Specifičnosti slike o sebi adolescenata na smještaju u ustanovama socijalne zaštite
The specifics of the self-image of adolescents from social welfare institutions
Apstrakt
Slika o sebi, kao jedan od znaĉajnijih psiholoških konstrukata, utiĉe na celokupni razvoj i
ponašanje pojedinca od ranog detinjstva. Oblikovanje ovog jedinstvenog psihološkog entiteta
determinisano je interakcijama sa tzv. znaĉajnim drugim osobama, prvenstveno roditeljima, kao
primarnim agensima socijalizacije. Imajući u vidu da adolescenti na smeštaju u ustanovama socijalne
zaštite potiĉu, uglavnom, iz disfunkcionalnih porodica opravdano je pretpostaviti da će ispoljavati
odreĊene specifiĉnosti u pravcu formiranja slike o sebi. Stoga, osnovni cilj istraţivanja je utvrĊivanje
razlika u percepciji i ocenjivanju sebe izmeĊu adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne
zaštite i adolescenata iz opšte populacije. Uzorak ĉini 45 adolescenata na smeštaju u ustanovama
socijalne zaštite i 327 adolescenata iz opšte populacije, uzrasta 12-18 godina, oba pola. Za procenu
slike o sebi primenjena je Pirs-Harisova skala self-koncepta za decu (Piers-Harris & Herzberg,
2002). Rezultati uk...azuju da adolescenti na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite imaju niţe skorove
na svim skalama i niţi ukupan skor u odnosu na njihove vršnjake iz opšte populacije. Statistiĉki
znaĉajne razlike zabeleţene su za skorove na skalama PrilagoĊenost ponašanja (t = 2,11; df = 370; p
< 0,05) i Sreća i zadovoljstvo (t = 3,89; df = 370; p < 0,01), kao i za Ukupan skor (t = 2,81; df = 370;
p < 0,05). Dobijeni nalazi impliciraju potrebu za sprovoĊenjem dodatnih programa i radionica u
ustanovama socijalne zaštite, u cilju unapreĊivanja i poboljšanja slike o sebi.
The self-image, as one of the most important psychological constructs, affects the overall
development and behavior of an individual since early childhood. The formation of this unique
psychological entity is determined by interactions with the significant other people, primarily parents,
as primary socialization agent. Having in mind that adolescents from social welfare institutions mostly
come from dysfunctional families, it is reasonable to assume that these children will demonstrate
specific ways to create and develop their self-image.. Therefore, the main aim of this study is to
examine the differences between adolescents from social welfare institutions and adolescents from the
general population regarding their self-perception and self-evaluation. The sample consists of 45
adolescents frm the social welfare institutions and 327 adolescents from the general population, ages
12-18 years, both sexes. Piers-Harris Children's Self-Concept Scale was used for the assessment of...
self-concept (Piers-Harris & Herzberg, 2002). The results of this study have demonstarted that
adolescents from social welfare instututions have lower scores on each subscale and a lower total
score than their peers. Statistically significant differences were found on the scales that measure
Behavioral Adjustment (t = 2,11; df = 370; p < 0,05) and Happiness and Satisfaction (t = 3,89; df =
370; p < 0,01), as well as Total Score (t = 2,802; df = 370; p < 0,05). The obtained findings imply the
need for implementing additional programs and workshops in social welfare institutions, in order to
improve the self-image.
Ključne reči:
slika o sebi / ocenjivanje sebe / Pirs-Harisova skala self-koncepta za decu / self-image / self-evaluation / The Piers-Harris Children's Self-Concept ScaleIzvor:
Položaj marginalizovanih grupa u društvu, 2019, 235-242Izdavač:
- Banja Luka : Centar modernih znanja
- Beograd : Resursni centar za specijalnu edukaciju
Napomena:
- IV Međunarodna naučna konferencija Društvene devijacije Položaj marginalizovanih grupa u društvu
Institucija/grupa
IPITY - CONF AU - Stojanović, Marija AU - Žunić-Pavlović, Vesna PY - 2019 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/797 AB - Slika o sebi, kao jedan od znaĉajnijih psiholoških konstrukata, utiĉe na celokupni razvoj i ponašanje pojedinca od ranog detinjstva. Oblikovanje ovog jedinstvenog psihološkog entiteta determinisano je interakcijama sa tzv. znaĉajnim drugim osobama, prvenstveno roditeljima, kao primarnim agensima socijalizacije. Imajući u vidu da adolescenti na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite potiĉu, uglavnom, iz disfunkcionalnih porodica opravdano je pretpostaviti da će ispoljavati odreĊene specifiĉnosti u pravcu formiranja slike o sebi. Stoga, osnovni cilj istraţivanja je utvrĊivanje razlika u percepciji i ocenjivanju sebe izmeĊu adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite i adolescenata iz opšte populacije. Uzorak ĉini 45 adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite i 327 adolescenata iz opšte populacije, uzrasta 12-18 godina, oba pola. Za procenu slike o sebi primenjena je Pirs-Harisova skala self-koncepta za decu (Piers-Harris & Herzberg, 2002). Rezultati ukazuju da adolescenti na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite imaju niţe skorove na svim skalama i niţi ukupan skor u odnosu na njihove vršnjake iz opšte populacije. Statistiĉki znaĉajne razlike zabeleţene su za skorove na skalama PrilagoĊenost ponašanja (t = 2,11; df = 370; p < 0,05) i Sreća i zadovoljstvo (t = 3,89; df = 370; p < 0,01), kao i za Ukupan skor (t = 2,81; df = 370; p < 0,05). Dobijeni nalazi impliciraju potrebu za sprovoĊenjem dodatnih programa i radionica u ustanovama socijalne zaštite, u cilju unapreĊivanja i poboljšanja slike o sebi. AB - The self-image, as one of the most important psychological constructs, affects the overall development and behavior of an individual since early childhood. The formation of this unique psychological entity is determined by interactions with the significant other people, primarily parents, as primary socialization agent. Having in mind that adolescents from social welfare institutions mostly come from dysfunctional families, it is reasonable to assume that these children will demonstrate specific ways to create and develop their self-image.. Therefore, the main aim of this study is to examine the differences between adolescents from social welfare institutions and adolescents from the general population regarding their self-perception and self-evaluation. The sample consists of 45 adolescents frm the social welfare institutions and 327 adolescents from the general population, ages 12-18 years, both sexes. Piers-Harris Children's Self-Concept Scale was used for the assessment of self-concept (Piers-Harris & Herzberg, 2002). The results of this study have demonstarted that adolescents from social welfare instututions have lower scores on each subscale and a lower total score than their peers. Statistically significant differences were found on the scales that measure Behavioral Adjustment (t = 2,11; df = 370; p < 0,05) and Happiness and Satisfaction (t = 3,89; df = 370; p < 0,01), as well as Total Score (t = 2,802; df = 370; p < 0,05). The obtained findings imply the need for implementing additional programs and workshops in social welfare institutions, in order to improve the self-image. PB - Banja Luka : Centar modernih znanja PB - Beograd : Resursni centar za specijalnu edukaciju C3 - Položaj marginalizovanih grupa u društvu T1 - Specifičnosti slike o sebi adolescenata na smještaju u ustanovama socijalne zaštite T1 - The specifics of the self-image of adolescents from social welfare institutions EP - 242 SP - 235 DO - 10.7251/ZCMZ0119235S ER -
