IPIR - Repository of the Institute for Educational Research
Institute for Educational Research
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   IPIR
  • IPI
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
  • View Item
  •   IPIR
  • IPI
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Interseksualnost i modernizacija obrazovanja : prilog promišljanju interseksualnosti iz pedagoške perspektive

Intersexuality and modernization of education: contribution to reflections on intersexuality from pedagogic perspective

Thumbnail
2019
Interseksualnost_i_modernizacija_2019.pdf (2.831Mb)
Authors
Sekulović, Milica
Contributors
Stanišić, Jelena
Radulović, Mladen
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Prema definiciji Interseks zajednice Severne Amerike, pojam interseks koristi se za osobe rođene sa hormonskim, hromozomskim ili anatomskim polnim obrascima koji ne odgovaraju društvenim i medicinskim očekivanjima muških ili ženskih polnih karakteristika. Između 0,05 i 1,7% stanovništva rađa se sa nekim od interseks stanja koji imaju veliki broj oblika. Standardna medicinska procedura postupanja sa interseksualnim licima podrazumeva postupak normalizacije pola, odnosno korektivne genitalne hirurške intervencije i horomonsku terapiju, sa ciljem da definiše polne organe u skladu sa jednim od dva priznata pola i odgovori na opresivne zahteve heteronormativnosti u kojoj je interseksualno telo devijacija od „normalne telesnosti”. Rasprave o interseksualnosti posebno su aktualizovane na polju bioetike kroz radove E. Feder i A. Dreger. Uvidom u određeni broj teorijskih i empirijskih radova na temu interseksulanosti u oblasti obrazovanja, zaključujemo da je njihova zastupljenost zane...marljiva. Cilj rada bio je da se, pošavši od konceptualnog okvira kvir studija kao analitičkog modela koji locira i eksploatiše nekoherentnost hromozomskog pola, roda i seksualne želje, formulišu smernice za unapređivanje obrazovnog zakonodavstva i obrazovne prakse kojima se na bolji način reguliše status interseks dece i mladih. Osnovu za teorijsku analizu predstavljali su rezultati studije „Interseks – ka stvaranju intersekcionalne platforme” organizacije Geten LGBTIQA iz 2019. godine čiji se globalni zaključak tiče pravne nevidljivosti interseks lica u Srbiji koju prati patologizujući medicinski diskurs. Na osnovu naše možemo zaključiti da je neophodno unaprediti obrazovne politike i prakse koje prepoznajemo i kao ključne predlažemo: vidljivost interseksualnih lica u obrazovnoj legislaturi počevši od predškolskog obrazovanja, informisanje aktera školskog života o stanju interseksualnosti i njegovim varijacijama, prevencija nasilja i diskriminacije prema interseks deci i mladima, ohrabrivanje prava interseks dece i mladih na samoodređenje. Ističe se potreba za osmišljavanjem i sprovođenjem kvalitativnih pedagoških istraživanja intreseksualnosti iz dečje perspektive koja mogu destabilizovati normativni diskurs polnosti/telesnosti i depatologizovati interseksualnost. Inkorporiranost zahteva iz dokumenta Promišljanje obrazovanja: ka zajedničkom globalnom dobru (UNESCO, 2015) vidimo kao dobru startnu osnovu za građenje nacrta obrazovne politike koja se temelji na humanističkim nasuprot utilitarističkim vrednostima.

According to definition of the Intersex Society of North America, the term intersex is used to refer to persons born with hormonal, chromosomal or anatomical gender patterns which do not correspond with social and medical concepts of male or female gender characteristics. Between 0.05% and 1.7% of the population is born with an intersex condition that may take numerous forms. The standard medical procedure for dealing with intersex persons involves the gender normalizing procedure, i.e. corrective genital surgery and hormone therapy whose aim is to define sexual organs according to one of the two recognized genders and respond to oppressive demands of heteronormativity in which intersex body is a deviation from a “normal corporeality”. Discussions about intersexuality have been particularly topical in the field of bioethics through the works of E. Feder and A. Dreger. By examining a number of theoretical and empirical papers on intersexuality in the field of education, we conc...lude that their representation is meagre. The aim of the paper is, starting from the conceptual framework of queer studies as analytical model that locates and exploits the incoherence of chromosomal sex, gender and sexual desire, to formulate guidelines for improvement of education legislation and practice so as to regulate the status of intersex children and young people better. The starting point for theoretical analysis is the result of the 2019 Geten LGBTIQA study: “Intersex – Towards Building an Intersectional Platform” whose global conclusion concerns the legal invisibility of the intersex persons in Serbia, followed by pathologizing medical discourse. Upon our analysis, we can conclude that it is necessary to improve educational policies and practices. The key improvements we propose are the following: visibility of intersex persons in education legislation starting from the pre-school education, informing the participants of school life about the state of intersexuality and its variations, prevention of violence and discrimination against intersex children and youth, encouraging the right of intersex children and young people to self-determination. The need to design and conduct qualitative pedagogic researches of intersexuality from the children’s perspective that can destabilize normative discourse of sexuality/corporeality and depatologize intersexuality is emphasized. Inclusion of requirements from the document: Rethinking education: towards a common global good (UNESCO, 2015) is perceived as a good starting point for creating a draft of education policy which is based on humanistic and not utilitarian values.

Keywords:
interseks / heteronormativnost / depatologizacija / obrazovna politika / modernizacijski procesi / intersex / heteronormativity / de-patologization / education policy / modernization processes
Source:
Obrazovanje u funkciji modernizacije društva, 2019, 66-67
Publisher:
  • Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Note:
  • Zbornik rezimea / 24. Međunarodna naučna konferencija "Pedagoška istraživanja i školska praksa
  • Book of abstracts / 24th International Scientific Conference "Educational Research and School Practice"

ISBN: 978-86-7447-147-0

[ Google Scholar ]
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/557
Collections
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
Institution/Community
IPI
TY  - CONF
AU  - Sekulović, Milica
PY  - 2019
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/557
AB  - Prema definiciji Interseks zajednice Severne Amerike, pojam interseks koristi se za osobe rođene
sa hormonskim, hromozomskim ili anatomskim polnim obrascima koji ne odgovaraju društvenim i
medicinskim očekivanjima muških ili ženskih polnih karakteristika. Između 0,05 i 1,7% stanovništva
rađa se sa nekim od interseks stanja koji imaju veliki broj oblika. Standardna medicinska procedura
postupanja sa interseksualnim licima podrazumeva postupak normalizacije pola, odnosno korektivne
genitalne hirurške intervencije i horomonsku terapiju, sa ciljem da definiše polne organe u skladu
sa jednim od dva priznata pola i odgovori na opresivne zahteve heteronormativnosti u kojoj je
interseksualno telo devijacija od „normalne telesnosti”. Rasprave o interseksualnosti posebno su
aktualizovane na polju bioetike kroz radove E. Feder i A. Dreger. Uvidom u određeni broj teorijskih
i empirijskih radova na temu interseksulanosti u oblasti obrazovanja, zaključujemo da je njihova
zastupljenost zanemarljiva. Cilj rada bio je da se, pošavši od konceptualnog okvira kvir studija kao
analitičkog modela koji locira i eksploatiše nekoherentnost hromozomskog pola, roda i seksualne
želje, formulišu smernice za unapređivanje obrazovnog zakonodavstva i obrazovne prakse kojima
se na bolji način reguliše status interseks dece i mladih. Osnovu za teorijsku analizu predstavljali su
rezultati studije „Interseks – ka stvaranju intersekcionalne platforme” organizacije Geten LGBTIQA
iz 2019. godine čiji se globalni zaključak tiče pravne nevidljivosti interseks lica u Srbiji koju prati
patologizujući medicinski diskurs. Na osnovu naše možemo zaključiti da je neophodno unaprediti
obrazovne politike i prakse koje prepoznajemo i kao ključne predlažemo: vidljivost interseksualnih
lica u obrazovnoj legislaturi počevši od predškolskog obrazovanja, informisanje aktera školskog
života o stanju interseksualnosti i njegovim varijacijama, prevencija nasilja i diskriminacije prema
interseks deci i mladima, ohrabrivanje prava interseks dece i mladih na samoodređenje. Ističe se
potreba za osmišljavanjem i sprovođenjem kvalitativnih pedagoških istraživanja intreseksualnosti iz
dečje perspektive koja mogu destabilizovati normativni diskurs polnosti/telesnosti i depatologizovati
interseksualnost. Inkorporiranost zahteva iz dokumenta Promišljanje obrazovanja: ka zajedničkom
globalnom dobru (UNESCO, 2015) vidimo kao dobru startnu osnovu za građenje nacrta obrazovne
politike koja se temelji na humanističkim nasuprot utilitarističkim vrednostima.
