IPIR - Repository of the Institute for Educational Research
Institute for Educational Research
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
  •   IPIR
  • IPI
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Језичке карактеристике одговора ученика у области природних наука: TIMSS 2019 у Србији

Thumbnail
2021
Jezicke_karakteristike_2021.pdf (2.159Mb)
Authors
Стевановић, Јелена
Лазаревић, Емилија
Contributors
Ђерић, Ивана
Гутвајн, Николета
Јошић, Смиљана
Шева, Нада
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
У савременом друштву адекватан ниво језичке (језичка и комуникативна компетенција), математичке, научне и читалачке писмености представља нужан услов да сваки појединац активно учествује у друштву и преузме сопствену одговорност, а виши ниво ових вештина омогућава већи успех током целоживотног учења. С тим у вези, циљ овог рада je да се испитају језичке карактеристике, односно типови одступања у домену језика у одговорима ученика на одређене текстуалне задатке из природних наука у истраживању TIMSS 2019 у Србији, као и да се установи на које се садржаје, који су предвиђени образовним стандардима постигнућа за посматрани узраст, односе дате језичке карактеристике (типови одступања). Узорак је формиран тако што је случајним путем одабрано триста свезака, тј. три стотине ученика који су одговарали на три одабрана текстуална задатка из природних наука (сваки задатак је припадао једној од трију испитиваних области у студији TIMSS 2019). У овом истраживању експлоративног каракте...ра коришћене су дескриптивна и аналитичка метода. Језичке карактеристике одговора ученика разматране су на следећим нивоима: граматички/синтаксички, лексички и ортографски. Резултати испитивања упућују на то да су на свим посматраним нивоима уочена одступања која указују на недовољно развијену језичку писменост (језичку компетентност) ученика. Најуочљивија су одступања у вези са применом правописних правила, али нису занемарљиве ни грешке које се тичу формулисања реченица. Анализирани одговори указују и на недовољно развијен лексички фонд ученика. Такође, установљено је да се највећи број грешака односи на садржаје који су прописани за основни и средњи ниво образовних стандарда постигнућа. Дати налази, између осталог, наводе на закључак да би квалитету језичког изражавања ученика требало посветити већу пажњу током наставе свих школских предмета у нижим разредима основне школе, као и да је неопходна ревизија националних стандарда постигнућа у правцу подршке развоју функционалне писмености ученика, односно компетенција релевантних за друштво знања.

Keywords:
језичке карактеристике / језичка писменост / природне науке / TIMSS 2019 / ученици четвртог разреда основне школе
Source:
TIMSS2019 : резултати и импликације, 2021, 52-53
Publisher:
  • Београд : Институт за педагошка истраживања
Funding / projects:
  • Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 200018 (Institute for Educational Research, Belgrade) (RS-200018)
  • 404-02-42/2018-17
Note:
  • Зборник резимеа : XXVII нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa”

ISBN: 978-86-7447-155-5

[ Google Scholar ]
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/535
Collections
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
Institution/Community
IPI
TY  - CONF
AU  - Стевановић, Јелена
AU  - Лазаревић, Емилија
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/535
AB  - У савременом друштву адекватан ниво језичке (језичка и комуникативна
компетенција), математичке, научне и читалачке писмености представља
нужан услов да сваки појединац активно учествује у друштву и преузме
сопствену одговорност, а виши ниво ових вештина омогућава већи успех
током целоживотног учења. С тим у вези, циљ овог рада je да се испитају
језичке карактеристике, односно типови одступања у домену језика у
одговорима ученика на одређене текстуалне задатке из природних наука у
истраживању TIMSS 2019 у Србији, као и да се установи на које се садржаје, који
су предвиђени образовним стандардима постигнућа за посматрани узраст,
односе дате језичке карактеристике (типови одступања). Узорак је формиран
тако што је случајним путем одабрано триста свезака, тј. три стотине ученика
који су одговарали на три одабрана текстуална задатка из природних наука
(сваки задатак је припадао једној од трију испитиваних области у студији
TIMSS 2019). У овом истраживању експлоративног карактера коришћене су
дескриптивна и аналитичка метода. Језичке карактеристике одговора ученика
разматране су на следећим нивоима: граматички/синтаксички, лексички и
ортографски. Резултати испитивања упућују на то да су на свим посматраним
нивоима уочена одступања која указују на недовољно развијену језичку
писменост (језичку компетентност) ученика. Најуочљивија су одступања у
вези са применом правописних правила, али нису занемарљиве ни грешке
које се тичу формулисања реченица. Анализирани одговори указују и на
недовољно развијен лексички фонд ученика. Такође, установљено је да се
највећи број грешака односи на садржаје који су прописани за основни и
средњи ниво образовних стандарда постигнућа. Дати налази, између осталог,
наводе на закључак да би квалитету језичког изражавања ученика требало посветити већу пажњу током наставе свих школских предмета у нижим
разредима основне школе, као и да је неопходна ревизија националних
стандарда постигнућа у правцу подршке развоју функционалне писмености
ученика, односно компетенција релевантних за друштво знања.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
C3  - TIMSS2019 : резултати и импликације
T1  - Језичке карактеристике одговора ученика у области природних наука: TIMSS 2019 у Србији
EP  - 53
SP  - 52
ER  - 
@conference{
author = "Стевановић, Јелена and Лазаревић, Емилија",
year = "2021",
abstract = "У савременом друштву адекватан ниво језичке (језичка и комуникативна
компетенција), математичке, научне и читалачке писмености представља
нужан услов да сваки појединац активно учествује у друштву и преузме
сопствену одговорност, а виши ниво ових вештина омогућава већи успех
током целоживотног учења. С тим у вези, циљ овог рада je да се испитају
језичке карактеристике, односно типови одступања у домену језика у
одговорима ученика на одређене текстуалне задатке из природних наука у
истраживању TIMSS 2019 у Србији, као и да се установи на које се садржаје, који
су предвиђени образовним стандардима постигнућа за посматрани узраст,
односе дате језичке карактеристике (типови одступања). Узорак је формиран
тако што је случајним путем одабрано триста свезака, тј. три стотине ученика
који су одговарали на три одабрана текстуална задатка из природних наука
(сваки задатак је припадао једној од трију испитиваних области у студији
TIMSS 2019). У овом истраживању експлоративног карактера коришћене су
дескриптивна и аналитичка метода. Језичке карактеристике одговора ученика
разматране су на следећим нивоима: граматички/синтаксички, лексички и
ортографски. Резултати испитивања упућују на то да су на свим посматраним
нивоима уочена одступања која указују на недовољно развијену језичку
писменост (језичку компетентност) ученика. Најуочљивија су одступања у
вези са применом правописних правила, али нису занемарљиве ни грешке
које се тичу формулисања реченица. Анализирани одговори указују и на
недовољно развијен лексички фонд ученика. Такође, установљено је да се
највећи број грешака односи на садржаје који су прописани за основни и
средњи ниво образовних стандарда постигнућа. Дати налази, између осталог,
наводе на закључак да би квалитету језичког изражавања ученика требало посветити већу пажњу током наставе свих школских предмета у нижим
разредима основне школе, као и да је неопходна ревизија националних
стандарда постигнућа у правцу подршке развоју функционалне писмености
ученика, односно компетенција релевантних за друштво знања.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS2019 : резултати и импликације",
title = "Језичке карактеристике одговора ученика у области природних наука: TIMSS 2019 у Србији",
pages = "53-52"
}
Стевановић, Ј.,& Лазаревић, Е.. (2021). Језичке карактеристике одговора ученика у области природних наука: TIMSS 2019 у Србији. in TIMSS2019 : резултати и импликације
Београд : Институт за педагошка истраживања., 52-53.
Стевановић Ј, Лазаревић Е. Језичке карактеристике одговора ученика у области природних наука: TIMSS 2019 у Србији. in TIMSS2019 : резултати и импликације. 2021;:52-53..
Стевановић, Јелена, Лазаревић, Емилија, "Језичке карактеристике одговора ученика у области природних наука: TIMSS 2019 у Србији" in TIMSS2019 : резултати и импликације (2021):52-53.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB