Zadovoljenost socioemocionalnih potreba u školi: kako je pandemija COVID-19 izmenila percepciju učenika
Autori
Plazinić, LjiljanaBuđevac, Nevena
Ostala autorstva
Gutvajn, NikoletaRanđelović, Branislav
Radulović, Mladen
Poglavlje u monografiji (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Škola je jedan od najznačajnijih faktora socijalizacije dece (Rot, 2014: 148). Iako se
o njoj najčešće govori iz ugla njene obrazovne uloge, ona je istovremeno i mesto
na kome se deca razvijaju i sazrevaju. Nakon porodice, koja je nesporno primarna
zajednica u kojoj se deca formiraju kao ličnosti (Ivić i sar., 2010), kada pođe u školu
dete dolazi u sredinu u kojoj postoje drugačija pravila i zahtevi i gde je priroda
socijalnih odnosa različita od one u porodici. Kada govorimo o okruženju u školi,
govorimo o: fizičkom okruženju, emocionalnom okruženju (osećanja i potrebe
učenika i nastavnika), socijalnom okruženju (međusobni odnosi između učenika, kao
i između učenika i nastavnika) i saznajnom okruženju (postignuće učenika i razlike
među njima u domenu znanja i veština) (Mavroskufis, 2013: 52). Dakle, škola nije samo
mesto na kome se uči, već i mesto na kome se intenzivno odvija socioemocionalni
razvoj, odnosno zajednica u kojoj je važno da deca zadovoljavaju i svoje socijaln...oemocionalne
potrebe. Prema shvatanju Rajana i Desija (Ryan & Deci, 2000: 229),
psihološke potrebe su „unutrašnja psihološka svojstva neophodna za psihološki rast
i razvoj, integritet i blagostanje”. One stoje u osnovi ljudskog ponašanja, pokreću
ga i usmeravaju. Teorije potreba sagledavaju ponašanje ljudi upravo kao odgovor
organizma na potrebe koje doživljava (Brofi, 2015). Zadovoljavanje potreba leži u osnovi adekvatnog rasta i funkcionisanja ličnosti i predstavlja važan faktor motivacije
za druge značajne aktivnosti, kao i za efikasne mehanizme prevladavanja poteškoća
(Reeve, 2010).
Izvor:
PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole, 2024, 211-225Izdavač:
- Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Finansiranje / projekti:
- Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije, institucionalno finansiranje - 200138 (Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet) (RS-MESTD-inst-2020-200138)
Kolekcije
Institucija/grupa
IPITY - CHAP AU - Plazinić, Ljiljana AU - Buđevac, Nevena PY - 2024 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1106 AB - Škola je jedan od najznačajnijih faktora socijalizacije dece (Rot, 2014: 148). Iako se o njoj najčešće govori iz ugla njene obrazovne uloge, ona je istovremeno i mesto na kome se deca razvijaju i sazrevaju. Nakon porodice, koja je nesporno primarna zajednica u kojoj se deca formiraju kao ličnosti (Ivić i sar., 2010), kada pođe u školu dete dolazi u sredinu u kojoj postoje drugačija pravila i zahtevi i gde je priroda socijalnih odnosa različita od one u porodici. Kada govorimo o okruženju u školi, govorimo o: fizičkom okruženju, emocionalnom okruženju (osećanja i potrebe učenika i nastavnika), socijalnom okruženju (međusobni odnosi između učenika, kao i između učenika i nastavnika) i saznajnom okruženju (postignuće učenika i razlike među njima u domenu znanja i veština) (Mavroskufis, 2013: 52). Dakle, škola nije samo mesto na kome se uči, već i mesto na kome se intenzivno odvija socioemocionalni razvoj, odnosno zajednica u kojoj je važno da deca zadovoljavaju i svoje socijalnoemocionalne potrebe. Prema shvatanju Rajana i Desija (Ryan & Deci, 2000: 229), psihološke potrebe su „unutrašnja psihološka svojstva neophodna za psihološki rast i razvoj, integritet i blagostanje”. One stoje u osnovi ljudskog ponašanja, pokreću ga i usmeravaju. Teorije potreba sagledavaju ponašanje ljudi upravo kao odgovor organizma na potrebe koje doživljava (Brofi, 2015). Zadovoljavanje potreba leži u osnovi adekvatnog rasta i funkcionisanja ličnosti i predstavlja važan faktor motivacije za druge značajne aktivnosti, kao i za efikasne mehanizme prevladavanja poteškoća (Reeve, 2010). PB - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja T2 - PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole T1 - Zadovoljenost socioemocionalnih potreba u školi: kako je pandemija COVID-19 izmenila percepciju učenika EP - 225 SP - 211 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1106 ER -
@inbook{ author = "Plazinić, Ljiljana and Buđevac, Nevena", year = "2024", abstract = "Škola je jedan od najznačajnijih faktora socijalizacije dece (Rot, 2014: 148). Iako se o njoj najčešće govori iz ugla njene obrazovne uloge, ona je istovremeno i mesto na kome se deca razvijaju i sazrevaju. Nakon porodice, koja je nesporno primarna zajednica u kojoj se deca formiraju kao ličnosti (Ivić i sar., 2010), kada pođe u školu dete dolazi u sredinu u kojoj postoje drugačija pravila i zahtevi i gde je priroda socijalnih odnosa različita od one u porodici. Kada govorimo o okruženju u školi, govorimo o: fizičkom okruženju, emocionalnom okruženju (osećanja i potrebe učenika i nastavnika), socijalnom okruženju (međusobni odnosi između učenika, kao i između učenika i nastavnika) i saznajnom okruženju (postignuće učenika i razlike među njima u domenu znanja i veština) (Mavroskufis, 2013: 52). Dakle, škola nije samo mesto na kome se uči, već i mesto na kome se intenzivno odvija socioemocionalni razvoj, odnosno zajednica u kojoj je važno da deca zadovoljavaju i svoje socijalnoemocionalne potrebe. Prema shvatanju Rajana i Desija (Ryan & Deci, 2000: 229), psihološke potrebe su „unutrašnja psihološka svojstva neophodna za psihološki rast i razvoj, integritet i blagostanje”. One stoje u osnovi ljudskog ponašanja, pokreću ga i usmeravaju. Teorije potreba sagledavaju ponašanje ljudi upravo kao odgovor organizma na potrebe koje doživljava (Brofi, 2015). Zadovoljavanje potreba leži u osnovi adekvatnog rasta i funkcionisanja ličnosti i predstavlja važan faktor motivacije za druge značajne aktivnosti, kao i za efikasne mehanizme prevladavanja poteškoća (Reeve, 2010).", publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja", journal = "PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole", booktitle = "Zadovoljenost socioemocionalnih potreba u školi: kako je pandemija COVID-19 izmenila percepciju učenika", pages = "225-211", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1106" }
Plazinić, L.,& Buđevac, N.. (2024). Zadovoljenost socioemocionalnih potreba u školi: kako je pandemija COVID-19 izmenila percepciju učenika. in PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 211-225. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1106
Plazinić L, Buđevac N. Zadovoljenost socioemocionalnih potreba u školi: kako je pandemija COVID-19 izmenila percepciju učenika. in PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole. 2024;:211-225. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1106 .
Plazinić, Ljiljana, Buđevac, Nevena, "Zadovoljenost socioemocionalnih potreba u školi: kako je pandemija COVID-19 izmenila percepciju učenika" in PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole (2024):211-225, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1106 .