Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019
Autori
Џумхур, ЖaнетаХасанагић, Анела
Ostala autorstva
Ђерић, ИванаГутвајн, Николета
Јошић, Смиљана
Шева, Нада
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Предшколско васпитање се сматра значајним индикатором академског
постигнућа дјеце широм свијета, стога многе земље настоје повећати обухват
дјеце обавезним предшколским програмом што раније. У овом истраживању
смо користили податке прикупљене у оквиру истраживања TIMSS 2019
(Trends in International Mathematics and Science Study). Босна и Херцеговина је
први пут учествовала управо у овом TIMSS циклусу, а тестирани су ученици
четвртог разреда основне школе. Просјечно постигнуће ученика из БиХ у
математици је 452 бода, док је у природним наукама 459 бодова. Притом, у оба
подручја је ријеч о ниском нивоу постигнућа на TIMSS скали. Анализирајући
податке, најприје смо провјерили да ли су похађање програма предшколског
васпитања и образовања и дужина похађања датог програма значајне
детерминанте постигнућа из математике и природних наука. Резултати
су показали да је дужина похађања значајна детерминанта академских
постигнућа дјеце из математике и природних наука, док само похађањ...е није
значајна детерминанта. Можемо да закључимо да краткорочни програми
предшколског васпитања и образовања не доносе академске резултате на
очекиван начин. Надаље, провјерили смо смјер разлика унутар испитиваних
когнитивних домена из математике и природних наука, као и садржајних домена у односу на дужину похађања програма предшколског васпитања
и образовања. Када је у питању математика, резултати готово једнозначно
показују да не постоје статистички значајне разлике у постигнућу између
ученика који нису похађали предшколске програме и оних ученика који су
похађали годину и мање ове програме. Резултати који се односе на природне
науке су слични, али не толико једнозначни као из математике. Ниже резултате
из природних наука имају ученици који нису похађали и они који су похађали
годину и краће програме предшколског васпитања и образовања у односу
на ученике који су похађали ове програме двије или три и више година. У
математици као и у науци, у домену расуђивање, ученици који су похађали
три и више година предшколски програм остварују најбоље резултате, који
се сврставају у средњи ниво постигнућа. Можемо закључити да програм
обавезног предшколског васпитања и образовања какав се тренутно нуди у
БиХ, не постиже очекиване резултате. Заправо, да би програм предшколског
васпитања и образовања био ефикасан, нужно је да траје најмање двије
године, јер тек тада можемо очекивати и постигнућа која су ближе просјеку
TIMSS скале за математику и природне науке.
Ključne reči:
постигнућа ученика / предшколско васпитање и образовање / когнитивни и садржајни домениIzvor:
TIMSS2019 : резултати и импликације, 2021, 30-31Izdavač:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Finansiranje / projekti:
- Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije, institucionalno finansiranje - 200018 (Institut za pedagoška istraživanja, Beograd) (RS-200018)
- 404-02-42/2018-17
Napomena:
- Зборник резимеа : XXVII нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa”
Institucija/grupa
IPITY - CONF AU - Џумхур, Жaнета AU - Хасанагић, Анела PY - 2021 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/530 AB - Предшколско васпитање се сматра значајним индикатором академског постигнућа дјеце широм свијета, стога многе земље настоје повећати обухват дјеце обавезним предшколским програмом што раније. У овом истраживању смо користили податке прикупљене у оквиру истраживања TIMSS 2019 (Trends in International Mathematics and Science Study). Босна и Херцеговина је први пут учествовала управо у овом TIMSS циклусу, а тестирани су ученици четвртог разреда основне школе. Просјечно постигнуће ученика из БиХ у математици је 452 бода, док је у природним наукама 459 бодова. Притом, у оба подручја је ријеч о ниском нивоу постигнућа на TIMSS скали. Анализирајући податке, најприје смо провјерили да ли су похађање програма предшколског васпитања и образовања и дужина похађања датог програма значајне детерминанте постигнућа из математике и природних наука. Резултати су показали да је дужина похађања значајна детерминанта академских постигнућа дјеце из математике и природних наука, док само похађање није значајна детерминанта. Можемо да закључимо да краткорочни програми предшколског васпитања и образовања не доносе академске резултате на очекиван начин. Надаље, провјерили смо смјер разлика унутар испитиваних когнитивних домена из математике и природних наука, као и садржајних домена у односу на дужину похађања програма