Podsticanje autonomije i intrinzične motivacije u radu sa studentima
Encouraging students’ autonomy and intrinsic motivation in university education
Апстракт
U literaturi se navodi da studenti koji uče u visoko kontrolisanom okruženju od
strane nastavnika i u kome ne učestvuju u procesu kreiranja i evaluacije učenja, uče
manje efikasno, posebno kada je učenje složeno i zahteva kreativne procese.
Istraživanja pokazuju da je samo manji broj studenata upisanih na visokoškolske
institucije intrinzično motivisan, odnosno da u učenju pokazuju istrajnost,
posvećenost i visoke rezultate. Za veliku većinu studenata smatra se da su
podstaknuti spoljašnjim motivima i zahtevima spoljašnje sredine. U radu polazimo
od pretpostavki teorije samodeterminacije i analiziramo rezultate istraživanja o
mogućnostima podsticanja autonomije učenika univerzitetske nastave. Može se
zaključiti da podržavanje autonomije studenata u učenju doprinosi održavanju i
pojačavanju unutrašnje motivacije, podsticanju konceptualnog učenja, kreativnosti,
kao i samoinicijativnog ponašanja tokom školovanja, što predstavlja bolju pripremu
za ulazak u svet rada i razvoj pr...ofesionalne karijere. U skladu s tim, osmišljavanje
strategija i modela pružanja podrške studentima u razvijanju autonomije i intrizične
motivacije u učenju trebalo bi da postane jedan od važnih ciljeva politike visokog
obrazovanja.
The literature states that students who learn in a environment highly controlled by
teachers, and which they do not participate in the process of creating and evaluating
learning, learn less efficiently, especially when learning is complex and requires creative processes. Research shows that only a small number of students enrolled in
higher education institutions are intrinsically motivated, ie. they show perseverance,
commitment to learning and high achievement. The vast majority of students are
considered to be motivated by external motives and by the demands of the social
environment. The paper starts from the assumptions of the self-determination theory
and we presents the results of recent research on opportunities to encourage
university student autonomy in learning. It can be concluded that supporting student
autonomy in learning contributes to maintaining and strengthening internal
motivation, improves conceptual learning, creativity, as well as self-initiative
beh...avior during schooling, which is a better preparation for entering the world of
work and professional career development. Accordingly, designing strategies and
models to encourage students’ autonomy and intrinsic motivation in learning should
become one of the important goals of higher education policy.
Кључне речи:
teorija samodeterminacije / autonomija / intrinzična motivacija / kreativnost / nastava / self-determination theory / teaching / learning / autonomy / intrinsic motivationИзвор:
Daroviti : lična i socijalna perspektiva, 2020, 26, 233-234Издавач:
- Vršac : Visoka škola strukovnih studija za vaspitače „Mihailo Palov”
- Arad : Universitatea de Vest „Aurel Vlaicu”
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200018 (Институт за педагошка истраживања, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200018)
Напомена:
- Knjiga rezimea: Međunarodni naučni skup 26. Okrugli sto Daroviti: lična i socijalna perspektiva, decembar 2020.
Институција/група
IPITY - CONF AU - Lalić-Vučetić, Nataša AU - Ševkušić, Slavica PY - 2020 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/889 AB - U literaturi se navodi da studenti koji uče u visoko kontrolisanom okruženju od strane nastavnika i u kome ne učestvuju u procesu kreiranja i evaluacije učenja, uče manje efikasno, posebno kada je učenje složeno i zahteva kreativne procese. Istraživanja pokazuju da je samo manji broj studenata upisanih na visokoškolske institucije intrinzično motivisan, odnosno da u učenju pokazuju istrajnost, posvećenost i visoke rezultate. Za veliku većinu studenata smatra se da su podstaknuti spoljašnjim motivima i zahtevima spoljašnje sredine. U radu polazimo od pretpostavki teorije samodeterminacije i analiziramo rezultate istraživanja o mogućnostima podsticanja autonomije učenika univerzitetske nastave. Može se zaključiti da podržavanje autonomije studenata u učenju doprinosi održavanju i pojačavanju unutrašnje motivacije, podsticanju konceptualnog učenja, kreativnosti, kao i samoinicijativnog ponašanja tokom školovanja, što predstavlja bolju pripremu za ulazak u svet rada i razvoj profesionalne karijere. U skladu s tim, osmišljavanje strategija i modela pružanja podrške studentima u razvijanju autonomije i intrizične motivacije u učenju trebalo bi da postane jedan od važnih ciljeva politike visokog obrazovanja. AB - The literature states that students who learn in a environment highly controlled by teachers, and which they do not participate in the process of creating and evaluating learning, learn less efficiently, especially when learning is complex and requires creative processes. Research shows that only a small number of students enrolled in higher education institutions are intrinsically motivated, ie. they show perseverance, commitment to learning and high achievement. The vast majority of students are considered to be motivated by external motives and by the demands of the social environment. The paper starts from the assumptions of the self-determination theory and we presents the results of recent research on opportunities to encourage university student autonomy in learning. It can be concluded that supporting student autonomy in learning contributes to maintaining and strengthening internal motivation, improves conceptual learning, creativity, as well as self-initiative behavior during schooling, which is a better preparation for entering the world of work and professional career development. Accordingly, designing strategies and models to encourage students’ autonomy and intrinsic motivation in learning should become one of the important goals of higher education policy. PB - Vršac : Visoka škola strukovnih studija za vaspitače „Mihailo Palov” PB - Arad : Universitatea de Vest „Aurel Vlaicu” C3 - Daroviti : lična i socijalna perspektiva T1 - Podsticanje autonomije i intrinzične motivacije u radu sa studentima T1 - Encouraging students’ autonomy and intrinsic motivation in university education EP - 234 SP - 233 VL - 26 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_889 ER -
@conference{ author = "Lalić-Vučetić, Nataša and Ševkušić, Slavica", year = "2020", abstract = "U literaturi se navodi da studenti koji uče u visoko kontrolisanom okruženju od strane nastavnika i u kome ne učestvuju u procesu kreiranja i evaluacije učenja, uče manje efikasno, posebno kada je učenje složeno i zahteva kreativne procese. Istraživanja pokazuju da je samo manji broj studenata upisanih na visokoškolske institucije intrinzično motivisan, odnosno da u učenju pokazuju istrajnost, posvećenost i visoke rezultate. Za veliku većinu studenata smatra se da su podstaknuti spoljašnjim motivima i zahtevima spoljašnje sredine. U radu polazimo od pretpostavki teorije samodeterminacije i analiziramo rezultate istraživanja o mogućnostima podsticanja autonomije učenika univerzitetske nastave. Može se zaključiti da podržavanje autonomije studenata u učenju doprinosi održavanju i pojačavanju unutrašnje motivacije, podsticanju konceptualnog učenja, kreativnosti, kao i samoinicijativnog ponašanja tokom školovanja, što predstavlja bolju pripremu za ulazak u svet rada i razvoj profesionalne karijere. U skladu s tim, osmišljavanje strategija i modela pružanja podrške studentima u razvijanju autonomije i intrizične motivacije u učenju trebalo bi da postane jedan od važnih ciljeva politike visokog obrazovanja., The literature states that students who learn in a environment highly controlled by teachers, and which they do not participate in the process of creating and evaluating learning, learn less efficiently, especially when learning is complex and requires creative processes. Research shows that only a small number of students enrolled in higher education institutions are intrinsically motivated, ie. they show perseverance, commitment to learning and high achievement. The vast majority of students are considered to be motivated by external motives and by the demands of the social environment. The paper starts from the assumptions of the self-determination theory and we presents the results of recent research on opportunities to encourage university student autonomy in learning. It can be concluded that supporting student autonomy in learning contributes to maintaining and strengthening internal motivation, improves conceptual learning, creativity, as well as self-initiative behavior during schooling, which is a better preparation for entering the world of work and professional career development. Accordingly, designing strategies and models to encourage students’ autonomy and intrinsic motivation in learning should become one of the important goals of higher education policy.", publisher = "Vršac : Visoka škola strukovnih studija za vaspitače „Mihailo Palov”, Arad : Universitatea de Vest „Aurel Vlaicu”", journal = "Daroviti : lična i socijalna perspektiva", title = "Podsticanje autonomije i intrinzične motivacije u radu sa studentima, Encouraging students’ autonomy and intrinsic motivation in university education", pages = "234-233", volume = "26", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_889" }
Lalić-Vučetić, N.,& Ševkušić, S.. (2020). Podsticanje autonomije i intrinzične motivacije u radu sa studentima. in Daroviti : lična i socijalna perspektiva Vršac : Visoka škola strukovnih studija za vaspitače „Mihailo Palov”., 26, 233-234. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_889
Lalić-Vučetić N, Ševkušić S. Podsticanje autonomije i intrinzične motivacije u radu sa studentima. in Daroviti : lična i socijalna perspektiva. 2020;26:233-234. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_889 .
Lalić-Vučetić, Nataša, Ševkušić, Slavica, "Podsticanje autonomije i intrinzične motivacije u radu sa studentima" in Daroviti : lična i socijalna perspektiva, 26 (2020):233-234, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_889 .