Faktori čitalačke kompetencije učenika
Autori
Teodorović, JelenaJakšić, Ivana
Dimitrijević, Bojana
Ostala autorstva
Gutvajn, NikoletaRanđelović, Branislav
Radulović, Mladen
Knjiga (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Međunarodna studija čitalačke pismenosti učenika četvrtog razreda PIRLS, koja je
2021. godine prvi put sprovedena u Srbiji, predstavlja važan korak u razumevanju
faktora koji doprinose razvoju potencijalno najvažnije akademske veštine. Čitalačka
pismenost je definisana kao „sposobnost da se razumeju i koriste oni pisani jezički
oblici koje zahteva društvo” i pri tome su u fokusu dve opšte svrhe čitanja: radi
književnog iskustva i radi pronalaženja i upotrebe informacija (Ranđelović, Đukić,
Karalić, Čaprić i Radulović, 2023). Kognitivni procesi koji omogućavaju ostvarivanje
svrhe čitanja variraju u pogledu svoje složenosti i pokrivaju spektar saznajnih
procesa u okviru Revidirane Blumove taksonomije (Anderson et al., 2001; Kratcwohl,
2002). Čitalačka pismenost ima uticaja na uspešnost funkcionisanja u obrazovnom
kontekstu i mimo njega (Kirsch, Jungeblut, Jenkins, & Kolstad, 1993; Kirsch et al.,
2002), povezana je sa postignućima iz matematike u okviru studije TIMSS (Caponera,...Sestito, & Russo, 2016), preduslov je za sticanje tzv. disciplinarne pismenosti u
okviru specifičnih oblasti i uspešnog nastavka školovanja (Shanahan & Shanahan,
2008). Rezultati istraživanja PIRLS pokazali su da učenici četvrtog razreda u Srbiji
imaju nešto viša postignuća od internacionalnog proseka (514), a nešto su bolji u
domenu čitanja radi književnog iskustva (518) u odnosu na postignuća u čitanju radi
pronalaženja i korišćenja informacija (511) (Ranđelović i sar., 2023).
Izvor:
PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole, 2024, 47-69Izdavač:
- Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Finansiranje / projekti:
- Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije, institucionalno finansiranje - 200140 (Univerzitet u Kragujevcu, Učiteljski fakultet, Jagodina) (RS-MESTD-inst-2020-200140)
Kolekcije
Institucija/grupa
IPITY - BOOK AU - Teodorović, Jelena AU - Jakšić, Ivana AU - Dimitrijević, Bojana PY - 2024 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1098 AB - Međunarodna studija čitalačke pismenosti učenika četvrtog razreda PIRLS, koja je 2021. godine prvi put sprovedena u Srbiji, predstavlja važan korak u razumevanju faktora koji doprinose razvoju potencijalno najvažnije akademske veštine. Čitalačka pismenost je definisana kao „sposobnost da se razumeju i koriste oni pisani jezički oblici koje zahteva društvo” i pri tome su u fokusu dve opšte svrhe čitanja: radi književnog iskustva i radi pronalaženja i upotrebe informacija (Ranđelović, Đukić, Karalić, Čaprić i Radulović, 2023). Kognitivni procesi koji omogućavaju ostvarivanje svrhe čitanja variraju u pogledu svoje složenosti i pokrivaju spektar saznajnih procesa u okviru Revidirane Blumove taksonomije (Anderson et al., 2001; Kratcwohl, 2002). Čitalačka pismenost ima uticaja na uspešnost funkcionisanja u obrazovnom kontekstu i mimo njega (Kirsch, Jungeblut, Jenkins, & Kolstad, 1993; Kirsch et al., 2002), povezana je sa postignućima iz matematike u okviru studije TIMSS (Caponera,Sestito, & Russo, 2016), preduslov je za sticanje tzv. disciplinarne pismenosti u okviru specifičnih oblasti i uspešnog nastavka školovanja (Shanahan & Shanahan, 2008). Rezultati istraživanja PIRLS pokazali su da učenici četvrtog razreda u Srbiji imaju nešto viša postignuća od internacionalnog proseka (514), a nešto su bolji u domenu čitanja radi književnog iskustva (518) u odnosu na postignuća u čitanju radi pronalaženja i korišćenja informacija (511) (Ranđelović i sar., 2023). PB - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja T2 - PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole T1 - Faktori čitalačke kompetencije učenika EP - 69 SP - 47 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1098 ER -
@book{ author = "Teodorović, Jelena and Jakšić, Ivana and Dimitrijević, Bojana", year = "2024", abstract = "Međunarodna studija čitalačke pismenosti učenika četvrtog razreda PIRLS, koja je 2021. godine prvi put sprovedena u Srbiji, predstavlja važan korak u razumevanju faktora koji doprinose razvoju potencijalno najvažnije akademske veštine. Čitalačka pismenost je definisana kao „sposobnost da se razumeju i koriste oni pisani jezički oblici koje zahteva društvo” i pri tome su u fokusu dve opšte svrhe čitanja: radi književnog iskustva i radi pronalaženja i upotrebe informacija (Ranđelović, Đukić, Karalić, Čaprić i Radulović, 2023). Kognitivni procesi koji omogućavaju ostvarivanje svrhe čitanja variraju u pogledu svoje složenosti i pokrivaju spektar saznajnih procesa u okviru Revidirane Blumove taksonomije (Anderson et al., 2001; Kratcwohl, 2002). Čitalačka pismenost ima uticaja na uspešnost funkcionisanja u obrazovnom kontekstu i mimo njega (Kirsch, Jungeblut, Jenkins, & Kolstad, 1993; Kirsch et al., 2002), povezana je sa postignućima iz matematike u okviru studije TIMSS (Caponera,Sestito, & Russo, 2016), preduslov je za sticanje tzv. disciplinarne pismenosti u okviru specifičnih oblasti i uspešnog nastavka školovanja (Shanahan & Shanahan, 2008). Rezultati istraživanja PIRLS pokazali su da učenici četvrtog razreda u Srbiji imaju nešto viša postignuća od internacionalnog proseka (514), a nešto su bolji u domenu čitanja radi književnog iskustva (518) u odnosu na postignuća u čitanju radi pronalaženja i korišćenja informacija (511) (Ranđelović i sar., 2023).", publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja", journal = "PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole", title = "Faktori čitalačke kompetencije učenika", pages = "69-47", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1098" }
Teodorović, J., Jakšić, I.,& Dimitrijević, B.. (2024). Faktori čitalačke kompetencije učenika. in PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 47-69. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1098
Teodorović J, Jakšić I, Dimitrijević B. Faktori čitalačke kompetencije učenika. in PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole. 2024;:47-69. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1098 .
Teodorović, Jelena, Jakšić, Ivana, Dimitrijević, Bojana, "Faktori čitalačke kompetencije učenika" in PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole (2024):47-69, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1098 .