Поступци наставника усмерени на подстицање мотивације ученика за читање
Teachers’ practices in encouraging students’ reading motivation
Autori
Medar Zlatković, JelenaLalić-Vučetić, Nataša
Mirkov, Snežana
Ostala autorstva
Stanivuković, JelenaAntić, Milica
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Проучавање мотивације ученика за читање обухвата различите чи-
ниоце и њихове односе са ангажовањем током читања и са разумевањем
прочитаног. На млађем основношколском узрасту развој читалачких
компетенција је веома интензиван, а проналажење ефикасних присту-
па да се ученици мотивишу да читају представља изазов за наставнике.
У овом раду испитивано је како наставници мотивишу ученика за чи-
тање. Извршене су секундарне анализе података добијених путем Упит-
ника за наставнике и Упитника за ученике у истраживању PIRLS 2021 у
Србији, на узорку од 226 наставника и 4037 ученика четвртог разреда
основне школе. Поступци наставника се односе на организовање разли-
читих облика рада и подстицање разговора о прочитаном, разумевања и
интерпретације прочитаног. Према добијеним резултатима, настава чи-
тања више је усмерена на фронтални и самостални рад ученика, а мање
на групни рад. Наставници најчешће подстичу ученике да дискутују и да
продубе разумевање текста, да одговарају на п...итања и да препричавају
прочитано. Мотивација за читање повезана је са ученичким опажањима
поступака наставника. Ученици који су мотивисанији изјављују да су им
интересантни садржаји које им наставници задају да читају. Резултати
указују да у настави треба примењивати различите облике рада којима се
подстичу читалачка интересовања, уживање у читању и веће ангажовање
ученика. Тиме се омогућава развијање мотивације, читалачких навика и
читалачких компетенција.
The studying of students’ motivation for reading includes various factors
and their relationships with engagement during reading and reading comprehension.
At the primary school level (from 1st to 4th grade), the development
of students’ reading competencies is very intensive and finding effective
approaches to motivate students to read is a challenge for teachers. In this paper
we investigated how teachers encourage students’ motivation to read. Secondary
analyses of data obtained through the Teacher Questionnaire and the
Student Questionnaire in the PIRLS 2021 study in Serbia on a sample of 226
teachers and 4037 students of the 4th grade of primary school were performed.
The teachers’ practices are related to organizing different forms of work and
encouraging discussion, understanding and interpretation of what has been
read. According to the obtained results, the teaching of reading is more focused
on the whole class and independent work of students and less on group wor...k.
Teachers most frequently encourage students to discuss and deepen their understanding
of the text, to answer questions and retell what they read. Reading
motivation is related to students’ perceptions of the teacher’s practices. More
motivated students find the content that their teachers assign them to read interesting.
The findings suggest that different forms of work should be used in
classrooms to promote students’ reading interests, enjoyment and engagement.
This allows the development of motivation, habits and competencies for reading.
Ključne reči:
настава / поступци наставника / ученици основне школе / мотивација за читање / истраживање PIRLS / teaching / teachers’ practices / primary school students / reading motivation / PIRLS studyIzvor:
Уметност васпитања и образовањa у свету који се мења, 2024, 96-97Izdavač:
- Beograd : Fakultet za obrazovanje učitelja i vaspitača
Institucija/grupa
IPITY - CONF AU - Medar Zlatković, Jelena AU - Lalić-Vučetić, Nataša AU - Mirkov, Snežana PY - 2024 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1096 AB - Проучавање мотивације ученика за читање обухвата различите чи- ниоце и њихове односе са ангажовањем током читања и са разумевањем прочитаног. На млађем основношколском узрасту развој читалачких компетенција је веома интензиван, а проналажење ефикасних присту- па да се ученици мотивишу да читају представља изазов за наставнике. У овом раду испитивано је како наставници мотивишу ученика за чи- тање. Извршене су секундарне анализе података добијених путем Упит- ника за наставнике и Упитника за ученике у истраживању PIRLS 2021 у Србији, на узорку од 226 наставника и 4037 ученика четвртог разреда основне школе. Поступци наставника се односе на организовање разли- читих облика рада и подстицање разговора о прочитаном, разумевања и интерпретације прочитаног. Према добијеним резултатима, настава чи- тања више је усмерена на фронтални и самостални рад ученика, а мање на групни рад. Наставници најчешће подстичу ученике да дискутују и да продубе разумевање текста, да одговарају на питања и да препричавају прочитано. Мотивација за читање повезана је са ученичким опажањима поступака наставника. Ученици који су мотивисанији изјављују да су им интересантни садржаји које им наставници задају да читају. Резултати указују да у настави треба примењивати различите облике рада којима се подстичу читалачка интересовања, уживање у читању и веће ангажовање ученика. Тиме се омогућава развијање мотивације, читалачких навика и читалачких компетенција. AB - The studying of students’ motivation for reading includes various factors and their relationships with engagement during reading and reading comprehension. At the primary school level (from 1st to 4th grade), the development of students’ reading competencies is very intensive and finding effective approaches to motivate students to read is a challenge for teachers. In this paper we investigated how teachers encourage students’ motivation to read. Secondary analyses of data obtained through the Teacher Questionnaire and the Student Questionnaire in the PIRLS 2021 study in Serbia on a sample of 226 teachers and 4037 students of the 4th grade of primary school were performed. The teachers’ practices are related to organizing different forms of work and encouraging discussion, understanding and interpretation of what has been read. According to the obtained results, the teaching of reading is more focused on the whole class and independent work of students and less on group work. Teachers most frequently encourage students to discuss and deepen their understanding of the text, to answer questions and retell what they read. Reading motivation is related to students’ perceptions of the teacher’s practices. More motivated students find the content that their teachers assign them to read interesting. The findings suggest that different forms of work should be used in classrooms to promote students’ reading interests, enjoyment and engagement. This allows the development of motivation, habits and competencies for reading. PB - Beograd : Fakultet za obrazovanje učitelja i vaspitača C3 - Уметност васпитања и образовањa у свету који се мења T1 - Поступци наставника усмерени на подстицање мотивације ученика за читање T1 - Teachers’ practices in encouraging students’ reading motivation EP - 97 SP - 96 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1096 ER -
@conference{ author = "Medar Zlatković, Jelena and Lalić-Vučetić, Nataša and Mirkov, Snežana", year = "2024", abstract = "Проучавање мотивације ученика за читање обухвата различите чи- ниоце и њихове односе са ангажовањем током читања и са разумевањем прочитаног. На млађем основношколском узрасту развој читалачких компетенција је веома интензиван, а проналажење ефикасних присту- па да се ученици мотивишу да читају представља изазов за наставнике. У овом раду испитивано је како наставници мотивишу ученика за чи- тање. Извршене су секундарне анализе података добијених путем Упит- ника за наставнике и Упитника за ученике у истраживању PIRLS 2021 у Србији, на узорку од 226 наставника и 4037 ученика четвртог разреда основне школе. Поступци наставника се односе на организовање разли- читих облика рада и подстицање разговора о прочитаном, разумевања и интерпретације прочитаног. Према добијеним резултатима, настава чи- тања више је усмерена на фронтални и самостални рад ученика, а мање на групни рад. Наставници најчешће подстичу ученике да дискутују и да продубе разумевање текста, да одговарају на питања и да препричавају прочитано. Мотивација за читање повезана је са ученичким опажањима поступака наставника. Ученици који су мотивисанији изјављују да су им интересантни садржаји које им наставници задају да читају. Резултати указују да у настави треба примењивати различите облике рада којима се подстичу читалачка интересовања, уживање у читању и веће ангажовање ученика. Тиме се омогућава развијање мотивације, читалачких навика и читалачких компетенција., The studying of students’ motivation for reading includes various factors and their relationships with engagement during reading and reading comprehension. At the primary school level (from 1st to 4th grade), the development of students’ reading competencies is very intensive and finding effective approaches to motivate students to read is a challenge for teachers. In this paper we investigated how teachers encourage students’ motivation to read. Secondary analyses of data obtained through the Teacher Questionnaire and the Student Questionnaire in the PIRLS 2021 study in Serbia on a sample of 226 teachers and 4037 students of the 4th grade of primary school were performed. The teachers’ practices are related to organizing different forms of work and encouraging discussion, understanding and interpretation of what has been read. According to the obtained results, the teaching of reading is more focused on the whole class and independent work of students and less on group work. Teachers most frequently encourage students to discuss and deepen their understanding of the text, to answer questions and retell what they read. Reading motivation is related to students’ perceptions of the teacher’s practices. More motivated students find the content that their teachers assign them to read interesting. The findings suggest that different forms of work should be used in classrooms to promote students’ reading interests, enjoyment and engagement. This allows the development of motivation, habits and competencies for reading.", publisher = "Beograd : Fakultet za obrazovanje učitelja i vaspitača", journal = "Уметност васпитања и образовањa у свету који се мења", title = "Поступци наставника усмерени на подстицање мотивације ученика за читање, Teachers’ practices in encouraging students’ reading motivation", pages = "97-96", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1096" }
Medar Zlatković, J., Lalić-Vučetić, N.,& Mirkov, S.. (2024). Поступци наставника усмерени на подстицање мотивације ученика за читање. in Уметност васпитања и образовањa у свету који се мења Beograd : Fakultet za obrazovanje učitelja i vaspitača., 96-97. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1096
Medar Zlatković J, Lalić-Vučetić N, Mirkov S. Поступци наставника усмерени на подстицање мотивације ученика за читање. in Уметност васпитања и образовањa у свету који се мења. 2024;:96-97. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1096 .
Medar Zlatković, Jelena, Lalić-Vučetić, Nataša, Mirkov, Snežana, "Поступци наставника усмерени на подстицање мотивације ученика за читање" in Уметност васпитања и образовањa у свету који се мења (2024):96-97, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1096 .