Постигнућа ученика из математике по областима садржаја
Аутори
Милинковић, ЈасминаДабић Боричић, Милана
Марушић Јаблановић, Милица
Остала ауторства
Марушић Јаблановић, МилицаГутвајн, Николета
Радуловић, Младен
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Циљ рада је да на основу резултата остварених у истраживању TIMSS 2015 у математици буде
анализиран успех ученика четвртог разреда основне школе у Србији по областима (број,
геометријски облици и мере и приказивање података) и подобластима садржаја. У области број
ученици из Србије остварили су значајно виши резултат од укупног просека из математике у
Србији, док су у области геометријски облици и мере постигнућа значајно нижа од укупног
просека. У области приказивање података постигнуће се не разликује значајно од укупног
просека. У наредном кораку анализирамо резултате у подобластима садржаја чиме се омогућава
темељније сагледавање постигнућа и указује не само на недостатке у реализацији актуелног
наставног програма, већ и на могућности иновирања самог наставног програма. Детаљнијом
анализом постигнућа у подобластима издвојило се релативно високо постигнуће ученика
у извођењу рачунских операција са природним бројевима, познавању парности бројева,
проналажењу непознатих бро...јева или операција; док је ниско постигнуће остварено на задацима
израчунавања површине геометријских фигура и у подобласти тачка, права и угао. Урађена је
упоредна анализа садржаја TIMSS задатака и наставног програма у нашој земљи. Запажено
је да у актуелном наставном програму до 4. разреда није дефинисана област приказивање
података као и да је у домену геометрије различит фокус у односу на садржаје задатака у TIMSS
испитивањима. Посебно изостају или у наставном програму у нашој земљи не заузимају значајан
простор садржаји који се односе на развој способности визуелног сагледавања простора. Такође,
уочено је да је у односу на проценат заступљености задатака из области геометријски облици и
мере у TIMSS задацима у актуелном наставном програму од 1. до 4. разреда овим садржајима
посвећено мање пажње. Када се упореди постигнуће ученика из Србије у студијама TIMSS 2011 и
2015, у области садржаја приказивање података остварен је значајнији напредак. Овај напредак
протумачен је променама наставне праксе, услед популаризације TIMSS истраживања и других
међународних студија, променама у уџбеницима и увођењем стандарда за крај основног
образовања. У дискусији о импликацијама резултата остварених у TIMSS истраживању 2015 дате
су препоруке за унапређивање наставног програма увођењем нових елемената, али је указано и
на то да је потребно посветити више пажње образовању учитеља.
Кључне речи:
TIMSS 2015 у Србији / математика / постигнуће / области садржаја / наставни програмИзвор:
TIMSS 2015: резултати и импликације, 2017, 25-25Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Напомена:
- Зборник апстраката са националне конференције „TIMSS 2015: резултати и импликације“, 7. април 2017.Рад у целости можете прочитати у књизи: Марушић Јаблановић, М., Гутвајн, Н. и Јакшић, И. (2017). TIMSS 2015 у Србији. Београд: Институт за педагошка истраживања.
Институција/група
IPITY - CONF AU - Милинковић, Јасмина AU - Дабић Боричић, Милана AU - Марушић Јаблановић, Милица PY - 2017 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1085 AB - Циљ рада је да на основу резултата остварених у истраживању TIMSS 2015 у математици буде анализиран успех ученика четвртог разреда основне школе у Србији по областима (број, геометријски облици и мере и приказивање података) и подобластима садржаја. У области број ученици из Србије остварили су значајно виши резултат од укупног просека из математике у Србији, док су у области геометријски облици и мере постигнућа значајно нижа од укупног просека. У области приказивање података постигнуће се не разликује значајно од укупног просека. У наредном кораку анализирамо резултате у подобластима садржаја чиме се омогућава темељније сагледавање постигнућа и указује не само на недостатке у реализацији актуелног наставног програма, већ и на могућности иновирања самог наставног програма. Детаљнијом анализом постигнућа у подобластима издвојило се релативно високо постигнуће ученика у извођењу рачунских операција са природним бројевима, познавању парности бројева, проналажењу непознатих бројева или операција; док је ниско постигнуће остварено на задацима израчунавања површине геометријских фигура и у подобласти тачка, права и угао. Урађена је упоредна анализа садржаја TIMSS задатака и наставног програма у нашој земљи. Запажено је да у актуелном наставном програму до 4. разреда није дефинисана област приказивање података као и да је у домену геометрије различит фокус у односу на садржаје задатака у TIMSS испитивањима. Посебно изостају или у наставном програму у нашој земљи не заузимају значајан простор садржаји који се односе на развој способности визуелног сагледавања простора. Такође, уочено је да је у односу на проценат заступљености задатака из области геометријски облици и мере у TIMSS задацима у актуелном наставном програму од 1. до 4. разреда овим садржајима посвећено мање пажње. Када се упореди постигнуће ученика из Србије у студијама TIMSS 2011 и 2015, у области садржаја приказивање података остварен је значајнији напредак. Овај напредак протумачен је променама наставне праксе, услед популаризације TIMSS истраживања и других међународних студија, променама у уџбеницима и увођењем стандарда за крај основног образовања. У дискусији о импликацијама резултата остварених у TIMSS истраживању 2015 дате су препоруке за унапређивање наставног програма увођењем нових елемената, али је указано и на то да је потребно посветити више пажње образовању учитеља. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS 2015: резултати и импликације T1 - Постигнућа ученика из математике по областима садржаја EP - 25 SP - 25 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1085 ER -
@conference{ author = "Милинковић, Јасмина and Дабић Боричић, Милана and Марушић Јаблановић, Милица", year = "2017", abstract = "Циљ рада је да на основу резултата остварених у истраживању TIMSS 2015 у математици буде анализиран успех ученика четвртог разреда основне школе у Србији по областима (број, геометријски облици и мере и приказивање података) и подобластима садржаја. У области број ученици из Србије остварили су значајно виши резултат од укупног просека из математике у Србији, док су у области геометријски облици и мере постигнућа значајно нижа од укупног просека. У области приказивање података постигнуће се не разликује значајно од укупног просека. У наредном кораку анализирамо резултате у подобластима садржаја чиме се омогућава темељније сагледавање постигнућа и указује не само на недостатке у реализацији актуелног наставног програма, већ и на могућности иновирања самог наставног програма. Детаљнијом анализом постигнућа у подобластима издвојило се релативно високо постигнуће ученика у извођењу рачунских операција са природним бројевима, познавању парности бројева, проналажењу непознатих бројева или операција; док је ниско постигнуће остварено на задацима израчунавања површине геометријских фигура и у подобласти тачка, права и угао. Урађена је упоредна анализа садржаја TIMSS задатака и наставног програма у нашој земљи. Запажено је да у актуелном наставном програму до 4. разреда није дефинисана област приказивање података као и да је у домену геометрије различит фокус у односу на садржаје задатака у TIMSS испитивањима. Посебно изостају или у наставном програму у нашој земљи не заузимају значајан простор садржаји који се односе на развој способности визуелног сагледавања простора. Такође, уочено је да је у односу на проценат заступљености задатака из области геометријски облици и мере у TIMSS задацима у актуелном наставном програму од 1. до 4. разреда овим садржајима посвећено мање пажње. Када се упореди постигнуће ученика из Србије у студијама TIMSS 2011 и 2015, у области садржаја приказивање података остварен је значајнији напредак. Овај напредак протумачен је променама наставне праксе, услед популаризације TIMSS истраживања и других међународних студија, променама у уџбеницима и увођењем стандарда за крај основног образовања. У дискусији о импликацијама резултата остварених у TIMSS истраживању 2015 дате су препоруке за унапређивање наставног програма увођењем нових елемената, али је указано и на то да је потребно посветити више пажње образовању учитеља.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације", title = "Постигнућа ученика из математике по областима садржаја", pages = "25-25", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1085" }
Милинковић, Ј., Дабић Боричић, М.,& Марушић Јаблановић, М.. (2017). Постигнућа ученика из математике по областима садржаја. in TIMSS 2015: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 25-25. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1085
Милинковић Ј, Дабић Боричић М, Марушић Јаблановић М. Постигнућа ученика из математике по областима садржаја. in TIMSS 2015: резултати и импликације. 2017;:25-25. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1085 .
Милинковић, Јасмина, Дабић Боричић, Милана, Марушић Јаблановић, Милица, "Постигнућа ученика из математике по областима садржаја" in TIMSS 2015: резултати и импликације (2017):25-25, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1085 .