Prikaz osnovnih podataka o dokumentu
Rane obrazovne aktivnosti roditelja sa decom i školsko postignuće učenika iz matematike i prirodnih nauka
dc.contributor | Đerić, Ivana | |
dc.contributor | Gutvajn, Nikoleta | |
dc.contributor | Jošić, Smiljana | |
dc.contributor | Ševa, Nada | |
dc.creator | Đević, Rajka | |
dc.creator | Stanišić, Jelena | |
dc.creator | Vujačić, Milja | |
dc.date.accessioned | 2021-10-28T11:02:45Z | |
dc.date.available | 2021-10-28T11:02:45Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-7447-156-2 | |
dc.identifier.uri | http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/649 | |
dc.description.abstract | Rani obrazovni programi deo su politika i praksi mnogih obrazovnih sistema, imajući u vidu značaj ranog učenja na predškolskom uzrastu i usvajanja bazičnih jezičkih i matematičkih veština za kasnije postignuće učenika u školi (Anders et al., 2012; Gustafsson, Hansen & R osén, 2013; Hart & R isley, 2003; Hooper, 2017; Melhuish et al., 2008; Sarama & Clements, 2009; Sénéchal & LeFevre, 2002; Skwarchuk, Sowinski & LeFevre, 2014; Stevenson & Newman, 1986). Porodično okruženje može da obezbedi brojne prilike za rano učenje, pa je angažovanje roditelja u obrazovnim aktivnostima sa decom izuzetno značajno za razvoj njihovih kompetencija i njihovo kasnije postignuće. Učenici, čiji roditelji imaju veće obrazovne aspiracije, trude se da kod svoje dece razviju čitalačke navike, provode više vremena sa njima u učenju i razgovoru o zajedničkim aktivnostima, imaju bolje školsko postignuće (Castro, Exposito-Cases, Lopez-Martin, Lizasoain, Navar-Asencio & Luis-Gaviria, 2015; Gustafsson, Hansen & Rosén, 2013; Wilder, 2014). U istraživanjima je potvrđena pozitivna korelacija između školskog postignuća učenika i kvaliteta i zastupljenosti obrazovnih aktivnosti u porodičnom okruženju tokom predškolskog perioda (Cunningham & Stanovich, 1997; Duncan et al., 2007). Roditelji koji pre polaska deteta u školu posvećuju vreme obrazovnim aktivnostima sa svojom decom, oblikuju njihova interesovanja i vrednosti koje su važne za kasnija obrazovna postignuća i adaptaciju u školskom kontekstu (Duncan et al., 2007; Hart & Risley, 2003). Jezičke i matematičke kompetencije razvijene tokom predškolskog uzrasta značajno utiču na postignuće učenika tokom školovanja. Potvrđeno je i da aktivnosti koje se odnose na podsticanje dece da čitaju tokom školskog uzrasta i učešće roditelja u tim aktivnostima značajno doprinose kasnijem postignuću učenika u različitim oblastima (McKool, 2007), te da nivo postignuća učenika opada ukoliko nemaju razvijenu naviku čitanja (Hughes- Hassell & Lutz, 2006). | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Beograd : Institut za pedagoška istraživanja | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200018/RS// | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | TIMSS 2019 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja postignuća učenika četvrtog razreda osnovne škole iz matematike i prirodnih nauka | sr |
dc.subject | obrazovni program | sr |
dc.subject | rano učenje | sr |
dc.subject | predškolski uzrast | sr |
dc.subject | veštine | sr |
dc.subject | škola | sr |
dc.subject | jezičke veštine | sr |
dc.subject | matematičke veštine | sr |
dc.subject | roditelji | sr |
dc.subject | deca | sr |
dc.subject | školsko postignuće | sr |
dc.title | Rane obrazovne aktivnosti roditelja sa decom i školsko postignuće učenika iz matematike i prirodnih nauka | sr |
dc.type | bookPart | sr |
dc.rights.license | BY | sr |
dc.citation.epage | 87 | |
dc.citation.spage | 85 | |
dc.description.other | Naziv zbirke: Biblioteka „Pedagoška teorija i praksa” 53 | sr |
dc.description.other | Za materijale Međunarodne asocijacije za evaluaciju obrazovnih postignuća (International Association for the Evaluation of Educational Achievement – IEA) koji su prikazani u ovoj knjizi dobijena je dozvola pod brojem IEA-21-021. | |
dc.description.other | Komisija za ocenu etičnosti u naučnoistraživačkom radu Instituta za pedagoška istraživanja donela je odluku 23. aprila 2021. godine da je tematski zbornik TIMSS 2019 u Srbiji u skladu sa Pravilnikom o etičnosti u naučnoistraživačkom radu Instituta za pedagoška istraživanja. | |
dc.identifier.fulltext | http://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/1955/Rane_obrazovne_aktivnosti_roditelja_sa_decom_2021.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_649 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |