je obuhvatio 374 vaspitača iz deset različitih opština na teritoriji grada Beograda koji su popunili upitnik o učestalosti čitanja priča, broju i vrsti knjiga koje su deci na raspolaganju i upotrebi elektronskih medija (na primer, televizijskih programa, crtanih filmova) u svakodnevnom radu s decom. Rezultati istraživanja pokazuju da sadašnji obrazovni programi u Srbiji eksplicitno ne podržavaju razvoj rane pismenosti kod dece uzrasta od 3 do 5 godina. Iako čitanje koje inicira vaspitač predstavlja sastavni deo svakodnevnih aktivnosti u vrtiću, naši vrtići jedva da ispunjavaju neophodne uslove za obezbeđivanje okruženja bogatog štampanim materijalima (jedna do tri knjige u proseku, u poređenju sa minimum pet). Televizori postoje u 85% vrtića, dok su u 45% direktno pristupačni deci u njihovim sobama. Iako deca uglavnom gledaju televiziju jedan do tri puta nedeljno, ona se u najvećem broju slučajeva koristi za zabavu, dok samo 34% vaspitača televizor koristi kao obrazovno sredstvo u interakciji s decom. U zaključku se diskutuju mogućnosti za buduća istraživanja o praksi i stavovima povezanim sa ranom pismenošću, kako u vrtiću, tako i kod kuće.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd",
journal = "Psihološka istraživanja",
title = "The development of emergent literacy in Serbian kindergartens: Basic resources and related practices, Razvoj rane pismenosti u srpskim vrtićima - osnovni resursi i s njima povezana praksa",
pages = "174-159",
number = "2",
volume = "16",
doi = "10.5937/PsIstra1302159S"
}
Ševa, N.,& Radišić, J.. (2013). The development of emergent literacy in Serbian kindergartens: Basic resources and related practices. in Psihološka istraživanja
Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, Beograd., 16(2), 159-174.
https://doi.org/10.5937/PsIstra1302159S
Ševa N, Radišić J. The development of emergent literacy in Serbian kindergartens: Basic resources and related practices. in Psihološka istraživanja. 2013;16(2):159-174.
doi:10.5937/PsIstra1302159S .
Ševa, Nada, Radišić, Jelena, "The development of emergent literacy in Serbian kindergartens: Basic resources and related practices" in Psihološka istraživanja, 16, no. 2 (2013):159-174,
https://doi.org/10.5937/PsIstra1302159S . .
3

Exploring the factor structure of the parent reading belief inventory (PRBI): Example of Serbia

Radišić, Jelena; Ševa, Nada

(Društvo psihologa Srbije, Beograd, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Radišić, Jelena
AU  - Ševa, Nada
PY  - 2013
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/219
AB  - In the present study we explored the core factor structure originally proposed by the developer of the Parent Reading Belief Inventory (PRBI) DeBaryshe (DeBaryshe & Binder, 1994; DeBaryshe, 1995). The PRBI was developed to assess and explore parents' beliefs about reading aloud to their children, measuring parents' attitudes and perceptions about how children learn, the content of their learning and parental efficacy in the process. The PRBI is supposed to have 7 underlying subscales and a total score. Using a sample of 227 parents in Serbia our analyses showed internal consistency estimates were not in line with those reported by the authors of the PRBI. Using confirmatory factor analysis the subscale models showed substantial variance in how well they fit. Better fit was found for the overall models for the entire PRBI scale. Among them, the correlated factors model exhibited the best fit indices. Limitations and future research are discussed.
PB  - Društvo psihologa Srbije, Beograd
T2  - Psihologija
T1  - Exploring the factor structure of the parent reading belief inventory (PRBI): Example of Serbia
EP  - 330
IS  - 3
SP  - 315
VL  - 46
DO  - 10.2298/PSI130716007R
ER  - 
@article{
author = "Radišić, Jelena and Ševa, Nada",
year = "2013",
abstract = "In the present study we explored the core factor structure originally proposed by the developer of the Parent Reading Belief Inventory (PRBI) DeBaryshe (DeBaryshe & Binder, 1994; DeBaryshe, 1995). The PRBI was developed to assess and explore parents' beliefs about reading aloud to their children, measuring parents' attitudes and perceptions about how children learn, the content of their learning and parental efficacy in the process. The PRBI is supposed to have 7 underlying subscales and a total score. Using a sample of 227 parents in Serbia our analyses showed internal consistency estimates were not in line with those reported by the authors of the PRBI. Using confirmatory factor analysis the subscale models showed substantial variance in how well they fit. Better fit was found for the overall models for the entire PRBI scale. Among them, the correlated factors model exhibited the best fit indices. Limitations and future research are discussed.",
publisher = "Društvo psihologa Srbije, Beograd",
journal = "Psihologija",
title = "Exploring the factor structure of the parent reading belief inventory (PRBI): Example of Serbia",
pages = "330-315",
number = "3",
volume = "46",
doi = "10.2298/PSI130716007R"
}
Radišić, J.,& Ševa, N.. (2013). Exploring the factor structure of the parent reading belief inventory (PRBI): Example of Serbia. in Psihologija
Društvo psihologa Srbije, Beograd., 46(3), 315-330.
https://doi.org/10.2298/PSI130716007R
Radišić J, Ševa N. Exploring the factor structure of the parent reading belief inventory (PRBI): Example of Serbia. in Psihologija. 2013;46(3):315-330.
doi:10.2298/PSI130716007R .
Radišić, Jelena, Ševa, Nada, "Exploring the factor structure of the parent reading belief inventory (PRBI): Example of Serbia" in Psihologija, 46, no. 3 (2013):315-330,
https://doi.org/10.2298/PSI130716007R . .
6
2
4