Повезаност стручног усавршавања учитеља са применом индивидуалног приступа у настави читања
Аутори
Ратковић, МаријаСтанишић, Јелена
Остала ауторства
Гутвајн, НиколетаРанђеловић, Бранислав
Стојковић, Јелена
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Примена индивидуалног приступа у настави темељи се на уважавању
интересовања, потреба и могућности ученика и представља важно
обележје савремене организације наставе. Стварање услова за оптимални
развој ученика у складу са њиховим индивидуалним могућностима често
представља велики изазов за учитеље. Циљ рада био је да се испита
повезаност стручног усавршавања учитеља у различитим областима рада
са применом индивидуалног приступа у настави читања. Приказани су
резултати секундарнe анализe података добијених путем упитника за
учитеље у истраживању PIRLS 2021 у Србији. Узорак je чинио 221 учитељ.
За обраду података коришћен је хи-квадрат тест како би се утврдило
да ли постоји значајна разлика у учесталости примене индивидуалног
приступа у настави читања у односу на то да ли су се учитељи у претходне
две године стручно усавршавали у некој од следећих области: (а)
подучавање о вештинама разумевања прочитаног или стратегијама
читања; (б) интегрисање писмености у наставни програ...м; (в) бављење
језичким потребама ученика у оквиру подучавања читања; (г) интегрисање
савремених технологија у наставу читања; (д) настава повезана са
дигиталном писменошћу; (ђ) бављење диференцираном наставом према
потребама и интересовањима ученика; (е) процена способности читања
код ученика. Резултати истраживања су показали да постоји статистички
значајна разлика у учесталости примене индивидуалног приступа у настави
оних учитеља који су се стручно усавршавали само у следећим областима: (а)
подучавање о вештинама разумевања прочитаног или стратегијама читања (χ 2 (2, 211)= 7.05, p = .03); (б) процена способности читања код ученика (χ
2 (2, 208)= 8.48, p = .01). Није очекиван налаз да примена индивидуалног
приступа у настави није повезана са стручним усавршавањем учитеља у
области диференцијације наставе према потребама и интерасовањима
ученика. Полазећи од тога да се диференцијација наставе према потребама
и интересовањима ученика налази у основи индивидуалног приступа,
можемо да претпоставимо да се учитељи осећају довољно компетентним и
да немају потребе за стручним усавршавањем у овој области. Ипак, резултати
истраживања наводе и на закључак да би требало испитати и перспективе
учитеља о карактеристикама програма стручног усавршавања који би
допринели учесталијој и квалитетнијој примени индивидуалног приступа у
настави читања.
Кључне речи:
индивидуални приступ у настави / стручно усавршавање учитеља / програми и облици стручног усавршавања / дидактичка и методичка знања / PIRLS 2021Извор:
PIRLS 2021: резултати и импликације, 2023, 37-38Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200018 (Институт за педагошка истраживања, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200018)
Напомена:
- ЗБOРНИК РЕЗИМЕА XXX нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa” PIRLS 2021: РЕЗУЛТАТИ И ИМПЛИКАЦИЈЕ
Институција/група
IPITY - CONF AU - Ратковић, Марија AU - Станишић, Јелена PY - 2023 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1028 AB - Примена индивидуалног приступа у настави темељи се на уважавању интересовања, потреба и могућности ученика и представља важно обележје савремене организације наставе. Стварање услова за оптимални развој ученика у складу са њиховим индивидуалним могућностима често представља велики изазов за учитеље. Циљ рада био је да се испита повезаност стручног усавршавања учитеља у различитим областима рада са применом индивидуалног приступа у настави читања. Приказани су резултати секундарнe анализe података добијених путем упитника за учитеље у истраживању PIRLS 2021 у Србији. Узорак je чинио 221 учитељ. За обраду података коришћен је хи-квадрат тест како би се утврдило да ли постоји значајна разлика у учесталости примене индивидуалног приступа у настави читања у односу на то да ли су се учитељи у претходне две године стручно усавршавали у некој од следећих области: (а) подучавање о вештинама разумевања прочитаног или стратегијама читања; (б) интегрисање писмености у наставни програм; (в) бављење језичким потребама ученика у оквиру подучавања читања; (г) интегрисање савремених технологија у наставу читања; (д) настава повезана са дигиталном писменошћу; (ђ) бављење диференцираном наставом према потребама и интересовањима ученика; (е) процена способности читања код ученика. Резултати истраживања су показали да постоји статистички значајна разлика у учесталости примене индивидуалног приступа