Интернет као ресурс у сарадничком решавању проблема: приказ тренинга
Internet kao resurs u saradničkom rešavanju problema: prikaz treninga
Аутори
Никитовић, ТијанаЈошић, Смиљана
Мојовић Здравковић, Кристина
Крстић, Ксенија
Павловић Бабић, Драгица
Остала ауторства
Ђигић, ГорданаСтојадиновић, Милош
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У овом раду, изложићемо један аспект тренинга креираног у оквиру пројекта „Сарадњом до решења:
PEER модел оснаживања младих за конструктивни дијалог и тимски рад” који се реализује у оквиру
програма Идеје, Фонда за науку Републике Србије. Циљ рада је представљање тренинга намењеног
унапређењу вештина младих у коришћењу интернета као ресурса у сарадничком решавању проблема.
С обзиром на то да су дигиталне компетенције препознате као вештине од изузетне важности у
будућности, наше интересовање је било усмерено на оснаживање ове вештине код средњошколаца.
Тренинг је имао неколико циљева: а) подстаћи коришћење дигиталних ресурса за решавање проблема,
пре свега у виду трагања за информацијама; б) упознати учеснике са могућностима које пружа
интернет као метаизвор информација; ц) развити критички однос учесника према доступним
информацијама, пре свега у погледу њихове поузданости. Тренинг је реализован током марта 2023.
године у шест средњих школа из Београда (три гимназије и три с...редње стручне школе). Укупно 126
ученика другог разреда средње школе је завршило тренинг у целости (55% женског пола). Део тренинга
усмерен ка дигиталним компетенцијама реализован је у оквиру једног дана, у трајању од три сата. У
првом делу тренинга учесници су, кроз вођене групне активности, дошли до заједничког одређења
појма ресурса и њихове улоге у сарадничком решавању проблема. Уз то, кроз обуку и заједнички рад
упознати су са адекватним стратегијама претраживања информација на интернету. У другом делу,
учесници су обучени за примену критеријума процене релеватности и тачности информација
добијених путем заједничке интернет претраге. Потом, учеснике смо упознали са популарном алатком
за интернет претрагу – ChatGPT, уз наглашавање његове предности у односу на уобичајене
претраживаче, али и ограничења која се тичу праћења извора информација. Завршна активност тицала
се примене наученог, кроз тимски рад, на друштвено и научно релевантном проблему. Резултати
евалуације учесника о квалитету обуке о дигиталним ресурсима биће искоришћени као важан извор података за даље унапређење тренинга. Такође, ефекте тренинга проценићемо накнадним анализама
квалитета сарадње и продуката групног рада ученика укључених у пројекат.
U ovom radu, izložićemo jedan aspekt treninga kreiranog u okviru projekta „Saradnjom do rešenja:
PEER model osnaživanja mladih za konstruktivni dijalog i timski rad” koji se realizuje u okviru
programa Ideje, Fonda za nauku Republike Srbije. Cilj rada je predstavljanje treninga namenjenog
unapređenju veština mladih u korišćenju interneta kao resursa u saradničkom rešavanju problema.
S obzirom na to da su digitalne kompetencije prepoznate kao veštine od izuzetne važnosti u
budućnosti, naše interesovanje je bilo usmereno na osnaživanje ove veštine kod srednjoškolaca.
Trening je imao nekoliko ciljeva: a) podstaći korišćenje digitalnih resursa za rešavanje problema,
pre svega u vidu traganja za informacijama; b) upoznati učesnike sa mogućnostima koje pruža
internet kao metaizvor informacija; c) razviti kritički odnos učesnika prema dostupnim
informacijama, pre svega u pogledu njihove pouzdanosti. Trening je realizovan tokom marta 2023.
godine u šest srednjih škola iz Beograda (tr...i gimnazije i tri srednje stručne škole). Ukupno 126
učenika drugog razreda srednje škole je završilo trening u celosti (55% ženskog pola). Deo treninga
usmeren ka digitalnim kompetencijama realizovan je u okviru jednog dana, u trajanju od tri sata. U
prvom delu treninga učesnici su, kroz vođene grupne aktivnosti, došli do zajedničkog određenja
pojma resursa i njihove uloge u saradničkom rešavanju problema. Uz to, kroz obuku i zajednički rad
upoznati su sa adekvatnim strategijama pretraživanja informacija na internetu. U drugom delu,
učesnici su obučeni za primenu kriterijuma procene relevatnosti i tačnosti informacija
dobijenih putem zajedničke internet pretrage. Potom, učesnike smo upoznali sa popularnom alatkom
za internet pretragu – ChatGPT, uz naglašavanje njegove prednosti u odnosu na uobičajene
pretraživače, ali i ograničenja koja se tiču praćenja izvora informacija. Završna aktivnost ticala
se primene naučenog, kroz timski rad, na društveno i naučno relevantnom problemu. Rezultati
evaluacije učesnika o kvalitetu obuke o digitalnim resursima biće iskorišćeni kao važan izvor podataka za dalje unapređenje treninga. Takođe, efekte treninga procenićemo naknadnim analizama
kvaliteta saradnje i produkata grupnog rada učenika uključenih u projekat.
Кључне речи:
тренинг / адолесценти / интернет претрага / PEER модел / дигитални ресурси / digitalni resursi / trening / adolescenti / internet pretraga / PEER modelИзвор:
71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије, 2023, 71, 90-91Издавач:
- Београд : Друштво психолога Србије
Финансирање / пројекти:
- PEERSolvers - The PEER model of collaborative problem solving: Developing young people’s capacities for constructive interaction and teamwork (RS-ScienceFundRS-Ideje-7744729)
Напомена:
- 71. Конгрес психолога Србије, Палић, 24–27. мај 2023.
Институција/група
IPITY - CONF AU - Никитовић, Тијана AU - Јошић, Смиљана AU - Мојовић Здравковић, Кристина AU - Крстић, Ксенија AU - Павловић Бабић, Драгица PY - 2023 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/956 AB - У овом раду, изложићемо један аспект тренинга креираног у оквиру пројекта „Сарадњом до решења: PEER модел оснаживања младих за конструктивни дијалог и тимски рад” који се реализује у оквиру програма Идеје, Фонда за науку Републике Србије. Циљ рада је представљање тренинга намењеног унапређењу вештина младих у коришћењу интернета као ресурса у сарадничком решавању проблема. С обзиром на то да су дигиталне компетенције препознате као вештине од изузетне важности у будућности, наше интересовање је било усмерено на оснаживање ове вештине код средњошколаца. Тренинг је имао неколико циљева: а) подстаћи коришћење дигиталних ресурса за решавање проблема, пре свега у виду трагања за информацијама; б) упознати учеснике са могућностима које пружа интернет као метаизвор информација; ц) развити критички однос учесника према доступним информацијама, пре свега у погледу њихове поузданости. Тренинг је реализован током марта 2023. године у шест средњих школа из Београда (три гимназије и три средње стручне школе). Укупно 126 ученика другог разреда средње школе је завршило тренинг у целости (55% женског пола). Део тренинга усмерен ка дигиталним компетенцијама реализован је у оквиру једног дана, у трајању од три сата. У првом делу тренинга учесници су, кроз вођене групне активности, дошли до заједничког одређења појма ресурса и њихове улоге у сарадничком решавању проблема. Уз то, кроз обуку и заједнички рад упознати су са адекватним стратегијама претраживања информација на интернету. У другом делу, учесници су обучени за примену критеријума процене релеватности и тачности информација добијених путем заједничке интернет претраге. Потом, учеснике смо упознали са популарном алатком за интернет претрагу – ChatGPT, уз наглашавање његове предности у односу на уобичајене претраживаче, али и ограничења која се тичу праћења извора информација. Завршна активност тицала се примене наученог, кроз тимски рад, на друштвено и научно релевантном проблему. Резултати евалуације учесника о квалитету обуке о дигиталним ресурсима биће искоришћени као важан извор података за даље унапређење тренинга. Такође, ефекте тренинга проценићемо накнадним анализама квалитета сарадње и продуката групног рада ученика укључених у пројекат. AB - U ovom radu, izložićemo jedan aspekt treninga kreiranog u okviru projekta „Saradnjom do rešenja: PEER model osnaživanja mladih za konstruktivni dijalog i timski rad” koji se realizuje u okviru programa Ideje, Fonda za nauku Republike Srbije. Cilj rada je predstavljanje treninga namenjenog unapređenju veština mladih u korišćenju interneta kao resursa u saradničkom rešavanju problema. S obzirom na to da su digitalne kompetencije prepoznate kao veštine od izuzetne važnosti u budućnosti, naše interesovanje je bilo usmereno na osnaživanje ove veštine kod srednjoškolaca. Trening je imao nekoliko ciljeva: a) podstaći korišćenje digitalnih resursa za rešavanje problema, pre svega u vidu traganja za informacijama; b) upoznati učesnike sa mogućnostima koje pruža internet kao metaizvor informacija; c) razviti kritički odnos učesnika prema dostupnim informacijama, pre svega u pogledu njihove pouzdanosti. Trening je realizovan tokom marta 2023. godine u šest srednjih škola iz Beograda (tri gimnazije i tri srednje stručne škole). Ukupno 126 učenika drugog razreda srednje škole je završilo trening u celosti (55% ženskog pola). Deo treninga usmeren ka digitalnim kompetencijama realizovan je u okviru jednog dana, u trajanju od tri sata. U prvom delu treninga učesnici su, kroz vođene grupne aktivnosti, došli do zajedničkog određenja pojma resursa i njihove uloge u saradničkom rešavanju problema. Uz to, kroz obuku i zajednički rad upoznati su sa adekvatnim strategijama pretraživanja informacija na internetu. U drugom delu, učesnici su obučeni za primenu kriterijuma procene relevatnosti i tačnosti informacija dobijenih putem zajedničke internet pretrage. Potom, učesnike smo upoznali sa popularnom alatkom za internet pretragu – ChatGPT, uz naglašavanje njegove prednosti u odnosu na uobičajene pretraživače, ali i ograničenja koja se tiču praćenja izvora informacija. Završna aktivnost ticala se primene naučenog, kroz timski rad, na društveno i naučno relevantnom problemu. Rezultati evaluacije učesnika o kvalitetu obuke o digitalnim resursima biće iskorišćeni kao važan izvor podataka za dalje unapređenje treninga. Takođe, efekte treninga procenićemo naknadnim analizama kvaliteta saradnje i produkata grupnog rada učenika uključenih u projekat. PB - Београд : Друштво психолога Србије C3 - 71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије T1 - Интернет као ресурс у сарадничком решавању проблема: приказ тренинга T1 - Internet kao resurs u saradničkom rešavanju problema: prikaz treninga EP - 91 SP - 90 VL - 71 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_956 ER -
@conference{ author = "Никитовић, Тијана and Јошић, Смиљана and Мојовић Здравковић, Кристина and Крстић, Ксенија and Павловић Бабић, Драгица", year = "2023", abstract = "У овом раду, изложићемо један аспект тренинга креираног у оквиру пројекта „Сарадњом до решења: PEER модел оснаживања младих за конструктивни дијалог и тимски рад” који се реализује у оквиру програма Идеје, Фонда за науку Републике Србије. Циљ рада је представљање тренинга намењеног унапређењу вештина младих у коришћењу интернета као ресурса у сарадничком решавању проблема. С обзиром на то да су дигиталне компетенције препознате као вештине од изузетне важности у будућности, наше интересовање је било усмерено на оснаживање ове вештине код средњошколаца. Тренинг је имао неколико циљева: а) подстаћи коришћење дигиталних ресурса за решавање проблема, пре свега у виду трагања за информацијама; б) упознати учеснике са могућностима које пружа интернет као метаизвор информација; ц) развити критички однос учесника према доступним информацијама, пре свега у погледу њихове поузданости. Тренинг је реализован током марта 2023. године у шест средњих школа из Београда (три гимназије и три средње стручне школе). Укупно 126 ученика другог разреда средње школе је завршило тренинг у целости (55% женског пола). Део тренинга усмерен ка дигиталним компетенцијама реализован је у оквиру једног дана, у трајању од три сата. У првом делу тренинга учесници су, кроз вођене групне активности, дошли до заједничког одређења појма ресурса и њихове улоге у сарадничком решавању проблема. Уз то, кроз обуку и заједнички рад упознати су са адекватним стратегијама претраживања информација на интернету. У другом делу, учесници су обучени за примену критеријума процене релеватности и тачности информација добијених путем заједничке интернет претраге. Потом, учеснике смо упознали са популарном алатком за интернет претрагу – ChatGPT, уз наглашавање његове предности у односу на уобичајене претраживаче, али и ограничења која се тичу праћења извора информација. Завршна активност тицала се примене наученог, кроз тимски рад, на друштвено и научно релевантном проблему. Резултати евалуације учесника о квалитету обуке о дигиталним ресурсима биће искоришћени као важан извор података за даље унапређење тренинга. Такође, ефекте тренинга проценићемо накнадним анализама квалитета сарадње и продуката групног рада ученика укључених у пројекат., U ovom radu, izložićemo jedan aspekt treninga kreiranog u okviru projekta „Saradnjom do rešenja: PEER model osnaživanja mladih za konstruktivni dijalog i timski rad” koji se realizuje u okviru programa Ideje, Fonda za nauku Republike Srbije. Cilj rada je predstavljanje treninga namenjenog unapređenju veština mladih u korišćenju interneta kao resursa u saradničkom rešavanju problema. S obzirom na to da su digitalne kompetencije prepoznate kao veštine od izuzetne važnosti u budućnosti, naše interesovanje je bilo usmereno na osnaživanje ove veštine kod srednjoškolaca. Trening je imao nekoliko ciljeva: a) podstaći korišćenje digitalnih resursa za rešavanje problema, pre svega u vidu traganja za informacijama; b) upoznati učesnike sa mogućnostima koje pruža internet kao metaizvor informacija; c) razviti kritički odnos učesnika prema dostupnim informacijama, pre svega u pogledu njihove pouzdanosti. Trening je realizovan tokom marta 2023. godine u šest srednjih škola iz Beograda (tri gimnazije i tri srednje stručne škole). Ukupno 126 učenika drugog razreda srednje škole je završilo trening u celosti (55% ženskog pola). Deo treninga usmeren ka digitalnim kompetencijama realizovan je u okviru jednog dana, u trajanju od tri sata. U prvom delu treninga učesnici su, kroz vođene grupne aktivnosti, došli do zajedničkog određenja pojma resursa i njihove uloge u saradničkom rešavanju problema. Uz to, kroz obuku i zajednički rad upoznati su sa adekvatnim strategijama pretraživanja informacija na internetu. U drugom delu, učesnici su obučeni za primenu kriterijuma procene relevatnosti i tačnosti informacija dobijenih putem zajedničke internet pretrage. Potom, učesnike smo upoznali sa popularnom alatkom za internet pretragu – ChatGPT, uz naglašavanje njegove prednosti u odnosu na uobičajene pretraživače, ali i ograničenja koja se tiču praćenja izvora informacija. Završna aktivnost ticala se primene naučenog, kroz timski rad, na društveno i naučno relevantnom problemu. Rezultati evaluacije učesnika o kvalitetu obuke o digitalnim resursima biće iskorišćeni kao važan izvor podataka za dalje unapređenje treninga. Takođe, efekte treninga procenićemo naknadnim analizama kvaliteta saradnje i produkata grupnog rada učenika uključenih u projekat.", publisher = "Београд : Друштво психолога Србије", journal = "71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије", title = "Интернет као ресурс у сарадничком решавању проблема: приказ тренинга, Internet kao resurs u saradničkom rešavanju problema: prikaz treninga", pages = "91-90", volume = "71", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_956" }
Никитовић, Т., Јошић, С., Мојовић Здравковић, К., Крстић, К.,& Павловић Бабић, Д.. (2023). Интернет као ресурс у сарадничком решавању проблема: приказ тренинга. in 71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије Београд : Друштво психолога Србије., 71, 90-91. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_956
Никитовић Т, Јошић С, Мојовић Здравковић К, Крстић К, Павловић Бабић Д. Интернет као ресурс у сарадничком решавању проблема: приказ тренинга. in 71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије. 2023;71:90-91. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_956 .
Никитовић, Тијана, Јошић, Смиљана, Мојовић Здравковић, Кристина, Крстић, Ксенија, Павловић Бабић, Драгица, "Интернет као ресурс у сарадничком решавању проблема: приказ тренинга" in 71. Конгрес психолога Србије - Нови хоризонти (сајбер) психологије, 71 (2023):90-91, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_956 .