@conference{ author = "Stojanović, Marija and Žunić-Pavlović, Vesna", year = "2019", abstract = "Slika o sebi, kao jedan od znaĉajnijih psiholoških konstrukata, utiĉe na celokupni razvoj i ponašanje pojedinca od ranog detinjstva. Oblikovanje ovog jedinstvenog psihološkog entiteta determinisano je interakcijama sa tzv. znaĉajnim drugim osobama, prvenstveno roditeljima, kao primarnim agensima socijalizacije. Imajući u vidu da adolescenti na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite potiĉu, uglavnom, iz disfunkcionalnih porodica opravdano je pretpostaviti da će ispoljavati odreĊene specifiĉnosti u pravcu formiranja slike o sebi. Stoga, osnovni cilj istraţivanja je utvrĊivanje razlika u percepciji i ocenjivanju sebe izmeĊu adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite i adolescenata iz opšte populacije. Uzorak ĉini 45 adolescenata na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite i 327 adolescenata iz opšte populacije, uzrasta 12-18 godina, oba pola. Za procenu slike o sebi primenjena je Pirs-Harisova skala self-koncepta za decu (Piers-Harris & Herzberg, 2002). Rezultati ukazuju da adolescenti na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite imaju niţe skorove na svim skalama i niţi ukupan skor u odnosu na njihove vršnjake iz opšte populacije. Statistiĉki znaĉajne razlike zabeleţene su za skorove na skalama PrilagoĊenost ponašanja (t = 2,11; df = 370; p < 0,05) i Sreća i zadovoljstvo (t = 3,89; df = 370; p < 0,01), kao i za Ukupan skor (t = 2,81; df = 370; p < 0,05). Dobijeni nalazi impliciraju potrebu za sprovoĊenjem dodatnih programa i radionica u ustanovama socijalne zaštite, u cilju unapreĊivanja i poboljšanja slike o sebi., The self-image, as one of the most important psychological constructs, affects the overall development and behavior of an individual since early childhood. The formation of this unique psychological entity is determined by interactions with the significant other people, primarily parents, as primary socialization agent. Having in mind that adolescents from social welfare institutions mostly come from dysfunctional families, it is reasonable to assume that these children will demonstrate specific ways to create and develop their self-image.. Therefore, the main aim of this study is to examine the differences between adolescents from social welfare institutions and adolescents from the general population regarding their self-perception and self-evaluation. The sample consists of 45 adolescents frm the social welfare institutions and 327 adolescents from the general population, ages 12-18 years, both sexes. Piers-Harris Children's Self-Concept Scale was used for the assessment of self-concept (Piers-Harris & Herzberg, 2002). The results of this study have demonstarted that adolescents from social welfare instututions have lower scores on each subscale and a lower total score than their peers. Statistically significant differences were found on the scales that measure Behavioral Adjustment (t = 2,11; df = 370; p < 0,05) and Happiness and Satisfaction (t = 3,89; df = 370; p < 0,01), as well as Total Score (t = 2,802; df = 370; p < 0,05). The obtained findings imply the need for implementing additional programs and workshops in social welfare institutions, in order to improve the self-image.", publisher = "Banja Luka : Centar modernih znanja, Beograd : Resursni centar za specijalnu edukaciju", journal = "Položaj marginalizovanih grupa u društvu", title = "Specifičnosti slike o sebi adolescenata na smještaju u ustanovama socijalne zaštite, The specifics of the self-image of adolescents from social welfare institutions", pages = "242-235", doi = "10.7251/ZCMZ0119235S" }
Stojanović, M.,& Žunić-Pavlović, V.. (2019). Specifičnosti slike o sebi adolescenata na smještaju u ustanovama socijalne zaštite. in Položaj marginalizovanih grupa u društvu Banja Luka : Centar modernih znanja., 235-242. https://doi.org/10.7251/ZCMZ0119235S
Stojanović M, Žunić-Pavlović V. Specifičnosti slike o sebi adolescenata na smještaju u ustanovama socijalne zaštite. in Položaj marginalizovanih grupa u društvu. 2019;:235-242. doi:10.7251/ZCMZ0119235S .
Stojanović, Marija, Žunić-Pavlović, Vesna, "Specifičnosti slike o sebi adolescenata na smještaju u ustanovama socijalne zaštite" in Položaj marginalizovanih grupa u društvu (2019):235-242, https://doi.org/10.7251/ZCMZ0119235S . .