у настави оних учитеља који су се стручно усавршавали само у следећим областима: (а) подучавање о вештинама разумевања прочитаног или стратегијама читања (χ 2 (2, 211)= 7.05, p = .03); (б) процена способности читања код ученика (χ 2 (2, 208)= 8.48, p = .01). Није очекиван налаз да примена индивидуалног приступа у настави није повезана са стручним усавршавањем учитеља у области диференцијације наставе према потребама и интерасовањима ученика. Полазећи од тога да се диференцијација наставе према потребама и интересовањима ученика налази у основи индивидуалног приступа, можемо да претпоставимо да се учитељи осећају довољно компетентним и да немају потребе за стручним усавршавањем у овој области. Ипак, резултати истраживања наводе и на закључак да би требало испитати и перспективе учитеља о карактеристикама програма стручног усавршавања који би допринели учесталијој и квалитетнијој примени индивидуалног приступа у настави читања. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - PIRLS 2021: резултати и импликације T1 - Повезаност стручног усавршавања учитеља са применом индивидуалног приступа у настави читања EP - 38 SP - 37 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1028 ER -
@conference{ author = "Ратковић, Марија and Станишић, Јелена", year = "2023", abstract = "Примена индивидуалног приступа у настави темељи се на уважавању интересовања, потреба и могућности ученика и представља важно обележје савремене организације наставе. Стварање услова за оптимални развој ученика у складу са њиховим индивидуалним могућностима често представља велики изазов за учитеље. Циљ рада био је да се испита повезаност стручног усавршавања учитеља у различитим областима рада са применом индивидуалног приступа у настави читања. Приказани су резултати секундарнe анализe података добијених путем упитника за учитеље у истраживању PIRLS 2021 у Србији. Узорак je чинио 221 учитељ. За обраду података коришћен је хи-квадрат тест како би се утврдило да ли постоји значајна разлика у учесталости примене индивидуалног приступа у настави читања у односу на то да ли су се учитељи у претходне две године стручно усавршавали у некој од следећих области: (а) подучавање о вештинама разумевања прочитаног или стратегијама читања; (б) интегрисање писмености у наставни програм; (в) бављење језичким потребама ученика у оквиру подучавања читања; (г) интегрисање савремених технологија у наставу читања; (д) настава повезана са дигиталном писменошћу; (ђ) бављење диференцираном наставом према потребама и интересовањима ученика; (е) процена способности читања код ученика. Резултати истраживања су показали да постоји статистички значајна разлика у учесталости примене индивидуалног приступа у настави оних учитеља који су се стручно усавршавали само у следећим областима: (а) подучавање о вештинама разумевања прочитаног или стратегијама читања (χ 2 (2, 211)= 7.05, p = .03); (б) процена способности читања код ученика (χ 2 (2, 208)= 8.48, p = .01). Није очекиван налаз да примена индивидуалног приступа у настави није повезана са стручним усавршавањем учитеља у области диференцијације наставе према потребама и интерасовањима ученика. Полазећи од тога да се диференцијација наставе према потребама и интересовањима ученика налази у основи индивидуалног приступа, можемо да претпоставимо да се учитељи осећају довољно компетентним и да немају потребе за стручним усавршавањем у овој области. Ипак, резултати истраживања наводе и на закључак да би требало испитати и перспективе учитеља о карактеристикама програма стручног усавршавања који би допринели учесталијој и квалитетнијој примени индивидуалног приступа у настави читања.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "PIRLS 2021: резултати и импликације", title = "Повезаност стручног усавршавања учитеља са применом индивидуалног приступа у настави читања", pages = "38-37", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1028" }
Ратковић, М.,& Станишић, Ј.. (2023). Повезаност стручног усавршавања учитеља са применом индивидуалног приступа у настави читања. in PIRLS 2021: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 37-38. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1028
Ратковић М, Станишић Ј. Повезаност стручног усавршавања учитеља са применом индивидуалног приступа у настави читања. in PIRLS 2021: резултати и импликације. 2023;:37-38. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1028 .
Ратковић, Марија, Станишић, Јелена, "Повезаност стручног усавршавања учитеља са применом индивидуалног приступа у настави читања" in PIRLS 2021: резултати и импликације (2023):37-38, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1028 .