AB  - According to definition of the Intersex Society of North America, the term intersex is used to refer to
persons born with hormonal, chromosomal or anatomical gender patterns which do not correspond
with social and medical concepts of male or female gender characteristics. Between 0.05% and 1.7%
of the population is born with an intersex condition that may take numerous forms. The standard
medical procedure for dealing with intersex persons involves the gender normalizing procedure, i.e.
corrective genital surgery and hormone therapy whose aim is to define sexual organs according to
one of the two recognized genders and respond to oppressive demands of heteronormativity in which
intersex body is a deviation from a “normal corporeality”. Discussions about intersexuality have been
particularly topical in the field of bioethics through the works of E. Feder and A. Dreger. By examining
a number of theoretical and empirical papers on intersexuality in the field of education, we conclude
that their representation is meagre. The aim of the paper is, starting from the conceptual framework
of queer studies as analytical model that locates and exploits the incoherence of chromosomal sex,
gender and sexual desire, to formulate guidelines for improvement of education legislation and
practice so as to regulate the status of intersex children and young people better. The starting point
for theoretical analysis is the result of the 2019 Geten LGBTIQA study: “Intersex – Towards Building
an Intersectional Platform” whose global conclusion concerns the legal invisibility of the intersex
persons in Serbia, followed by pathologizing medical discourse. Upon our analysis, we can conclude
that it is necessary to improve educational policies and practices. The key improvements we propose
are the following: visibility of intersex persons in education legislation starting from the pre-school
education, informing the participants of school life about the state of intersexuality and its variations,
prevention of violence and discrimination against intersex children and youth, encouraging the
right of intersex children and young people to self-determination. The need to design and conduct
qualitative pedagogic researches of intersexuality from the children’s perspective that can destabilize
normative discourse of sexuality/corporeality and depatologize intersexuality is emphasized.
Inclusion of requirements from the document: Rethinking education: towards a common global good
(UNESCO, 2015) is perceived as a good starting point for creating a draft of education policy which is
based on humanistic and not utilitarian values.
PB  - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
C3  - Obrazovanje u funkciji modernizacije društva
T1  - Interseksualnost i modernizacija obrazovanja : prilog promišljanju interseksualnosti iz pedagoške perspektive
T1  - Intersexuality and modernization of education: contribution to reflections on intersexuality from pedagogic perspective
EP  - 67
SP  - 66
ER  - 
@conference{
author = "Sekulović, Milica",
year = "2019",
abstract = "Prema definiciji Interseks zajednice Severne Amerike, pojam interseks koristi se za osobe rođene
sa hormonskim, hromozomskim ili anatomskim polnim obrascima koji ne odgovaraju društvenim i
medicinskim očekivanjima muških ili ženskih polnih karakteristika. Između 0,05 i 1,7% stanovništva
rađa se sa nekim od interseks stanja koji imaju veliki broj oblika. Standardna medicinska procedura
postupanja sa interseksualnim licima podrazumeva postupak normalizacije pola, odnosno korektivne
genitalne hirurške intervencije i horomonsku terapiju, sa ciljem da definiše polne organe u skladu
sa jednim od dva priznata pola i odgovori na opresivne zahteve heteronormativnosti u kojoj je
interseksualno telo devijacija od „normalne telesnosti”. Rasprave o interseksualnosti posebno su
aktualizovane na polju bioetike kroz radove E. Feder i A. Dreger. Uvidom u određeni broj teorijskih
i empirijskih radova na temu interseksulanosti u oblasti obrazovanja, zaključujemo da je njihova
zastupljenost zanemarljiva. Cilj rada bio je da se, pošavši od konceptualnog okvira kvir studija kao
analitičkog modela koji locira i eksploatiše nekoherentnost hromozomskog pola, roda i seksualne
želje, formulišu smernice za unapređivanje obrazovnog zakonodavstva i obrazovne prakse kojima
se na bolji način reguliše status interseks dece i mladih. Osnovu za teorijsku analizu predstavljali su
rezultati studije „Interseks – ka stvaranju intersekcionalne platforme” organizacije Geten LGBTIQA
iz 2019. godine čiji se globalni zaključak tiče pravne nevidljivosti interseks lica u Srbiji koju prati
patologizujući medicinski diskurs. Na osnovu naše možemo zaključiti da je neophodno unaprediti
obrazovne politike i prakse koje prepoznajemo i kao ključne predlažemo: vidljivost interseksualnih
lica u obrazovnoj legislaturi počevši od predškolskog obrazovanja, informisanje aktera školskog
života o stanju interseksualnosti i njegovim varijacijama, prevencija nasilja i diskriminacije prema
interseks deci i mladima, ohrabrivanje prava interseks dece i mladih na samoodređenje. Ističe se
potreba za osmišljavanjem i sprovođenjem kvalitativnih pedagoških istraživanja intreseksualnosti iz
dečje perspektive koja mogu destabilizovati normativni diskurs polnosti/telesnosti i depatologizovati
interseksualnost. Inkorporiranost zahteva iz dokumenta Promišljanje obrazovanja: ka zajedničkom
globalnom dobru (UNESCO, 2015) vidimo kao dobru startnu osnovu za građenje nacrta obrazovne
politike koja se temelji na humanističkim nasuprot utilitarističkim vrednostima., According to definition of the Intersex Society of North America, the term intersex is used to refer to
persons born with hormonal, chromosomal or anatomical gender patterns which do not correspond
with social and medical concepts of male or female gender characteristics. Between 0.05% and 1.7%
of the population is born with an intersex condition that may take numerous forms. The standard
medical procedure for dealing with intersex persons involves the gender normalizing procedure, i.e.
corrective genital surgery and hormone therapy whose aim is to define sexual organs according to
one of the two recognized genders and respond to oppressive demands of heteronormativity in which
intersex body is a deviation from a “normal corporeality”. Discussions about intersexuality have been
particularly topical in the field of bioethics through the works of E. Feder and A. Dreger. By examining
a number of theoretical and empirical papers on intersexuality in the field of education, we conclude
that their representation is meagre. The aim of the paper is, starting from the conceptual framework
of queer studies as analytical model that locates and exploits the incoherence of chromosomal sex,
gender and sexual desire, to formulate guidelines for improvement of education legislation and
practice so as to regulate the status of intersex children and young people better. The starting point
for theoretical analysis is the result of the 2019 Geten LGBTIQA study: “Intersex – Towards Building
an Intersectional Platform” whose global conclusion concerns the legal invisibility of the intersex
persons in Serbia, followed by pathologizing medical discourse. Upon our analysis, we can conclude
that it is necessary to improve educational policies and practices. The key improvements we propose
are the following: visibility of intersex persons in education legislation starting from the pre-school
education, informing the participants of school life about the state of intersexuality and its variations,
prevention of violence and discrimination against intersex children and youth, encouraging the
right of intersex children and young people to self-determination. The need to design and conduct
qualitative pedagogic researches of intersexuality from the children’s perspective that can destabilize
normative discourse of sexuality/corporeality and depatologize intersexuality is emphasized.
Inclusion of requirements from the document: Rethinking education: towards a common global good
(UNESCO, 2015) is perceived as a good starting point for creating a draft of education policy which is
based on humanistic and not utilitarian values.",
publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja",
journal = "Obrazovanje u funkciji modernizacije društva",
title = "Interseksualnost i modernizacija obrazovanja : prilog promišljanju interseksualnosti iz pedagoške perspektive, Intersexuality and modernization of education: contribution to reflections on intersexuality from pedagogic perspective",
pages = "67-66"
}
Sekulović, M.. (2019). Interseksualnost i modernizacija obrazovanja : prilog promišljanju interseksualnosti iz pedagoške perspektive. in Obrazovanje u funkciji modernizacije društva
Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 66-67.
Sekulović M. Interseksualnost i modernizacija obrazovanja : prilog promišljanju interseksualnosti iz pedagoške perspektive. in Obrazovanje u funkciji modernizacije društva. 2019;:66-67..
Sekulović, Milica, "Interseksualnost i modernizacija obrazovanja : prilog promišljanju interseksualnosti iz pedagoške perspektive" in Obrazovanje u funkciji modernizacije društva (2019):66-67.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB