Role of metacognitive processes in developing learning strategies
Uloga metakognitivnih procesa u razvijanju strategija učenja
Апстракт
Within the context of effects that findings in the domain of cognitive psychology produce on the improvement of learning process in teaching, the results for examinations on student learning strategies and some of their implications were analyzed. Diverse methods for the operationalization of strategies, both cognitive and metacognitive, applied by students are featured. It is demonstrated that engagement of metacognitive processes is of crucial importance, firstly for developing efficient learning strategies and then for achieving better quality outcomes of educational process. Metacognition is treated in some studies as a process parallel to cognition and accordingly, distinction is made between cognitive and metacognitive learning strategies. But metacognitive processes are also often treated as intrinsic factors acting in the process of developing and using cognitive strategies in learning and they determine features and quality of those strategies and their effects. Some prospects... for further intervening trends in the process of teaching are presented using the findings. It is emphasized that influence exerted by social environment i.e. school setting where the process of learning is going on can not be disregarded.
U kontekstu uticaja istraživačkih nalaza iz domena kognitivne psihologije na usavršavanje procesa učenja u nastavi, analizirani su rezultati ispitivanja strategija koje učenici primenjuju u učenju i neke njihove implikacije. Prikazani su različiti načini operacionalizacije strategija koje učenici primenjuju, kako kognitivnih, tako i metakognitivnih. Pokazuje se da je angažovanje metakognitivnih procesa od suštinskog značaja, prvo za razvijanje efikasnih strategija učenja, a zatim i za ostvarivanje kvalitetnijih ishoda obrazovnog procesa. Pri tome se metakognicija u jednom broju studija tretira kao proces paralelan sa kognicijom i, u skladu s tim razlikuju se kognitivne i metakognitivne strategije u procesu učenja, ali se metakognitivni procesi često tretiraju i kao unutrašnji činioci koji deluju u procesu razvijanja i korišćenja kognitivnih strategija u učenju i određuju karakteristike i kvalitet tih strategija i njihovih efekata. Na osnovu datih istraživačkih nalaza, prikazane su neke... perspektive koje se otvaraju u pogledu mogućnosti daljih pravaca intervencije u nastavnom procesu. Posebno je ukazano da se ne može prenebregnuti uticaj socijalnog okruženja konkretno školske sredine u kojoj se odvija proces učenja.
Кључне речи:
learning strategies / metacognitive processes / teaching / cognitive psychology / process of learning / strategije učenja / metakognitivni procesi / nastava / kognitivna psihologija / proces učenjaИзвор:
Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 2005, 37, 1, 28-44Издавач:
- Institut za pedagoška istraživanja, Beograd
Колекције
Институција/група
IPITY - JOUR AU - Mirkov, Snežana PY - 2005 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/78 AB - Within the context of effects that findings in the domain of cognitive psychology produce on the improvement of learning process in teaching, the results for examinations on student learning strategies and some of their implications were analyzed. Diverse methods for the operationalization of strategies, both cognitive and metacognitive, applied by students are featured. It is demonstrated that engagement of metacognitive processes is of crucial importance, firstly for developing efficient learning strategies and then for achieving better quality outcomes of educational process. Metacognition is treated in some studies as a process parallel to cognition and accordingly, distinction is made between cognitive and metacognitive learning strategies. But metacognitive processes are also often treated as intrinsic factors acting in the process of developing and using cognitive strategies in learning and they determine features and quality of those strategies and their effects. Some prospects for further intervening trends in the process of teaching are presented using the findings. It is emphasized that influence exerted by social environment i.e. school setting where the process of learning is going on can not be disregarded. AB - U kontekstu uticaja istraživačkih nalaza iz domena kognitivne psihologije na usavršavanje procesa učenja u nastavi, analizirani su rezultati ispitivanja strategija koje učenici primenjuju u učenju i neke njihove implikacije. Prikazani su različiti načini operacionalizacije strategija koje učenici primenjuju, kako kognitivnih, tako i metakognitivnih. Pokazuje se da je angažovanje metakognitivnih procesa od suštinskog značaja, prvo za razvijanje efikasnih strategija učenja, a zatim i za ostvarivanje kvalitetnijih ishoda obrazovnog procesa. Pri tome se metakognicija u jednom broju studija tretira kao proces paralelan sa kognicijom i, u skladu s tim razlikuju se kognitivne i metakognitivne strategije u procesu učenja, ali se metakognitivni procesi često tretiraju i kao unutrašnji činioci koji deluju u procesu razvijanja i korišćenja kognitivnih strategija u učenju i određuju karakteristike i kvalitet tih strategija i njihovih efekata. Na osnovu datih istraživačkih nalaza, prikazane su neke perspektive koje se otvaraju u pogledu mogućnosti daljih pravaca intervencije u nastavnom procesu. Posebno je ukazano da se ne može prenebregnuti uticaj socijalnog okruženja konkretno školske sredine u kojoj se odvija proces učenja. PB - Institut za pedagoška istraživanja, Beograd T2 - Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja T1 - Role of metacognitive processes in developing learning strategies T1 - Uloga metakognitivnih procesa u razvijanju strategija učenja EP - 44 IS - 1 SP - 28 VL - 37 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_78 ER -
@article{ author = "Mirkov, Snežana", year = "2005", abstract = "Within the context of effects that findings in the domain of cognitive psychology produce on the improvement of learning process in teaching, the results for examinations on student learning strategies and some of their implications were analyzed. Diverse methods for the operationalization of strategies, both cognitive and metacognitive, applied by students are featured. It is demonstrated that engagement of metacognitive processes is of crucial importance, firstly for developing efficient learning strategies and then for achieving better quality outcomes of educational process. Metacognition is treated in some studies as a process parallel to cognition and accordingly, distinction is made between cognitive and metacognitive learning strategies. But metacognitive processes are also often treated as intrinsic factors acting in the process of developing and using cognitive strategies in learning and they determine features and quality of those strategies and their effects. Some prospects for further intervening trends in the process of teaching are presented using the findings. It is emphasized that influence exerted by social environment i.e. school setting where the process of learning is going on can not be disregarded., U kontekstu uticaja istraživačkih nalaza iz domena kognitivne psihologije na usavršavanje procesa učenja u nastavi, analizirani su rezultati ispitivanja strategija koje učenici primenjuju u učenju i neke njihove implikacije. Prikazani su različiti načini operacionalizacije strategija koje učenici primenjuju, kako kognitivnih, tako i metakognitivnih. Pokazuje se da je angažovanje metakognitivnih procesa od suštinskog značaja, prvo za razvijanje efikasnih strategija učenja, a zatim i za ostvarivanje kvalitetnijih ishoda obrazovnog procesa. Pri tome se metakognicija u jednom broju studija tretira kao proces paralelan sa kognicijom i, u skladu s tim razlikuju se kognitivne i metakognitivne strategije u procesu učenja, ali se metakognitivni procesi često tretiraju i kao unutrašnji činioci koji deluju u procesu razvijanja i korišćenja kognitivnih strategija u učenju i određuju karakteristike i kvalitet tih strategija i njihovih efekata. Na osnovu datih istraživačkih nalaza, prikazane su neke perspektive koje se otvaraju u pogledu mogućnosti daljih pravaca intervencije u nastavnom procesu. Posebno je ukazano da se ne može prenebregnuti uticaj socijalnog okruženja konkretno školske sredine u kojoj se odvija proces učenja.", publisher = "Institut za pedagoška istraživanja, Beograd", journal = "Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja", title = "Role of metacognitive processes in developing learning strategies, Uloga metakognitivnih procesa u razvijanju strategija učenja", pages = "44-28", number = "1", volume = "37", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_78" }
Mirkov, S.. (2005). Role of metacognitive processes in developing learning strategies. in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja Institut za pedagoška istraživanja, Beograd., 37(1), 28-44. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_78
Mirkov S. Role of metacognitive processes in developing learning strategies. in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja. 2005;37(1):28-44. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_78 .
Mirkov, Snežana, "Role of metacognitive processes in developing learning strategies" in Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 37, no. 1 (2005):28-44, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_78 .