Filip, Nenadić

Link to this page

Authority KeyName Variants
0715b02f-b79a-4055-8361-dbc61206e61e
  • Filip, Nenadić (1)
Projects

Author's Bibliography

Предиктори еколошке свести ученика основних школа у Србији

Stanišić, Jelena; Maksić, Slavica; Filip, Nenadić

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Stanišić, Jelena
AU  - Maksić, Slavica
AU  - Filip, Nenadić
PY  - 2023
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/943
AB  - Главни циљ еколошког образовања представља развој еколошке свести, која је основа
за проеколошко понашање. Како би се утврдили услови који погодују развоју еколошке
свести, спроведено је истраживање у коме су учествовали ученици четвртог разреда основне школе на основу података из истраживања TIMSS 2019. Критеријумска варијабла
је била скор на Скали еколошке свести, док су предикторске варијабле обухватиле карактеристике које варирају на нивоу ученика, одељења и школе. Хијерархијско линеарно моделовање указало је на важност варијабли на индивидуалном нивоу: кућни ресурси, језичка и нумеричка припремљеност за школу, самопоуздање у природним наукама, корисност наставе природних наука, перцепција родитеља о школи коју похађа њихово дете и
очекивани ниво образовања који ће постићи дете. Ниједна од разматраних варијабли на
нивоу одељења и школе није била значајан предиктор еколошке свести. Разлике између
школа су у потпуности објашњене коначним, задржаним моделом, али су неке варијације (око 8% варијансе) између различитих одељења остале необјашњене разматраним
предикторским варијаблама. Понуђени су предлози како да се кроз примену ефективне
педагогије и унапређивања рада школе повећа њен допринос развоју еколошке свести ученика. Такође, указано је на то су потребна даља истраживања о доприносу образовног
окружења развоју еколошке свести.
AB  - The main goal of environmental education is the development of environmental awareness, which is the basis for pro-environmental behavior. In order to determine the conditions which, favour the development of environmental awareness, a survey was conducted of students in the fourth grade of primary school, based on data from TIMSS 2019. The criterion variable was the score on the Environmental Awareness Scale, while the predictor variables included characteristics which vary at student, class, and school levels. Hierarchical linear modeling indicated the importance of variables at the individual level: home resources, literacy and numeracy readiness for school, confidence in science, usefulness of science lessons, and parent’s perceptions of their child’s school and expected student education level. None of the considered class and school level variables were significant predictors of environmental awareness. Between-school differences were fully explained by the final, retained model, but some variance (approx. 8%) between different classes remained unexplained by the considered predictor variables. We offer suggestions on how to increase the school’s contribution to the development of students’ environmental awareness through the application of effective pedagogy and school improvement. Further research is needed into the contribution of the educational environment.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Зборник Института за педагошка истраживања
T1  - Предиктори еколошке свести ученика основних школа у Србији
T1  - Predictors of environmental awareness among primary school students in Serbia
EP  - 72
IS  - 1
SP  - 51
VL  - 55
DO  - doi.org/10.2298/ZIPI2301051S
ER  - 
@article{
author = "Stanišić, Jelena and Maksić, Slavica and Filip, Nenadić",
year = "2023",
abstract = "Главни циљ еколошког образовања представља развој еколошке свести, која је основа
за проеколошко понашање. Како би се утврдили услови који погодују развоју еколошке
свести, спроведено је истраживање у коме су учествовали ученици четвртог разреда основне школе на основу података из истраживања TIMSS 2019. Критеријумска варијабла
је била скор на Скали еколошке свести, док су предикторске варијабле обухватиле карактеристике које варирају на нивоу ученика, одељења и школе. Хијерархијско линеарно моделовање указало је на важност варијабли на индивидуалном нивоу: кућни ресурси, језичка и нумеричка припремљеност за школу, самопоуздање у природним наукама, корисност наставе природних наука, перцепција родитеља о школи коју похађа њихово дете и
очекивани ниво образовања који ће постићи дете. Ниједна од разматраних варијабли на
нивоу одељења и школе није била значајан предиктор еколошке свести. Разлике између
школа су у потпуности објашњене коначним, задржаним моделом, али су неке варијације (око 8% варијансе) између различитих одељења остале необјашњене разматраним
предикторским варијаблама. Понуђени су предлози како да се кроз примену ефективне
педагогије и унапређивања рада школе повећа њен допринос развоју еколошке свести ученика. Такође, указано је на то су потребна даља истраживања о доприносу образовног
окружења развоју еколошке свести., The main goal of environmental education is the development of environmental awareness, which is the basis for pro-environmental behavior. In order to determine the conditions which, favour the development of environmental awareness, a survey was conducted of students in the fourth grade of primary school, based on data from TIMSS 2019. The criterion variable was the score on the Environmental Awareness Scale, while the predictor variables included characteristics which vary at student, class, and school levels. Hierarchical linear modeling indicated the importance of variables at the individual level: home resources, literacy and numeracy readiness for school, confidence in science, usefulness of science lessons, and parent’s perceptions of their child’s school and expected student education level. None of the considered class and school level variables were significant predictors of environmental awareness. Between-school differences were fully explained by the final, retained model, but some variance (approx. 8%) between different classes remained unexplained by the considered predictor variables. We offer suggestions on how to increase the school’s contribution to the development of students’ environmental awareness through the application of effective pedagogy and school improvement. Further research is needed into the contribution of the educational environment.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Зборник Института за педагошка истраживања",
title = "Предиктори еколошке свести ученика основних школа у Србији, Predictors of environmental awareness among primary school students in Serbia",
pages = "72-51",
number = "1",
volume = "55",
doi = "doi.org/10.2298/ZIPI2301051S"
}
Stanišić, J., Maksić, S.,& Filip, N.. (2023). Предиктори еколошке свести ученика основних школа у Србији. in Зборник Института за педагошка истраживања
Београд : Институт за педагошка истраживања., 55(1), 51-72.
https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2301051S
Stanišić J, Maksić S, Filip N. Предиктори еколошке свести ученика основних школа у Србији. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2023;55(1):51-72.
doi:doi.org/10.2298/ZIPI2301051S .
Stanišić, Jelena, Maksić, Slavica, Filip, Nenadić, "Предиктори еколошке свести ученика основних школа у Србији" in Зборник Института за педагошка истраживања, 55, no. 1 (2023):51-72,
https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2301051S . .