Struktura vrednosnih orijentacija studenata
The structure of value orientations of students
Authors
Boneta, ŽeljkoMrakovčić, Marko
Ivković Hodžić, Željka
Contributors
Stanišić, JelenaRadulović, Mladen
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
radu se analiziraju vrednosne orijentacije studenata. U istraživanju u kome su učestvovali studenti
(N=635) Univerziteta u Rijeci primenjena je anketa. Glavna teza teorije modernizacije jeste da se
promene u socioekonomskoj sferi društva reflektiraju na njegov sistem vrednosti. Zato u savremenim
društvima slabe tradicionalne a jačaju moderne i postmoderne vrednosti. Specifičnost bivših
socijalističkih društava odnosi se na to da je u njima, nakon protivrečnog procesa polumodernizacije,
došlo do intenzivnog procesa retradicionalizacije. Tranzicija mlade generacije u odraslo doba
događa se u konkretnom društvenom kontekstu za koji je karakterističan „sukob” suprotstavljenih
vrednosti. Stoga je važno ispitati koje društvene vrednosti mladi prihvataju. Najpre se to odnosi na
studentsku populaciju, s obzirom na to da je to resurs iz kog će se u budućnosti regrutovati društvena
elita. U radu se problematizuju sledeća pitanja: U kojoj meri suprotstavljeni procesi modernizacije
i ret...radicionalizacije društva ostavljaju traga na vrednosne orijentacije studenata? U kojoj meri se
stavovi studenata razlikuju s obzirom na socijalne karakteristike njihovih porodica? Statistička obrada
je obuhvatila univarijatnu, bivarijatnu i multivarijatnu analizu. Rezultati pokazuju da većina studenata
prihvata postmoderne vrednosti (multikulturnost), a vrlo malo njih prihvata tradicionalne vrednosti
(klerikalizam i etnocentrizam). Utvrđena je veza između tradicionalnih vrednosnih orijentacija i
konzervativnih porodičnih obrazaca. S tim u vezi je zaključak da su rezultati u saglasnosti sa hipotezom
o liberalizujućem efektu obrazovanja.
This paper analyses the students’ value orientations based on the survey conducted at the
University of Rijeka (N=635). The main thesis of the theory of modernization is that changes in the
socioeconomic sphere of society generate changes in its predominant value system. Therefore, in the
modern societies, the weakening of the traditional and the strengthening of modern and postmodern
values can be observed. This was particularly noticeable in the ex-socialist societies whose social
and political transitions were generally followed by the process of intensive retraditionalization. The
transition of younger generation to adulthood is taking place in the specific context of the postsocialist
and post-war transformation of a society, which is characterized by the “clash” of opposing
social values. Therefore, it is important to explore which social values are embraced by the young
people. This is particularly important in the context of student population, because many of them wil...l
become representatives of the future social elites. The paper seeks to address the following questions:
To what extent the opposing processes of modernization and re-radicalization of post-socialist
societies effects students’ expectance of different value orientations? To what extent different family
backgrounds effect students’ adoption of traditional, modern or postmodern values? Data analysis
was carried out through univariate, bivariate and multivariate statistical procedures. The results of
our research show that students chiefly support the postmodern values (multiculturalism) and chiefly
do not support the traditional values (clericalism and ethnocentrism). Furthermore, the analysis has
established a link between students’ orientation to traditional values and existence of conservative
patterns in their family background. The findings of our research support the main hypothesis of the
theory of liberalizing effect of education.
Keywords:
vrednosne orijentacije / studenti / tradicionalne vrednosti / moderne vrednosti / postmoderne vrednosti / value orientations / students / traditional values / modern values / postmodern valuesSource:
Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse, 2019, 108-109Publisher:
- Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Note:
- Zbornik rezimea / 24. Međunarodna naučna konferencija "Pedagoška istraživanja i školska praksa
Collections
Institution/Community
IPITY - CONF AU - Boneta, Željko AU - Mrakovčić, Marko AU - Ivković Hodžić, Željka PY - 2019 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/579 AB - radu se analiziraju vrednosne orijentacije studenata. U istraživanju u kome su učestvovali studenti (N=635) Univerziteta u Rijeci primenjena je anketa. Glavna teza teorije modernizacije jeste da se promene u socioekonomskoj sferi društva reflektiraju na njegov sistem vrednosti. Zato u savremenim društvima slabe tradicionalne a jačaju moderne i postmoderne vrednosti. Specifičnost bivših socijalističkih društava odnosi se na to da je u njima, nakon protivrečnog procesa polumodernizacije, došlo do intenzivnog procesa retradicionalizacije. Tranzicija mlade generacije u odraslo doba događa se u konkretnom društvenom kontekstu za koji je karakterističan „sukob” suprotstavljenih vrednosti. Stoga je važno ispitati koje društvene vrednosti mladi prihvataju. Najpre se to odnosi na studentsku populaciju, s obzirom na to da je to resurs iz kog će se u budućnosti regrutovati društvena elita. U radu se problematizuju sledeća pitanja: U kojoj meri suprotstavljeni procesi modernizacije i retradicionalizacije društva ostavljaju traga na vrednosne orijentacije studenata? U kojoj meri se stavovi studenata razlikuju s obzirom na socijalne karakteristike njihovih porodica? Statistička obrada je obuhvatila univarijatnu, bivarijatnu i multivarijatnu analizu. Rezultati pokazuju da većina studenata prihvata postmoderne vrednosti (multikulturnost), a vrlo malo njih prihvata tradicionalne vrednosti (klerikalizam i etnocentrizam). Utvrđena je veza između tradicionalnih vrednosnih orijentacija i konzervativnih porodičnih obrazaca. S tim u vezi je zaključak da su rezultati u saglasnosti sa hipotezom o liberalizujućem efektu obrazovanja. AB - This paper analyses the students’ value orientations based on the survey conducted at the University of Rijeka (N=635). The main thesis of the theory of modernization is that changes in the socioeconomic sphere of society generate changes in its predominant value system. Therefore, in the modern societies, the weakening of the traditional and the strengthening of modern and postmodern values can be