Faktori čitalačke kompetencije učenika
Authors
Teodorović, JelenaJakšić, Ivana
Dimitrijević, Bojana
Contributors
Gutvajn, NikoletaRanđelović, Branislav
Radulović, Mladen
Book (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Međunarodna studija čitalačke pismenosti učenika četvrtog razreda PIRLS, koja je
2021. godine prvi put sprovedena u Srbiji, predstavlja važan korak u razumevanju
faktora koji doprinose razvoju potencijalno najvažnije akademske veštine. Čitalačka
pismenost je definisana kao „sposobnost da se razumeju i koriste oni pisani jezički
oblici koje zahteva društvo” i pri tome su u fokusu dve opšte svrhe čitanja: radi
književnog iskustva i radi pronalaženja i upotrebe informacija (Ranđelović, Đukić,
Karalić, Čaprić i Radulović, 2023). Kognitivni procesi koji omogućavaju ostvarivanje
svrhe čitanja variraju u pogledu svoje složenosti i pokrivaju spektar saznajnih
procesa u okviru Revidirane Blumove taksonomije (Anderson et al., 2001; Kratcwohl,
2002). Čitalačka pismenost ima uticaja na uspešnost funkcionisanja u obrazovnom
kontekstu i mimo njega (Kirsch, Jungeblut, Jenkins, & Kolstad, 1993; Kirsch et al.,
2002), povezana je sa postignućima iz matematike u okviru studije TIMSS (Caponera,...Sestito, & Russo, 2016), preduslov je za sticanje tzv. disciplinarne pismenosti u
okviru specifičnih oblasti i uspešnog nastavka školovanja (Shanahan & Shanahan,
2008). Rezultati istraživanja PIRLS pokazali su da učenici četvrtog razreda u Srbiji
imaju nešto viša postignuća od internacionalnog proseka (514), a nešto su bolji u
domenu čitanja radi književnog iskustva (518) u odnosu na postignuća u čitanju radi
pronalaženja i korišćenja informacija (511) (Ranđelović i sar., 2023).
Source:
PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole, 2024, 47-69Publisher:
- Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Funding / projects:
- Ministry of Science, Technological Development and Innovation of the Republic of Serbia, institutional funding - 200140 (University of Kragujevac, Teacher Training Faculty, Jagodina) (RS-MESTD-inst-2020-200140)
Collections
Institution/Community
IPITY - BOOK AU - Teodorović, Jelena AU - Jakšić, Ivana AU - Dimitrijević, Bojana PY - 2024 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1098 AB - Međunarodna studija čitalačke pismenosti učenika četvrtog razreda PIRLS, koja je 2021. godine prvi put sprovedena u Srbiji, predstavlja važan korak u razumevanju faktora koji doprinose razvoju potencijalno najvažnije akademske veštine. Čitalačka pismenost je definisana kao „sposobnost da se razumeju i koriste oni pisani jezički oblici koje zahteva društvo” i pri tome su u fokusu dve opšte svrhe čitanja: radi književnog iskustva i radi pronalaženja i upotrebe informacija (Ranđelović, Đukić, Karalić, Čaprić i Radulović, 2023). Kognitivni procesi koji omogućavaju ostvarivanje svrhe čitanja variraju u pogledu svoje složenosti i pokrivaju spektar saznajnih procesa u okviru Revidirane Blumove taksonomije (Anderson et al., 2001; Kratcwohl, 2002). Čitalačka pismenost ima uticaja na uspešnost funkcionisanja u obrazovnom kontekstu i mimo njega (Kirsch, Jungeblut, Jenkins, & Kolstad, 1993; Kirsch et al., 2002), povezana je sa postignućima iz matematike u okviru studije TIMSS (Caponera,Sestito, & Russo, 2016), preduslov je za sticanje tzv. disciplinarne pismenosti u okviru specifičnih oblasti i uspešnog nastavka školovanja (Shanahan & Shanahan, 2008). Rezultati istraživanja PIRLS pokazali su da učenici četvrtog razreda u Srbiji imaju nešto viša postignuća od internacionalnog proseka (514), a nešto su bolji u domenu čitanja radi književnog iskustva (518) u odnosu na postignuća u čitanju radi pronalaženja i korišćenja informacija (511) (Ranđelović i sar., 2023). PB - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja T2 - PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole T1 - Faktori čitalačke kompetencije učenika EP - 69 SP - 47 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1098 ER -
@book{ author = "Teodorović, Jelena and Jakšić, Ivana and Dimitrijević, Bojana", year = "2024", abstract = "Međunarodna studija čitalačke pismenosti učenika četvrtog razreda PIRLS, koja je 2021. godine prvi put sprovedena u Srbiji, predstavlja važan korak u razumevanju faktora koji doprinose razvoju potencijalno najvažnije akademske veštine. Čitalačka pismenost je definisana kao „sposobnost da se razumeju i koriste oni pisani jezički oblici koje zahteva društvo” i pri tome su u fokusu dve opšte svrhe čitanja: radi književnog iskustva i radi pronalaženja i upotrebe informacija (Ranđelović, Đukić, Karalić, Čaprić i Radulović, 2023). Kognitivni procesi koji omogućavaju ostvarivanje svrhe čitanja variraju u pogledu svoje složenosti i pokrivaju spektar saznajnih procesa u okviru Revidirane Blumove taksonomije (Anderson et al., 2001; Kratcwohl, 2002). Čitalačka pismenost ima uticaja na uspešnost funkcionisanja u obrazovnom kontekstu i mimo njega (Kirsch, Jungeblut, Jenkins, & Kolstad, 1993; Kirsch et al., 2002), povezana je sa postignućima iz matematike u okviru studije TIMSS (Caponera,Sestito, & Russo, 2016), preduslov je za sticanje tzv. disciplinarne pismenosti u okviru specifičnih oblasti i uspešnog nastavka školovanja (Shanahan & Shanahan, 2008). Rezultati istraživanja PIRLS pokazali su da učenici četvrtog razreda u Srbiji imaju nešto viša postignuća od internacionalnog proseka (514), a nešto su bolji u domenu čitanja radi književnog iskustva (518) u odnosu na postignuća u čitanju radi pronalaženja i korišćenja informacija (511) (Ranđelović i sar., 2023).", publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja", journal = "PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole", title = "Faktori čitalačke kompetencije učenika", pages = "69-47", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1098" }
Teodorović, J., Jakšić, I.,& Dimitrijević, B.. (2024). Faktori čitalačke kompetencije učenika. in PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 47-69. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1098
Teodorović J, Jakšić I, Dimitrijević B. Faktori čitalačke kompetencije učenika. in PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole. 2024;:47-69. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1098 .
Teodorović, Jelena, Jakšić, Ivana, Dimitrijević, Bojana, "Faktori čitalačke kompetencije učenika" in PIRLS 2021 u Srbiji : rezultati međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti u četvrtom razredu osnovne škole (2024):47-69, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1098 .