Puna svesnost i učenje s razumevanjem
Mindfullness and mindful learning
Abstract
U radu su prikazani konstrukti puna svesnost i učenje s razumevanjem koji je razvila Elen Langer. Langer kritikuje principe na kojima počiva savremeno obrazovanje i zalaže se za promenu školske prakse, koja bi bila zasnovana na učenju s razumevanjem. Ona smatra da je pogrešna orijentacija uma današnjih ljudi ukorenjena u školskom učenju, gde se verovatni podaci nude kao apsolutni i izgrađuje samo jedna perspektiva viđenja problema. Učenju činjenica sa apsolutnom izvesnošću, Langer suprotstavlja usvajanje podataka koji su tačni u određenim kontekstima, i preporučuje kondicionalnu nastavu. Tri moćne tehnike za podsticanje dispozicije pune svesnosti, koja je u osnovi učenja s razumevanjem, su: gledanje izbliza, istraživanje mogućnosti i perspektiva i uvođenje nejasnoća.
The paper is dealing with constructs of mindfulness and
mindful learning which are developed by Ellen Langer. Langer criticised principals
of contemporary education pleading for changes of school practice by introducing
mindful learning. She concedes that wrong orientation of people’s mind today is
rooted in school learning, where probable facts are offered as absolute and only one
view perspective toward problem is built. Langer contrasts learning of facts in
absolute way to learning of facts that are correct in certain context, and suggests the
development of conditional instruction. Three high-leverage instructional practices
for cultivating mindfulness, which is basis for the mindful learning, are: looking
closely, exploring possibilities and perspectives, and introducing ambiguity.
Keywords:
puna svesnost / odustvo pune svesnosti / kondicionalna nastava / učenje sa punom svesnošću / mindfulness / mindlessness / school / learning / creativitySource:
Daroviti u procesima globalizacije, 2011, 16, 405-411Publisher:
- Vršac : Visoka škola strukovnih studija za vaspitače "Mihailo Palov"
- Arad : Univerzitatea de Vest "Aurel Vlaicu"
Funding / projects:
- Improving the quality and accessibility of education in modernization processes in Serbia (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Collections
Institution/Community
IPITY - CHAP AU - Maksić, Slavica PY - 2011 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/750 AB - U radu su prikazani konstrukti puna svesnost i učenje s razumevanjem koji je razvila Elen Langer. Langer kritikuje principe na kojima počiva savremeno obrazovanje i zalaže se za promenu školske prakse, koja bi bila zasnovana na učenju s razumevanjem. Ona smatra da je pogrešna orijentacija uma današnjih ljudi ukorenjena u školskom učenju, gde se verovatni podaci nude kao apsolutni i izgrađuje samo jedna perspektiva viđenja problema. Učenju činjenica sa apsolutnom izvesnošću, Langer suprotstavlja usvajanje podataka koji su tačni u određenim kontekstima, i preporučuje kondicionalnu nastavu. Tri moćne tehnike za podsticanje dispozicije pune svesnosti, koja je u osnovi učenja s razumevanjem, su: gledanje izbliza, istraživanje mogućnosti i perspektiva i uvođenje nejasnoća. AB - The paper is dealing with constructs of mindfulness and mindful learning which are developed by Ellen Langer. Langer criticised principals of contemporary education pleading for changes of school practice by introducing mindful learning. She concedes that wrong orientation of people’s mind today is rooted in school learning, where probable facts are offered as absolute and only one view perspective toward problem is built. Langer contrasts learning of facts in absolute way to learning of facts that are correct in certain context, and suggests the development of conditional instruction. Three high-leverage instructional practices for cultivating mindfulness, which is basis for the mindful learning, are: looking closely, exploring possibilities and perspectives, and introducing ambiguity. PB - Vršac : Visoka škola strukovnih studija za vaspitače "Mihailo Palov" PB - Arad : Univerzitatea de Vest "Aurel Vlaicu" T2 - Daroviti u procesima globalizacije T1 - Puna svesnost i učenje s razumevanjem T1 - Mindfullness and mindful learning EP - 411 SP - 405 VL - 16 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_750 ER -
@inbook{ author = "Maksić, Slavica", year = "2011", abstract = "U radu su prikazani konstrukti puna svesnost i učenje s razumevanjem koji je razvila Elen Langer. Langer kritikuje principe na kojima počiva savremeno obrazovanje i zalaže se za promenu školske prakse, koja bi bila zasnovana na učenju s razumevanjem. Ona smatra da je pogrešna orijentacija uma današnjih ljudi ukorenjena u školskom učenju, gde se verovatni podaci nude kao apsolutni i izgrađuje samo jedna perspektiva viđenja problema. Učenju činjenica sa apsolutnom izvesnošću, Langer suprotstavlja usvajanje podataka koji su tačni u određenim kontekstima, i preporučuje kondicionalnu nastavu. Tri moćne tehnike za podsticanje dispozicije pune svesnosti, koja je u osnovi učenja s razumevanjem, su: gledanje izbliza, istraživanje mogućnosti i perspektiva i uvođenje nejasnoća., The paper is dealing with constructs of mindfulness and mindful learning which are developed by Ellen Langer. Langer criticised principals of contemporary education pleading for changes of school practice by introducing mindful learning. She concedes that wrong orientation of people’s mind today is rooted in school learning, where probable facts are offered as absolute and only one view perspective toward problem is built. Langer contrasts learning of facts in absolute way to learning of facts that are correct in certain context, and suggests the development of conditional instruction. Three high-leverage instructional practices for cultivating mindfulness, which is basis for the mindful learning, are: looking closely, exploring possibilities and perspectives, and introducing ambiguity.", publisher = "Vršac : Visoka škola strukovnih studija za vaspitače "Mihailo Palov", Arad : Univerzitatea de Vest "Aurel Vlaicu"", journal = "Daroviti u procesima globalizacije", booktitle = "Puna svesnost i učenje s razumevanjem, Mindfullness and mindful learning", pages = "411-405", volume = "16", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_750" }
Maksić, S.. (2011). Puna svesnost i učenje s razumevanjem. in Daroviti u procesima globalizacije Vršac : Visoka škola strukovnih studija za vaspitače "Mihailo Palov"., 16, 405-411. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_750
Maksić S. Puna svesnost i učenje s razumevanjem. in Daroviti u procesima globalizacije. 2011;16:405-411. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_750 .
Maksić, Slavica, "Puna svesnost i učenje s razumevanjem" in Daroviti u procesima globalizacije, 16 (2011):405-411, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_750 .