Zadovoljenost socioemocionalnih potreba u školi: kako je pandemija COVID-19 izmenila percepciju učenika
Authors
Plazinić, LjiljanaBuđevac, Nevena
Contributors
Gutvajn, NikoletaRanđelović, Branislav
Radulović, Mladen
Book part (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Škola je jedan od najznačajnijih faktora socijalizacije dece (Rot, 2014: 148). Iako se
o njoj najčešće govori iz ugla njene obrazovne uloge, ona je istovremeno i mesto
na kome se deca razvijaju i sazrevaju. Nakon porodice, koja je nesporno primarna
zajednica u kojoj se deca formiraju kao ličnosti (Ivić i sar., 2010), kada pođe u školu
dete dolazi u sredinu u kojoj postoje drugačija pravila i zahtevi i gde je priroda
socijalnih odnosa različita od one u porodici. Kada govorimo o okruženju u školi,
govorimo o: fizičkom okruženju, emocionalnom okruženju (osećanja i potrebe
učenika i nastavnika), socijalnom okruženju (međusobni odnosi između učenika, kao
i između učenika i nastavnika) i saznajnom okruženju (postignuće učenika i razlike
među njima u domenu znanja i veština) (Mavroskufis, 2013: 52). Dakle, škola nije samo
mesto na kome se uči, već i mesto na kome se intenzivno odvija socioemocionalni
razvoj, odnosno zajednica u kojoj je važno da deca zadovoljavaju i svoje socijaln...oemocionalne
potrebe. Prema shvatanju Rajana i Desija (Ryan & Deci, 2000: 229),
psihološke potrebe su „unutrašnja psihološka svojstva neophodna za psihološki rast
i razvoj, integritet i blagostanje”. One stoje u osnovi ljudskog ponašanja, pokreću
ga i usmeravaju. Teorije potreba sagledavaju ponašanje ljudi upravo kao odgovor
organizma na potrebe koje doživljava (Brofi, 2015). Zadovoljavanje potreba leži u osnovi adekvatnog rasta i funkcionisanja ličnosti i predstavlja važan faktor motivacije
za druge značajne aktivnosti, kao i za efikasne mehanizme prevladavanja poteškoća
(Reeve, 2010).
Source:
PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole, 2024, 211-225Publisher:
- Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Funding / projects:
- Ministry of Science, Technological Development and Innovation of the Republic of Serbia, institutional funding - 200138 (University of Belgrade, Teacher Training Faculty) (RS-MESTD-inst-2020-200138)
Collections
Institution/Community
IPITY - CHAP AU - Plazinić, Ljiljana AU - Buđevac, Nevena PY - 2024 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1106 AB - Škola je jedan od najznačajnijih faktora socijalizacije dece (Rot, 2014: 148). Iako se o njoj najčešće govori iz ugla njene obrazovne uloge, ona je istovremeno i mesto na kome se deca razvijaju i sazrevaju. Nakon porodice, koja je nesporno primarna zajednica u kojoj se deca formiraju kao ličnosti (Ivić i sar., 2010), kada pođe u školu dete dolazi u sredinu u kojoj postoje drugačija pravila i zahtevi i gde je priroda socijalnih odnosa različita od one u porodici. Kada govorimo o okruženju u školi, govorimo o: fizičkom okruženju, emocionalnom okruženju (osećanja i potrebe učenika i nastavnika), socijalnom okruženju (međusobni odnosi između učenika, kao i između učenika i nastavnika) i saznajnom okruženju (postignuće učenika i razlike među njima u domenu znanja i veština) (Mavroskufis, 2013: 52). Dakle, škola nije samo mesto na kome se uči, već i mesto na kome se intenzivno odvija socioemocionalni razvoj, odnosno zajednica u kojoj je važno da deca zadovoljavaju i svoje socijalnoemocionalne potrebe. Prema shvatanju Rajana i Desija (Ryan & Deci, 2000: 229), psihološke potrebe su „unutrašnja psihološka svojstva neophodna za psihološki rast i razvoj, integritet i blagostanje”. One stoje u osnovi ljudskog ponašanja, pokreću ga i usmeravaju. Teorije potreba sagledavaju ponašanje ljudi upravo kao odgovor organizma na potrebe koje doživljava (Brofi, 2015). Zadovoljavanje potreba leži u osnovi adekvatnog rasta i funkcionisanja ličnosti i predstavlja važan faktor motivacije za druge značajne aktivnosti, kao i za efikasne mehanizme prevladavanja poteškoća (Reeve, 2010). PB - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja T2 - PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole T1 - Zadovoljenost socioemocionalnih potreba u školi: kako je pandemija COVID-19 izmenila percepciju učenika EP - 225 SP - 211 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1106 ER -
@inbook{ author = "Plazinić, Ljiljana and Buđevac, Nevena", year = "2024", abstract = "Škola je jedan od najznačajnijih faktora socijalizacije dece (Rot, 2014: 148). Iako se o njoj najčešće govori iz ugla njene obrazovne uloge, ona je istovremeno i mesto na kome se deca razvijaju i sazrevaju. Nakon porodice, koja je nesporno primarna zajednica u kojoj se deca formiraju kao ličnosti (Ivić i sar., 2010), kada pođe u školu dete dolazi u sredinu u kojoj postoje drugačija pravila i zahtevi i gde je priroda socijalnih odnosa različita od one u porodici. Kada govorimo o okruženju u školi, govorimo o: fizičkom okruženju, emocionalnom okruženju (osećanja i potrebe učenika i nastavnika), socijalnom okruženju (međusobni odnosi između učenika, kao i između učenika i nastavnika) i saznajnom okruženju (postignuće učenika i razlike među njima u domenu znanja i veština) (Mavroskufis, 2013: 52). Dakle, škola nije samo mesto na kome se uči, već i mesto na kome se intenzivno odvija socioemocionalni razvoj, odnosno zajednica u kojoj je važno da deca zadovoljavaju i svoje socijalnoemocionalne potrebe. Prema shvatanju Rajana i Desija (Ryan & Deci, 2000: 229), psihološke potrebe su „unutrašnja psihološka svojstva neophodna za psihološki rast i razvoj, integritet i blagostanje”. One stoje u osnovi ljudskog ponašanja, pokreću ga i usmeravaju. Teorije potreba sagledavaju ponašanje ljudi upravo kao odgovor organizma na potrebe koje doživljava (Brofi, 2015). Zadovoljavanje potreba leži u osnovi adekvatnog rasta i funkcionisanja ličnosti i predstavlja važan faktor motivacije za druge značajne aktivnosti, kao i za efikasne mehanizme prevladavanja poteškoća (Reeve, 2010).", publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja", journal = "PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole", booktitle = "Zadovoljenost socioemocionalnih potreba u školi: kako je pandemija COVID-19 izmenila percepciju učenika", pages = "225-211", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1106" }
Plazinić, L.,& Buđevac, N.. (2024). Zadovoljenost socioemocionalnih potreba u školi: kako je pandemija COVID-19 izmenila percepciju učenika. in PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 211-225. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1106
Plazinić L, Buđevac N. Zadovoljenost socioemocionalnih potreba u školi: kako je pandemija COVID-19 izmenila percepciju učenika. in PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole. 2024;:211-225. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1106 .
Plazinić, Ljiljana, Buđevac, Nevena, "Zadovoljenost socioemocionalnih potreba u školi: kako je pandemija COVID-19 izmenila percepciju učenika" in PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole (2024):211-225, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1106 .