IPIR - Repository of the Institute for Educational Research
Institute for Educational Research
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   IPIR
  • IPI
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
  • View Item
  •   IPIR
  • IPI
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Da li je eksterna evaluacija pokretač unapređenja nastave i učenja?

Is external evaluation driving force for teaching and learning improvement?

Thumbnail
2020
Da_li_je_eksterna_evaluacija_2020.pdf (256.1Kb)
Authors
Čaprić, Gordana
Contributors
Lalić-Vučetić, Nataša
Gundogan, Dragana
Radanović, Ana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Eksterna evaluacija je usmerena ka praćenju kvaliteta rada škola u cilju ostvarivanja ishoda obrazovanja. Ona utvrđuje u kojoj meri se ostvaruju dogovoreni standardi kvaliteta rada škola. Takođe, školama pruža povratne informacije o njihovim prednostima i slabostima, usmeravajući ih ka potrebnim akcijama za postizanje napretka. Cilј istraživanja koje je prikazano u ovom radu odnosi se na utvrđivanje delovanja eksterne evaluacije kao pokretača unapređenja nastave i učenja u školi. Ovo istraživanje predstavlјa jednu od dve povezane komponente eksperimentalne studije, od kojih je druga obuhvatila posebno osmišlјeni model podrške školi usmeren na izazivanje promene u obrazovnoj praksi nastavnika. U istraživanju je učestvovalo 313 nastavnika iz 10 randomiziranih osnovnih škola koje su u procesu eksterne evaluacije imale nedovolјno ostvarene standarde u oblasti kvaliteta Nastava i učenje, odnosno njihov nivo ostvarenosti za tu oblast iznosio je manje od 2,9 od 4, koliko je moguće m...aksimalno ostvariti. Da bi se utvrdili uslovi i stepen delovanja eksterne evaluacije kao pokretača promene, sprovedeno je kvalitativno istraživanje. U tu svrhu realizovne su fokus grupe sa nastavnicima koji su učestvovali u programu. Za dizajniranje, vođenje fokus grupa i tumačenje podataka korišćeni su konceptualni alati Engestromove kulturalno-istorijske teorije aktivnosti***. Dobijeni rezultati pokazuju da u školama koje imaju nedovolјno ostvarene standarde u oblasti Nastava i učenje eksterna evaluacija ima ograničeno delovanje. Stepen i način na koji je eksterna evaluacija delovala zavisila je od liderstva direktora, uverenja i motivacije nastavnika, kao i njihove spremnosti da se menjaju. Ovo istraživanje upućuje na to da odnos između spolјašnje evaluacije i unapređenja rada škole nije jednostavan, kao i da unapređivanje rada, pre svega, podrazumeva volјu zaposlenih u školi da se menjaju.

External evaluation is aimed at monitoring school quality in order to achieve educational outcomes. It determines the extent to which agreed standards of quality of schools have been met. It also provides schools with feedback on their strengths and weaknesses, gearing them towards the necessary action to make progress. The aim of the research presented in this paper is to explore the effectiveness of external evaluation as a driving force for improvement of teaching and learning. This research represents one of the two linked components of the experimental study, the other one being specifically designed school support model aimed at changing the educational practice of teachers. The research involved 313 teachers from 10 randomized elementary schools which had failed to meet standards in Teaching and Learning quality area, their average level of achievement being less than 2.9 out of maximum 4. To determine the conditions and level of impact of external evaluation as a driv...ing force for change, qualitative research was conducted. Thus, focus groups involving the teachers that had participated in the programme were organized. Engeström’s Cultural Historical Activity Theory conceptual tools were used for designing and conducting focus groups as well as for interpretation of data. The results show that in schools which have failed to meet the standards in Teaching and Learning area, external evaluation has limited impact. The ways and extent of external evaluation impact depended on the school principal’s leadership, teachers’ beliefs and motivation, as well as their willingness to change. This research suggests that relationship between external evaluation and school improvement is not simple and that it, above all, must include willingness of the school staff to change.

Keywords:
eksterna evaluacija škole / teorija aktivnosti / obrazovne promene / external school evaluation / Activity theory / educational changes
Source:
Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse, 2020, 100-101
Publisher:
  • Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Note:
  • Knjiga rezimea, 25. Međunarodna naučna konferencija "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
  • Book of abstracts / 25th International Scientific Conference "Educational Research and School Practice"

ISBN: 978-86-7447-151-7

[ Google Scholar ]
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/508
Collections
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
Institution/Community
IPI
TY  - CONF
AU  - Čaprić, Gordana
PY  - 2020
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/508
AB  - Eksterna evaluacija je usmerena ka praćenju kvaliteta rada škola u cilju ostvarivanja ishoda
obrazovanja. Ona utvrđuje u kojoj meri se ostvaruju dogovoreni standardi kvaliteta rada škola.
Takođe, školama pruža povratne informacije o njihovim prednostima i slabostima, usmeravajući
ih ka potrebnim akcijama za postizanje napretka. Cilј istraživanja koje je prikazano u ovom radu
odnosi se na utvrđivanje delovanja eksterne evaluacije kao pokretača unapređenja nastave i učenja
u školi. Ovo istraživanje predstavlјa jednu od dve povezane komponente eksperimentalne studije, od
kojih je druga obuhvatila posebno osmišlјeni model podrške školi usmeren na izazivanje promene
u obrazovnoj praksi nastavnika. U istraživanju je učestvovalo 313 nastavnika iz 10 randomiziranih
osnovnih škola koje su u procesu eksterne evaluacije imale nedovolјno ostvarene standarde u oblasti
kvaliteta Nastava i učenje, odnosno njihov nivo ostvarenosti za tu oblast iznosio je manje od 2,9 od 4,
koliko je moguće maksimalno ostvariti. Da bi se utvrdili uslovi i stepen delovanja eksterne evaluacije
kao pokretača promene, sprovedeno je kvalitativno istraživanje. U tu svrhu realizovne su fokus grupe
sa nastavnicima koji su učestvovali u programu. Za dizajniranje, vođenje fokus grupa i tumačenje
podataka korišćeni su konceptualni alati Engestromove kulturalno-istorijske teorije aktivnosti***.
Dobijeni rezultati pokazuju da u školama koje imaju nedovolјno ostvarene standarde u oblasti
Nastava i učenje eksterna evaluacija ima ograničeno delovanje. Stepen i način na koji je eksterna
evaluacija delovala zavisila je od liderstva direktora, uverenja i motivacije nastavnika, kao i njihove
spremnosti da se menjaju. Ovo istraživanje upućuje na to da odnos između spolјašnje evaluacije i
unapređenja rada škole nije jednostavan, kao i da unapređivanje rada, pre svega, podrazumeva volјu
zaposlenih u školi da se menjaju.
AB  - External evaluation is aimed at monitoring school quality in order to achieve educational outcomes.
It determines the extent to which agreed standards of quality of schools have been met. It also
provides schools with feedback on their strengths and weaknesses, gearing them towards the
necessary action to make progress. The aim of the research presented in this paper is to explore the
effectiveness of external evaluation as a driving force for improvement of teaching and learning. This
research represents one of the two linked components of the experimental study, the other one being
specifically designed school support model aimed at changing the educational practice of teachers.
The research involved 313 teachers from 10 randomized elementary schools which had failed to
meet standards in Teaching and Learning quality area, their average level of achievement being less
than 2.9 out of maximum 4. To determine the conditions and level of impact of external evaluation
as a driving force for change, qualitative research was conducted. Thus, focus groups involving the
teachers that had participated in the programme were organized. Engeström’s Cultural Historical
Activity Theory conceptual tools were used for designing and conducting focus groups as well as for
interpretation of data. The results show that in schools which have failed to meet the standards in
Teaching and Learning area, external evaluation has limited impact. The ways and extent of external
evaluation impact depended on the school principal’s leadership, teachers’ beliefs and motivation,
as well as their willingness to change. This research suggests that relationship between external
evaluation and school improvement is not simple and that it, above all, must include willingness of
the school staff to change.
PB  - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
C3  - Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse
T1  - Da li je eksterna evaluacija pokretač unapređenja nastave i učenja?
T1  - Is external evaluation driving force for teaching and learning improvement?
EP  - 101
SP  - 100
ER  - 
@conference{
author = "Čaprić, Gordana",
year = "2020",
abstract = "Eksterna evaluacija je usmerena ka praćenju kvaliteta rada škola u cilju ostvarivanja ishoda
obrazovanja. Ona utvrđuje u kojoj meri se ostvaruju dogovoreni standardi kvaliteta rada škola.
Takođe, školama pruža povratne informacije o njihovim prednostima i slabostima, usmeravajući
ih ka potrebnim akcijama za postizanje napretka. Cilј istraživanja koje je prikazano u ovom radu
odnosi se na utvrđivanje delovanja eksterne evaluacije kao pokretača unapređenja nastave i učenja
u školi. Ovo istraživanje predstavlјa jednu od dve povezane komponente eksperimentalne studije, od
kojih je druga obuhvatila posebno osmišlјeni model podrške školi usmeren na izazivanje promene
u obrazovnoj praksi nastavnika. U istraživanju je učestvovalo 313 nastavnika iz 10 randomiziranih
osnovnih škola koje su u procesu eksterne evaluacije imale nedovolјno ostvarene standarde u oblasti
kvaliteta Nastava i učenje, odnosno njihov nivo ostvarenosti za tu oblast iznosio je manje od 2,9 od 4,
koliko je moguće maksimalno ostvariti. Da bi se utvrdili uslovi i stepen delovanja eksterne evaluacije
kao pokretača promene, sprovedeno je kvalitativno istraživanje. U tu svrhu realizovne su fokus grupe
sa nastavnicima koji su učestvovali u programu. Za dizajniranje, vođenje fokus grupa i tumačenje
podataka korišćeni su konceptualni alati Engestromove kulturalno-istorijske teorije aktivnosti***.
Dobijeni rezultati pokazuju da u školama koje imaju nedovolјno ostvarene standarde u oblasti
Nastava i učenje eksterna evaluacija ima ograničeno delovanje. Stepen i način na koji je eksterna
evaluacija delovala zavisila je od liderstva direktora, uverenja i motivacije nastavnika, kao i njihove
spremnosti da se menjaju. Ovo istraživanje upućuje na to da odnos između spolјašnje evaluacije i
unapređenja rada škole nije jednostavan, kao i da unapređivanje rada, pre svega, podrazumeva volјu
zaposlenih u školi da se menjaju., External evaluation is aimed at monitoring school quality in order to achieve educational outcomes.
It determines the extent to which agreed standards of quality of schools have been met. It also
provides schools with feedback on their strengths and weaknesses, gearing them towards the
necessary action to make progress. The aim of the research presented in this paper is to explore the
effectiveness of external evaluation as a driving force for improvement of teaching and learning. This
research represents one of the two linked components of the experimental study, the other one being
specifically designed school support model aimed at changing the educational practice of teachers.
The research involved 313 teachers from 10 randomized elementary schools which had failed to
meet standards in Teaching and Learning quality area, their average level of achievement being less
than 2.9 out of maximum 4. To determine the conditions and level of impact of external evaluation
as a driving force for change, qualitative research was conducted. Thus, focus groups involving the
teachers that had participated in the programme were organized. Engeström’s Cultural Historical
Activity Theory conceptual tools were used for designing and conducting focus groups as well as for
interpretation of data. The results show that in schools which have failed to meet the standards in
Teaching and Learning area, external evaluation has limited impact. The ways and extent of external
evaluation impact depended on the school principal’s leadership, teachers’ beliefs and motivation,
as well as their willingness to change. This research suggests that relationship between external
evaluation and school improvement is not simple and that it, above all, must include willingness of
the school staff to change.",
publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja",
journal = "Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse",
title = "Da li je eksterna evaluacija pokretač unapređenja nastave i učenja?, Is external evaluation driving force for teaching and learning improvement?",
pages = "101-100"
}
Čaprić, G.. (2020). Da li je eksterna evaluacija pokretač unapređenja nastave i učenja?. in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse
Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 100-101.
Čaprić G. Da li je eksterna evaluacija pokretač unapređenja nastave i učenja?. in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse. 2020;:100-101..
Čaprić, Gordana, "Da li je eksterna evaluacija pokretač unapređenja nastave i učenja?" in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse (2020):100-101.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB