Saradnjom do rešenja: Priručnik za realizaciju PEER modela rešavanja problema putem saradnje
Collaborative Solutions: Handbook for the implementation of the PEER Model of Collaborative Problem Solving
Ostalo (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Ovaj priručnik predstavlja rezultat predanog rada i istraživanja u okviru projekta
Saradnjom do rešenja: PEER model osnaživanja mladih za konstruktivni
dijalog i timski rad. Istraživači sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i
Instituta za pedagoška istraživanja iz Beograda, uz finansijsku podršku Fonda za
nauku Republike Srbije, došli su na ideju da kreiraju program koji bi pomogao
adolescentima da bolje sarađuju prilikom rešavanja složenih problema i zadataka.
Oslanjajući se na znanja iz sociokulturne psihologije, psihologije individualnih
razlika, razvojne psihologije i obrazovnih nauka formulisali smo jedinstven PEER
model zajedničkog rešavanja problema. Kroz mnoge sate istraživanja, razvoja materijala
i interakcije sa mladima, zajedno smo oblikovali PEER model kao i ovaj
priručnik. Ovaj model polazi od toga da je za kvalitetnu i produktivnu saradnju
potrebno voditi računa o sledećim aspektima saradnje: 1) osobine ličnosti (Personality),
2) emocionalna intelig...encija (Emotional inteligence), 3) razmena ideja
putem dijaloga (Exchange) i 4) dostupni resursi (Resources). Svakom slovu PEER
modela u ovom priručniku posvetili smo jedno poglavlje. U poglavljima je kratko
objašnjen svaki element modela, a zatim su prikazane aktivnosti koje podržavaju
razvoj saradnje kod mladih. Kroz sinergiju ovih elemenata, mladi ne samo da formulišu
bolja rešenja, već i unapređuju lične kompetencije neophodne za uspešnu
saradnju.
Naša želja je da ova publikacija bude inspiracija i resurs za sve koji su posvećeni
razvoju mladih i unapređenju veština zajedničkog rešavanja problema. Priručnik
je pre svega namenjen profesionalcima koji rade sa mladima i koriste grupni rad
kao metod u realizaciji aktivnosti za učesnike, bilo da je u pitanju školski ili vanškolski
kontekst. Psiholozi, pedagozi, stručni saradnici, nastavnici, vaspitači1 i ostali koji
se bave razvojem mladih pronaći će u ovom priručniku korisne smernice i alate
usmerene na podržavanje mladih u razvoju njihovih veština zajedničkog rešavanja
problema.
Prva dva poglavlja priručnika posvećena su aktivnostima koje podstiču prepoznavanje
i uvažavanje osobina ličnosti (Personality) kao i vežbama koje govore o
doprinosu emocionalne inteligencije zajedničkom radu. Aktivnosti opisane u ovim
poglavljima oslanjaju se na psihološka znanja i zbog toga su namenjene prvenstveno
psiholozima. Međutim, ne isključujemo mogućnost da ih mogu realizovati
i drugi edukatori, posebno nastavnici, uz konsultacije sa psiholozima. Druga dva
poglavlja, razmena ideja putem dijaloga (Exchange) i dostupni resursi (Resources),
namenjena su široj grupi edukatora, odnosno mogu ih realizovati svi profesionalci
koji koriste grupni rad u edukaciji mladih.
Želimo da izrazimo zahvalnost sledećim partnerskim školama iz Beograda, bez
čije podrške i posvećenosti ostvarenje naših ciljeva ne bi bilo moguće: Gimnaziji
„Patrijarh Pavle“, Gimnaziji „Sveti Sava“, Zemunskoj gimnaziji, Zubotehničkoj školi,
Mašinskoj školi „Radoje Dakić“, Petoj beogradskoj gimnaziji, Saobraćajno-tehnič-koj školi, Sedmoj beogradskoj gimnaziji, Srednjoj turističkoj školi, Ugostiteljsko-turističkoj
školi, Farmaceutsko-fizioterapeutskoj školi i Šestoj beogradskoj gimnaziji.
Podrška i doprinos koje smo dobili od ovih škola, njihovih učenika, nastavnika,
stručnih saradnika i direktora su nemerljivi; zajedno sa njima stvorili smo resurse
za koje verujemo da će doprineti obrazovanju i razvoju mladih ljudi.
Takođe, želimo da se zahvalimo svim recenzentima koji su doprineli kvalitetu
ovog priručnika. Sugestije i komentari koje smo dobili od dr Danijele Petrović, dr
Nevene Buđevac i dr Vladete Milina značajno su doprineli uobličavanju sadržaja
priručnika.
Nadamo se da će ovaj priručnik biti od koristi svima koji žele da doprinesu razvoju
veština koje su preduslov uspešnog uključivanja mladih u saradnju usmerenu
na rešavanje složenih problema. Takođe, podstičemo sve praktičare da aktivno
učestvuju u kreiranju novih materijala kako bismo u budućnosti što više podržali
zajednicu profesionalaca koji rade sa mladima. Ukoliko ste modifikovali i prilagodili
neku od opisanih aktivnosti iz ovog priručnika kontekstu u kom vi radite, pozivamo
vas da podelite svoje verzije. Svoje nove ideje možete poslati na imejl-adresu
peersolvers@f.bg.ac.rs i tako napraviti korak ka unapređivanju metoda rada sa
mladima koje su u funkciji razvoja veština neophodnih u saradnji.
Ključne reči:
PEER modelIzvor:
2024, 7-99Izdavač:
- Beograd : Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu
Finansiranje / projekti:
- PEERSolvers - The PEER model of collaborative problem solving: Developing young people’s capacities for constructive interaction and teamwork (RS-ScienceFundRS-Ideje-7744729)
Institucija/grupa
IPITY - GEN PY - 2024 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1094 AB - Ovaj priručnik predstavlja rezultat predanog rada i istraživanja u okviru projekta Saradnjom do rešenja: PEER model osnaživanja mladih za konstruktivni dijalog i timski rad. Istraživači sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Instituta za pedagoška istraživanja iz Beograda, uz finansijsku podršku Fonda za nauku Republike Srbije, došli su na ideju da kreiraju program koji bi pomogao adolescentima da bolje sarađuju prilikom rešavanja složenih problema i zadataka. Oslanjajući se na znanja iz sociokulturne psihologije, psihologije individualnih razlika, razvojne psihologije i obrazovnih nauka formulisali smo jedinstven PEER model zajedničkog rešavanja problema. Kroz mnoge sate istraživanja, razvoja materijala i interakcije sa mladima, zajedno smo oblikovali PEER model kao i ovaj priručnik. Ovaj model polazi od toga da je za kvalitetnu i produktivnu saradnju potrebno voditi računa o sledećim aspektima saradnje: 1) osobine ličnosti (Personality), 2) emocionalna inteligencija (Emotional inteligence), 3) razmena ideja putem dijaloga (Exchange) i 4) dostupni resursi (Resources). Svakom slovu PEER modela u ovom priručniku posvetili smo jedno poglavlje. U poglavljima je kratko objašnjen svaki element modela, a zatim su prikazane aktivnosti koje podržavaju razvoj saradnje kod mladih. Kroz sinergiju ovih elemenata, mladi ne samo da formulišu bolja rešenja, već i unapređuju lične kompetencije neophodne za uspešnu saradnju. Naša želja je da ova publikacija bude inspiracija i resurs za sve koji su posvećeni razvoju mladih i unapređenju veština zajedničkog rešavanja problema. Priručnik je pre svega namenjen profesionalcima koji rade sa mladima i koriste grupni rad kao metod u realizaciji aktivnosti za učesnike, bilo da je u pitanju školski ili vanškolski kontekst. Psiholozi, pedagozi, stručni saradnici, nastavnici, vaspitači1 i ostali koji se bave razvojem mladih pronaći će u ovom priručniku korisne smernice i alate usmerene na podržavanje mladih u razvoju njihovih veština zajedničkog rešavanja problema. Prva dva poglavlja priručnika posvećena su aktivnostima koje podstiču prepoznavanje i uvažavanje osobina ličnosti (Personality) kao i vežbama koje govore o doprinosu emocionalne inteligencije zajedničkom radu. Aktivnosti opisane u ovim poglavljima oslanjaju se na psihološka znanja i zbog toga su namenjene prvenstveno psiholozima. Međutim, ne isključujemo mogućnost da ih mogu realizovati i drugi edukatori, posebno nastavnici, uz konsultacije sa psiholozima. Druga dva poglavlja, razmena ideja putem dijaloga (Exchange) i dostupni resursi (Resources), namenjena su široj grupi edukatora, odnosno mogu ih realizovati svi profesionalci koji koriste grupni rad u edukaciji mladih. Želimo da izrazimo zahvalnost sledećim partnerskim školama iz Beograda, bez čije podrške i posvećenosti ostvarenje naših ciljeva ne bi bilo moguće: Gimnaziji „Patrijarh Pavle“, Gimnaziji „Sveti Sava“, Zemunskoj gimnaziji, Zubotehničkoj školi, Mašinskoj školi „Radoje Dakić“, Petoj beogradskoj gimnaziji, Saobraćajno-tehnič-koj školi, Sedmoj beogradskoj gimnaziji, Srednjoj turističkoj školi, Ugostiteljsko-turističkoj školi, Farmaceutsko-fizioterapeutskoj školi i Šestoj beogradskoj gimnaziji. Podrška i doprinos koje smo dobili od ovih škola, njihovih učenika, nastavnika, stručnih saradnika i direktora su nemerljivi; zajedno sa njima stvorili smo resurse za koje verujemo da će doprineti obrazovanju i razvoju mladih ljudi. Takođe, želimo da se zahvalimo svim recenzentima koji su doprineli kvalitetu ovog priručnika. Sugestije i komentari koje smo dobili od dr Danijele Petrović, dr Nevene Buđevac i dr Vladete Milina značajno su doprineli uobličavanju sadržaja priručnika. Nadamo se da će ovaj priručnik biti od koristi svima koji žele da doprinesu razvoju veština koje su preduslov uspešnog uključivanja mladih u saradnju usmerenu na rešavanje složenih problema. Takođe, podstičemo sve praktičare da aktivno učestvuju u kreiranju novih materijala kako bismo u budućnosti što više podržali zajednicu profesionalaca koji rade sa mladima. Ukoliko ste modifikovali i prilagodili neku od opisanih aktivnosti iz ovog priručnika kontekstu u kom vi radite, pozivamo vas da podelite svoje verzije. Svoje nove ideje možete poslati na imejl-adresu peersolvers@f.bg.ac.rs i tako napraviti korak ka unapređivanju metoda rada sa mladima koje su u funkciji razvoja veština neophodnih u saradnji. PB - Beograd : Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu T1 - Saradnjom do rešenja: Priručnik za realizaciju PEER modela rešavanja problema putem saradnje T1 - Collaborative Solutions: Handbook for the implementation of the PEER Model of Collaborative Problem Solving EP - 99 SP - 7 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1094 ER -
@misc{ year = "2024", abstract = "Ovaj priručnik predstavlja rezultat predanog rada i istraživanja u okviru projekta Saradnjom do rešenja: PEER model osnaživanja mladih za konstruktivni dijalog i timski rad. Istraživači sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Instituta za pedagoška istraživanja iz Beograda, uz finansijsku podršku Fonda za nauku Republike Srbije, došli su na ideju da kreiraju program koji bi pomogao adolescentima da bolje sarađuju prilikom rešavanja složenih problema i zadataka. Oslanjajući se na znanja iz sociokulturne psihologije, psihologije individualnih razlika, razvojne psihologije i obrazovnih nauka formulisali smo jedinstven PEER model zajedničkog rešavanja problema. Kroz mnoge sate istraživanja, razvoja materijala i interakcije sa mladima, zajedno smo oblikovali PEER model kao i ovaj priručnik. Ovaj model polazi od toga da je za kvalitetnu i produktivnu saradnju potrebno voditi računa o sledećim aspektima saradnje: 1) osobine ličnosti (Personality), 2) emocionalna inteligencija (Emotional inteligence), 3) razmena ideja putem dijaloga (Exchange) i 4) dostupni resursi (Resources). Svakom slovu PEER modela u ovom priručniku posvetili smo jedno poglavlje. U poglavljima je kratko objašnjen svaki element modela, a zatim su prikazane aktivnosti koje podržavaju razvoj saradnje kod mladih. Kroz sinergiju ovih elemenata, mladi ne samo da formulišu bolja rešenja, već i unapređuju lične kompetencije neophodne za uspešnu saradnju. Naša želja je da ova publikacija bude inspiracija i resurs za sve koji su posvećeni razvoju mladih i unapređenju veština zajedničkog rešavanja problema. Priručnik je pre svega namenjen profesionalcima koji rade sa mladima i koriste grupni rad kao metod u realizaciji aktivnosti za učesnike, bilo da je u pitanju školski ili vanškolski kontekst. Psiholozi, pedagozi, stručni saradnici, nastavnici, vaspitači1 i ostali koji se bave razvojem mladih pronaći će u ovom priručniku korisne smernice i alate usmerene na podržavanje mladih u razvoju njihovih veština zajedničkog rešavanja problema. Prva dva poglavlja priručnika posvećena su aktivnostima koje podstiču prepoznavanje i uvažavanje osobina ličnosti (Personality) kao i vežbama koje govore o doprinosu emocionalne inteligencije zajedničkom radu. Aktivnosti opisane u ovim poglavljima oslanjaju se na psihološka znanja i zbog toga su namenjene prvenstveno psiholozima. Međutim, ne isključujemo mogućnost da ih mogu realizovati i drugi edukatori, posebno nastavnici, uz konsultacije sa psiholozima. Druga dva poglavlja, razmena ideja putem dijaloga (Exchange) i dostupni resursi (Resources), namenjena su široj grupi edukatora, odnosno mogu ih realizovati svi profesionalci koji koriste grupni rad u edukaciji mladih. Želimo da izrazimo zahvalnost sledećim partnerskim školama iz Beograda, bez čije podrške i posvećenosti ostvarenje naših ciljeva ne bi bilo moguće: Gimnaziji „Patrijarh Pavle“, Gimnaziji „Sveti Sava“, Zemunskoj gimnaziji, Zubotehničkoj školi, Mašinskoj školi „Radoje Dakić“, Petoj beogradskoj gimnaziji, Saobraćajno-tehnič-koj školi, Sedmoj beogradskoj gimnaziji, Srednjoj turističkoj školi, Ugostiteljsko-turističkoj školi, Farmaceutsko-fizioterapeutskoj školi i Šestoj beogradskoj gimnaziji. Podrška i doprinos koje smo dobili od ovih škola, njihovih učenika, nastavnika, stručnih saradnika i direktora su nemerljivi; zajedno sa njima stvorili smo resurse za koje verujemo da će doprineti obrazovanju i razvoju mladih ljudi. Takođe, želimo da se zahvalimo svim recenzentima koji su doprineli kvalitetu ovog priručnika. Sugestije i komentari koje smo dobili od dr Danijele Petrović, dr Nevene Buđevac i dr Vladete Milina značajno su doprineli uobličavanju sadržaja priručnika. Nadamo se da će ovaj priručnik biti od koristi svima koji žele da doprinesu razvoju veština koje su preduslov uspešnog uključivanja mladih u saradnju usmerenu na rešavanje složenih problema. Takođe, podstičemo sve praktičare da aktivno učestvuju u kreiranju novih materijala kako bismo u budućnosti što više podržali zajednicu profesionalaca koji rade sa mladima. Ukoliko ste modifikovali i prilagodili neku od opisanih aktivnosti iz ovog priručnika kontekstu u kom vi radite, pozivamo vas da podelite svoje verzije. Svoje nove ideje možete poslati na imejl-adresu peersolvers@f.bg.ac.rs i tako napraviti korak ka unapređivanju metoda rada sa mladima koje su u funkciji razvoja veština neophodnih u saradnji.", publisher = "Beograd : Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu", title = "Saradnjom do rešenja: Priručnik za realizaciju PEER modela rešavanja problema putem saradnje, Collaborative Solutions: Handbook for the implementation of the PEER Model of Collaborative Problem Solving", pages = "99-7", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1094" }
(2024). Saradnjom do rešenja: Priručnik za realizaciju PEER modela rešavanja problema putem saradnje. Beograd : Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu., 7-99. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1094
Saradnjom do rešenja: Priručnik za realizaciju PEER modela rešavanja problema putem saradnje. 2024;:7-99. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1094 .
"Saradnjom do rešenja: Priručnik za realizaciju PEER modela rešavanja problema putem saradnje" (2024):7-99, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1094 .