Приказ основних података о документу
Језичке карактеристике одговора ученика у области природних наука: TIMSS 2019 у Србији
dc.contributor | Ђерић, Ивана | |
dc.contributor | Гутвајн, Николета | |
dc.contributor | Јошић, Смиљана | |
dc.contributor | Шева, Нада | |
dc.creator | Стевановић, Јелена | |
dc.creator | Лазаревић, Емилија | |
dc.date.accessioned | 2021-07-05T10:38:09Z | |
dc.date.available | 2021-07-05T10:38:09Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-7447-155-5 | |
dc.identifier.uri | http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/535 | |
dc.description.abstract | У савременом друштву адекватан ниво језичке (језичка и комуникативна компетенција), математичке, научне и читалачке писмености представља нужан услов да сваки појединац активно учествује у друштву и преузме сопствену одговорност, а виши ниво ових вештина омогућава већи успех током целоживотног учења. С тим у вези, циљ овог рада je да се испитају језичке карактеристике, односно типови одступања у домену језика у одговорима ученика на одређене текстуалне задатке из природних наука у истраживању TIMSS 2019 у Србији, као и да се установи на које се садржаје, који су предвиђени образовним стандардима постигнућа за посматрани узраст, односе дате језичке карактеристике (типови одступања). Узорак је формиран тако што је случајним путем одабрано триста свезака, тј. три стотине ученика који су одговарали на три одабрана текстуална задатка из природних наука (сваки задатак је припадао једној од трију испитиваних области у студији TIMSS 2019). У овом истраживању експлоративног карактера коришћене су дескриптивна и аналитичка метода. Језичке карактеристике одговора ученика разматране су на следећим нивоима: граматички/синтаксички, лексички и ортографски. Резултати испитивања упућују на то да су на свим посматраним нивоима уочена одступања која указују на недовољно развијену језичку писменост (језичку компетентност) ученика. Најуочљивија су одступања у вези са применом правописних правила, али нису занемарљиве ни грешке које се тичу формулисања реченица. Анализирани одговори указују и на недовољно развијен лексички фонд ученика. Такође, установљено је да се највећи број грешака односи на садржаје који су прописани за основни и средњи ниво образовних стандарда постигнућа. Дати налази, између осталог, наводе на закључак да би квалитету језичког изражавања ученика требало посветити већу пажњу током наставе свих школских предмета у нижим разредима основне школе, као и да је неопходна ревизија националних стандарда постигнућа у правцу подршке развоју функционалне писмености ученика, односно компетенција релевантних за друштво знања. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Београд : Институт за педагошка истраживања | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200018/RS// | sr |
dc.relation | 404-02-42/2018-17 | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.source | TIMSS2019 : резултати и импликације | sr |
dc.subject | језичке карактеристике | sr |
dc.subject | језичка писменост | sr |
dc.subject | природне науке | sr |
dc.subject | TIMSS 2019 | sr |
dc.subject | ученици четвртог разреда основне школе | sr |
dc.title | Језичке карактеристике одговора ученика у области природних наука: TIMSS 2019 у Србији | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY | sr |
dc.citation.epage | 53 | |
dc.citation.spage | 52 | |
dc.description.other | Зборник резимеа : XXVII нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa” | sr |
dc.identifier.fulltext | http://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/1486/Jezicke_karakteristike_2021.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_535 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |