Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019
Authors
Џумхур, ЖaнетаХасанагић, Анела
Contributors
Ђерић, ИванаГутвајн, Николета
Јошић, Смиљана
Шева, Нада
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Предшколско васпитање се сматра значајним индикатором академског
постигнућа дјеце широм свијета, стога многе земље настоје повећати обухват
дјеце обавезним предшколским програмом што раније. У овом истраживању
смо користили податке прикупљене у оквиру истраживања TIMSS 2019
(Trends in International Mathematics and Science Study). Босна и Херцеговина је
први пут учествовала управо у овом TIMSS циклусу, а тестирани су ученици
четвртог разреда основне школе. Просјечно постигнуће ученика из БиХ у
математици је 452 бода, док је у природним наукама 459 бодова. Притом, у оба
подручја је ријеч о ниском нивоу постигнућа на TIMSS скали. Анализирајући
податке, најприје смо провјерили да ли су похађање програма предшколског
васпитања и образовања и дужина похађања датог програма значајне
детерминанте постигнућа из математике и природних наука. Резултати
су показали да је дужина похађања значајна детерминанта академских
постигнућа дјеце из математике и природних наука, док само похађањ...е није
значајна детерминанта. Можемо да закључимо да краткорочни програми
предшколског васпитања и образовања не доносе академске резултате на
очекиван начин. Надаље, провјерили смо смјер разлика унутар испитиваних
когнитивних домена из математике и природних наука, као и садржајних домена у односу на дужину похађања програма предшколског васпитања
и образовања. Када је у питању математика, резултати готово једнозначно
показују да не постоје статистички значајне разлике у постигнућу између
ученика који нису похађали предшколске програме и оних ученика који су
похађали годину и мање ове програме. Резултати који се односе на природне
науке су слични, али не толико једнозначни као из математике. Ниже резултате
из природних наука имају ученици који нису похађали и они који су похађали
годину и краће програме предшколског васпитања и образовања у односу
на ученике који су похађали ове програме двије или три и више година. У
математици као и у науци, у домену расуђивање, ученици који су похађали
три и више година предшколски програм остварују најбоље резултате, који
се сврставају у средњи ниво постигнућа. Можемо закључити да програм
обавезног предшколског васпитања и образовања какав се тренутно нуди у
БиХ, не постиже очекиване резултате. Заправо, да би програм предшколског
васпитања и образовања био ефикасан, нужно је да траје најмање двије
године, јер тек тада можемо очекивати и постигнућа која су ближе просјеку
TIMSS скале за математику и природне науке.
Keywords:
постигнућа ученика / предшколско васпитање и образовање / когнитивни и садржајни домениSource:
TIMSS2019 : резултати и импликације, 2021, 30-31Publisher:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Funding / projects:
- Ministry of Science, Technological Development and Innovation of the Republic of Serbia, institutional funding - 200018 (Institute for Educational Research, Belgrade) (RS-MESTD-inst-2020-200018)
- 404-02-42/2018-17
Note:
- Зборник резимеа : XXVII нaучнa кoнфeрeнциja „Пeдaгoшкa истрaживaњa и шкoлскa прaксa”
Collections
Institution/Community
IPITY - CONF AU - Џумхур, Жaнета AU - Хасанагић, Анела PY - 2021 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/530 AB - Предшколско васпитање се сматра значајним индикатором академског постигнућа дјеце широм свијета, стога многе земље настоје повећати обухват дјеце обавезним предшколским програмом што раније. У овом истраживању смо користили податке прикупљене у оквиру истраживања TIMSS 2019 (Trends in International Mathematics and Science Study). Босна и Херцеговина је први пут учествовала управо у овом TIMSS циклусу, а тестирани су ученици четвртог разреда основне школе. Просјечно постигнуће ученика из БиХ у математици је 452 бода, док је у природним наукама 459 бодова. Притом, у оба подручја је ријеч о ниском нивоу постигнућа на TIMSS скали. Анализирајући податке, најприје смо провјерили да ли су похађање програма предшколског васпитања и образовања и дужина похађања датог програма значајне детерминанте постигнућа из математике и природних наука. Резултати су показали да је дужина похађања значајна детерминанта академских постигнућа дјеце из математике и природних наука, док само похађање није значајна детерминанта. Можемо да закључимо да краткорочни програми предшколског васпитања и образовања не доносе академске резултате на очекиван начин. Надаље, провјерили смо смјер разлика унутар испитиваних когнитивних домена из математике и природних наука, као и садржајних домена у односу на дужину похађања програма предшколског васпитања и образовања. Када је у питању математика, резултати готово једнозначно показују да не постоје статистички значајне разлике у постигнућу између ученика који нису похађали предшколске програме и оних ученика који су похађали годину и мање ове програме. Резултати који се односе на природне науке су слични, али не толико једнозначни као из математике. Ниже резултате из природних наука имају ученици који нису похађали и они који су похађали годину и краће програме предшколског васпитања и образовања у односу на ученике који су похађали ове програме двије или три и више година. У математици као и у науци, у домену расуђивање, ученици који су похађали три и више година предшколски програм остварују најбоље резултате, који се сврставају у средњи ниво постигнућа. Можемо закључити да програм обавезног предшколског васпитања и образовања какав се тренутно нуди у БиХ, не постиже очекиване резултате. Заправо, да би програм предшколског васпитања и образовања био ефикасан, нужно је да траје најмање двије године, јер тек тада можемо очекивати и постигнућа која су ближе просјеку TIMSS скале за математику и природне науке. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS2019 : резултати и импликације T1 - Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019 EP - 31 SP - 30 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_530 ER -
@conference{ author = "Џумхур, Жaнета and Хасанагић, Анела", year = "2021", abstract = "Предшколско васпитање се сматра значајним индикатором академског постигнућа дјеце широм свијета, стога многе земље настоје повећати обухват дјеце обавезним предшколским програмом што раније. У овом истраживању смо користили податке прикупљене у оквиру истраживања TIMSS 2019 (Trends in International Mathematics and Science Study). Босна и Херцеговина је први пут учествовала управо у овом TIMSS циклусу, а тестирани су ученици четвртог разреда основне школе. Просјечно постигнуће ученика из БиХ у математици је 452 бода, док је у природним наукама 459 бодова. Притом, у оба подручја је ријеч о ниском нивоу постигнућа на TIMSS скали. Анализирајући податке, најприје смо провјерили да ли су похађање програма предшколског васпитања и образовања и дужина похађања датог програма значајне детерминанте постигнућа из математике и природних наука. Резултати су показали да је дужина похађања значајна детерминанта академских постигнућа дјеце из математике и природних наука, док само похађање није значајна детерминанта. Можемо да закључимо да краткорочни програми предшколског васпитања и образовања не доносе академске резултате на очекиван начин. Надаље, провјерили смо смјер разлика унутар испитиваних когнитивних домена из математике и природних наука, као и садржајних домена у односу на дужину похађања програма предшколског васпитања и образовања. Када је у питању математика, резултати готово једнозначно показују да не постоје статистички значајне разлике у постигнућу између ученика који нису похађали предшколске програме и оних ученика који су похађали годину и мање ове програме. Резултати који се односе на природне науке су слични, али не толико једнозначни као из математике. Ниже резултате из природних наука имају ученици који нису похађали и они који су похађали годину и краће програме предшколског васпитања и образовања у односу на ученике који су похађали ове програме двије или три и више година. У математици као и у науци, у домену расуђивање, ученици који су похађали три и више година предшколски програм остварују најбоље резултате, који се сврставају у средњи ниво постигнућа. Можемо закључити да програм обавезног предшколског васпитања и образовања какав се тренутно нуди у БиХ, не постиже очекиване резултате. Заправо, да би програм предшколског васпитања и образовања био ефикасан, нужно је да траје најмање двије године, јер тек тада можемо очекивати и постигнућа која су ближе просјеку TIMSS скале за математику и природне науке.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS2019 : резултати и импликације", title = "Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019", pages = "31-30", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_530" }
Џумхур, Ж.,& Хасанагић, А.. (2021). Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 30-31. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_530
Џумхур Ж, Хасанагић А. Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019. in TIMSS2019 : резултати и импликације. 2021;:30-31. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_530 .
Џумхур, Жaнета, Хасанагић, Анела, "Предшколско васпитање и образовање као детерминанта постигнућа ученика из Босне и Херцеговине у истраживању TIMSS 2019" in TIMSS2019 : резултати и импликације (2021):30-31, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_530 .