observed. This was particularly noticeable in the ex-socialist societies whose social and political transitions were generally followed by the process of intensive retraditionalization. The transition of younger generation to adulthood is taking place in the specific context of the postsocialist and post-war transformation of a society, which is characterized by the “clash” of opposing social values. Therefore, it is important to explore which social values are embraced by the young people. This is particularly important in the context of student population, because many of them will become representatives of the future social elites. The paper seeks to address the following questions: To what extent the opposing processes of modernization and re-radicalization of post-socialist societies effects students’ expectance of different value orientations? To what extent different family backgrounds effect students’ adoption of traditional, modern or postmodern values? Data analysis was carried out through univariate, bivariate and multivariate statistical procedures. The results of our research show that students chiefly support the postmodern values (multiculturalism) and chiefly do not support the traditional values (clericalism and ethnocentrism). Furthermore, the analysis has established a link between students’ orientation to traditional values and existence of conservative patterns in their family background. The findings of our research support the main hypothesis of the theory of liberalizing effect of education. PB - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja C3 - Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse T1 - Struktura vrednosnih orijentacija studenata T1 - The structure of value orientations of students EP - 109 SP - 108 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_579 ER -
@conference{ author = "Boneta, Željko and Mrakovčić, Marko and Ivković Hodžić, Željka", year = "2019", abstract = "radu se analiziraju vrednosne orijentacije studenata. U istraživanju u kome su učestvovali studenti (N=635) Univerziteta u Rijeci primenjena je anketa. Glavna teza teorije modernizacije jeste da se promene u socioekonomskoj sferi društva reflektiraju na njegov sistem vrednosti. Zato u savremenim društvima slabe tradicionalne a jačaju moderne i postmoderne vrednosti. Specifičnost bivših socijalističkih društava odnosi se na to da je u njima, nakon protivrečnog procesa polumodernizacije, došlo do intenzivnog procesa retradicionalizacije. Tranzicija mlade generacije u odraslo doba događa se u konkretnom društvenom kontekstu za koji je karakterističan „sukob” suprotstavljenih vrednosti. Stoga je važno ispitati koje društvene vrednosti mladi prihvataju. Najpre se to odnosi na studentsku populaciju, s obzirom na to da je to resurs iz kog će se u budućnosti regrutovati društvena elita. U radu se problematizuju sledeća pitanja: U kojoj meri suprotstavljeni procesi modernizacije i retradicionalizacije društva ostavljaju traga na vrednosne orijentacije studenata? U kojoj meri se stavovi studenata razlikuju s obzirom na socijalne karakteristike njihovih porodica? Statistička obrada je obuhvatila univarijatnu, bivarijatnu i multivarijatnu analizu. Rezultati pokazuju da većina studenata prihvata postmoderne vrednosti (multikulturnost), a vrlo malo njih prihvata tradicionalne vrednosti (klerikalizam i etnocentrizam). Utvrđena je veza između tradicionalnih vrednosnih orijentacija i konzervativnih porodičnih obrazaca. S tim u vezi je zaključak da su rezultati u saglasnosti sa hipotezom o liberalizujućem efektu obrazovanja., This paper analyses the students’ value orientations based on the survey conducted at the University of Rijeka (N=635). The main thesis of the theory of modernization is that changes in the socioeconomic sphere of society generate changes in its predominant value system. Therefore, in the modern societies, the weakening of the traditional and the strengthening of modern and postmodern values can be observed. This was particularly noticeable in the ex-socialist societies whose social and political transitions were generally followed by the process of intensive retraditionalization. The transition of younger generation to adulthood is taking place in the specific context of the postsocialist and post-war transformation of a society, which is characterized by the “clash” of opposing social values. Therefore, it is important to explore which social values are embraced by the young people. This is particularly important in the context of student population, because many of them will become representatives of the future social elites. The paper seeks to address the following questions: To what extent the opposing processes of modernization and re-radicalization of post-socialist societies effects students’ expectance of different value orientations? To what extent different family backgrounds effect students’ adoption of traditional, modern or postmodern values? Data analysis was carried out through univariate, bivariate and multivariate statistical procedures. The results of our research show that students chiefly support the postmodern values (multiculturalism) and chiefly do not support the traditional values (clericalism and ethnocentrism). Furthermore, the analysis has established a link between students’ orientation to traditional values and existence of conservative patterns in their family background. The findings of our research support the main hypothesis of the theory of liberalizing effect of education.", publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja", journal = "Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse", title = "Struktura vrednosnih orijentacija studenata, The structure of value orientations of students", pages = "109-108", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_579" }
Boneta, Ž., Mrakovčić, M.,& Ivković Hodžić, Ž.. (2019). Struktura vrednosnih orijentacija studenata. in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 108-109. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_579
Boneta Ž, Mrakovčić M, Ivković Hodžić Ž. Struktura vrednosnih orijentacija studenata. in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse. 2019;:108-109. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_579 .
Boneta, Željko, Mrakovčić, Marko, Ivković Hodžić, Željka, "Struktura vrednosnih orijentacija studenata" in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse (2019):108-109, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_579 .