предшколског васпитања и образовања. Када је у питању математика, резултати готово једнозначно показују да не постоје статистички значајне разлике у постигнућу између ученика који нису похађали предшколске програме и оних ученика који су похађали годину и мање ове програме. Резултати који се односе на природне науке су слични, али не толико једнозначни као из математике. Ниже резултате из природних наука имају ученици који нису похађали и они који су похађали годину и краће програме предшколског васпитања и образовања у односу на ученике који су похађали ове програме двије или три и више година. У математици као и у науци, у домену расуђивање, ученици који су похађали три и више година предшколски програм остварују најбоље резултате, који се сврставају у средњи ниво постигнућа. Можемо закључити да програм обавезног предшколског васпитања и образовања какав се тренутно нуди у БиХ, не постиже очекиване резултате. Заправо, да би програм предшколског васпитања и образовања био ефикасан, нужно је да траје најмање двије године, јер тек тада можемо очекивати и постигнућа која су ближе просјеку TIMSS скале за математику и природне науке. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS2019 : резултати и импликације T1 - Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019 EP - 31 SP - 30 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_530 ER -
@conference{ author = "Џумхур, Жaнета and Хасанагић, Анела", year = "2021", abstract = "Предшколско васпитање се сматра значајним индикатором академског постигнућа дјеце широм свијета, стога многе земље настоје повећати обухват дјеце обавезним предшколским програмом што раније. У овом истраживању смо користили податке прикупљене у оквиру истраживања TIMSS 2019 (Trends in International Mathematics and Science Study). Босна и Херцеговина је први пут учествовала управо у овом TIMSS циклусу, а тестирани су ученици четвртог разреда основне школе. Просјечно постигнуће ученика из БиХ у математици је 452 бода, док је у природним наукама 459 бодова. Притом, у оба подручја је ријеч о ниском нивоу постигнућа на TIMSS скали. Анализирајући податке, најприје смо провјерили да ли су похађање програма предшколског васпитања и образовања и дужина похађања датог програма значајне детерминанте постигнућа из математике и природних наука. Резултати су показали да је дужина похађања значајна детерминанта академских постигнућа дјеце из математике и природних наука, док само похађање није значајна детерминанта. Можемо да закључимо да краткорочни програми предшколског васпитања и образовања не доносе академске резултате на очекиван начин. Надаље, провјерили смо смјер разлика унутар испитиваних когнитивних домена из математике и природних наука, као и садржајних домена у односу на дужину похађања програма предшколског васпитања и образовања. Када је у питању математика, резултати готово једнозначно показују да не постоје статистички значајне разлике у постигнућу између ученика који нису похађали предшколске програме и оних ученика који су похађали годину и мање ове програме. Резултати који се односе на природне науке су слични, али не толико једнозначни као из математике. Ниже резултате из природних наука имају ученици који нису похађали и они који су похађали годину и краће програме предшколског васпитања и образовања у односу на ученике који су похађали ове програме двије или три и више година. У математици као и у науци, у домену расуђивање, ученици који су похађали три и више година предшколски програм остварују најбоље резултате, који се сврставају у средњи ниво постигнућа. Можемо закључити да програм обавезног предшколског васпитања и образовања какав се тренутно нуди у БиХ, не постиже очекиване резултате. Заправо, да би програм предшколског васпитања и образовања био ефикасан, нужно је да траје најмање двије године, јер тек тада можемо очекивати и постигнућа која су ближе просјеку TIMSS скале за математику и природне науке.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS2019 : резултати и импликације", title = "Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019", pages = "31-30", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_530" }
Џумхур, Ж.,& Хасанагић, А.. (2021). Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 30-31. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_530
Џумхур Ж, Хасанагић А. Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације. 2021;:30-31. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_530 .
Џумхур, Жaнета, Хасанагић, Анела, "Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019" in TIMSS2019 : резултати и импликације (2021):30-31, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_530 .